patc/خراسان رضوی در شرایطی که وجود مشکلات خصوصا در بعد اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، انتخابات مجلس رویدادی است که میتواند نقطهای تحولی باشد و برای حل معضلات جامعه امیدهایی جدی نسبت به آن وجود دارد.
امروز دیگر هیچ مجالی برای آزمون و خطا نیست و باید کار قانونگذاری و نظارت را به کاردان سپرد؛ بر همین اساسی آگاهی از برنامههای نامزدهای انتخابات مجلس از ضروریات است. از این رو خبرگزاری دانشجویان ایران (patc) با برگزاری میزگردی بین دو نفر از نامزدهای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات، اقدام به آشناسازی بیشتر مردم با دیدگاهها و برنامههای آنان کرده است.
حسنعلی اخلاقی امیری، نامزد مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) یک طرف این میزگرد بود. وی که دارای مدرک دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد است، تا کنون در سمتهایی نظیر عضویت در شورای شهر مشهد، عضویت در شورای راهبردی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، عضویت در کمیسیون آموزش حوزه علمیه خراسان و عضویت هیات علمی جامعهالمصطفی مشهد قرار داشته است.
همچنین احسان عظیمیراد، نامزد مورد حمایت شورای وحدت نیز طرف دیگر این میزگرد بود. وی که دارای مدرک دکترای برق از دانشگاه حکیم سبزواری است، تا کنون در سمتهایی نظیر عضویت در هیات علمی دانشگاه تربت حیدریه، مدیریت دفتر همکاریهای علمی با دانشگاههای دفتر نخبگان وزارت دفاع در خراسان رضوی، سرپرستی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان و ریاست هیات اندیشهورز بسیج ادارات تربت حیدریه قرار داشته است.
نگاه به مشهد باید ملی باشد
در ابتدای این مناظره اخلاقی امیری، با بیان اینکه مشهد ظرفیتهای زیادی دارد، نماد تمدنی کشور ما و پایتخت معنوی جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: وجود حرم مطهر رضوی و سفر سالانه ۳۰ میلیون زائر از ایران و کشورهای مختلف به مشهد، این شهر را به بزرگترین رسانه انسانی تبدیل کرده اما متاسفانه مشهد از چالشهای زیادی رنج میبرد.
وی بیان کرد: امروز یکی از مشکلات مشهد زیرساختهای نامناسب یا کمبود در زیرساختهاست. شهری که خودش ۳ میلیون جمعیت و ۳۰ میلیون زائر دارد باید دارای بهترین زیرساخت حملونقل و اسکان باشد. سرانههای شهر در حوزههای مختلف به تناسب جمعیت محاسبه شده و زائران عملا از سهم مردم مشهد استفاده میکنند.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود: تقریبا یک سوم جمعیت مشهد حاشیهنشین اند. بخشی از این معضل ناشی از مهاجرپذیر بودن مشهد و بخشی نیز به دلیل خشکسالی و عدم مدیریت در روستاهای اطراف است که موجب شده جمعیت زیادی به این شهر سرریز شوند. در زمینه حاشیهنشینی شاهد غفلت مدیران شهری نیز هستیم. مردم حاشیه شهر مردمی باوفا نسبت به انقلاب بوده و جوانان آنجا باهوش و توانمند هستند، بنابراین ابتدا باید به مردم آنجا اعتماد کرد و کار را به خود آنها سپرد.
اخلاقی امیری در خصوص اعتبارات ملی نیز تاکید کرد: باید توزیع اعتبارات بر اساس عدالتمحوری انجام شود. اگر نتوانیم حاشیهنشینی را مدیریت کنیم، نهتنها افزایش پیدا میکند، بلکه آسیبهای دیگری نیز دارد. مدیریت شهری باید اولویت خود را این موضوع قرار دهد. در این زمینه زحمات زیادی کشیده شده اما هنوز 10، 20 سال از نقطهای که باید باشیم، عقبیم.
این نامزد مورد حمایت شانا در مشهد با اشاره به اینکه مشکل دیگر این شهر کمبود آب است، تصریح کرد: راه حل این مشکل تسریع در پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد است که در سه استان کار میشود. مسئولان و مجلس باید بیشتر به این موضوع توجه کنند. مشهد یک شهر معمولی نیست، کلانشهری است که مخاطبش همه مردم ایران هستند. باید با دیدی ملی به مشهد نگاه کرد. همه اقدامات پروژه انتقال آب از عمان به مشهد در داخل ایران قابل انجام است و نیاز به فناوری خارجی نداریم.
