برترین های کار و کسبعلمی و پزشکی

تهیه سمنو با جوانه گندم

سمنو، دسری مقوی مانند است که جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذاهای ایرانی دارد. این دسر شیرین بخشی جدایی‌ناپذیر از نوروز است. اما آیا طرز تهیه سمنو را می‌دانید؟ یا همیشه سمنوی آماده تهیه می‌کنید؟ اگر دوست دارید برای سفره عید و حتی همیشه به عنوان یک دسر مقوی سمنو را در منزل تهیه کنید، در ادامه طرز تهیه سمنو با جوانه گندم تازه و خشک را در تکمیل بررسی می‌کنیم. ساشه جوانه گندم محصولی است که از جوانه گندم تهیه می شود. جوانه گندم، قسمت جنینی دانه گندم است که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است.

مواد لازم برای تهیه سمنو با جوانه گندم تازه

  • گندم ۱ پیمانه
  • آب ۴ پیمانه
  • آرد ۴ پیمانه
  • خلال بادام و غنچه گل به مقدار لازم

۱. آماده کردن جوانه گندم

اولین مرحله از طرز تهیه سمنو با جوانه گندم این است که ابتدا جوانه گندم را آماده کنید برای این کار گندم را تمیز کرده و ضایعات آن را جدا کنید. سپس آن را با آب سرد بشویید و پس از آن تا دو روز در آب قرار دهید. در این مدت دو تا سه بار تعویض آب را فراموش نکنید.

بعد که سر گندم سفید شد، گندم را آبکشی کنید. آن را در یک پارچه تمیز و مرطوب بپیچید. پارچه را به مدت ۲ روز در جای تاریک و گرم قرار دهید و اجازه دهید گندم جوانه بزند. وقتی گندم جوانه زد، آن را در سینی پهن کنید و یک تکه پارچه روی آن بگذارید. بعد از ۲ روز دانه‌های گندم ریشه‌دار می‌شوند و گندم، سبزِ روشن می‌شود. فقط حواستان باشد نگذارید گندم بیشتر بماند. چون سبز تیره می‌شود و سمنوی شما تلخ می‌شود.

۲. گرفتن شیره جوانه گندم

حالا گندم جوانه زده را خرد کرده و بشویید و سپس در غذاساز بریزید تا له شود. گندم له شده را در یک صافی بزرگ بریزید. سپس آن را از پارچه رد کرده و فشار دهید. به یاد داشته باشید که آن را کاملا فشار دهید تا تمام دانه‌های گندم گرفته شود. سپس مقداری آب به گندم صاف شده اضافه کنید و دوباره فشار دهید تا شیره آن گرفته شود. برای استخراج کامل شیره گندم، آن را از صافی عبور دهید تا مطمئن شوید که تمام شیره گندم گرفته شده است. مراقب این مرحله باشید چون شیره سمنو شما را شیرین می‌کند.

۳. پخت سمنو

در مرحله بعد عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید. وقتی مخلوط به مایع رقیقی تبدیل شد آن را در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله بگذارید و شروع به هم زدن مخلوط کنید. مراقب باشید که مدام هم بزنید. در غیر این صورت به قابلمه می‌چسبد و می‌سوزد. تا زمانی که سمنو به نقطه جوش رسید هم بزنید و کم کم غلیظ‌تر و تیره‌تر شود.

سپس حرارت را کم کنید تا آب سمنو دم بکشد و کم شود. در این مرحله لازم نیست دائما سمنو را هم بزنید. چون دیگر به طور مداوم ته نشین نمی‌شود. بنابراین هر چند دقیقه یکبار هم بزنید. بعد از دو ساعت که سمنو به اندازه کافی سفت شد، یک پارچه ضخیم روی قابلمه قرار دهید تا دم بکشد. سپس در قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید. تا سمنو تیره‌تر شود. حدود یک ساعت طول می‌کشد تا رنگ سمنو تیره شود. بعد در قابلمه را باز کنید و هم بزنید و در نهایت گاز را خاموش کنید. سمنوی شما آماده است. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه سمنو با آرد جوانه گندم

  • آرد یا پودر جوانه گندم ۲ پیمانه
  • آرد گندم ۲ پیمانه
  • آب به مقدار لازم

طرز تهیه سمنو با آرد جوانه گندم

برای تهیه سمنو با آرد جوانه گندم ابتدا باید پودر یا همان آرد جوانه گندم را کاملا آسیاب کرده و همراه با آرد گندم الک کنید و بعد در یک قابمله مناسب بریزید و آب را به آن اضافه کنید. اکنون باید مواد را خوب مخلوط کنید تا آردها کاملا در آب حل شوند و گلوله نباشند بعد قابلمه را روی گاز با حرارت زیاد قرار دهید و مدام هم بزنید و مراقب باشید سر نرود و جوش بیاید.

وقتی جوش آمد شعله گاز را کم کنید و بگذارید مواد بپزند فقط هر از گاهی به قابلمه سر بزنید و مواد را خوب هم بزنید. در نهایت وقتی آب سمنو کشیده و سفت شد یک لیوان آب دیگر اضافه کنید و مجدد حرارت را زیاد کنید تا جوش بیاید و بعد باز حرارت را کم کنید و بگذارید سمنو حداقل به مدت ۸ ساعت بپزد تا رنگ بگیرد.

وقتی رنگ خوبی گرفت چند تکه یخ را برای وارد کردن شوک برای روغن انداختن سمنو به قابلمه اضافه کنید و در این مرحله شعله پخش کن زیر قابلمه بگذارید و دم کنی را روی قابلمه قرار دهید تا سمنوی شما رنگ بگیرد. زمانی که رنگ سمنو کاملا قهوه‌ای شد حرارت گاز را مجدد زیاد کنید تا سمنو کمی با حرارت گاز اصطلاحا سرخ شود در نهایت مغزیجات مدنظرتان که پوست کنده‌‎اید مثل خلال بادام و پسته و عسل بيز  را اضافه کنید و بگذارید کمی نرم شوند. سمنوی آماده شده را در ظرف مدنظرتان بریزید و میل کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی و فوت و فن تهیه سمنو

تهیه سمنو کاری سخت اما قابل انجام است بنابراین اگر دوست دارید سمنوی خانگی تهیه کنید حتما زمان بگذارید و با رعایت نکات تهیه سمنو، لذت سمنوی خانگی را تجربه کنید.

برای تهیه سمنو برنامه‌ریزی کنید

سمنو برای جوانه زدن گندم به چند روز زمان نیاز دارد، بنابراین برنامه‌ریزی کنید. این یک دستور پخت است که نیاز به صبر و آماده سازی دارد.

مراقب جوانه‌های گندم باشید

در طول فرآیند جوانه زدن، مطمئن شوید که دانه‌های گندم مرطوب هستند اما غرق در آب نیستند. آن‌ها را به طور مرتب بشویید و آبکشی کنید تا جوانه بزنند.

استفاده از شکر در تهیه سمنو

واقعیت این است که برای تهیه سمنو نیاز نیست حتما به آن شکر یا شیرین‌کننده اضافه کنید چون شیره حاصل از جوانه گندم شیرین است اما اگر ذائقه شما سمنویی شیرین‌تر را می‌پسندند می‌توانید مقداری شکر هم به آن اضافه کنید.

علت کپک زدن سمنو

سمنو از آن دسته دسرهایی است که می‌توانید مدت زمان زیادی آن را نگهداری کنید اما اگر آب سمنو به صورت کامل تبخیر نشده باشد سمنوی شما حتما کپک می‌زند.

بهترین زمان نگهداری سمنو

اگر سمنو را در فریزر نگهداری کنید می‌توانید آن را سه تا چهار ماه نگهداری کنید.

علت ترش شدن سمنو

اگر در زمان جوانه زدن گندم آب زیادی به آن بزنید جوانه شما ترش خواهد شد و این ترشی جوانه گندم به سمنوی شما هم سرایت خواهد کرد. پس حتما از آب کم استفاده کنید و قبل از گرفتن شیره جوانه گندم، چندین بار آن را بشویید. در سایت ما فروش محصولات دکتر بیز با تخفیف ویژه بفروش می رسد

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا