برترین های کار و کسبعمومی

انواع چراغ آویز

انواع چراغ صنعتی و کارگاهی محصولاتی هستند که قابل استفاده در سوله ها و کارگاه ها می باشند و می توانند به عنوان المان تامین کننده روشنایی فضا مورد استفاده قرار گیرند. این محصولات دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که آنها را از سایر چراغ های قابل استفاده در محیط های دیگر مجزا می سازد. انواع چراغ صنعتی و چراغ کارگاهی می توانند به صورت سقفی و یا آویز مورد استفاده قرار گیرند و در واقع در مدل های مختلفی تولید می شوند که مشتریان می توانند متناسب با محل موردنظرشان یکی از این چراغ ها را انتخاب نمایند.

انواع چراغ صنعتی و کارگاهی دارای مدل های مختلفی هستند و در ساختمان داخلی آنها می تواند لامپ های فلورسنتی یا لامپ های ال ای دی به کار رود همچنین این چراغ ها معمولا ضدنم ، ضدضربه و ضد گردوغبار هستند که با اطمینان می توان آن ها را در محیط های کارگاهی و صنعتی به کار برد. همانطور که گفتیم چراغ های صنعتی می توانند آویز یا سقفی باشند که در ادامه به معرفی این چراغ ها میپردازیم:

چراغ صنعتی نوع آویز

این چراغ همانطور که از نامش مشخص است در اماکن صنعتی مانند سوله ها ، کارگاه ها ، کارخانه های کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد و دارای استاندارد های لازم مانند جنس بدنه ،  عملکرد و دیگر ویژگی های استاندارد می باشد. چراغ های صنعتی و کارگاهی دارای توان های مختلفی هستند و انتخاب هرکدام از آنها به محل مورد نظر بستگی دارد همچنین در این محصولات می توان از انواع لامپ های بخار جیوه ، لامپ بخار سدیم و غیره استفاده کرد.

 

انواع چراغ صنعتی و کارگاهی همانطور که از نامشان مشخص است جهت تامین روشنایی کارگاه ها، کارخانه ها و سوله ها مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین نیازمند این هستند که نور زیاد و مناسبی را تولید نمایند ، در گذشته جهت تامین نور با شدت بالا در این چراغ ها از لامپ های هالوژنی یا لامپ های معمولی با توان های بالا استفاده می شده است ولی امروزه می توان با جایگزین کردن لامپ های LED هم مصرف انرژی و نیروی برق را کاهش داد و هم نوری با کیفیت و شدت مناسب در فضای یک کارگاه یا کارخانه ایجاد کرد.

در استفاده از چراغ صنعتی یا چراغ کارگاهی نوع آویز باید به این نکته توجه نمود که این چراغ ها را در محل هایی با سقف های بلند مورد استفاده قرار دهید و نور آنها به گونه ای باشد که سبب آسیب رسیدن به چشم نشود. برای خرید انواع چراغ صنعتی و خرید و فروش دکل دوربین مداربسته میتوانید از سایت های تامین کننده این خدمات نظیر همپادکل کمک های لازم را بگیرید.

چراغ صنعتی و کارگاهی نوع سقفی

این دسته از محصولات دارای تنوع بالایی هستند و در مدل های مختلفی با اندازه ها و ابعاد گوناگون تولید می شوند. در ساخت چراغ های کارگاهی و سوله ای از تکنیک های طراحی و ساخت پیشرفته ای استفاده شده است که جهت به کار بردن این محصولات در شرایط محیطی سخت ، محیط های شیمیایی ، محیط هایی که گردوغبار و دود زیادی دارند تعبیه شده اند. در ساخت چراغ کارگاهی و صنعتی سعی می شود از موادی با کیفیت بالا استفاده شود که نور را به صورت یکنواخت و همگن در فضا منتشر سازند و بتوانند در صورت وجود نم یا گردوغبار دوام بالایی داشته باشند همچنین چراغ های کارگاهی و صنعتی باید مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت نیز داشته باشند تا بتوان مدت زمان زیادی از این محصول استفاده کرد.

چراغ سالنی و چراغ سوله ای

چراغ سالنی محصولی است که در دسته چراغ های صنعتی و کارگاهی قرار می گیرد و از آنجا که معمولا فضاهای سر پوشیده صنعتی مانند ، سالن های تولیدی ، سالن های ورزشی، نمایشگاهی، فروشگاهی ،  کارگاه ها ، سوله ها و همچنین تونل ها ، و فضاهای مشابه احتیاج به روشنایی های قوی دارند، بنابراین از چراغ های سالنی جهت تامین روشنایی این فضاها استفاده می شود که باعث روشن شدن کامل محیط داخلی این فضاها و سالنها گردد. چراغ سالنی یا چراغ سوله ای بهترین گزینه برای ایجاد روشنایی در محیط های صنعتی و بزرگ است همچنین از آنجا که این چراغ ها در دو نوع بدون لامپ و با لامپ ال ای دی تولید می شوند بنابراین مشتریان این امکان را دارند که با توجه به فضای مورد نیازشان یکی از انواع این چراغ ها را انتخاب کنند.

چراغ سالنی معمولا به صورت سقفی مورد استفاده قرار می گیرد و در نوع بدون لامپ قابلیت استفاده با لامپ های بخار سدیم ، متال هالید ، بخار جیوه و غیره را دارد ولی در صورتی که در ساختمان داخلی چراغ لامپ ال ای دی وجود داشته باشد از یک طرف مصرف انرژی کم شده و از سوی دیگر نور تولید شده شدت و کیفیت مناسبی دارد.

انواع تاسیسات صنعتی

تاسیسات صنعتی را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم بندی کرد: تاسیسات تولیدی و تاسیسات انبار یا نگهداری. سوله و انبارها بزرگترین بخش سیستم‌های صنعتی هستند، ویژگی‌های انبارها عبارت است از: طراحی یکپارچه (معمولاً به شکل مستطیل)، سقف بلند (از 5 تا 25 متر) و بخش بارگیری. با توجه به اینکه برای استفاده حداکثر از فضای انبار، از قفسه و راهروهای باریک و بلند استفاده می‌شود، تامین روشنایی اصولی انبارهای یک چالش اساسی است. تاسیسات تولیدی شامل تجهیزاتی جهت ساخت، مونتاژ، کنترل کیفیت، تدارکات و… می‌شوند. ارتقاع سقف در تاسیسات تولیدی از 4 تا 18 متر متغیر است.

نورپردازی محیط‌های صنعتی در گذشته و در حالت سنتی با لامپ‌های تخلیه گازی (مانند متال هالید)، فلورسنت و مغناطیسی انجام می‌شد. البته تجهیزات متال هالید بیشتر از مدل‌های دیگر متداول بودند. در لامپ متال هالید با عبور جریان الکتریکی از مخلوط گازی بخار جیوه و متال هالید، نور ایجاد می‌شد. محبوبیت لامپ‌های متال هالید در کاربردهای صنعتی به دلیل داشتن وات بالا، کارایی متوسط و طول عمر آنها بود. برای روشنایی محیط این تاسیسات می توان از انواع مدل پایه چراغ برق پارکی استفاده کرد چرا که هم نور مناسبی دارند و هم کم مصرف هستند.

با این وجود لامپ‌های متال هالید آنقدر معایب داشتند که مزیت‌های آنها تقریباً به چشم نمی‌آید، مانند راه اندازی طولانی، اثرات گرمایی، تولید نور ماورابنفش، مشکل دفع و بازیافت عنصر خطرناک جیوه، طول عمر تقریباً کوتاه در وات‌های بالا، استهلاک سریع لومن، منفجر شدن لامپ و کم نور شدن در طول زمان. همچنین این لامپ‌ها نیاز به نگهداری مداوم داشتند. تمامی موارد گفت شده از نشانه‌های اقتصادی نبودن این لامپ‌ها هستند.

در هنگام خرید چراغ صنعتی چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

چراغ‌های صنعتی از توان 60 تا 100 وات (5000 تا 20000 لومن) با زاویه تابش 120 درجه معمولاً برای کارگاه‌هایی با ارتفاع سقف 3.5 تا 6.5 متر استفاده می‌شوند و برای سقف‌هایی با ارتفاع بیش از 6.5 متر بهتر است از چراغ‌هایی با توان بیش از 150 وات (15000 تا 100000 لومن) ترجیحاً با زاویه تابش 90 درجه استفاده شود. چراغ‌های صنعتی با توان کمتر بیشتر در فروشگاه‌ها و انبارها یا کارگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. در حالی که چراغ‌های با توان بیش از 150 وات برای انبارهای بزرگ، کارخانه‌ها و سوله‌ها به کار برده می‌شود.

نورپردازی نمای ساختمان‌های صنعتی

در سیستم‌های صنعتی، علاوه بر نورپردازی داخلی نیاز به نورپردازی خارجی نیز هست. در محوطه بیرونی تاسیسات صنعتی مانند پالایشگاه‌های نفت، کارخانه‌های شیمیایی، دکل‌های حفاری، انبارهای نفت، تصفیه خانه‌های فاضلاب و معادن روباز استفاده از چراغ‌ها و پروژکتورهای پرنور ضروری است. پروژکتورهایی که در فضای بیرونی نصب می‌شوند باید با توجه به ارتفاع نصب و موقعیت انتخاب شوند. همچنین در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشند.

چراغ‌های صنعتی ال ای دی، به شکل‌های مختلفی طراحی و ساخته شده‌اند. با توجه به توان مصرفی بالای آنها، به منظور خنک کردن و کاهش دما از یک قطعه هیت سینک در آنها استفاده می‌شود تا تبادل گرما با محیط به درستی انجام شود. محفظه اصلی لامپ از مواد آلومینیومی که به روش دایکاست، فورج سرد (آهنگری سرد) یا قالب گیری ساخته شده است، تشکیل می‌شود. در نتیجه تبادل گرما با محیط به درستی انجام شود. حتی برای محیط خارجی فضاهای صنعتی میتوان از برج نوری تهران برای روشنایی استفاده کرد.

ال ای دی‌ها به صورت تراشه‌های COB یا SMD بر سطح صاف هیت سینک نصب می‌شوند. جلوی ال ای دی‌ها با تعدادی آینه یا یک پوشش پلاستیکی یا شیشه‌ای پوشیده می‌شود. در نتیجه نور محصور شده و تراشه‌ها از آسیب‌های تصادفی محافظت می‌شوند. از دیگر مواردی که در محیط‌های صنعتی و به طور خاص کارگاه‌های تولیدی باید به آن توجه شود، موادی است که در فرآیند ساخت استفاده می‌شود. اگر در محیط کارگاه، بخار مواد سمی یا هر گونه ماده آسیب‌زای دیگری وجود داشته باشد، باید از پروژکتورهایی با نرخ حفاظتی بالا (IP65 یا بیشتر) استفاده شود تا ذرات معلق در هوا وارد، لامپ نشده و عمر مفید محصول کاهش پیدا نکند.

 

دکمه بازگشت به بالا