وی اضافه کرد: آلودگی هوا نیز یکی از چالشهای فعلی مشهد بوده و این شهر در حال تبدیل شدن به تهران دوم است. عدم توجه به گنجایش جمعیتی مشهد، عدم مدیریت شهرکهای ایجادشده و امکانات پایین روستاها و سرریز شدن جمعیت به مشهد از دلایل بروز آلودگی هوا در این شهر است. در حال حاضر مردم ما علاقه دارند از شلوغی شهرها به روستاها پناه ببرند اما باید حداقل امکانات را برایشان در روستا فراهم کنیم. همچنین خودروهای غیر استاندارد و استفاده از مازوت در نیروگاه توس قابل حل است، اگر عزمی بین مدیران استانی و شهری باشد.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات ادامه داد: به علاوه آزادراه حرم تا حرم نیز پروژه دیگری است که به کندی پیش میرود. اگر نمایندگان چهار، پنج استان درگیر در ساخت این آزادراه با هم در مجلس فراکسیونی را تشکیل دهند، موقعیت زیارت تسهیل میشود.
میتوان اتباع را به فرصت تبدیل کرد
در ادامه عظیمیراد نیز با اشاره به ابعاد فرهنگی مشهد، اظهار کرد: همه مواردی که آقای اخلاقی فرمودند درست است و من چند مورد را اضافه میکنم. یکی از موضوعات مورد نیاز و دغدغه مردم مشهد بودجه زیارت است. در قانون برنامه پنجم توسعه بودجه زیارت به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب شد و در قانون بودجه هم قرار گرفت، اما حذف شد و پیگیری برای احیای آن صورت نگرفت. این بودجه میتوانست فرصتی برای توسعه زیرساختهای شهر باشد. دولتمردان ما انتظار دارند زائران به ۵۰ میلیون افزایش پیدا کنند که افزایش این میزان با توجه به کمبود زیرساختها یک معضل و مشکل است.
وی افزود: موضوع بعدی بافت فرسوده اطراف حرم بوده و حفظ هویت تاریخی و معنوی با اصالت مردم و ساکنان همان منطقه سالها جزو دغدغه مردم است. طرح تفصیلی در سال ۱۴۰۰ تصویب شد، اما اجرا نشد. اقداماتی در اطراف حرم صورت گرفته اما توسعه اتفاق نیافتاده و این هنوز جزو دغدغهها است.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی با با اشاره به معضل کشفرود به عنوان یکی از بحرانهای مشهد، گفت: روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب فاصلاب در مشهد تولید میکنیم که ۳۰۰ هزار متر مکعب در تصفیهخانهها تصفیه شده و ۲۰۰ هزار متر مکعب وارد کشفرود و از انتهای آن وارد زمینهای کشاورزی میشود و سبزیها و محصولات کشاورزی را آبیاری میکند. امروز کشفرود در حال تبدیل شدن به بحران ملی است و حل آن نگاه جدی مسئولان را میطلبد. بخشی از حاشیه شهر مشهد نیز در حال گسترش به سمت کشفرود است که این خود فاجعه است.
عظیمی راد بیان کرد: موضوع بعدی اتباع خارجی هستند. مهاجران در مشهد عمدتا در حاشیه شهر ساکن میشوند. ۷۰۰ هزار تبعه خارجی در استان داریم که ۴۰۰ هزار نفر مجوز دارند و ۳۰۰ هزار نفر بدون مجوز ساکن شدند که این مشکلاتی را ایجاد میکند، البته حضور اتباع میتواند فرصتهای زیادی را برای رشد شهر فراهم کند و حتی این افراد میتوانند سفیر انقلاب اسلامی و آرمانهای رضوی باشند. اما در حال حاضر اتباع جزو دغدغههای شهر هستند.
این نامزد مورد حمایت شورای وحدت با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایهگذار داخلی و خارجی نتوانستیم به خوبی اقدام کنیم، اظهار کرد: فرصتهای زیادی در مشهد وجود دارد اما موفق نشدیم اقتصاد شهر را فعال و پویا نگه داریم که بخشی به موضوع جذب سرمایهگذار برمیگردد. شاید اختلاف نظرها و سلایق در مدیریتها و مجموعههای گوناگون یکی از دلایل بوده که موجب شده نتوانیم مجموعههای ارزشمند شهر را کنار هم قرار دهیم تا بتوانند سرمایهگذار جذب کنند.
