علمی و پزشکی

اجرای برنامه ایران به ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی نیاز دارد

معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: اجرای برنامه ایراپن 2500 میلیارد تومان نیاز دارد.

به گزارش patc، دکتر. کمال حیدری در نشست مدیران غیردولتی دانشگاه های علوم پزشکی در هتل قلب تهران گفت: ایران مهم ترین برنامه ماست که می خواهیم در تمام شهرهای کشور از آن در سطح جهانی استفاده کنیم. برنامه در ابتدا استفاده شده است اما برای پوشش کل کشور به 2500 میلیارد تومان وام نیاز داریم.

وی با بیان اینکه نزدیک به 10 سال برای سند ایران زحمت کشیده شد اما آنطور که باید به آن توجه نشد، گفت: به دلیل کرونا به تدریج در اجرای برنامه های غیر واگیر کاهش یافته است. دو یا سه سال که باید با توانمندسازی همکاران و مدیریت اطلاعات، اجرای برنامه ها و توان بیشتر انجام شود.

70 درصد از کل عفونت ها غیر عفونی هستند

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 70 درصد بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیرواگیر است، گفت: بیماری های غیرواگیر و مزمن باعث مرگ زودرس می شود. ما همیشه با بیماران سروکار داریم، بنابراین آموزش مداوم و تشویق آنها برای داشتن زندگی سالم بسیار مهم است.

ایجاد برنامه پزشکی خانواده

حیدری گفت: دولت بر اجرای طرح پزشک خانواده تاکید دارد و شاید از نیمه دوم امسال باید از این برنامه در سطح کشور استفاده کنیم. این برنامه نزدیک به 10 سال است که در دو استان فارس و مازندران مورد استفاده قرار می گیرد، اما اجرای آن در سایر نقاط کشور با موانعی روبرو بوده است.

وی یادآور شد: راه اندازی پزشک خانواده در امر بیماری های غیرواگیر فرصت ارزشمندی است زیرا به تشخیص و آزمایش بیماری های غیرواگیر کمک می کند.

حیدری افزود: در مدیریت بیماری های غیرواگیر ارتباط بین ادارات بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال ریشه بیماری های اسکلتی عضلانی از مدرسه شکل می گیرد و ارتباط نزدیک ما با حوزه و آموزش مناسب به مبارزه با این بیماری کمک می کند.

وی در پایان خواستار استفاده بیشتر از توان جامعه محلی شد و گفت: در بخش آزمایشگاهی در زمان شیوع کرونا نتایج خوبی از ارتباط با بخش خصوصی را شاهد بوده ایم و می توان از این امر در سایر بخش ها استفاده کرد.

به گزارش وبدا، لازم به ذکر است که برنامه ایراپن شامل چهار بیماری دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری های تنفسی و چهار عامل خطر بیکاری، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و استعمال دخانیات است. برنامه ایراپن بر اساس سند ملی پیشگیری از بیماری ها با هدف پیشگیری و کنترل بیماری های چهارگانه و عوامل خطر چهارگانه و کاهش 25 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 در مناطق تحت پوشش بنیاد اجرا می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا