طی روزهای گذشته نصب یک بنر با محتوای یکی از طرحهای سازمان پسماند در سطح خیابانهای شهر تهران حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نصب بنرهای تبلیغاتی شهرداری تهران، در دوره فعلی مدیریت شهری طی این مدت نه چندان کوتاهی که از فعالیت مدیران جدید میگذرد، همواره انتقادات زیادی را در بر داشته است.
اشتباهات در تصاویر، غلطهای املایی و نگارشی، ثبت غلط تاریخ اتفاقات و حوادث مختلف و موارد مشابه دیگر در بین تصاویری که از بنرهای زیر مجموعه این نهاد منتشر شده است، در دفعات متعدد تکرار شده است.
این بار طی روزهای گذشته نصب یک بنر با محتوای یکی از طرحهای سازمان پسماند(نوماند) در سطح خیابانهای شهر تهران حواشی بسیاری را به دنبال داشته است.
تصویر درج شده در بنر از مافیای زباله شائبههای بسیاری ایجاد کرده، این فرد در تصویر تعدادی تراول در دست دارد و در کنارش نوشته شده؛ «مافیای زباله»، «پسماند خشک رو به نوماند تحویل نده، بذار ما میلیاردها تومن نون بخوریم»!
به گفته بسیاری از مردم و اهالی رسانه این فرد در تصویر بیشتر به یکی از سلبریتیهای کشور که طرفداران زیادی هم دارد شباهت دارد و با وجود انتقاداتی که از طراحی این سبک پوسترها و توهین به امثال این هنرمند شده است، هیچ کدام از مسئولان مدیریت شهری توضیحی ارائه نکردهاند و سکوت را در پیش گرفتهاند.
احتمال دیگر هم که میتوان به آن اشاره کرد این است که شاید نقش مهم سلبریتیها در فرهنگسازی مسئولیت اجتماعی و باز تعریف مصادیق آن مثل تفکیک زباله از مبدأ و کوتاه کردن دست مافیای قدرتمند زباله مد نظر طراح بوده است که البته در این بُعد هم بسیار ضعیف عمل شده و به جای اینکه فرد هنرمند را در جایگاه یک سفیر خوب و الگو معرفی کنند، وی را به متخلفان و مجرمان حوزه اجتماعی شباهت دادهاند.
برای یادآوری بهتر است مصداقی از اشتباهات گذشته در طراحی بنر و پوسترها بیان می شود؛ در راستای اجرای کمپین “ایران ما” در چندین نقطه شهر تصاویری نصب شده بود، بخش دریای خزر و خلیج فارس از نقشه کشورمان حذف شده و به عبارتی تصویری که در رسانههای معاند فارسی زبان مثل ایران اینترنشنال منتشر شده بود را مورد استفاده قرار داده بودند.
پرویز سروری عضو و نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به چرایی این اتفاق و اتفاقهای مشابه، گفت: از رخداد چنین اتفاقی بیخبرم و پس از بررسی، در صورت صحت آن به سازمان زیباسازی تذکر خواهم داد.
محمدامین توکلیزاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز این نقدر را به بنرهای آن دوره وارد دانست و تاکید کرد: در تهیه بنرهای بعدی که تصاویری از نقاط مختلف گردشگری کشورمان را به نمایش میگذارند، دقت بیشتری به عمل خواهد آمد.
گفتنی است در کمپین “ایران ما” ۱۸۰۰ تابلوی شهری اعم از بیلبورد و استرابورد در تهران جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی ایران را معرفی میکرد. در تابلوهای کوچک و بزرگی که در خیابانها و بزرگراهها مستقر شد و جاذبههایی از همه جای ایران از بهترین عکاسان ایران به نمایش درآمد تا در نهایت بتواند به تغییر فضای شهر و زیباییهای آن اضافه کند.
اینکه با وجود مشاوران رسانههی متعدد و طراحان حرفهای باز هم چنین مواردی در بین تصاویر بنرهای مختلف شهرداری تهران چه با محتوای آموزش و فرهنگسازی و چه با تبلیغاتی به چشم میخورد زیبنده پایتخت که به گفته علیرضا زاکانی پایتخت جهان اسلام نیز محسوب میشود نبوده و دقت نظر بیشتری را برای ایجاد جلوههای بصری دلنشین و البته با کمترین خطا میطلبد.