علمی و پزشکی

با بالا رفتن از پله ها از فرار مغزها جلوگیری کنید!

فابین فاکس، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: در تحقیقات قبلی، مغز اغلب به عنوان یک کل در نظر گرفته می‌شد. هدف ما بررسی دقیق مغز و یافتن مناطقی از مغز بود که بیشتر تحت تأثیر فعالیت بدنی هستند.

روش های درمان بیماری های مغز و اعصاب - دکتر.  چیست یزدی

برای انجام این کار، دانشمندان از داده های بیش از 2500 فرد 30 تا 94 ساله استفاده کردند. مطالعات آنها شامل تجزیه و تحلیل حجم مغز و ضخامت قشر از طریق تصویربرداری مغز (MRI) و ارزیابی ورزش این افراد بود. شرکت کنندگان مجبور بودند به مدت هفت روز شتاب سنج روی بدن خود داشته باشند.

فاکس می‌گوید: «ما نشان دادیم که ورزش تقریباً بر هر قسمت از مغز تأثیر عمیقی دارد. به طور کلی می توان گفت ورزش باعث بزرگتر شدن مغز می شود. ما این را به ویژه در هیپوکامپ، که به عنوان مرکز پردازش حافظه شناخته می شود، دیدیم. تراکم مغز بر مقاومت در برابر تخریب عصبی تأثیر می گذارد.

دانشمندان با مقایسه افراد غیرفعال بالای 70 سال با افراد فعال، افزایش قابل توجه و ناگهانی در فعالیت مغز را مشاهده کردند.

احمد عزیز نویسنده این تحقیق می گوید: خلاصه داستان بسیار خوبی است. به خصوص برای کسانی که نمی خواهند ورزش کنند. نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که حتی تغییرات کوچک رفتاری، مانند 15 دقیقه پیاده روی در روز یا رفتن از پله ها به جای آسانسور، می تواند تأثیر مثبتی بر مغز داشته باشد که می تواند از بین رفتن بافت مغز مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد. و توسعه بیماری سالمندان می توانند از افزایش جزئی در فعالیت بدنی خود بهره مند شوند.

تجزیه و تحلیل ژنتیکی مناطقی از مغز که بیشتر تحت تأثیر فعالیت بدنی قرار می گیرند نشان داد که این مناطق حاوی میتوکندری بیشتری هستند که انرژی بدن ما را تامین می کنند اما برای انجام این کار به اکسیژن بیشتری نیاز دارند.

عزیز می گوید: در مقایسه با سایر نواحی مغز، این ناحیه به خون رسانی بیشتری نیاز دارد. این امر به ویژه در حین ورزش مشخص می شود، بنابراین این مناطق از ورزش سود می برند.

این تجزیه و تحلیل همچنین همپوشانی قابل توجهی را بین ژن های درگیر در ورزش و ژن های دخیل در بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون نشان داد. این اطلاعات احتمالی در مورد اثر محافظتی ورزش در برابر این نوع بیماری ها ارائه می دهد.

فاکس می‌گوید: «با نتایج خود، می‌خواهیم انگیزه بیشتری برای ورزش ایجاد کنیم. حتی کمی ورزش می تواند کمک کند. بنابراین، این یک تلاش کوچک با تأثیر بزرگ است.

این مطالعه در مجله “Neurology” منتشر شد.

46

دکمه بازگشت به بالا