علمی و پزشکی

پوشش طلایی در یک کهکشان/تصویر

این کهکشان که «NGC 4303» نام دارد و معمولاً با نام «مسیه 61» شناخته می شود، یک کهکشان مارپیچی است که در فاصله 50 میلیون سال نوری از زمین در «خوشه سنبله» قرار دارد. NGC 4303 یکی از بزرگ‌ترین کهکشان‌های خوشه سنبله است که دارای کهکشان‌های مجاور زیادی است.

رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این گروه شامل ستارگان زیادی است که در حال تولد هستند و توسط ستاره شناسان به عنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده های شگفت انگیز تشکیل ستاره ها استفاده شده است.

“NGC 4393” نمونه ای از کهکشانی است که ستارگان زیادی در آن شکل گرفته اند. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه ای اعلام کرد که با مطالعه این نوع کهکشان، ستاره شناسان می توانند نحوه شکل گیری ستارگان در کیهان را بهتر درک کنند.

در ادامه متن آمده است: ستارگان از فروپاشی ابرهای گاز سرد تشکیل می شوند. گرمای شدید ستارگان تازه متولد شده، جو اطراف را گرم و مشتعل می کند.

این تصویر که در شیلی با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابری مرموز از پلاسمای یونیزه شده را نشان می دهد که شکلی شبیه به یک “گرداب طلایی” دارد. طبق آنچه توسط رصدخانه جنوبی اروپا گفته شد، ابرهای اطراف مانند خرده نان عمل می کنند که مسیری را نشان می دهد که ستارگان در حال طلوع از آن عبور می کنند.

برای به دست آوردن این تصویر، ستاره شناسان از کاوشگر طیف سنجی چند واحدی (MUSE) استفاده کردند که بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ برای رصد NGC 4303 در طول موج های مختلف نصب شده است. او با ترکیب مشاهدات خود، آسمان طلایی تماشایی با ابرهای گازی آبی، سبز و قرمز یافت که نشان دهنده ابرهایی از اکسیژن یونیزه، هیدروژن و گوگرد است.

آشکارسازهای جدید به عنوان بخشی از پروژه PANGS ساخته شده اند که هدف آن شناسایی کهکشان های نزدیک در تمام طول موج های الکترومغناطیسی است.

46

دکمه بازگشت به بالا