علمی و پزشکی

توضیحات شگفت انگیز از سریع ترین اینترنت جهان

سریعترین اینترنت در ایالات متحده فقط کمی سریعتر است. شبکه علوم انرژی (Esnet) به “ESnet6” ارتقا یافته و به پهنای باند 46 ترابیت بر ثانیه دست یافته است. اگرچه لازم به ذکر است که این اینترنت فقط در اختیار دانشمندان است.

بیشتر بخوانید:

ESnet برای اولین بار در سال 1986 برای کمک به ارتباط دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) تأسیس شد و به آنها اجازه می‌دهد تا به سرعت مقادیر زیادی از داده‌ها را به اشتراک بگذارند. در دهه های پس از آن، تغییرات زیادی برای به روز نگه داشتن اینترنت با پیشرفت های تکنولوژیکی و حجم عظیم داده های تولید شده توسط آزمایش های علمی ایجاد شده است. در سال 2021، 1.1 اگزابایت از طریق این شبکه منتقل شد.

و اکنون زمان آن رسیده است که نسل بعدی جهش کند. «ESnet6» متشکل از 24000 کیلومتر کابل فیبر نوری اختصاصی در سراسر کشور است که شبکه‌های قبلی را قادر می‌سازد تا داده‌ها را با سرعتی بین 400 گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه انتقال دهند. ستون فقرات قطعه ای از زیرساخت است که بخش های مختلف یک شبکه را به هم متصل می کند و وسیله ارتباطی بین شبکه های محلی و زیرشبکه های مختلف را فراهم می کند.

این سرعت بالاترین سرعت در جهان بوده است، اما اکنون شبکه به جریان 46 ترابیت داده در ثانیه رسیده و آن را تقویت کرده است. اگرچه باید گفت که این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را ندارد، اما این افتخار نصیب سایت آزمایشی ژاپن می شود که به سرعت شگفت انگیز یک پتابیت در ثانیه (Pbps) یعنی 1000 ترابیت در ثانیه دست یافته است.

برای درک بهتر، می توان گفت که اتصال در اینترنت معمولی چند ده تا صدها مگابیت در ثانیه است، در حالی که اینترنت «ESnet6» با سرعت 46 میلیون مگابیت در ثانیه کار می کند.

شبکه ESnet6 به گونه‌ای طراحی شده است که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی داده را بین تیم‌ها، دستگاه‌ها و ابزار انتقال دهند و از حوزه‌های تحقیقاتی بزرگ و فشرده مانند مدل‌سازی آب و هوا، مطالعات ژنومی، مشاهدات تلسکوپ، آزمایش‌ها و غیره پشتیبانی کنند. آنها آماده خواهند شد.

5858

دکمه بازگشت به بالا