اقتصادی

ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تأمین کند

وزیر نفت گفت: تحریم‌کنندگان معتقدند با کمک ابزار تروریستی می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیر دولبه‌ای است که آنها را می‌گیرد.

به گزارش patc، جواد اوجی امروز در کنفرانس بین المللی انرژی جمهوری آذربایجان که با حضور وزرا و نمایندگان حدود 30 کشور برگزار شد، با اشاره به موفقیت ایران در تولید نفت و گاز، اظهار کرد: توسعه متوقف نشده است.

وی با یادآوری اینکه ایران با ذخایر حدود 34 تریلیون متر مکعب گاز یکی از بزرگترین ظرفیت های تولید گاز طبیعی در جهان را دارد که می تواند پاسخگوی بخش بزرگی از نیاز جهان باشد، افزود: اکنون ظرفیت تولید را داریم. 1 میلیارد متر مکعب گاز، گاز طبیعی، هر روز.» البته ظرفیت تولید نفت ما حدود 4 میلیون بشکه در روز است و ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی ما حدود 92 میلیون تن است.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرف 8 سال آینده ظرفیت تولید گاز ما باید به 1.4 میلیارد متر مکعب در روز برسد، گفت: تشنگی جهان برای انرژی و ایران می تواند بخشی از این نیاز را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران آماده پذیرش است. سرمایه گذاری در تولید و تجارت گاز ایران بر سر دوراهی حمل و نقل انرژی جهان قرار دارد، علاوه بر این، با روسیه، ترکمنستان و سایر تولیدکنندگان بزرگ در شمال ایران و قطر در جنوب، توانایی انتقال این منابع عظیم را به بازار مصرف داریم.

مردم دنیا باید از نعمت انرژی بهره مند شوند

شاهزاده با بیان لزوم برخورداری مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران آرزو می کند که همه مردم جهان بتوانند از نعمت های خداوند بهره مند شوند و از زیرساخت های خوب و قوی برخوردار باشند. کشور آماده توسعه، تجارت و نفت است همکاری با حوزه های مختلف گاز طبیعی کشورهای جهان و منطقه را اعلام می کنیم.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت و گاز ایران، بومی بودن فناوری انرژی ایران را فرصت مناسبی برای همکاری مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان. می تواند برای همه کشورهای همسایه تکرار شود.» ما بعد از گازپروم دومین شبکه بزرگ خط لوله گاز را داریم و پروژه های خوبی در بخش انرژی شناسایی شده است.

وی افزود: ما حتی گاز کشورهایی را که دیر پرداخت می کنند قطع نکرده ایم و از همه کشورها و شرکت هایی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست صنعت نفت و همچنین ترانزیت و ترانزیت وسایل نقلیه حمل و نقل انرژی هستند دعوت می کنیم. ،” او گفت.

شاهزاده انرژی پاک را یکی از اولویت های کشور دانست و گفت: امسال حدود یک گیگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کرده ایم و طبق برنامه ریزی برای چهار سال آینده این میزان به 4 هزار مگاوات خواهد رسید.

وزیر نفت روز گذشته (چهارشنبه 11 ژوئن) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و گفتگو با مقامات شرکت کننده در این رویداد بین المللی سه روزه به آذربایجان سفر کرد.

این رویدادها در تاریخ 1 تا 3 ژوئن (11 تا 13 ژوئن) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می شود. نمایشگاه نفت و گاز خزر اولین نمایشگاهی است که از زمان استقلال جمهوری آذربایجان هر ساله برگزار می شود و بیش از 250 شرکت از سراسر جهان را گرد هم می آورد.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا