چالش‌ها و بحران‌های پیش روی خاک چیست؟

به گزارش خبرگزاری patc  استان سمنان، حسین شاهینی با تأکید بر اینکه احتیاج بشر و نیازهای گوناگونش از خاک تامین می شود؛ اظهار داشت: بقای این موهبت الهی بی شک وظیفه‌ای مهم برای همه مخلوقات است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: بدیهی است استفاده مطلوب و پایدار از خاک در شرایطی امکانپذیر است که با خصوصیات خاک و چالش‌های پیش روی آن آشنایی کامل داشته باشیم.
شاهینی به برخی از چالش‌ها و بحران‌های پیش روی خاک اشاره کرد و گفت: شخم نامناسب زمین‌های زراعی به ویژه در اراضی با شیب تند و خاک کم عمق، آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب‌های غیرمتعارف مانند فاضلاب‌ها و پساب‌های صنعتی، تخریب و هدررفت خاک در اراضی کشاورزی و مراتع با فرآیندهایی چون سله بستن، برخی از بحران‌های پیش روی خاک است.
وی خاطرنشان کرد: متراکم شدن و شور شدن خاک به واسطه استفاده نامناسب از کودهای شیمیایی و عدم رعایت تناوب زراعی و آبیاری با آب شور از دیگر چالش‌هایی است که خاک با آن مواجه است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: برکسی پوشیده نیست شناخت و تمرکز بر چالش‌های مربوط به منابع خاک کشاورزی، ما را در مدیریت بحران‌ها و انتخاب استراتژی‌های مقابله مناسب واقدامات بهینه، یاری می‌دهد.
شاهینی گفت: مدیریت آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان با توجه به ضرورت‌های موجود در حفظ کیفیت خاک  و رفع و کاهش چالش‌های پیش روی خاک کشاورزی استان، اقدامات و گام‌های مؤثری برداشته است.
وی افزود:  انجام  مطالعات خاکشناسی تفضیلی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ و تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک استان در منطقه مجن شاهرود با اعتبار هشت میلیارد ریال با مشارکت فعال بهره‌برداران از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در این راستا بررسی محدوده‌ای به میزان یکهزار هکتار از اراضی منطقه مجن شاهرود با حفر  ۴۰پروفیل برای نمونه‌برداری از لایه‌های مختلف خاک در دستور کار قرار گرفت.
شاهینی گفت: این اقدام با هدف تعیین بافت و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی، محدودیت‌ها و پتانسیل‌های خاک منطقه و تعیین تناسب اراضی و الگوی کشت مناسب و تهیه نقشه‌های مدیریت پذیر خاک و با استفاده از ظرفیت آزمایشگاه‌های استان در حال مطالعه و بررسی است.
وی افزود: پس از تجزیه و تحلیل آزمایش‌های انجام شده و تهیه نقشه‌های مدیریت‌پذیر خاک، نتیجه در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار می‌گیرد.      

46                                                                                                   

دکمه بازگشت به بالا