چرا تعداد لایک اینستاگرام من پایین آمده است؟
چگونه لایک بیشتری در اینستاگرام بگیریم؟ چرا پست های اینستاگرام من کم لایک می خورند؟ آیا Buy instagram likes یا خرید لایک تقلبی استراتژی درستی برای افزایش فالوور اینستاگرام است؟ الگوریتم اینستاگرام چگونه عمل میکند؟ اینها همه سوالاتیست که میتواند برای واحد دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار که عمده بازاریابی اینترنتی خود را از طریق اینستاگرام انجام میدهد چالش برانگیز باشد.
در الگوریتم جدید اینستاگرام ۱۰٪ فالوورها، پستهای یک اکانت را مشاهده میکنند.
اینستاگرام به سیستمی متریک متکی است تا ارزیابی کند اکانت ما با ارزش است یا خیر. هرچقدر پستهای ما بیشتر لایک بخورد اینستاگرام آن را به افراد بیشتری نشان خواهد داد. میزان لایک و کامنتی که در ۶۰ دقیقه اول پس از ارسال پست دریافت میکنید ملاکی برای ارزش گذاری توسط اینستاگرام است. هرچقدر پست شما محبوب تر باشد به افراد بیشتری نشان داده میشود.
دلایل کم شدن تعداد لایک در اینستاگرام:
ربات ها از کار افتاده اند:
اینستاگرام تلاش میکند دیگر اجازه ندهد از ابزارهای خودکار مانند رباتها و برنامههای افزایش لایک، برای پست خودکار و یا گرفتن لایک استفاده کنیم چرا که تمام اینها بر خلاف قوانین اینستاگرام است.در ماههای گذشته محبوبترین این برنامهها مثل Instagress توسط اینستاگرام بسته شد و این به این معنی است که هزاران و هزار حسابی که روی لایکهای این نرمافزار حساب کرده بودند سرشان بیکلاه بماند.
همینطور برای نظرات، اگر شما تا به حال کامنتهایی مثل: عالیه، “به منم سر بزنید”، “پست های جالب داری” را دریافت کرده اید میتوانید قدردان اینستاگرام باشید چرا که قرار است دیگر به صورت خودکار آن ها را دریافت نکنید. این پلت فرم اجتماعی در حال رها کردن خود از اسپم هاست و متاسفانه این به این معنی است که ما قرار است لایکهای کمتری نسبت به گذشته دریافت کنیم زیرا این ربات ها به صورت خودکار پست های مارا لایک می کردهاند. بنابراین فراموش نکنید که ربات کمتر با لایک کمتر برابری میکند.
ما باید به دنبال بیشتر شدن لایک اینستاگرام برای پستهای جدیدمان از راههای بهتری باشیم. بنابراین اگر شما متوجه کاهش نرخ مشارکت شدهاید نگران نباشید، این اتفاق برای اکثریت کاربران افتاده است.
حالت shadowban یا ممنوعیت سایه:
در ماههای گذشته کل جامعه اینستاگرام علیه شادو بن اینستاگرام خشمگین شدند. این اتفاق برای همه ممکن است بیفتد.
تنها نشانه آن این است: هشتگهایتان کار نمی کنند.
اگر هشتگهای پستهایتان در اینستاگرام دیگر کار نمیکند، این معنی را میدهد که هیچ کس نمی تواند پستهای شما را ببیند.
نشانه اصلی Shadowban شدن، کار نکردن هشتگها است.
وقتی هشتگهای شما تاثیر چندانی در سهولت یافتن مطالب از سوی کاربران نداشته باشد طبیعتا پستها لایک و کامنت کمتری دریافت خواهند کرد. shadow ban یا ممنوعیت سایه یعنی مسدود کردن مطالب کاربری خاص در شبکههای اجتماعی به طوری که مطالب این کاربر به جز فالوورهای شما برای هیچ کاربر دیگری نمایش داده نمیشود. یکی دیگر از ویژگیهای الگوریتم shadow ban عدم اطلاع کاربر از محدودیت اعمالی بر پروفایلش است.
بعضی هشتگها توسط اینستاگرام از کار افتادهاند:
به نظر میرسد که برخی از هشتگها بوسیله اینستاگرام ممنوع یا مسدود شده اند، آنها میتوانند به صورت موقت یا نامحدود مسدود شوند. به این معنی که هیچکس قادر نخواهد بود پست شما را با این هشتگها پیدا کند، بنابراین قبل از استفاده هشتگهای خود را چک کنید. همچنین بعضی هشتگهایی که زیاد استفاده شدهاند (گاهی با میلیون ها پست) هم ممنوع شده اند. در نتیجه، ما باید در پیاده سازی یک ترکیب مناسب از هشتگ ها در مجموعه هشتگ هایمان (ابر هشتگ) بسیار خوب عمل کنیم.
قبل از استفاده از هشتگها آنها را امتحان کنید و مطمئن شوید که کار میکنند.
پروفایلتان بیزنسی است؟ شما در معرض خطر بیشتری هستید:
این یک موضوع متناقض در بین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بوده و در اینجا قرار است به آن بپردازیم.
بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که بیزنس کردن اکانت اینستاگرام کمی خطرناک است.
وقتی که شما اکانت خود را به حالت کاری تغییر میدهید، در واقع به اینستاگرام این سیگنال را میدهید که شما یک کسب و کار هستید.کسب و کارها برای اینستاگرام و کمپانی مادر آن یعنی فیس بوک مثل نان و کره هستند، خوشمزه و سیرکننده! این طبیعی است که اینستاگرام میخواهد ما را به پرداخت پول بیشتر برای جذب لایک تحریک کند.
چرا ما تمام مزایای یک اکانت تجاری را به صورت رایگان دریافت می کنیم؟! در مورد آن فکر کنید!
اگر شما پروفایلتان را تبدیل به یک پروفایل کاری کردهاید، طبیعی است که میزان مشارکت کمتری را داشته باشید. پس با توجه به جوانب مثبت و منفی کاری کردن پیج، تصمیمگیری بهتری برای خودتان و کسب و کارتان انجام بدهید. اگرچه ما همواره طرفدار بیزنسی کردن پیج هستیم (به دلیل امکانات بیزنسی، آماری) و به عنوان یک آژانس دیجیتال مارکتینگ سعی میکنیم تا با استراتژی و محتوای خلاق بتوانیم پیج را جذاب نگه داریم.
اضافه کردن تگ خرید (shopping tag) از امکانات بیزنسی کردن پیج اینستاگرام است.
الگوریتم اینستاگرام تغییر کرده است:
همانطور که میدانید، این روزها دیگر اینستاگرام پستها را به ترتیب انتشارشان نشان نمی دهد و این به این معنی است که فالورهای شما زمانی که پست خود را منتشر می کنید ممکن است متوجه آن نشوند. بنابراین همه آنها بلافاصله پست شما را لایک نخواهند کرد.
الگوریتم اینستاگرام چگونه عمل میکند؟!
خیلی ساده، اینستاگرام پستهایی که بیشترین میزان مشارکت کاربران را به دست بیاورند را بیشتر دوست دارد و آنها را بیشتر در معرض دید باقی کاربران قرار میدهد.
مدیران instagram مرتبا در حال تلاش برای ارتقا سطح تجربه کاربری و اولویتبندی محتوا براساس علاقه کاربران هستند و به همین علت اینستاگرام بالاترین میزان مشارکت کاربران (Engagement) را در بین دیگر شبکههای اجتماعی دارد. معیار تشخیص میزان مشارکت کاربران از مواردیست مثل تعداد لایک و کامنت، تعداد دفعاتی که یک پست save شده، تعداد بازدید ویدئو و یا هر نوعی تعاملی که یک پست اینستاگرامی میتواند به دست آورد.
زمانی که یک پست تعداد زیادی لایک و کامنت میگیرد، اینستاگرام این پست را دارای محتوایی با کیفیت میداند که احتمالا تعداد افراد بیشتری به آن علاقه خواهند داشت.
عدم توجه به الگوریتم اینستاگرام و قابلیتهای کلیدی این شبکه اجتماعی
این روزها شاید پستهایی را در تایم لاین خود ببینید که ۲ روز پیش منتشر شده اند. نکته خوب در مورد آن این است که پستهای ما عمر طولانی تر دارند. نکته بد این است که احتمالا تعداد زیادی از دنبال کنندگانمان پست ما را همان وقتی که منتشر می کنیم، مشاهده نخواهند کرد. پس مهم است که بدانید در چه زمانی انتشار پستهای شما جذب بیشترین لایک و کامنت خواهد شد. اگر اکانت شما به حالت بیزنسی باشد اینستاگرام آمارهای مفیدی از میزان مشارکت بر روی پستها و یا تحلیل رفتار فالوورهای شما ارائه خواهد داد.
آمارهایی مثل سن و جنسیت فالوورهای اینستاگرام شما، محل زندگی آنها و اینکه در چه ساعات و چه روزهایی فالوورهای شما بیشتر فعال هستند از جمله آمارهاییست که در قسمت insight اینستاگرام یک اکانت تجاری موجود است. شما باید با آنالیز و تحلیل خود بفهمید که ذائقه کاربران شما چیست، در چه زمانهایی بیشتر آنلاین هستند و چه مطالبی از شما را بیشتر دوست دارند.
به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید بدانید الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند.
نکته سریع: یک استراتژی کامل برای هشتگهایتان داشته باشید. هشتگها همان راهی است که کاربران پیج شما را پیدا می کنند. بنابراین اگر دنبالکنندگانتان یک روز بعد پست شما را مشاهده کنند، حداقل شما میتوانید با هشتگ گذاری صحیح افراد جدیدی که دنبال شما میگردند را در اسرع وقت متوجه پست خودتان کنید.
با استفاده از آمار تحلیلی اینستاگرام، امکانات این شبکه اجتماعی و ابتکار عمل خودتان، میتوانید بازاریابی دیجیتال برند خود را حرفهای پیش ببرید و این مهارت همچون سرمایهای ارزشمند برای شما باقی خواهند ماند. پس با نگاه عمیق تری به اینستاگرام، طوری به دنبال افزایش لایک یا مشارکت کاربران باشید که در نهایت منجر به رونق کسب و کار شما باشد تا موفقیت پیج.
دیوید اگیلوی میگوید تبلیغی تاثیرگذار است که مخاطب را به تفکر دربارهی آنچه ما میخواهیم، وادارد؛ نه این که مجذوب خود تبلیغ شود. این برای پیج اینستاگرام یک برند نیز کاملا صادق میباشد.
مردم عاشق دیدن استوریهای اینستاگرام هستند:
دو چیز وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:
یک: استوری اینستاگرام در صورت هایلایت نکردن ۲۴ ساعت فعال میماند.
دو: در حالی که پست های شما همیشگی هستند.
محل قرارگیری استوریها کاربران را وسوسه می کند به جای دیدن پستها ابتدا به سراغ استوری بروند.
یکی از بهترین روشها در اینستاگرام برای افزایش سطح تعامل با کاربران قابلیت محبوب استوری است. استوری یکی از اصلی ترین استراتژیهای بازاریابی در اینستاگرام به شمار میرود. با تغییرات جدید الگوریتم اینستاگرام و تاثیرگذاری آن روی نحوه تعامل کاربران, شکی باقی نمیماند که کابران زمان بیشتری را برای مرور استوریها نسبت به پستها صرف خواهند کرد.
در الگوریتم جدید اینستاگرام، تعامل کاربران بر روی استوریها مثل تعداد ریپلایها و ارسال به دیگران را به حساب اعتباری برند واریز خواهد کرد. هر چقدر تعامل کاربران با استوریهای شما بیشتر باشید احتمال نمایش پستها در تایم لاین (صفحه Home کاربران) بیشتر خواهد بود.
برای افزایش سطح تعامل کاربران میتوانید از ویژگیهایی مثل نظرسنجی و قراردادن لینک در استویر (swipe up) استفاده کنید.
نکته: می توانید هنگامی که پست جدیدی منتشر کرده اید، از طریق استوری به دنبال کنندگانتان این را اعلام کنید، مثلا میتوانید از صفحه خود یک اسکرین شات بگیرید و روی پست جدیدتان را با یک ایموجی بپوشانید.
همواره پستهای خود را به عنوان یک کارت ویزیت در نظر بگیرید و به مردم یک تصور فراموش نشدنی بدهید و از استوری برای برقراری ارتباط با دنبال کنندگان خود استفاده کنید.
حقایقی از اینستاگرام:
ثبات یک کلید طلایی برای افزایش فالوورها و رشد لایک اینستاگرام است.
برای مثال اگر دو روز در اینستاگرام پست منتشر نکنید اینستاگرام شما را فراموش خواهد کرد. یعنی پست هایتان کمتر لایک می خورد و مدتی طول می کشد تا دوباره به حالت عادی برگردد. قبل از همه چیز باید راجع به استراتژی بازاریابی در اینستاگرام خود مطمئن باشید. در این مطلب میتوانید دلایل رایج که باعث عدم نتیجه گیری استراتژی دیجیتال مارکتینگ میشود را مطالعه کنید.
نکته سریع: اگر به طورمیانگین هفتهای یک پست در اکانت تجاری خود ارسال میکنید آن را به حداکثر ۶ تا ۷ پست در هفته افزایش دهید تا نرخ رشد فالوورها و لایکهای شما دوبرابر شود.
- تعاملات واقعی برای اینستاگرام ارزش دارد و در ازای آن به ما پاداش میدهد.
- فقط روی اعداد تمرکز نکنید، سعی کنید محتوایی تولید کنید که برای کاربران ارزشمند باشد.
- در اینستاگرام تقلب نکنید و جعلی نباشید: اینستاگرام این را میفهمد و شما را تنبیه میکند.
- از هشتگهای قابل جستجو استفاده کنید. هشتگها را بیشتر در متن به کار گیرید تا یک توده بزرگ هشتگ در انتهای کپشن.
- از استوری اینستاگرام برای برقراری ارتباط استفاده کنید.
- خودتان باشید و یک استراتژی بصری قوی طراحی کنید.
- محتوای خود را قبل از برنامهریزی آماده کنید تا به شما برای حفظ ثبات کمک کند. فراموش نکنید ثبات باعث رشد لایک اینستاگرام میشود.
و در انتها…
قبل از آنکه تمام تمرکز خود را صرف بازاریابی در اینستاگرام کنید، گامی به عقب برداشته و نگاهی کلی به چهارچوب دیجیتال مارکتینگ برند یا کسب و کار خود داشته باشید.
منابع: