اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

تفاوت تاچ ال سی دی اصل و فیک

از کجا بفهمم ال سی دی گوشی تعویض شده؟ به نقل از کارشناسان مجتمع آموزش فنی پویان شاید این یکی از سوالات پر تکرار برای همه ای آنهایی باشد که بخواهند یک گوشی کار کرده بخرند. با توجه به نیاز شما آموزش تشخیص اصل و کپی بودن تاچ ال سی دی موبایل میتواند برای شما مفید باشد لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تاچ و ال سی دی موبایل چیست؟

تاچ ال سی دی یکی از اصلی ترین قطعات موبایل است که در سمت جلوی موبایل قرار گرفته است. این قسمت نسبت به ضربه حساس است و ممکن است در اثر افتادن از دستتان یا برخورد با یک جسم سخت آسیب ببیند و ترک بخورد. به طور کلی صفحه هر موبایل از چهار لایه بسیار نازک تشکیل شده است که به همدیگر چسبیده اند.

بیرونی ترین لایه یک گلس مقاوم است که از صفحه نمایش محافظت می کند. لایه بعدی تاچ اسکرین است که همان گونه که از نام آن پیدا است مسئول تشخیص حرکات انگشت شما روی صفحه موبایل است و اعمالی همچون کلیک کردن و زوم کردن را تشخیص می دهد و اجرا می کند.

لایه ای که در زیر صفحه تاچ قرار دارد همان ال سی دی موبایل یا صفحه نمایش است که مسئول نشان دادن تصاویر موبایل است. آخرین و درونی ترین لایه صفحه ای است که نور پس زمینه را تأمین می کند.

کارشناسان بهترین مجمع آموزش فنی و حرفه ای میگویند زمانی که صفحه موبایل در اثر ضربه آسیب می بیند معمولاً لازم است که تاچ و ال سی دی هر دو تعویض شوند. در بعضی از مدل ها این دو قابل تفکیک هستند اما در بیشتر مدل ها تاچ و ال سی دی به همدیگر چسبیده اند و هر دو باید تعویض شوند.

در شرایطی که لازم است تاچ ال سی دی گوشی خود را تعویض کنید یک موضوع مطرح می شود و آن هم این است که تاچ ال سی دی اصلی و اورجینال جاگذاری کنید یا تاچ ال سی دی کپی و غیر اصلی.

همان طور که مشخص است هر قطعه و وسیله ای که تقلبی و غیر اصلی است معایبی دارد و نمی تواند جای قطعه فابریک و اصلی را بگیرد. گاهی اوقات خودتان انتخاب می کنید که به خاطر پایین بودن قیمت تاچ ال سی ی کپی از آن برای موبایل خود استفاده کنید، اما گاهی اوقات شما ترجیح می دهید که علی رغم گران تر بودن تاچ ال سی دی اصل همان را روی گوشی خود نصب کنید تا کیفیت لمس و تصویر حفظ شود.

در این صورت نیاز دارید که مطمئن شوید تاچ ال سی دی تهیه شده اصل است و در این رابطه خیالتان راحت شود. برای تشخیص دادن تاچ ال سی دی های اصل از تاچ ال سی دی های کپی و تقلبی روش های مختلفی وجود دارد که می توانید به راحتی از آن ها استفاده کنید.

تاچ ال سی دی اصل و اورجینال چیست؟

همان طور که گفته شد تاچ و ال سی دی دو صفحه مجزا از همدیگر هستند که به دلیل متصل بودن آن ها به یکدیگر معمولاً با نام تاچ ال سی دی شناخته می شوند.

ال سی دی های اصل و اورجینال در بازار با نام اختصاری OEM شناخته شده هستند که به معنای ال سی دی اصلی است که ساخت شرکت های معروف تولید کننده تجهیزات اصل می باشد.

زمانی که یک ال سی دی علامت OEM را روی بسته خود داشته باشد یعنی مطابق با استاندارهای موجود ساخته شده و اورجینال است. یک ال سی دی اصل بسیار باکیفیت است و با ال سی دی فابریک گوشی تفاوتی ندارد. از طرف دیگر تاچ اصلی هم از کیفیت بالایی برخوردار است و تمام ویژگی های یک تاچ فابریک را دارا است.

تاچ ال سی دی تقلبی (فیک) یا کپی چیست؟

تاچ ال سی دی تقلبی تاچ ال سی دی های غیر اصلی هستند که برخی از استانداردها در هنگام تولید آن ها رعایت نشده است و تووسط شرکت های تولید کننده متفرقه چینی که لوازم جانبی و قطعات موبایل تولید می کنند ساخته شده است. این تاچ اسکرین ها را با نام های تقلبی، High copy، چینی، گرید A+ یا گرید A نیز می شناسند.

تنها مزیتی که این تاچ ال سی دی ها نسبت به ال سی دی های اصلی دارند این است که قیمت آن ها پایین تر است و اگر در وضعیتی هستید که نمی توانید یک تاچ ال سی دی اصلی و باکیفیت تهیه کنید همین ال سی دی های ارزان کار شما را راه می اندازند و می توانید با کمک آن ها دوباره از گوشی خود استفاده کنید. پایین بون کیفیت لمس و تصویر، مصرف بیشتر انرژی باتری و دوام کمتر از ویژگی های تاچ ال سی دی های تقلبی است.

چگونه تاچ ال سی دی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

برای تشخیص تاچ ال سی دی های اصل از تقلبی راه های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی و توضیح آن ها می پردازیم.

کیفیت و شفافیت تصویر

اولین تفاوتی که بین تاچ ال سی دی های اصل و تقلبی وجود دارد میزان کیفیت آن ها است. همان طور که گفته شد یک تاچ ال سی دی اصل با تاچ ال سی دی فابریک تفاوتی ندارد.

حسگرهای تشخیص حرکات انگشت روی تاچ به خوبی و با سرعت کار می کنند و ال سی دی از کیفیت تصویر و قابلیت تفکیک رنگ بسیار خوبی برخوردار است. با مقایسه کیفیت صفحه نمایش و سرعت عملکرد تاچ می توانید متوجه شوید که کدام تاچ ال سی دی اصلی است و کدام تقلبی.

قیمت

از روی قیمت قطعه هم می توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید. تاچ ال سی دی های تقلبی به علت پایین بودن کیفیتشان معمولاً ارزان تر از تاچ ال سی دی های اصلی هستند. این تفاوت قیمت می تواند ناشی از این مسئله هم باشد که توسط شرکت های چینی متفرقه تولید می شوند نه شرکت های اصلی.

میزان روشنایی صفحه

تاچ ال سی دی های اصلی می توانند به صورت مداوم و با کیفیت نور مورد نیاز را برای نمایش تصاویر تولید کنند. در محیط های باز که نور محیط زیاد است می توان به تفاوت ال سی دی های اصلی و تقلبی پی برد. بیشتر تاچ ال سی دی های تقلبی و کپی در محیط های بیرونی که نور زیادی وجود دارد نمی توانند نور کافی را تأمین کنند و باعث می شوند که دیدن تصاویر گوشی سخت شود.

بررسی پدهای روی کابل

بیشتر ال سی دی های اصل روی کابل های خود پدهایی دارند که همچون محافظ عمل می کنند. این پددها روی کابل های ال سی دی های تقلبی وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد جنس آن ها بسیار زبر و بی کیفیت است. با بررسی این پدها می توانید اصل یا تقلبی بودن تاچ ال سی دی را تشخیص دهید.

بررسی لوگوی شرکت سازنده

بیشتر شرکت های معروف به خصوص شرکت اپل، روی هر دو طرف کابل های ال سی دی لوگوی برند خود را حک می کنند. این درحالی است که شرکت های تولید کننده تاچ ال سی دی های تقلبی هیچ نشانه ای روی کابل ها حک نمی کنند.

شماره سریال ها

روی تاچ ال سی دی یک شماره سریال نوشته شده است که نوع آن می تواند نشان دهد تاچ ال سی دی اصل است یا تقلبی. معمولاً شماره سریال های تاچ ال سی دی های تقلبی بسیار پر رنگ و واضح هستند تا توجه مشتریان را جلب کنند. این در حالی است که شماره سریال روی ال سی دی های اصلی معمولاً کم رنگ هستند و با فونت کوچک نوشته شده اند.

جایگاه دوربین سلفی

در ال سی دی های اصلی برای لنز دوربین سلفی یک محافظ باکیفیت تعبیه شده است اما در ال سی دی های تقلبی به این مسئله توجهی نشدهاست و فقط جایگاهی برای قرار گرفتن دوربین جلو در آن ها وجود دارد.

معمولاً تعویض ال سی دی گوشی از رایج ترین تعمیراتی است که صورت می گیرد. در اثر ضربه خوردن یا افتادن گوشی از دست ممکن است که تاچ و ال سی دی روی گوشی آسیب ببینند و نیاز به تعمیر داشته باشند. از طرف دیگر ال سی دی گوشی های جدید که هم بزرگ هستند و هم کیفیت تصویر بالایی دارند یکی از قطعات بسیار گران قیمت گوشی به حساب می آید. در این مطلب قصد داریم تفاوت تاچ و ال سی دی اصلی و فیک گوشی های موبایل را مورد بررسی قرار می دهیم.

فیلم آموزش تشخیص تاچ ال سی دی اصل

ال سی دی اورجینال چیست؟

ال سی دی های اصل که در بازار با نام OEM به معنای اورجینال شناخته می شوند ال سی دی های باکیفیتی هستند که توسط شرکت های تولید کننده به بازار عرضه می شوند. این عبارت مخفف Original Equipment Manufacturer به معنای تولید کننده ی تجهیزات اصل می باشد.

ال سی دی های اصل روی بسته ی خود دارای علامت OEM هستند که همین نشان دهنده ی اصل بودن ال سی دی و انطباق آن با استانداردهای یک قطعه ی اصلی است. ال سی دی اورجینال گران قیمت ترین نوع ال سی دی است و طبیعتاً بالاترین کیفیت ممکن را دارد و هیچ تفاوتی با ال سی دی فابریک گوشی ندارد.

پیشنهاد ویژه : دوره شامل اموزش تعمیرات سخت افزار و نرم افزار گوشی های اندروید و آیفون + آموزش تعمیرات تبلت با 30% تخفیف بصورت کاملا عملی در آموزشگاه فن اموزان. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02166477300 تماس بگیرید.

ال سی دی تقلبی یا فیک چیست؟

دسته ی دیگری از ال سی دی ها وجود دارند که به آن ها تقلبی یا High copy گفته می شود. برای این دسته از ال سی دی ها نام های دیگری همچون ال سی دی چینی، ال سی دی گرید A و گرید A+  نیز به کار می رود. این ال سی دی ها توسط شرکت های متفرقه ساخته می شوند و مورد تأیید تولیدکنندگان اصلی نیستند زیرا کیفیت پایین تری دارند و برخی از استانداردها در آن ها رعایت نشده است.

به دلیل پایین بودن کیفیت این ال سی دی ها قیمت آن ها نیز کمتر است و این تنها مزیتی است که ال سی دی های تقلبی نسبت به ال سی دی های اصل دارند. ال سی دی های تقلبی نشانه های مختلفی دارند که از میان آن ها می توان به تاریک نشان دادن تصاویر، پایین بودن کیفیت تصویر، مصرف بیش از اندازه ی باتری و دوام و مقاومت پایین آن ها اشاره کرد.

تفاوت تاچ ال سی دی اصل و فیک

این دو نوع ال سی دی ویژگی های متفاوتی دارند که با توجه به آن ها می توان آن ها را از هم تشخیص داد. این تفاوت ها عبارتند از :

ال سی دی های اصل و اورجینال از کیفیت تصویر بهتری برخوردارند و دارای قابلیت تفکیک رنگ فوق العاده ای هستند در حالی که ال سی دی های کپی هم از نظر کیفیت تصویر و هم از نظر تفکیک پذیری رنگ ها در سطح خوبی قرار ندارند.

ال سی دی های اورجینال نسبت به ال سی های کپی از نظر میزان تولید روشنایی در سطح بالاتری قرار دارند. میزان تولید نور زمانی اهمیت دارد که قصد دارید در روشنایی محیط بیرون و در مقابل نور آفتاب از گوشی خود استفاده کنید.

  • تفاوت دوام ال سی دی اصلی و تقلبی

بدیهی است که طول عمر ال سی دی های اصل بیشتر از ال سی دی های تقلبی است. یعنی در شرایط یکسان ال سی دی های تقلبی زودتر فرسوده و خراب می شوند.

یکی از مهمترین قابلیت های ال سی دی های اصل بالا بودن سرعت تاچ آن ها است. این ال سی دی مانند ال سی دی فابریک گوشی عمل می کند و هیچ باگ و تأخیری ندارد. این در حالی است که ال سی دی های تقلبی معمولاً سرعت عمل خوبی ندارند و گاهی با تأخیر کار می کنند.

  • تفاوت قیمت ال سی دی اصلی و فیک

با توجه به کیفیت بالا و ویژگی های مطلوبی که ال سی دی های اورجینال دارند طبیعی است که نسبت به ال سی دی های تقلبی گران تر باشند. البته با توجه به این که برخی از افراد کیفیت را ترجیح می دهند شاید این مسئله برای ال سی دی های تقلبی مزیت محسوب نشود.

تشخیص اصل بودن ال سی دی گوشی

در هنگام تعویض تاچ و ال سی دی گوشی ،  آن چه که ذهن ما را مشغول می کند این است که چگونه تفاوت ال سی دی اصلی و تقلبی را تشخیص دهیم. البته بعضی از افراد برای کاهش هزینه های تعمیر خودشان تقاضا می کنند که تعمیرکار از تاچ یا ال سی دی فیک برایشان استفاده کند. نکات و علائمی وجود دارند که به تشخیص اصل بودن ال سی دی گوشی کمک می کند. در ادامه به توضیح این موارد می پردازیم.

همان طور که قبلاً اشاره کردیم کیفیت تصویر ال سی دی های اورجینال بسیار بهتر از ال سی دی های کپی است. بنابراین اگر یک ال سی دی اصل و یک ال سی دی تقلبی را کنار هم قرار دهید از روی شفافیت تصویر می توانید تشخیص دهید که کدام اصل است.

یکی از بهترین بیشتر ال سی دی های اورجینال روی کابل های خود دارای پد محافظ هستند که از آسیب دیدن کابل جلوگیری می کنند اما در ال سی دی های تقلبی روی کابل ها یا پدی وجود ندارد و یا اگر باشد یک پد زبر و بی کیفیت است.

  1. بررسی لوگوی شرکت تولید کننده

در 80 درصد مواقع روی هر دو طرف کابل های ال سی دی های اصل به خصوص ال سی دی های شرکت اپل لوگوی شرکت سازنده ی آن حک شده است. این در حالی است که چون ال سی دی های تقلبی توسط تولیدکنندگان متفرقه عرضه می شوند روی کابل هایشان هیچ نام و لوگویی ثبت نشده است.

  1. بررسی محل قرار گرفتن لنز دوربین سلفی

یکی دیگر از تاچ و ال سی دی اورجینال با کپی در محل قرار گرفتن لنز دوربین سلفی می باشد. در ال سی دی های اورجینال در قسمتی که لنز دوربین سلفی قرار می گیرد نوعی محافظ لنز باکیفیت تعبیه شده است اما در ال سی دی های تقلبی به این مسئله توجهی نشده و در آن ها فقط یک جای معمولی برای قرار گرفتن لنز دوربین جلو در نظر گرفته شده است.

شماره سریال های درج شده روی ال سی دی های اصل معمولاً کاملاً واضح نیستند و با حروفی کوچک نوشته شده اند در حالی که شماره سریال هایی که روی ال سی دی های تقلبی نوشته شده اند معمولاً کاملاً شفاف و واضح هستند و فونتشان بزرگتر از حد معمول است. این مسدله به این خاطر است که شرکت های سازنده ی ال سی دی های تقلبی قصد دارند با واضح نشان دادن شماره سریال روی قطعه به دیگران القا کنند که این محصول اصل است.

از روی لبه های فریم ال سی دی هم می توان اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص داد. انگشت خود را روی لبه ی فریم بکشید، اگر ناهمواری وجود داشت ال سی دی تقلبی است و اگر فریم صاف و یکدست بود ال سی دی اورجینال است.

تاچ اسکرین چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید صفحه ی روی گوشی شما از چهار لایه ی باریک تشکیل شده است که روی همدیگر قرار گرفته اند. لایه ی اول از بیرون شیشه یا گلس گوشی است که در مدل های جدیدتر بسیار مقاوم و ضد خش است. لایه ی بعدی تاچ اسکرین است که مسئول حس کردن ضربه های انگشت دست است تا گوشی شما از این طریق کار کند.

لایه ی بعدی ال سی دی است که مسئول نشان دادن تصاویر است و لایه ی آخر صفحه ی نور پس زمینه است. به دلیل این که تمامی این لایه ها به یکدیگر متصل هستند ممکن است شکستن صفحه به دو یا سه لایه از این صفحات آسیب وارد کند.

گاهی اوقات فقط تاچ اسکرین نیاز به تعویض شدن دارد و گاهی تاچ اسکرین و ال سی دی هر دو باید تعویض شوند. تاچ اسکرین سیگنال های لمس ها را می خواند و آن را به پردازشگر ارسال می کند. در حقیقت تاچ اسکرین صفحه ی نازک و شفافی است که بین گلس رویی و ال سی دی قرار گرفته است و فعالیت هایی همچون کلیک کردن، انتخاب گزینه ها و زوم کردن در داخل گوشی برعهده ی آن می باشد.

تفاوت تاچ اسکرین اصلی و تقلبی

مشخص است که هر جنسی که اصل باشد دارای کیفیت قابل قبول است و استانداردهای لازم در آن رعایت شده است. از آن جا که تاچ اسکرین وظیفه دارد حرکات دست روی صفحه ی موبایل را احساس کند لازم است که دارای حسگری قوی باشد و سرعت عمل خوبی در انتقال دادن سیگنال ها به پردازشگر داشته باشد.

یک تاچ اسکرین تقلبی قطعاً از کیفیت کافی برخوردار نیست، به ضربات انگشت سریع پاسخ نمی دهد و عملکرد گوشی را کند می کند. تاچ و ال سی دی های مختلفی در بازار وجود دارند که قیمت بعضی از آن ها بسیار پایین است. این تفاوت در قیمت به خاطر تقلبی یا معیوب بودن قطعه است.

اموزشگاه فن آموزان بزرگترین مرکز تخصصی آموزشهای الکترونیک ، تعمیرات و ابزار دقیق در تهران می باشد که با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای کشور اقدام به برگزاری دوره های اموزشی ویژه بازار کار از جمله تعمیرات موبایل و تبلت ، ، ، ، ، ، ، و … بصورت تخصصی و پیشرفغته نموده است. برای مشاهده بیش از هشتاد دورخه اموزشی پردرآمد به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

اگر نیاز به تعویض ال سی دی گوشی موبایلتان داشته باشید متوجه خواهید شد که برای انجام این کار چندین آپشن مختلف پیش رویتان قرار می‌گیرد و می‌توانید از انواع ال سی دی های مختلفی استفاده کنید که از نظر جنس و کیفیت ساخت متفاوت هستند. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در رابطه با تفاوت و تاچ ال سی دی های‌کپی صحبت کنیم. بنابراین با همراه باشید.

شکستن ال سی دی یا از کار افتادن آن یکی از رایج ترین تعمیراتی است که در گوشی های موبایل انجام می‌شود. ال سی دی گوشی های امروزی با توجه به کیفیت بالا، اندازه بزرگ و رزولوشن خوب در 90 درصد مواقع گران قیمت ترین قطعه سخت افزاری محسوب می‌شود که در آن بکار رفته است. بنابراین طبیعی است که هزینه تعمیر ال سی دی گوشی های مدرن هم بالا باشد. تعویض ال سی دی تقریبا در 95 درصد موارد پرهزینه‌ترین تعمیری خواهد بود که می‌توان روی یک مجهز به نمایشگر لمسی انجام داد.

برای کاهش هزینه های تعمیر گوشی سعی شده از راه حل های خاصی استفاده شود که یکی از این راه حل ها مربوط به استفاده از ال سی دی های غیر اورجینال یا اصطلاحا های‌کپی (High Copy) می‌شود که در مقایسه با ال سی دی اورجینال گوشی کیفیت کمتری دارد و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهد داشت. خیلی از افراد با نصب این نوع ال سی دی ها در گوشی های خود، تعمیر و تعویض ال سی دی را با قیمت پایین تری انجام می‌دهند. اما تفاوت با ال سی دی های‌کپی چیست؟ در ادامه این مقاله می‌خواهیم بیشتر در رابطه با این مسئله صحبت کنیم. بنابراین با موبایل کمک همراه باشید.

منظور از ال سی دی اورجینال (OEM) چیست؟

ال سی دی که با عنوان اورجینال یا OEM شناخته می‌شود در واقع ال سی دی است که به عنوان یک قطعه جانبی و کاملا تایید شده از سوی شرکت سازنده گوشی روانه بازار می‌شود. واژه OEM مخفف عبارت Original Equipment Manufacturer (تولید کننده تجهیزات اصلی) بوده و اگر این واژه در کنار نام قطعه خاصی نوشته شود، بدان معناست که آن قطعه به طور کاملا اورجینال توسط شرکت سازنده دستگاه تولید شده و کیفیت عالی و منطبق با استانداردهای قطعه اصلی را به همراه خواهد داشت. پس به ال سی دی های اورجینال گوشی های موبایل اصطلاحا ال سی دی OEM هم گفته می‌شود. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال (OEM) گران قیمت ترین مدل از ال سی دی هایی خواهد بود که در حین تعمیر گوشی می‌توانید دستور نصب آن را به تعمیرکار ارائه کنید. در نظر داشته باشید که ال سی دی اورجینال یا OEM گران قیمت ترین نوع خواهد بود و طبیعتا بهترین کیفیت ممکن را هم ارائه کرده و هیچ تفاوتی با ال سی دی فابریک گوشی نخواهد داشت.

منظور از ال سی دی های کپی (High Copy) چیست؟

به غیر از ال سی دی های اورجینال یک دسته دیگر از ال سی دی ها هم وجود دارند که اصطلاحا به آن ها ال سی دی های‌کپی (High Copy) گفته می‌شود! اصطلاحات دیگری هم مثل ال سی دی درجه یک، ال سی دی کپی، ال سی دی چینی، ال سی دی گرید A، ال سی دی گرید A+ و غیره هم برای اشاره به این دسته از ال سی دی های موبایل بکار می‌روند. این دسته از ال سی دی های موبایل توسط خود شرکت رسمی تولید کننده گوشی ساخته نشده و مورد تایید آن نیست، بلکه توسط شرکت های واسط دیگری تولید می‌شوند که اغلب چینی هستند. این ال سی دی ها در مقایسه با کیفیت کمتری دارند و طبیعتا قیمت کمتری هم خواهند داشت. با استفاده از ال سی دی های‌کپی در گوشی خود می‌توانید هزینه تعمیر ال سی دی دستگاه را کاهش دهید. این تنها مزیتی است که نصب ال سی دی های‌کپی در گوشی های موبایل برایتان به همراه خواهد داشت.

اگر به خاطر داشته باشید پیش از این در مقاله ““ تا حدی در رابطه با تفاوت های مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی آیفون ها صحبت کردیم، اما حالا می‌خواهیم کمی دقیق تر به تفاوت های مابین این دو نوع از ال سی دی های موبایل اشاره داشته باشیم. اصلی ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی به شرح زیر خواهد بود:

  • کیفیت و شادابی محتوا: ال سی دی اورجینال گوشی های موبایل در مقایسه با ال سی دی های‌کپی کیفیت نمای محتوای بهتری دارد و شادابی محتوای نمایش داده شده در آن به مراتب از ال سی دی های‌کپی بیشتر است. در ال سی دی های‌کپی عموما محتوای صفحه از نظر تفکیک‌پذیری رنگ ها خیلی خوب نبوده و با کمی دقت و مقایسه محتوای صفحه مابین ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی می‌توانید این امر را کاملا درک کنید.
  • روشنایی صفحه: ال سی دی اورجینال (OEM) از نظر دوام تولید روشنایی به مراتب وضعیت بهتری در مقایسه با ال سی ی های‌کپی (High Copy) خواهد داشت. روشنایی بیشتر بدان معناست که وضوح تصویر صفحه نمایش در محیط های باز و تحت تابش نور بیشتر می‌شود و بدین سبب استفاده از دستگاه در محیط های این چنینی بدون مشکل امکانپذیر خواهد بود. متاسفانه 95 درصد ال سی دی های‌کپی از این نظر ضعف دارند و در زیر نور آفتاب و محیط های باز تقریبا دیدن محتوای آن ها غیرممکن می‌شود.
  • دوام و کارکرد: عموما ال سی دی های‌کپی در مقایسه با ال سی دی اورجینال دوام و کارکرد کمتری دارند و در شرایط مشابه زودتر خراب می‌شوند. این مسئله هم یکی دیگر از تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی گوشی های موبایل است.
  • سرعت عملکرد تاچ: به نظر ما مهمترین تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی های‌کپی مربوط به کیفیت عملکرد تاچ آن ها می‌شود. کیفیت عملکرد بالاست و از این نظر دقیقا مثل ال سی دی فابریک گوشی عمل می‌کند، یعنی هیچ باگ و تاخیری ندارد. اما متاسفانه در اغلب موارد ال سی دی های کپی سرعت عملکرد مطلوبی نخواهد داشت و به خصوص تاچ آن گاه به گاه با تاخیر عملکرد رو به رو می‌شود. این موضوع در برخی شرایط می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و از مهم ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال و های‌کپی است.
  • قیمت: تفاوت قیمت مابین ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی (High Copy) هم نباید نادیده گرفته شود. ال سی دی های‌کپی ممکن است چیزی در حدود 40 یا در برخی موارد حتی 50 درصد از ال سی دی اورجینال گوشی ارزان قیمت تر باشد، اما فراموش نکنید که کیفیت آن در مقایسه با ال سی دی اورجینال به مراتب کمتر است.

موارد فوق برخی از اصلی ترین تفاوت های ال سی دی اورجینال (OEM) و ال سی دی های‌کپی (High Copy) گوشی های موبایل محسوب می‌شود. اما به نظر شما چه زمانی بهتر است نصب ال سی دی های‌کپی را به ال سی دی اورجینال ترجیح دهیم؟

چه شرایطی استفاده از LCD های‌کپی مناسب است؟

ما عقیده داریم در برخی شرایط خاص استفاده از ال سی دی های‌کپی می‌تواند گزینه مناسب تری در مقایسه با باشد! اما چطور و در چه شرایط؟ تصور کنید شما از دو گوشی مختلف استفاده می‌کنید و یکی از گوشی هایتان میان رده بوده و وظیفه اصلی آن برقراری تماس های تلفنی است! زمانی که ال سی دی این گوشی بنا به هر دلیل خراب شود و نیاز به تعمیر داشته باشد، احتمال نصب یک ال سی دی های‌کپی در آن گزینه مناسب ترین در مقایسه با نصب ال سی دی اورجینال خواهد بود! چون بدین ترتیب کارایی گوشی مثل گذشته حفظ شده و در عین حال هزینه تعمیر هم کاهش پیدا می‌کند. بنابراین در برخی شرایط خاص نصب ال سی دی های‌کپی می‌تواند گزینه مناسب تری در مقایسه با نصب ال سی دی اورجینال یا OEM باشد. البته این مسئله یک امر کاملا سلیقه‌ای و شخصی است و خیلی از کاربران حتی در این شرایط هم حاضر نیستند ال سی دی های‌کپی را در گوشی موبایل خود نصب نمایند.

از کجا بفهمیم ال سی دی گوشی سامسونگ تعویض شده |ال سی دی آی سی چیست

چگونه ال سی دی اورجینال را از ال سی دی های‌کپی تشخصی دهیم؟

اما شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که چطور می‌توان ال سی دی اورجینال (OEM) را از ال سی دی های‌کپی (High Copy) تشخیص داد!؟ شما با شناسایی تفاوت های مابین این دو نوع از LCD گوشی های موبایل می‌توانید آن ها را از هم تشخیص دهید و تفکیک کنید! در بخش زیر برخی از اصلی ترین روش های تشخیص LCD اورجینال از LCD های‌کپی را شرح داده‌ایم:

  • بررسی کیفیت محتوا: همانطور که قبلا هم اشاره داشتیم کیفیت محتوایی که توسط ال سی دی اورجینال گوشی های موبایل ارائه می‌شود در مقایسه با کیفیت محتوای ال سی دی های‌کپی به مراتب بیشتر است. بنابراین اگر دو ال سی دی مذکور را در شرایط مشابه کنار هم قرار دهید متوجه خواهید شد که کدامیک از آن ها و کدامیک ال سی دی های‌کپی است. این روش یکی از ساده ترین روش های موجود برای تشخیص ال سی دی های‌کپی از OEM محسوب می‌شود.
  • بررسی پدهای روی کابل: در 90 درصد ال سی دی های اورجینال سعی شده پدهای محافظ بسیار نرمی روی کابل آن ها یا حداقل بخش ها مهمی از کابل نصب گردد تا بدین صورت از آسیب دیدن کابل جلوگیری شود، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و اغلب پدی روی کابل های LCD نصب نیست. اگر هم پدی روی بخش هایی از کابل نصب باشد ، پد بی‌کیفیتی بوده و زبر و سخت خواهد بود.
  • بررسی لوگوی شرکت سازنده: در 80 درصد موارد روی دو سمت هر یک کابل های لوگوی شرکت سازنده آن حک شده است. این مسئله به ویژه در ال سی دی های شرکت اپل دیده می‌شود، اما روی کابل ال سی دی های‌کپی از لوگوی اپل خبری نیست!
  • بررسی پد و چسب نگهدارنده سنسور نور: در پد و چسب نگهدارنده‌ای که برای محافظت از سنسور نور محیط بکار رفته کیفیت بسیار خوبی دارد، اما در LCD های‌کپی اینطور نیست و در خیلی از موارد دیده شده که اصلا پد محافظ پشت سنسور نور گوشی نصب نمی‌گردد.
  • بررسی محل نشستن لنز دوربین سلفی: در اغلب ال سی دی های اورجینال محل نشستن لنز دوربین سلفی گوشی با نگهدارنده های خاص و با کیفیتی پر شده و بدین ترتیب از لنز دوربین سلفی گوشی محافظت به عمل می‌آید، اما در ال سی دی های‌کپی به این مسئله توجه نشده و فقط مکان ساده‌ای برای لنز دوربین سلفی گوشی در آن تعبیه می‌شود.
  • بررسی شماره سریال ها: شماره سریال هایی که روی ال سی دی های اورجینال نصب می‌شود عموما بیش از اندازه واضح نیستند و حالتی نسبتا کدرتر و حروفی کوچک تر دارند، اما شماره سریال ال سی دی های‌کپی عموما بیش از حد روشن و واضح بوده و فونت آن ها هم بزرگ تر از حد معمول است. به بیان دیگر ظاهرا شرکت های سازنده ال سی دی های‌کپی سعی می‌کنند شماره سریال قطعات و را بیش از اندازه واضح و در چشم طراحی کنند و بدین صورت به طور جعلی نشان دهند که ال سی دی آن ها کیفیت مطلوبی دارد!
  • بررسی فریم ال سی دی: با بررسی لبه های فریم ال سی دی هم می‌توانید متوجه اورجینال بودن یا کپی بودن آن شوید. البته برای انجام این کار نیاز به دقت بالایی وجود دارد. بدین منظور کافیست انگشت خود را در لبه های فریم ال سی دی بکشید . در ال سی دی های OEM در لبه های فریم هیچ سطح ناهمواری وجود ندارد و با کشیدن انگشت خود در این بخش حالت کاملا صیقلی و یکنواخت آن را حس خواهید کرد. اما در ال سی دی های‌کپی اینطور نیست و با کشیدن انگشت خود در لبه های فریم LCD متوجه ناهمواری هایی خواهید شد.
  • بررسی زرق و برق پنل: یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد که می‌تواند روش دیگری برای تشخیص ال سی دی اورجینال (OEM) از ال سی دی های‌کپی باشد. در ال سی دی های‌کپی سعی می‌شود پنل گوشی بسیار براق طراحی گردد و این امر حالتی غیرمعمول را به وجود می‌آورد، در حالی که ال سی دی های اورجینال اصلا بیش از اندازه براق نیستند و در اغلب موارد مات تر طراحی می‌شوند.

موارد فوق بهترین و اصلی ترین راه های تشخیص ال سی دی اورجینال از ال سی دی های‌کپی محسوب می‌شود. در نظر داشته باشید که برای پیدا کردن تفاوت ال سی دی OEM با High Copy باید خیلی دقت عمل به خرج دهید و تجربه کسب کنید، در غیر این صورت ممکن است به هیچ عنوان نتوانید تفاوتی مابین یک ال سی دی اورجینال و های‌کپی درجه یک پیدا کنید.

منبع : آموزشگاه تعمیرات برد فنی پویان

دکمه بازگشت به بالا