به گزارش خبرگزاری patc، مصطفی محدثی خراسانی باور دارد که بسیاری از رویدادهای ادبی که در کشور برگزار میشود، بیماری تکرار و روزمرگی را دارند. این رویدادها برای اینکه به چنین حالتی گرفتار نشوند، باید برگزارکنندگان اصلی آنها مدیرانی باشند که دغدغه خودشان این باشد که نخواهند کار تکراری انجام دهند. اگر چنین دغدغهای باشد، میتوانند آن را به شورای کارشناسی منتقل کنند و بگویند که کاری متفاوت میخواهیم که بتواند نسل امروز که اینهمه رویدادهای متفاوت و رنگارنگ میبیند، اقناع کند، ولی به این دلیل که عمده مدیران فرهنگی ما در قالب خاصی تربیت شدهاند، دچار این معضل هستیم.
محدثی در این رابطه گفت: «اگر کنگرهها و جشنوارههای شعر به صورت طبق معمول و اتوماتیک برگزار شوند، انرژی موجود در شعرها را هم میگیرند و با ملال آوری خودشان تأثیر شعر را هم کم میکنند. محدثی با تأکید بر اینکه باید نگاه متفاوتی به این جریانها داشت، افزود: هم سوژه یابی باید خلاقیت همراه باشد و سوژههای نابتری پیدا کنیم و هم در پرداخت آن سوژهها هم در نگاه و هم در زبان شاعرانه نوآوری وجود داشته باشد تا در مخاطب ایجاد شگفتی کند و رستاخیزمفهومی و کلامی اتفاق بیفتد تا شادابی لازم در فضای شعر ایثار پیدا شود وگرنه اینکه با همان ذهن و زبانهای گذشته، همان مضمونهای گذشته را با همان رویکردها تکرار خواهیم کرد.»
این شاعر معاصر با بیان اینکه استمرار کنگرهها لازم است و باید به صورت پیوسته برگزار شود، ولی تکرار آنها هم ملال آور میشود، گفت: «باید روی خلاقیت، سرمایهگذاری کنیم باید در همان فراخوانی که اعلام میکنیم نشانههایی از تفاوت دیده شود تا آن خلاقیت به آثار ارسالی هم سرایت پیدا کند. اگر در جشنوارههایی که میخواهد برگزار شود فرصت برنامهریزی و تأمل باشد و دغدغه نوآوری و خلاقیت وجود داشته باشد، میتوانیم ثمرات بیشتری داشته باشیم.»
وی که خود دبیر دوره هفتم کنگره شعر ایثار بوده است، درباره این دوره گفت: «دورهای که ما برگزار کردیم خوشبختانه یکی از بهترین دورههای کننگره بود، چون یک بخش بینالملل جدی راه انداختیم. آقای قزوه را به عنوان دبیر ویژه بخش بینالملل انتخاب کردیم و ایشان توانست از عراق، تاجیکستان، هند و یمن شاعرانی را به کنگره دعوت کند و استقبال خیلی خوبی از کنگره به عمل آمده بود و تنوع آثار هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ پراکندگی جغرافیایی از سراسر کشور خیلی چشمگیر بود.»
او همچنان درباره حضور شعر در عرصه دفاع از جبهه مقاومت و ارزیابیاش از اشعار سروده شده در این خصوص گفت: «شعر، چون هنری است که به سرعت تولید میشود و میتواند زود به میدان بیاید، نسبت به بقیه هنرها پیشروتر بوده است حتی موسیقیهایی که در روزهای نخست رویدادها منتشر میشود، پایه و اساسش شعر بوده است به همین دلیل این مسأله هم نقطه مثبتی برای شعر است و هم میتواند پاشنه آشیل شعر باشد، چون میخواهد سریع به میدان بیاید خیلی وقتها آثاری شعاری و طبق معمول منتشر میشود. سرعتشان ارزشمند است، اما گاهی همین سرعت باعث میشود کیفیت فدا شود به نظر من در دفاع از غزه، لبنان و جبهه مقاومت در مقایسه با بقیه هنرها شعر کارنامه قابل قبولی دارد.»
۲۴۵۲۴۵