علمی و پزشکی

چهره مرده Omicron به زودی ظاهر می شود

به گزارش شفاف، همانطور که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، طی دو تا سه هفته آینده وارد هیئت میکرون خواهیم شد. یعنی باید منتظر آمار مرگ و میر کرونا باشیم. این بار بحران واقعی Omicron جایگزین دلتا شده است. قسمتی که همه فکر می کردیم مثل سرماخوردگی بود و فهمیدیم اینطور نیست.

آمارهای روز گذشته وزارت بهداشت نشان می دهد که بیش از 35 هزار بیمار جدید شناسایی شده اند که از این تعداد 2199 نفر در بیمارستان بستری شده اند. تا دیروز 2395 بیمار در بخش های آی سی یو بستری شدند.

جالب اینجاست که در بیمارستان ها افزایش یافته است که می تواند خطرناک باشد. در نتیجه تعدادی از آنها به بخش های آی سی یو فرستاده می شوند که می تواند منجر به مرگ شود.

وضعیت قرمز در بخش های ICU

شبنم تهرانی، معاون عفونی بیمارستان لبافی نژاد گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد بیماران هستیم، تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و اورژانس ها در هفته گذشته افزایش یافته است و در چند روز اخیر تعداد بیماران افزایش یافته است. روز تعداد تخت ها بسیار زیاد است. این اتفاق زودتر از حد انتظار رخ داد.

وی افزود: برخی امیکرون را معادل سرما می دانند. آنها در حال عادی شدن هستند و عفونت بالای ویروس منجر به افزایش تعداد بیماران شده است.

تبدیل Omicron 3 به 4 زمان دلتا

به گفته مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ملی کووید 19، تعداد امیکرون ها 3 تا 4 برابر سریعتر از گونه های دلتا است. بنابراین، در خانواده های آلوده به اچ آی وی منبع تنش بین اعضای یک خانواده است.

وی افزود: هر چه شیوع ویروس در منطقه بیشتر باشد، پتانسیل برای گونه های جدید بیشتر می شود، بنابراین باید با واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شیوع این بیماری را کاهش دهیم.

یکی از اعضای کمیته علمی ملی کووید 19 گفت: فکر می‌کنم در سه هفته آینده، Omicron در کشور به اوج خود برسد و تعداد بستری‌ها و بستری‌های بیمارستانی حتی بیشتر شود.

مردانی گفت: سویه Omicron مورد توجه ویژه کودکان و نوجوانان است و طبق آمار 20 درصد مبتلایان در سنین نوجوانی هستند و اکنون بخش های زیادی از اطفال مشغول به کار هستند.

پیک Omicron برای سه هفته آینده

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در مراسم آغاز ششمین بیماری کرونا در کشور بر آمادگی ۱۰۰ درصدی بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا دو تا سه هفته دیگر به اوج برسیم.

وی افزود: در صورت داشتن علائم مراجعه به بیمارستان توصیه نمی شود، افرادی که وضعیت ناتوان کننده و ناسالم دارند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وزارت بهداشت تاکید کرد: در صورت بروز بحران دیگر بازداشت محتاطانه مناسب نیست و باید منع کامل اعمال شود.

وی افزود: ما به طور مرتب ایده‌ها را بنا به شرایط به ایالت کرونا ارسال می‌کنیم، اما یک قسمت تایید می‌شود و قسمت دیگر تایید نمی‌شود. در مورد قرنطینه هم توصیه هایی داریم و ستاد کرونا با توجه به وضعیت کشور در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.

افزایش مرگ و میر قلبی طی دو هفته آینده

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با افزایش تعداد بیماران سرپایی، باید انتظار افزایش بیمارستان‌ها تا دو هفته دیگر را داشته باشیم.

وی افزود: تعداد پذیرش‌های بیمارستانی نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است که می‌تواند در دو هفته آینده تعداد فوتی‌های بستری را افزایش دهد.

در همین حال مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تعداد بیمارستان ها و فوتی ها را در تمام نقاط دلتاها با این مضمون مقایسه کرد که در شعبه بالای پیک Omicron هستیم و مرگ بیش از بیش از آن را تکرار می کنیم. آمیکرون گفت: 100 بیمار در “پنجم پنجم و یک، تعداد فوتی ها بسیار بیشتر از سال گذشته است.”

به نظر می رسد با شرایط فعلی و توجه و بی توجهی مداوم به حفظ پروتکل ها و … باید منتظر روزهای سخت کرونا باشیم. این روزهای سخت می تواند منجر به افزایش مرگ و میر omicron شود.

دکمه بازگشت به بالا