وی با بیان اینکه همچنین توسعه شهر مشهد نه به غرب بلکه به شرق یکی از دغدغههاست، تصریح کرد: به علاوه اصلاح ساختار جغرافیایی موضوع دیگری است که نیازمند تلاش جدی است. اگر اصلاح صورت گیرد، میتواند در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و ریزگردها تاثیرگذار باشد. در حال حاضر مشهد تبدیل به کانونی برای ریزگردها شده، زیرا شاهد پدیده کوهخواری و تخریب کوهها و تبدیل آنها به برج هستیم.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات اضافه کرد: برای حل این مشکلات، در گام نخست باید دو کار انجام داد؛ اول اینکه بین نمایندگان مشهد باید وحدت وجود داشته باشد. اگر پنج نماینده شهر با هم متحد شوند میتوانند همه مسئولان استان را دور هم جمع کنند و بسیاری از مشکلات رفع شود. دوم اینکه با این اتحاد به مجموعه کلانشهر مشهد و کلات با نگاه ملی توجه میشود. یکی از مشکلات ما این است که به مشهد در تراز ملی نگاه نمیشود.
عظیمی راد اضافه کرد: برای شهر کلات نیز جذب سرمایهگذار و اصلاح ساختار جغرافیایی دغدغه است. کلات ظرفیتهای زیادی دارد که باید به آن توجه شود. مشکل آب برای کلات هم وجود دارد و دغدغه جدی آنها انتقال آب از کلات به مشهد است. میتوان در این زمینه کارگروهی تشکیل دارد و از نخبگان آن شهر استفاده کرد تا بتوانیم با کمترین حاشیهسازی، اقدامات لازم را انجام دهیم.
هممرز بودن با کشورهای خارجی آسیبهایی دارد، اما برکات و فرصتها بیشتر است
در بخش دیگری از این مناظره اخلاقی امیری با اشاره به فرصتها و تهدیدات مرزی بودن خراسان رضوی، اظهار کرد: هممرز بودن یک منطقه با کشورهای خارجی هم میتواند فرصت بیبدیلی باشد و هم آسیبهایی را ایجاد کند و اینجاست که هنر مدیریت خود را نشان میدهد. مدیریت یعنی مراقب و بهرهگیری از فرصتها و توجه به اینکه گرفتار آسیبها نشویم.
وی افزود: امروز ارتباطات بین کشورها یک سرمایه برای کشور و استان است. در این زمینه دولت باید اختیارات محلی استاندار و مدیریت شهری را افزایش دهد تا بدون در نظر گرفتن پروسههای سخت اداری در مرکز، با کشورهای هممرز رابطه تجاری برقرار کنند. دولت بر تفویض اختیارات مدیران استانی تاکید کرده، اما این وعده آن گونه که باید اتفاق نیفتاده است. امروز مسئولان استانی ما برای کوچکترین قرارداد باید به مرکز بروند. در دنیا نگاه مدیریت به تمرکززدایی تبدیل شده و تمام کشورها اختیارات محلی را تقویت میکنند.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات ادامه داد: اگر استان بتواند با اختیاراتی که دولت میدهد و مجلس هم دنبال میکند، ارتباطات تجاری خارجی برقرار کند، انتقالدهنده فرهنگ میشود و از آسیبها و درگیریهای بین کشورها مراقبت میکند. گرچه جنبه آسیب مانند مهاجرت غیر قانونی، انتقال مواد از افغانستان و مباحث امنیتی وجود دارد، اما اگر در چارچوب مدیریت صحیح از این ظرفیت استفاده کنیم خود به خود نیاز به هزینهکرد برای دیوارکشی در مرز هم وجود نخواهد داشت.
اخلاقی امیری با اشاره به فرهنگ مشترک ایران با افغانستان و ترکمنستان به عنوان یک ظرفیت، گفت: ما امروز از طریق افغانستان میتوانیم با برخی کشورهای شرق ارتباط برقرار کنیم. باید راه ابریشم را احیا نماییم، کریدور جنوب-شمال نیز باید پیگیری شود. دولت راهآهن چابهار تا مشهد را دنبال میکند و مجلس هم میتواند این موضوع را تقویت کند.
این نامزد مورد حمایت شانا خاطرنشان کرد: در حوزه ریلی بعد از انقلاب تلاش زیادی انجام گرفته و در دولت آقای رئیسی نیز توجه ویژهای شده، اما کم است. کشور ما چهارراه دنیاست. روسیه امروز به دریاهای جنوب کشور ما نیاز دارد. موقعیت مشهد به گونهای است که میتواند نقطهای مهم در مسیر شمال به جنوب و شرق به غرب محسوب شود. ظرفیت ترانزیتی در استان میتواند به توسعه زیرساختها، آورده استان و توجه دنیا به استان ما کمک کند. هممرز بودن آسیبهایی دارد اما به شرط مدیریت مناسب، برکات و فرصتهایش بیشتر است.
افزایش ایمنی در مرزها با تخصیص بودجه، نظارت و پیگیری ممکن است
در ادامه عظیمیراد نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سیاستهای اقتصاد مقاومتی در یکی از بندها روابط کشور با همسایگان و نظام بینالملل را به صورت جدی مطرح میکنند، عنوان کرد: این کار باعث دستیابی به بازارهای بینالمللی و بهبود اقتصاد میشود. در بیانیه گام دوم انقلاب به ارتباط با همسایگان به صورت جدی تاکید شده است. مقام معظم رهبری میفرمایند ۱۵ کشور در همسایگی ما با ۶۰۰ میلیون جمعیت قرار دارند که بازار اقتصادی مناسبی برای کشور ما هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید روابط خود با افغانستان و ترکمنستان را بر اساس قرابت فرهنگی با این کشورها حفظ کنیم و ارتقا دهیم و با آنان متحد شویم، افزود: همچنین تبادل کالا از طریق پایانههای مرزی نیز بسیار حائز اهمیت است. باید در این زمینه برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم. در حال حاضر پایانهها چه نفعی در توسعه اقتصادی استان دارند؟ این حجم از تبادلات برای خود استان، مشهد و کلات چقدر اثر اقتصادی دارد؟ چقدر اشتغالزایی و درآمدزایی را تضمین میکند؟ آمار درست و کاملی در این زمینه نداریم.
این نامزد انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه مشهد و کلات بیان کرد: نکته بعدی امنیت است. در افغانستان پایگاههای گروهکهای تروریستی و تکفیری و همچنین پایگاههای نظامی آمریکا و دشمنان انقلاب وجود دارد که حضور و ورود این گروهکها به کشور از محدوده خراسان و مشهد جزو اهداف آنهاست. برای حل این مشکل باید دو کار انجام دهیم؛ یکی از کارها گفتوگو، مراوده، جلسات و تعاملات بینالمللی در مجلس است. اقدام دیگر مسدودسازی مرزهاست، مرز باید مورد پوشش قرار گیرد که این کار میتواند با استفاده از ابزارهای هوشمند، هوش مصنوعی، پهپاد، دوربین و تقویت پادگانها انجام شود. در کنار این اقدامات کشورهای همسایه نیز باید کمک کنند تا امنیت برقرار شود. همچنین باید بودجههایی را برای استان وضع کرد.
در حالیکه حقوق سالانه افزایش مییابد، تورم رشد روزانه دارد
در بخش دیگری در این مناظره، اخلاقی امیری، در خصوص برنامههای خود برای حل مشکلات کشور، با بیان اینکه عمده وظایف نماینده مجلس طبق قانون اساسی، در دو حوزه قانونگذاری برای کل کشور و نظارت بر اجرای قانون است، اظهار کرد: مشکلات کشور ما قابل گفتوگو و حل است. یکی از موضوعاتی که در کشور مورد غفلت قرار گرفته، محوریت فرهنگ در حوزه قانونگذاری است. انقلاب ما فرهنگی بود، اما در این ۴۵ سال فرهنگ مورد غفلت واقع شده و آنگونه که شایسته بوده به آن پرداخته نشده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری چندین بار در سخنان خود عنوان کردند که اگر فرهنگ صحیح نهادینه شود، اقتصاد و آسیبهای اجتماعی هم درست میشود و سیاست خارجی ما شکل منطقی پیدا میکند. پایه اقتصادی که قرار است درونزا باشد، فرهنگ است. یکی از مشکلات کشور ما که سایر مشکلات نیز بر این محور قرار گرفته، عدم توجه به حوزه فرهنگ در قانونگذاری است. در دهه ۶۰ با وجود اینکه مشکلات معیشتی، جنگ و فشار داشتیم اما روحیه و روان مردم آسودهتر از امروز بود. امروز سختیهای زیادی داریم اما ضریب اطمینان و آرامش مردم تغییر کرده که به دلیل غفلت از محوریت قرار گرفتن فرهنگ است.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات ادامه داد: یکی از شعارهای من این است که به بازخوانی فرهنگ دهه 60 در گام دوم انقلاب اسلامی نیاز داریم، بنابراین این را اولویت اول میدانم اما متولیان، مدیران و بسیاری از نمایندگان این اولویت را مورد غفلت قرار دادند. امروز آسیبهای اجتماعی به مباحث فرهنگی برمیگردد.
