اقتصادی

کاهش نرخ بهره در ترکیه ادامه دارد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در صریح ترین سخنرانی خود متعهد شد که به جای افزایش نرخ بهره، به کاهش نرخ بهره ادامه دهد.

به گزارش patc، اردوغان گفت که این دولت نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و هیچکس نباید از ما انتظار چنین کاری را داشته باشد، در عوض به کاهش نرخ بهره ادامه خواهیم داد.

اردوغان بار دیگر مخالفت خود را با افزایش هزینه های استقراضی که به گفته او تنها ثروتمندان را ثروتمندتر و فقرا را فقیرتر می کند، تکرار کرد.

رئیس جمهور ترکیه تعهد خود را برای تقویت تولید، صادرات و اشتغال با سیاست نرخ بهره پایین دو چندان کرد. او تعهد خود به مازاد حساب جاری را تجدید کرد که در نهایت لیر ترکیه را تقویت می کند و تورم را کاهش می دهد.

نرخ تورم سالانه ترکیه در ماه مه کمتر از حد انتظار افزایش یافت و به قیمت مواد غذایی و انرژی افزایش یافت، اما همچنان در بالاترین سطح 24 سال گذشته 73.5 درصد باقی ماند.

اردوغان گفت: بخشی از مشکل تورم اصرار برخی شهروندان برای حفظ پس اندازهای ارزی است، در حالی که افزایش تولید تا حدی به دلیل نهاده های وارداتی است.

وی از خانوارها خواست از وام های کم بهره استفاده کرده و سرمایه گذاری کنند.

اردوغان گفت: «کسانی که از مثلث نرخ ارز، سود و تورم سود می برند، استراتژی رشد کشور را از طریق سرمایه گذاری، اشتغال، تولید و مازاد حساب جاری درک نمی کنند.» از نظر فنی، مشکل واقعی هزینه زندگی است نه تورم.

بر اساس گزارش های خبری ترکیه، رئیس جمهور ترکیه اغلب نرخ بهره را “مادر همه ضررها” می نامد. نرخ بهره بالاتر وام گرفتن را برای خانوارها و مشاغل سخت تر می کند.

شاخص قیمت مصرف کننده ترکیه از پاییز گذشته افزایش یافته است زیرا لیر پس از شروع چرخه تسهیل 500 واحدی توسط بانک مرکزی در ماه سپتامبر کاهش یافت.

قیمت ها علیرغم کاهش مالیات بر کالاهای اساسی و یارانه های دولتی برای قبوض آب و برق برای تسهیل بودجه خانوارها افزایش یافته است.

بانک مرکزی نرخ بهره معیار خود را برای پنج جلسه متوالی در سال جاری 14 درصد نگه داشت و گفت تورم با اقدامات دیگر کاهش می یابد، به اصطلاح اثر پایه و پایان مورد انتظار درگیری در اوکراین.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا