برترین های کار و کسبعمومی

بهترین زمان خوردن خرما برای چاقی

خرما یک ماده غذایی بسیار پرطرفدار و محبوب است که از قدیم‌الایام در وعده‌های غذایی اصلی یا به عنوان میان وعده مصرف می‌شد. البته شبهات زیادی در رابطه با این ماده غذایی وجود دارد. برخی از متخصصان تغذیه معتقد هستند، خرما باعث می‌شود. در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند، خرما و لاغری شکم یا کاهش وزن به صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند. واقعیت این است که خرما مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر بر کاهش یا افزایش وزن موثر است.

بنابراین زمان مصرف خرما و میزان مصرف آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر خرما به میزان کافی مصرف شود، ممکن است بر کاهش وزن موثر باشد یا وزن شما را افزایش دهد. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر و آنتی اکسیدان است. بر اساس مطالعات انجام شده، خرما باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود و خواص بی‌نظیری دارد. این میوه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و به باقی بخش‌های جهان صادر می‌شود. اگر اضافه وزن دارید یا را دنبال می‌کنید، تا انتهای این مطلب از مجله تخصصی فیت کلاب با ما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم خرما چاق کننده است یا خیر.

ارزش غذایی خرما

بسیاری از افراد به دنبال مواد مغذی و میزان کالری خرما هستند. خرما یک میوه شیرین است و قند آن کاملاً طبیعی می‌باشد. این میوه در مناطق گوناگون مثل خاورمیانه، آفریقا، هند، بنگلادش و پاکستان رشد می‌کند. خرما انواع مختلفی دارد. زیرا میزان فروکتوز، گلوکز و ساکاروز موجود در انواع خرما با یکدیگر متفاوت هستند. در ۱۰۰ گرم خرما ترکیبات زیر وجود دارد:

  • کالری: ۲۷۷
  • کربوهیدرات: ۷۵ گرم
  • فیبر: ۷ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • پتاسیم: ۱۵% از نیاز روزانه
  • منیزیم: ۱۳% از نیاز روزانه
  • مس: ۴۰% از نیاز روزانه
  • : ۱۳% از نیاز روزانه

خرما دارای خواص گوناگونی است که آن را به یک وعده مغذی برای افزایش وزن تبدیل می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص خرما را برای شما بیان می‌کنیم.  یکی از مهم‌ترین دلایل موثر بودن خرما بر افزایش وزن و چاقی، مغذی بودن آن است. البته منظور این نیست که تمام مواد مغذی باعث افزایش وزن می‌شوند. ولی خرما علاوه بر مواد مغذی گوناگون، حاوی مقدار زیادی کالری است که به مرور زمان باعث افزایش وزن می‌شود. از نظر بسیاری از متخصصان تغذیه، خرما مشخصات تغذیه‌ای عالی دارد و باید در برنامه غذایی گنجانده شود. خرمای خشک شده کالری بیشتری نسبت به خرمای تازه دارد.

مقدار کالری موجود در این میوه، شبیه به میوه‌های خشک شده دیگر مثل کشمش و انجیر است. یکی از مهم‌ترین دلایل بالا بودن کالری خرما، وجود مقدار زیادی کربوهیدرات در این ماده است. البته میزان آن چندان زیاد نیست. مقدار قابل توجهی فیبر و انواعی از ویتامین‌ها یا مواد معدنی در این ماپه وجود دارد که نیازهای تغذیه‌ای بدن شما را تامین می‌کند. علاوه بر این، این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است که به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند. خرما حاوی مقدار زیادی فیبر است. همانطور که می‌دانید، مواد غذایی حاوی فیبر به سرعت باعث احساس سیری می‌شوند. همچنین به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کنند. زیرا مواد غذایی را برای مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش نگه می‌دارند. در نتیجه شخص برای مدت بیشتری سیر خواهد ماند و به سراغ خوراکی‌های چرب یا شیرین نمی‌رود.