اخلاقی امیری بیان کرد: موضوع بعدی مسائل معیشتی است. سران قوا را عرض نمیکنم، اما بدنهای داریم که باور و اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارند. در طول ۴۵ سال دولتهایی داشتیم که به اقتصاد شرق و برخی به اقتصاد غرب گرایش پیدا کردند، باید از تجربیات دنیا استفاده کنیم، اما تقلید از مدل اقتصاد شرق و غرب که هدف خاص و باورها و ارزشهای خود را دارند، در کشوری با باور و ارزشهای ما، صحیح نیست.
این نامزد مورد حمایت شانا اضافه کرد: تا زمانی که نتوانستیم ثبات اقتصاد و اقتصاد اسلامی را پیاده کنیم، باید از سیاستهای اقتصاد مقاومتی استفاده نماییم تا سفره مردم و حداقل نیازهای مردم بر اثر هر تکانهای بالا و پایین نرود. حقوق کارمند و کارگر در طول یک سال ثابت است و سالیانه این حقوق را تعیین میکنیم، در حالیکه نرخ تورم، فشارهای زندگی، قیمت مسکن و سایر خدمات، گاهی روزانه تغییر میکند که این نتیجه عدم توجه به اقتصاد مقاومتی است.
وی با تاکید بر اینکه راه حل مشکلات اقتصاد بسته نیست و ظرفیتهای زیادی در کشور داریم، اظهار کرد: همین کویر که ما آن را جزو منابع اقتصادی به حساب نمیآوریم، اگر در کشورهایی خارجی که درگیریهای جناحی و ضعفهای مدیریتی ندارند، باشد، منبعی برای تولید ثروت میشود. معادن ما نیز سرمایههای بزرگی هستند. ما در ادبیات دین واژهای تحت عنوان انفال به معنی سرمایه حکومت برای اداره یک کشور را داریم که شامل جنگلها، رودخانهها، دریاها، کوهها و معادن است.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز از معادن خود چگونه استفاده میکنیم؟ در حوزه معادن درصدی که نظام از بهرهبردار معادن میگیرد، درصد ناچیزی است. فولاد و سنگ آهن در کشور ما درآمد زیادی دارد، اما ریختوپاشهایی در زمینه فولاد میشود. با وجود این منابع، چرا دولت برای پرداخت حقوق کارمند خود باید ضعف داشته باشد؟
اخلاقی امیری اضافه کرد: مشکل دیگر در سطح ملی، این است که کشور ما برنامهمحور نیست، بلکه شخصمحور است. برنامه ششم توسعه را پشت سر گذاشتیم و برنامه هفتم را نوشتیم، اما چند درصد برنامه ششم اجرا شد؟ بخشی از این ضعف مربوط به نمایندگان است؛ زیرا یکی از وظایف مهم نماینده نظارت بر اجرای قوانین است. وقتی دولت و مجلس از یک جناح هستند، چشم نماینده باید بازتر و زبان و فریادش بلندتر باشد؛ زیرا وقتی دو جناح هستند یکدیگر را کنترل میکنند اما وقتی یک جناح هم مجلس و هم دولت را در دست دارد، وظیفه نماینده مجلس خطیرتر میشود.
باید قیمتها تثبیت شود و حقوقها افزایش یابد
در ادامه عظیمیراد، با تاکید بر اهمیت در الویت قرار دادن حل مشکلات آموزشوپرورش، عنوان کرد: بر همین اساس من در اولویت اول خود کمیسیون آموزش و تحقیقات، دوم صنایع و معادن و سوم انرژی را انتخاب میکنم. ما در حوزه آموزش، پژوهش و اساسا فرهنگ و تربیت چند کار جدی بر زمینمانده داریم. سند تحول آموزش و پرورش، برنامه اجرایی این سند و طرح تحول نظام آموزش عالی را برای دانشگاهها داریم، اما سوال اساسی اینجاست که چرا این برنامهها به معنای واقعی اجرا نمیشوند؟ چرا خود متخصصان اعلام میکنند سند تحول آموزش و پرورش از زمان ابلاغ تا کنون تنها 10 درصد اجرا شده است؟ رهبر انقلاب در آبانماه امسال در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر بیان کردند که دانشگاهها صرفا مقالهپرور شدند و نگاه مسالهمحوری و حل مساله برای جامعه و صنعت در دانشگاهها کمرنگ است.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات افزود: مجلس میتواند در این زمینه ورود جدی داشته باشد و هم به وضع قانون بپردازد و هم در موارد نیاز به اصلاح قوانین کمک کند. سند تحول در آموزش و پرورش 6 زیرشاخه بسیار مهم تربیتی، پرورشی، آموزشی، زیرساختی، بودجهای و تامین منابع انسانی دارد، اما به دلیل نقصهای قانونگذاری و نظارت در دولتها، توجه جدی بر اجرا نمیشود و ما در حوزه تربیت و آموزشوپرورش دچار چالش جدی هستیم.
عظیمی راد ادامه داد: یکی از مظاهر این چالشها اغتشاشات سال گذشته است. در سال گذشته بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی که از پرورش خبری نبود، مشاهده کردیم تعداد قابل توجهی از نوجوانان به اغتشاشات کشیده شدند. این افراد از روی ناآگاهی، غفلت و خوراکی که در فضای مجازی دریافت کرده بودند در این آشوبها شرکت کردند، بنابراین باید بستر تحول اساسی در حوزه آموزش و پرورش را در دستور کار قرار داد.
این نامزد مورد حمایت شورای وحدت اضافه کرد: همچنین در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی نیز باید تغییر اساسی به نفع تربیت و پرورش دانشجویان ایجاد شود. امروز اساتید چه نقشی در رشد تربیتی، فرهنگی، اخلاقی، معنویت و رشد پژوهشی و مهارت دانشجویان دارند؟ بخشی از این چالش به این دلیل است که سند تحول ما در نظام آموزش عالی به خوبی اجرا نمیشود؛ زیرا به درستی در آییننامه ارتقا دیده نشده است.
وی همچنین با اشاره به مسائل اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات کشور، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری میفرمایند راهکار رفع مشکلات اقتصادی اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. اعتقاد و برنامه من این است که بسته کامل قانونگذاری برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی وضع شود. اولین گام، توسعه کسبوکارها برای طبقات محروم و کمدرآمد است. باید زمینه توسعه کسبوکار و خلق فعالیتهای فناورانه برای محیطهای کوچک، سرپرستان خانوار و طبقات محروم و کمدرآمد فراهم شود. مجلس باید زمینه قانونی این امر را فراهم کند و دولت نیز مکلف به اجرا باشد.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات با بیان اینکه در اصل ۴۴ قانون اساسی به صراحت قید شده دولت باید کوچک و در واقع مناسبسازی شود، عنوان کرد: اما به قدری خصولتیسازی صورت میگیرد و دولتها به بهانه واگذاری به مجموعههای خصوصی، به شکل خصولتی فعالیت میکنند که داد رهبر انقلاب هم در بازدید اخیر از دستاوردهای تولید داخل درآمد و فرمودند چه کسی ستاد فرامین حضرت امام(ره) را خصوصی اعلام کرده، این ستاد دولتی است.
عظیمی راد همچنین با بیان اینکه اصلاح نظام درآمدهای دولت با مالیات امکانپذیر است، اظهار کرد: امروز کارمندان و کسبه مالیات خود را در لحظه اول پرداخت میکنند، اما نمیتوانیم از بسیاری از مجموعهها مانند سلبریتیها، افراد فعال در حوزه طلافروشی، پزشکان و برخی صنفهای خاص که درآمدهای بالا دارند، مالیات اخذ کنیم و راه فرار مالیاتی را پیش میگیرند. برای اینکه نظام درآمدی دولت را متناسبسازی و اصلاح کنیم، نباید صرفا از کارمندان، معلمان و کارگران مالیت بگیریم، بلکه باید نظام درآمدی دولت را عادلانه تعریف کنیم که این نیز منوط به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.
این نامزد مورد حمایت شورای وحدت با اشاره به اینکه دلارزدایی از اقتصاد یکی دیگر از اقدامات کلیدی است، تصریح کرد: ما مشکل معیشت داریم که به دلیل تورم است و بخشی نیز به این دلیل بوده که حقوق ما متناسب با تورم افزایش پیدا نمیکند، این چالشی کلیدی است. شفافسازی قیمتها و استانداردگذاری محصولات از دیگر موارد است. طرح کنترل و تثبیت قیمتها یکی از پیشنهادات ماست. باید تثبیت قیمتها را در مجلس آینده داشته باشیم تا مردم در بازار شاهد آرامش قیمتی باشند و هر روز استرس نداشته باشند که فردا کالای دیگری گران خواهد شد. تثبیت قیمت میتواند امیدها را افزایش دهد.
وی بیان کرد: افزایش حقوق چه در نیروهای مسلح و چه در سایر مجموعههای درآمدی دولت باید با رعایت ملاحظات قانونی و علمی خاص خود در دستور کار قرار گیرد. من معتقد به افزایش 15، 20 درصدی حقوق نیستم؛ زیرا تورم ما بالای 40 درصد است. ما زمانی میتوانیم در معیشت موفق شویم که تثبیت را محقق کنیم و درآمدها را افزایش دهیم. کشوری سرشار از منابع طبیعی است و درامد حاصل از این منابع باید به جای اینکه در مسیر اختلاس و فساد قرار گیرد، در پیکره دولت تزریق شود، در واقع با مالیات درآمدها را افزایش دهیم و حقوق را متناسبسازی کنیم.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات افزود: طرح حمایت از دانشبنیانها، طرح تبدیل معلمان خرید خدمات به قرارداد معین یا پیمانی، طرح بیمه کارگران، طرح مهارتمحوری و طرح سرباز حرفهای از جمله طرحهای مورد نظر ماست. در طرح سرباز حرفهای میتوانیم زمان خدمت سربازی را کاهش دهیم و مشوقهای فناورانه، خلاقانه و حرفهای بگذاریم که به کارگیری شوند و در ازای آن فعالیت حرفهای و خلاقانه، ماههای خدمت را کاهش دهیم.
فضای مجازی عامل تهدید نیست، بلکه ما در بهرهمندی از آن کوتاهی کردیم
در ادامه اخلاقی امیری در پاسخ به صحبتهای عظیمیراد در مورد فضای مجازی، اظهار کرد: به نظر من هم نوجوانان و جوانان و هم فضای مجازی هر دو فرصت هستند. فضای مجازی یک فرت است، نه اینکه تهدیدی ندارد، بلکه ما در بهرهمندی از آن کوتاهی کردیم. فضای مجازی ابزاری بسیار خوب برای تبلیغ ارزشهای کشور و دین و رساندن صدای مردم ایران به کل دنیا است.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات ادامه داد: اینکه دشمنی و آشوبهای سال گذشته اتفاق افتاد، به خاطر این نبود که فضای مجازی اشکال دارد، بلکه ما نتوانستیم از این فرصت بهره ببریم. من فضای مجازی را یک فرصت میدانم، نوجوانی که در اغتشاشات شرکت کرد مقصر نبود، بلکه ما مقصر بودیم که نتوانستیم سوالات و ابهامات او را جواب دهیم. در اتفاقات سال گذشته بیش از اینکه کف میدان را مورد تهاجم قرار دهیم، باید مسئولان و مدیران را مورد تهاجم قرار میدادیم که مسئولیت خود را انجام ندادند.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد لزوم تغییر در ترکیب نمایندگان مشهد، با بیان اینکه دو، سه سال است رهبر معظم انقلاب کلیدواژه تحول را مکرر استفاده میکنند، عنوان کرد: ایشان بعد از اینکه بیانیه گام دوم را ارائه دادند، به دنبال تحول بودند که بخشی از تحول با تغییر اتفاق میافتد. اعلام حضور امثال بنده و جناب عظیمی راد در معرض رای مردم، بخشی از این موضوع بوده، درست است افرادی در گذشته در مجلس بودند و تجربه دارند اما تجربه بخشی از کار بوده و بخشی انگیزه، جوان بودن، تغییر مدیریتی و تغییر حلقههای میانی است.
اخلاقی امیری اضافه کرد: انتخابات فرصت مناسبی است که تغییر و تحولی ایجاد شود، البته از تجربیات نمایندگان گذشته هم باید استفاده کرد، بنابراین یکی از دلایل حضور من در عرصه انتخابات و نامنویسی، این است که چرخه قانونگذاران ما تغییر کند و استفاده از فرصتهای جدید برای مردم به وجود بیاید.
طرح صیانت از فضای مجازی از طرحهایی است که اگر به مجلس بروم به آن رای میدهم
در ادامه عظیمیراد با تایید فرصتهای موجود در فضای مجازی، اظهار کرد: تحلیل آقای اخلاقی درست است و موافق هستم. من در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی که مجلس فعلی به دلیل حواشی به آن نپرداخت، دیدگاه خود را منتشر کردم. فضای مجازی امروز جزو لاینفک اطلاعرسانی، رشد اطلاعات و توسعه کسبوکار مردم است و ما نمیتوانیم بسترهای پیامرسانها و زیرساخت استفاده از اینترننت را محدود کنیم.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه فضای مجازی فرصت است، در مواردی هم میتواند تهدید باشد. من معتقدم طرح صیانت از فضای مجازی از طرحهایی است که اگر به مجلس بروم حتما آن را تصویب میکنم اما با ملاحظات خودمان. به طور مثال سرعت اینترنت باید در عالیترین حد خود باشد و از طرف دیگر پیامرسانهای خارجی باید چارچوبمند شوند تا بتوانند قوانین کشور را رعایت کرده و مردم از ظرفیت آنها استفاده کنند.
این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات در خصوص نیاز به تغییر در مجلس گفت: ما در مجلس فعلی یک سری اشکالاتی داریم. درست است مجلس زحمت زیادی کشیده اما چند اشکال وجود دارد که بعضا به آییننامه داخلی مجلس برمیگردد. اول اینکه ما در مجلس رای ممتنع داریم که باید حذف شود؛ زیرا با این کار فرد نگاه کارشناسی دقیقی به موضوعات نمیاندازد. همچنین در مورد برخی نمایندگان، شاهد غیبتهای غیر موجه و طولانی هستیم، در حالی که نمایندگان باید شبانهروزی وقت بگذارند و کار و تلاش کنند. این موضوع در مجلس فعلی دچار نقص و اشکال است.
عظیمیراد افزود: ما امروز مشارکت نمایندگان در رایگیریها را پایین میبینیم. این ضعفها ضرورت تحول و تغییر را در مجلس آینده ایجاد میکند. مجلس شورای اسلامی باید مجلسی در تراز انقلاب باشد که همین ضرورت تغییر و تحول را اثبات میکند. در مورد حوادث غزه نیز ما اثر برجستهای از مجلس مشاهده نکردیم، در حالیکه مجلس شورای اسلامی باید ارتباط بینالمجالس را برقرار و از ظرفیت پارلمانهای کشورهای اسلامی استفاده میکرد.
نامزد مورد حمایت شورای وحدت عنوان کرد: انتخاب امسال ما باید دقیقتر، هوشمندانهتر و آگاهانهتر باشد تا تحول و تغییر اساسی را برای رفع دغدغههای حضرت آقا و حرکت به سمت تمدنسازی و تمدن نوین اسلامی فراهم کند. دغدغه همه نامزدها و مقام معظم رهبری مشارکت است. اولویت اول در انتخابات حضور حداکثری مردم و در کنار آن انتخاب اصلح است تا مجلسی تحولخواه، دغدغهمند و بابرنامه داشته باشیم.
11 اسفند لیلهالقدر انقلاب اسلامی است
در بخش پایانی مناظره، اخلاقی امیری با بیان اینکه ۱۱ اسفندماه لیلهالقدر انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: انتخابات حق و فرصتی برای مردم است. امروز جوانان گلایههای بهحقی دارند و راه حل این مشکلات حضور در انتخابات است. مشکلات را نمیتوان با ترک صندوقهای رای حل کرد. دست من و شماست که با حضور در انتخابات آینده چهار سال کشور و کیفیت نظارت بر دولت را تعیین کنیم.
وی ادامه داد: امروز با وجود تمام ضعفها و مشکلات در حوزه مدیریتی، تمام چشمها به جمهوری اسلامی دوخته شده است. امروز جبهه مقاومت با حضور ما در پای صندوقهای رای جان تازهای خواهد گرفت و در مقابل قدرتهای استکباری و ظلم رژیم صهیونیستی کودککش مقاومت خواهد کرد. امیدوارم زن و مرد و پیر و جوان در روز یازدهم اسفند در این دو انتخابات مهم حضور جدی داشته باشند و در چهار سال آینده مجلس شورای اسلامی و هشت سال آینده مجلس خبرگان، تحولاتی اساسی را در حوزههای قانونگذاری و نظارت مشاهده کنیم.
تمام اقدامات ما باید با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی باشد
عظیمیراد نیز با بیان اینکه گفتمان من، تحولخواهی، دغدغهمندی و برنامه داشتن است، گفت: مجلس دوازدهم باید هدفگذاری بلندی را تعریف کند که مقام معظم رهبری در گام دوم طراحی کردند و آن هم دستیابی به تمدن نوین اسلامی است. تمام قانونگذاریها و نظارتهای ما باید مبتنی بر این هدفگذاری تنظیم شود و آغاز تحولی بسیار خوب در مجلس باشد.
وی اضافه کرد: مردم باید نمایندگانی را انتخاب کنند که دغدغهمند باشند. مجلسی که به دنبال تحول و رفع دغدغهها و نیازهای مردم است، باید با برنامه باشد. لذا باید ببیینم برای مردم، نخبگان و ظرفیتهای مشورتی چه نقش و جایگاهی در نظر داریم.
انتهای پیام