
امیرمسعود عابدین: مرسدس بنز قاطعانه ایده تولید ادامهدار خودروهای کلاسیک را رد کرده و خود را از دیگر خودروسازان لوکس که این روند را پذیرفتهاند، متمایز میکند. مارکوس برایتشوردت، رئیس بخش میراث مرسدس بنز در مصاحبهای اخیر موضع این شرکت را به صراحت روشن کرد.
گاهی اوقات خودروهای کلاسیک و ویژه صرفا در همان نسل باقی نمیمانند و تولید آنها در نسلهای دیگر هم ادامه مییابد. این خودروها با جزئیات دقیق، مشابه نمونههای قبلی خود ساخته میشوند و اغلب از تکنیکهای مدرن برای اطمینان از ایمنی و عملکرد، در عین حفظ طراحی و تجربه رانندگی اصلی استفاده میکنند. ظاهرا مرسدس بنز قصد ندارد که این نوع خودروها را به خط تولید خود بیاورد.
در همین زمینه از برایتشوردت درباره احتمال بازسازی مدلهای نمادین مانند ۳۰۰SL گالوینگ سوال کردند و او با قاطعیت این احتمال را رد کرد. او توضیح داد که چنین اقداماتی، اعتماد و سرمایهگذاری کلکسیونرهای فعلی را تضعیف میکند. برایتشوردت از مرسدس مکلارن SLR استرلینگ ماس تولید محدود به عنوان مثال استفاده و تاکید کرد که تولید نسلهای جدید پس از دههها، ارزش نمونههای اصلی را کاهش داده و نوعی بیاحترامی به مالکان آنها به حساب میآید.
در حالی که مرسدس بنز در تصمیم خود ثابت قدم است، سایر خودروسازان لوکس وارد عرصه تولید نسل جدید خودروهای کلاسیک شدهاند. به عنوان مثال، جگوار مدلهایی مانند D-Type و XKSS را بازسازی کرده و به علاقهمندان فرصتی برای داشتن نسخههای مدرن این کلاسیکها ارائه میدهد. به طور مشابه، آستون مارتین نسخههای جدیدی از DB۴ GT زاگاتو را تولید کرده و بنتلی برنامههایی برای تولید محدود سری Speed Six Continuation را اعلام کرده است.
با وجود جذابیت، مفهوم خودروهای ادامهدار بحثهایی را در میان کلکسیونرها و علاقهمندان ایجاد کرده است. منتقدان استدلال میکنند که این خودروها، به دلیل اینکه بدلی از واقعیت به حساب میآیند، فاقد اهمیت تاریخی و اصالت نمونههای اصلی هستند.
تعهد مرسدس بنز به میراث خود در مجموعه گسترده خودروهای کلاسیک آن که شامل بیش از ۱۲۰۰ خودرو است، چشمگیر و مشهود است. این شرکت به جای بازسازی مدلهای گذشته، بر حفظ تاریخ خود از طریق مرمت و نگهداری دقیق تمرکز میکند. این رویکرد نه تنها به خودروهای اصلی احترام میگذارد، بلکه انحصار و ارزش آنها را برای مالکان فعلی حفظ میکند.
منبع: hotcars
۵۸۳۲۲