یک مسیر، چند قیمت! – patc
قیمت بلیت هواپیما ممکن است در ساعات روز مناسبت های خاص نوع پرواز کلاس پروازی شرکت های مختلف کارمزد متفاوت خدمات متفاوت و میزان بار در یک مسیر مشخص متفاوت باشد.

به گزارش patc قیمت بلیت هواپیما در آژانس های مختلف بنابر دلایلی ممکن است متفاوت باشد. یکی از این دلایل نوع بلیت هواپیما یعنی سیستمی یا چارتری بودن آن است. پروازهای سیستمی توسط شرکت های هواپیمایی قیمت گذاری می شوند و معمولا ثابت یا پلکانی هستند. در پروازهای چارتری آژانس ها یا دفاتر خدمات مسافرتی خودشان اقدام به خرید صندلی کرده و قیمت ها را تعیین می کنند؛ بنابراین قیمت ها ممکن است بسته به زمان و تقاضا تغییر کند.
موضوع دیگر در متفاوت بودن بلیت هواپیما به کارمزد و سود آژانس مسافرتی برمی گردد. برخی از آژانس ها سود بیشتری روی قیمت نهایی می گذارند و برخی دیگر نیز برای رقابت سود کمتری در نظر می گیرند.
ممکن است متفاوت بودن نرخ بلیت هواپیما نیز به تخفیف های ویژه یا قراردادهای اختصاصی نیز ارتباط داشته باشد. همچنین ممکن است نرخ پروازها بسته به موجودی سایت و سیاست فروش نیز متفاوت باشد.
این تفاوت می تواند همچنین به ساعت روز جست وجو و زمان خرید بلیت یا حتی مناسبت های خاص نیز ارتباط داشته باشد. همچنین برخی از آژانس ها خدماتی از جمله بیمه سفر انتخاب صندلی و امکان کنسل کردن را در قیمت نهایی بلیت حساب می کنند و این موضوع می تواند در متفاوت بودن قیمت بلیت ها نیز موثر باشد.
میزان بار مجاز هم در شیوه محاسبه قیمت بلیط هواپیما موثر است.
در این راستا مقصود اسعدی سامانی – دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با patc در پاسخ به اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما در یک مسیر مشخص در آژانس های هواپیمایی مختلف متفاوت است؟ گفت: شرکت های هواپیمایی یا چارتر کننده ها با رصد بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و با رعایت سقف نرخ مسیر پرواز تعیین می کنند که قیمت در چه محدوده ای باشد و برآن اساس قیمت هر مسیر پروازی تعیین می شود.
وی افزود: با توجه به شناور بودن نرخ ها در محدوده زیر سقف نرخ تعیین شده ممکن است با توجه به شرایط موجود نرخی که شرکت هواپیمایی یا چارترکننده تعیین کرده تغییر کند.
سامانی عنوان کرد: همچنین گاهی شرکت ها یا چارترکننده ها برای رقابت با یکدیگر و جذب مشتری بیشتر نرخ را کاهش می دهند که موضوع به نفع مسافر تمام می شود.
وی با بیان اینکه عرضه بلیت با قیمت های متفاوت ارتباطی به ارائه خدمات بیشتر یا کمتر توسط شرکت هواپیمایی به مسافر ندارد افزود: عرضه با نرخ پایین برای کسب سهم بیشتری از بازار است. اما در آینده شرکت ها به سمت ارائه نرخ با توجه به کمیت و کیفیت خدمات خواهند رفت.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین می کند.
وی در پایان گفت: کمیسیون آژانس های هواپیمایی از فروش هر بلیت حداکثر پنج درصد در سفرهای داخلی و ۹ درصد در سفرهای خارجی است. این کمیسیون توسط شرکت ها هواپیمایی به آژانس مربوطه پرداخت می شود.
انتهای پیام