البته این مسئله ممکن است به صورت همزمان بر کاهش وزن یا افزایش وزن موثر باشد.  به عنوان مثال افرادی که برنامه‌های غذایی چاقی را دنبال می‌کنند، می‌توانند با کمک فیبر موجود در خرما وزن خود را افزایش دهند. در مقابل افرادی که برنامه‌های غذایی کاهش وزن را دنبال می‌کنند، با کمک خرما برای چندین ساعت سیر خواهند ماند و به مرور زمان پرخوری را ترک می‌کنند. البته این تنها مزیت فیبر موجود در خرما بار تقویتی دکتر بیز  نیست. فیبر از بروز بیماری‌های گوارشی مثل یبوست جلوگیری می‌کند و به حرکات منظم روده کمک خواهد کرد. برای اثبات این مسئله، از ۲۱ نفر خواسته شد تا به مدت ۲۱ روز حدود ۷ خرما در روز مصرف کنند.

نتایج نشان داد خرما باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری یبوست و بهبود حرکات روده می‌شود. فیبر حتی به کنترل قند خون نیز کمک می‌کند و به عنوان یک ماده غذایی با شاخص گلیسمی پایین شناخته می‌شود. باید بدونیم وضعیت تناسب اندام ما به چه شکلی هست ؟ لاغریم ، اضافه وزن داریم یا وزنمون ایده آل هست. برای این که متوجه این قضیه بشیم یک شاخص معروف به اسم داریم. برای حساب کردنش باید قد و وزنمون رو با جنسیت توی فرمول بزاریم از طریق جدول ها ببینیم توی چه شرایطی هستیم، اما اصلا نگران نباشید نیازی به حساب و کتاب کردن نیست. فقط کافی فرم زیر رو پر کنید و تا به صورت اتوماتیک شاخص توده بدنی شما حساب بشه و وضعیت بدنتون رو به شما نشان بده.  دمنوش میوه ای قاشقی دکتر بیز  چیست و چه خواصی دارد ؟

اگر هم عجله دارید برای دریافت برنامه اختصاصی می تونید توی سایت  کنید و سفارش طراحی برنامه تمرین و تغذیه رو از قسمت دریافت برنامه جدید خودتون رو ثبت کنید.از دیگر خواص خرما که باعث افزایش وزن می‌شود، وجود اسید چرب غیر اشباع است. این ماده حاوی مقدار زیادی اسید چرب غیر اشباع است و از این طریق به بهبود سلامتی کمک می‌کند.اسیدهای چرب غیر اشباع، جایگزین مناسبی برای خوراکی‌های چرب اشباع شده هستند. تمام چربی‌های موجود در بدن بد نیستند‌. برخی از چربی‌ها با عنوان اسید چرب غیر اشباع یا کلسترول مفید شناخته می‌شوند که به کاهش التهابات بدن کمک می‌کنند.

وجود این چربی‌ها باعث کاهش التهابات هنگام آسیب دیدن، تورم بیماری و مانند این می‌شود.  بر اساس مطالعات انجام شده، التهابات بدن به صورت مستقیم با چاقی، مقاومت به انسولین و بیماری‌هایی مانند دیابت و کبد چرب مرتبط است. با توجه به اینکه مقدار زیادی اسید چرب غیر اشباع در خرما وجود دارد، می‌تواند به مرور زمان التهابات را کاهش دهد و به کنترل وزن کمک کند. سوال مهم این اسیدهای چرب غیر اشباع می‌توانند باعث افزایش وزن شوند؟ در پاسخ باید بگوییم بله. این چربی‌ها مانند چربی‌های اشباع شده بر افزایش وزن موثر هستند. ولی افزایش وزن به صورت کنترل شده و کاملاً سالم خواهد بود.  چای سبز دکتر بیز برای لاغری آیا گیاهی است ؟

اگر قصد دارید وزن خود را از طریق افزایش حجم سلول‌های عضلانی افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم خرما مصرف کنید. خرما منبع تامین کننده پروتئین بدن است و از این طریق بر رشد سلول‌های عضلانی تاثیر می‌گذارد. پروتئین یکی از ترکیباتی است که به راحتی در بدن هضم نمی‌شود. به همین دلیل، مدتی طول می‌کشد تا در روده بزرگ تجزیه شود. در نتیجه، شخص برای مدت بیشتری احساس سیری خواهد داشت. پروتئین‌ها نقش مهمی در ساخت و ترمیم عضلات دارند. بنابراین اگر رژیم‌های غذایی چاق کننده را دنبال می‌کنید و فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، خرما گزینه کاملاً مناسبی برای شما خواهد بود.

خرما حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. همانطور که می‌دانید، آنتی اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی برای مبارزه با بیماری‌ها دارند و از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند‌ رادیکال‌های آزاد مولکول‌های ناپایداری هستند که باعث بروز حساسیت و آلرژی می‌شوند یا خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش می‌دهند. خرما در مقایسه با سایر میوه‌ها مثل انجیر و آلو خشک، دارای مقدار بیشتری آنتی اکسیدان است. یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در این ماده، فلاونوئیدها هستند.  این ترکیب به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری دیابت بیماری آلزایمر و سرطان را کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت مغز از دیگر خواص خرما برای سلامتی است. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد، خرما باعث کاهش التهابات مغزی می‌شود یا خطر بروز بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر را کاهش می‌دهد. این ماده باعث کاهش فعالیت نوعی پروتئین مخصوص می‌شود و از این طریق بر بهبود عملکرد مغز تاثیر می‌گذارد.  این پروتئین‌ها باعث ایجاد رسوبات و پلاک‌هایی در مغز می‌شوند و عملکرد مغز را مختل می‌کنند. زمانی که این پلاک‌ها در مغز تجمع پیدا کنند، ارتباط بین سلول‌های مغزی مختل خواهد شد. این مسئله در نهایت باعث مرگ سلول‌های مغزی می‌شود و خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این برخی مطالعات حیوانی نشان داده است، این ماده بر تقویت حافظه و توانایی یادگیری تاثیرگذار می‌باشد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد بانوان بارداری که خرما مصرف می‌کردند، زایمان بهتر و راحت‌تری نسبت به سایر بانوان باردار داشتند. به طور کلی این ماده از زایمان دیررس جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید در زمان مناسب زایمان کنید و درد کمتری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم خرما را در برنامه غذایی خود بگنجانید.  البته توجه داشته باشید که این میوه نباید بدون مشورت پزشک در برنامه غذایی گنجانده شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد، بانوان بارداری که خرما مصرف می‌کنند از نظر بدنی آمادگی بیشتری برای زایمان دارند. البته لازم است تحقیقات بیشتری در این باره انجام شود. به احتمال زیاد، ترکیبات موجود در خرما به گیرنده‌های اکسی توسین در بدن متصل می‌شوند و انقباضات رحم را کاهش می‌دهند.

ماده‌ای به نام تانن در خرما وجود دارد که باعث تسهیل انقباضات هنگام زایمان می‌شود. علاوه بر این، خرما نوعی قند طبیعی است و سطح انرژی مادر را هنگام زایمان حفظ می‌کند. یکی از مهم‌ترین مزایای خرما، کنترل قند خون است. افرادی که به بیماری‌های دیابتی مبتلا هستند، باید غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنند. خرما نیز در دسته همین مواد غذایی قرار می‌گیرد و از این طریق به تنظیم قند خون کمک می‌کند. به جای اینکه غذاهای حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی مصرف کنید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف میوه‌های سالم مثل خرما، مویز و توت خشک را افزایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید برای شیرین کردن اسموتی یا شربت از خرما استفاده کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا