اقتصادی

کشور سالانه به بیش از ۶۰۰ هزار مسکن نیاز دارد

patc/ خراسان رضوی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیاز به بیش از 600 هزار واحد مسکونی در سال در سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: در تامین اولین نیاز مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تمرکز ما بر این است. 4 میلیون واحد زمین، یک میلیون و 400 هزار واحد زمین در حال حاضر با تراکم 70 واحد در هکتار برنامه ریزی شده است.

اگرچه هفته کاری دولت به پایان رسیده است، اما برنامه دولت فقط برای هفته های کاری دولت نیست و در تمام تعهدات خدماتی است.

وی افزود: «مسئله مسکن یک موضوع ضروری و بدیهی، جامع ترین و ضروری ترین موضوع در زندگی بشر به ویژه در این زمان است.» از سوی دیگر، سیاست های تأمین مسکن در کشورهای مختلف جهان از جمله سیاست های دولت ها متفاوت است. عدم مداخله و سیاست مداخله 100 درصدی دولت.

فخاری ادامه داد: اگر دولت در تسهیلات و امکاناتی که در اختیار متقاضیان قرار می دهد دخالت نکند، مسئولیت مستقیم مسکن را برمی دارد و آن را به یک سیستم و رویکرد مشترک واگذار می کند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در برخی کشورها دولت با ساخت مسکن 100 درصد دخالت می کند و امکان استفاده از آن را به متقاضیان می دهد.

وی در ادامه بیان کرد: در این زمینه جریان میانه ای وجود دارد و کشور ما نیز در این جریان قرار دارد. در این روند رویایی، دولت خدمات و تسهیلات را به مردم ارائه می کند و مردم نیز مشارکت دارند.

فخاری گفت: کشور در سال به بیش از 600 هزار واحد مسکونی نیاز دارد و ما با این نیازها مواجه هستیم. کافی است این طرح در دوران مدیریت رها شود یا به فراموشی سپرده شود و یا از مسئولیت فعلی دولت در قبال این وظیفه صرف نظر شود؛ بنابراین مطالبات روی هم انباشته می شود و به عنوان مطالبات عمومی و عمومی، تامین آن دشوار است.

معاون وزیر راه ادامه داد: دیدیم در دولت قبل به هر دلیلی کار سخت شد و در عوض این تقاضا را افزایش داد. علاوه بر این، این موضوع تعهداتی را برای نسل آینده ایجاد می کند. بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اگر 600 هزار خانه در سراسر کشور ساخته نمی شد، با تقاضای بیش از 4 میلیون خانه در سال مواجه بودیم.

وی گفت: اگر بخواهیم در این اعداد پیشرفت کنیم باید در حوزه تامین مسکن گام های شتاب زده و برنامه ریزی شده برداریم اما با تلاش مسئولان ذیربط و همکاری متقاضیان امیدواریم این امر تا حدودی محقق شود. مهلت مقرر.» اگرچه دولت تمام تلاش خود را برای تحقق برنامه ریزی در حوزه مسکن به کار می گیرد، اما بدون همکاری مردم کامل نمی شود، بنابراین تلاش دو سویه و دوجانبه می طلبد.

فخاری افزود: در این راستا شاید رویکرد دولت انبوه سازی باشد و از سوی دیگر تولیدکنندگان عمده دنیا که تولید انبوه دارند از یک سو انبوه سازان داخلی تمایل به مشارکت دارند. این جهت

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در تامین نیازهای مسکن یکم در طرح نهضت ملی مسکن، تمرکز ما روی 4 میلیون واحد زمین است که یک میلیون و 400 هزار واحد آن با تراکم 70 واحد در هکتار پیش بینی شده است. واحد. برخی شهرها شاید به دلیل مازاد بر زمین، اما برخی شهرها به دلیل کمبود زمین مجبور به افزایش تراکم هستند، بنابراین به طور متوسط ​​70 واحد در هکتار در نظر می گیریم و در برخی شهرها این عدد 100 تا 120 واحد در هکتار است. ورود

وی افزود: توسعه شهرها غیرممکن است بنابراین باید تراکم برخی استان ها را افزایش دهیم. امروز از نظر تامین زمین برای اجرای پروژه ها در سراسر کشور به مشکلی برخورد نکرده ایم، یعنی زمین برای ساخت مسکن داریم. در مرحله الحاقی اجرای طرح، مطابق با مفاد قانون بودجه 1401، در تبصره 11 «CAF»، اراضی متصرف به صورت جدولی مشخص شده است و امید است مشکلات موجود در آن مشخص شود. این اراضی قابل رفع از ابلاغ این حکم بودجه، در آینده نزدیک رفع خواهد شد.

معاون وزیر راه گفت: همچنین ضوابط زمین در زمین های مسکونی بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانان تصویب شده است که در آن افرادی که تصمیم به داشتن فرزند سوم از طریق واگذاری زمین یا واحدهای مسکونی بگیرند، با مشکل مسکن مواجه خواهند شد. آنها باید حل شوند.

وی گفت: در اجرای قوانین به ویژه قانون نهضت مسکن با زمین هایی مواجه هستیم که برخی از دستگاه های دولتی مازاد دارند و نمی توانند از آن استفاده کنند. طبق قانون، این زمین های مزدا باید برای برنامه های مسکن دولتی استفاده شود. شناسایی اراضی مازاد دولتی و اراضی ثبت نشده به نام دولت توسط اسناد مالکیت با مشارکت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در دستور کار قرار گرفته است.

فخاری گفت: حدود یک میلیون و 500 هزار واحد زمین را در دستور کار کمیته برنامه ریزی استان داریم که مقرر شد تا پایان شهریور ماه نسبت به تخصیص این واحدها شفاف سازی شود، بنابراین سرمایه گذاران و سازندگان کلان و دست اندرکاران ساخت تعاونی هستند. واحدهای مسکونی ضروری

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا