اقتصادی

ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب شهر سنندج با بهره‌مندی از پروژه آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با اعلام اینکه به لطف اجرای طرح آبرسانی، کیفیت و کمیت آب شرب شهر سنندج بهبود یافته است، گفت: برای رفع طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندج، حجم وسیعی از آب شرب شهر سنندج از بین رفته است. این پروژه در دو سال گذشته شروع شده و تقریباً تا زمان روی کار آمدن دولت به طول انجامید و در سال سیزدهم این پروژه 20 درصد پیشرفت داشته است و به موقع انجام شده است.

به گزارش patc، به نقل از وزارت نیرو، محمد فرهاد در خصوص توسعه پروژه آبرسانی سنندج گفت: یکی از مشکلات تامین آب شرب مردم سنندج از سد قشلاق نحوه برداشت آب است. از آن به طوری که تنها 115 میلیون مترمکعب استحصال شود.آب از مخزن سد تا تصفیه خانه در صورت بروز مشکل در تونل آبرسانی، شهر با تنش آبی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان در خصوص موضوع کمی و کیفی آب سنندج تامین شده از سد قشلاق افزود: در زمینه ارتقای کیفی آب سد قشلاق در چند سال گذشته اقداماتی انجام شده است اما مصوبه سنندج بررسی موضوع کیفیت آب همچنان ادامه دارد و نتیجه نهایی تغییر منبع آب بوده و بر این اساس موضوع استفاده از سد آزاد برای تامین آب سنندج در دستور کار قرار گرفت.

وی در این خصوص گفت: برای از بین بردن طعم و بوی نامطبوع آب شرب سنندجی از دو سال پیش پروژه بزرگی راه اندازی شد و تا ابتدای دولت سیزدهم تقریبا 20 درصد پیشرفت داشت. رئیس جمهور و وزیر نیرو در مدت کوتاهی به این هدف دست یافتند.

توزیع آب شرب با کیفیت در سنندج از 29 آبان
فرهاد یادآور شد: در مسیر انتقال آب از سد آزاد به سد کوچم، مسیر اختصاصی به طول 27 کیلومتر برای هدایت آب به تصفیه خانه های شماره 1 و 2 شهر سنندج باز شد. و در 8 آبان اولین تصفیه خانه که آب شرب را از این مسیر به ظرفیت 1000 لیتر انتقال می دهد به پایان رسید. دومی می رسد و در شبکه توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان ادامه داد: با پیشرفت پروژه، طعم و بوی بد آب شرب مرکز شهر سنندج، شهری با بیش از 350 هزار نفر جمعیت کاهش چشمگیری یافته است.

100 درصد آب مورد نیاز شهروندان سننجی از سد آزاد تامین می شود

وی یادآور شد: فاز دوم طرح 1000 لیتری آبرسانی دوم در حال اجراست و پیش بینی می شود در آینده نزدیک این اتفاق محقق شود. در این صورت 100 درصد آب مورد نیاز شهروندان سننجی توسط سد آزاد تامین می شود.

فرهاد با اشاره به افزایش ظرفیت پالایشگاه سنندج گفت: برای پیشبرد این امر باید زیرساخت های لازم فراهم شود که در این راستا برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی پالایشگاه سوم تهیه شده و در حال حاضر مطالعات در حال انجام است. برای رسیدن به این هدف در حال انجام است.”

پالایشگاه شماره 3 سنندج راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان را تسریع در راه اندازی این شماره اعلام کرد و روند بهره برداری نیز آغاز خواهد شد.

وی در ادامه به بازخورد روزانه شهروندان سننجی در خصوص بهبود کیفیت و کمیت آب شرب اشاره کرد و گفت: تامین آب شبکه لوله مرکزی شهر از آب سد فری (1200 لیتر در ثانیه) و قشلاق است. سد (400 لیتر در ثانیه) لیتر) از آنجایی که حجم قالب از آب بدون سد تشکیل شده است، تأثیر بسزایی در کیفیت آب شرب داشته است، به طوری که در نظرسنجی انجام شده اکثر مردم شهر تصویب بهبود کیفیت آب آشامیدنی

وی همچنین با اشاره به اینکه فاز دوم این پروژه با تلاش شرکت نیروگاه برق آبی با احتساب نیاز کنونی 2000 لیتری آب شرب شهروندان سنندجی راه اندازی شد، گفت: آب با کیفیت در سطح شهر توزیع شده است. سنندج از 11 از 29 اسفندماه سرعت فرآوری 200 لیتر در ثانیه بوده و امروز این رقم به 1000 لیتر در ثانیه رسیده است که به لطف تصفیه خانه شماره 2 این نیاز به طور کامل برآورده شده است.

فرهاد خاطرنشان کرد: به منظور ارتقای سطح کیفی آب، با پیشرفت پروژه، مخازن آب تصفیه خانه، سطح شهری و شبکه لوله‌کشی پاکسازی می‌شود و حدود 100 هزار متر مکعب مخزن آب در سنندج در سطح شهر وجود دارد. شهر فرآیند نظافت این مخازن آب طبق استانداردهای لازم انجام می شود. این کار زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا