برترین های کار و کسبعمومی

جوانه گندم از چند ماهگی مجازه

شرکت بیز در سال 1395، با هدف فروش محصولات سلامت محور شروع به کار نمود و به این ترتیب محصولات آرایشی، بهداشتی و مواد غذایی بسیار با کیفیت را در بازار عرضه کرده است. محصولات شرکت بیز دارای نشان سیب سلامت بوده و تحت نظارت کامل سازمان غذا و دارو میباشد لذا میتوانید با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به خرید و مصرف محصولات اقدام نمایید.

شرکت دکتر بیز شرایطی را فراهم کرده است که تا به واسطه آن زمینه همکاری علاقمندان حوزه بازاریابی جهت فروش محصولات سالم ، ارگانیک و اورجینال Dr Biz  و کسب درآمد از محصولات دکتر بیز فراهم شود. شرکت دکتر بیز محصولات بسیار متنوعی از جمله انواع قهوه های گانودرما، انواع محصولات بهداشتی نانو با کیفیت بالا و انواع محصولات مراقبت از پوست و مو دارد که این محصولات همگی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قیمت آن ها نیز در مقایسه با محصولات با کیفیت مشابه از قیمت مناسبتری برخوردار است.

شير مادر تا پايان شش ماهگي به تنهايي و بدون اضافه كردن هر نوع غذاي كمكي براي رشد طبيعي شيرخوار كافي اسـت بعـد از شـش ماهگـي نيازهاي غذايي شيرخوار فقط با شير برآورده نمي شود و بايد علاوه بر شير، غذاهاي نيمه جامد را نيز براي او شروع كرد. شير مادر تا پايان شش ماهگي به تنهايي و بدون اضافه كردن هر نوع غذاي كمكي براي رشد طبيعي شيرخوار كافي اسـت. بعـد از شـش ماهگـي نيازهاي غذايي شيرخوار فقط با شير برآورده نمي شود و بايد علاوه بر شير، غذاهاي نيمه جامد را نيز براي او شروع كرد. مناسب ترين غذاها براي تغذيه تكميلي، غذاهايي هستند كه:

–         مقوي و مغذي باشند.

–         متناسب با سن كودك تغيير كند.

–         تازه و بدون آلودگي باشند و پاكيزه و بهداشتي تهيه شوند.

–         مواد اوليه آن در دسترس بوده و امكان تهيه آن براي خانواده وجود داشته باشد.

بهترين سن براي شروع غذاهاي كمكي

هفته اول ماه هفتم تولد كودك، سن شروع تغذيه تكميلي است، ولي چنانچه با وجود تلاش والدين و كاركنان بهداشتي منحني رشد كودك نشان دهنده رشد نامناسب كودك باشد، مي توان غذاي كمكي را زودتر نيز شروع كرد.

توصيه هاي كلي

–         مواد غذايي را چه از نظر مقدار و چه از نظر نوع، تدريجا” به رژيم غذايي شيرخوار اضافه كنيد.

–         از يك نوع غذاي ساده شروع كنيد وكم كم مخلوطي از چند نوع غذا به او بدهيد.

–         از مقدار كم شروع و به تدريج بر مقدار آن افزوده شود.

–         بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف حدود 5 تا 7 روز فاصله بگذاريد.

–    اوليــن غذايي را كه مي خواهيد به كودك بدهيد، كمي غليظ تر از شير تهيه كنيد و سپس به تدريج غذاهاي نيمه جامد و جامد بدهيد.

–         غذاها را با قاشق و مايعات را با ليوان به شيرخوار بدهيد.

–         هنگام دادن غذاهاي نيمه جامد و جامد، شيرخوار را در وضعيت نشسته قرار دهيد.

–         غذاي شيرخوار را به مقدار كم و براي يك وعده تهيه كنيد.

–    در صورت باقي ماندن غذا، مي توانيد آن را به مدت 24 ساعت در يخچال نگه داري كنيد. در غير اين صورت آن را در فريزر بگذاريد.

–         غذاي نگه داري شده را فقط به مقدار مصرف يك وعده كاملا” داغ كنيد و پس از خنك كردن به كودك بدهيد.

–    تا يك سالگي به غذاي كودك نمك اضافه نكنيد و پس از يك سالگي مقداري نمك (نمك يددار) به غذاي شير خوار اضافه نمائيد.

–         سبزي ها را قبل از مصرف كاملا” بشوئيد و بلافاصله پس از خرد كردن آن را به غذا اضافه كنيد.

–         مصرف حتي مقدار كمي گوشت، ارزش غذايي را افزايش مي دهد، بدين منظور هرنوع گوشت مانند گوسفند، گوساله، مرغ و ماهي كه در دسترس داريد مصرف كنيد.

–    در دستور تهيه بعضي از غذاها مقداري كره يا روغن به هنگام طبخ و مقداري ديگر به هنگام غذا دادن به كودك اضافه كنيد. (مصرف روغن مايع بهتر از روغن جامد است)

–    در مورد كودكاني كه  روند رشدشان خيلي بيشتر از طبيعي است، مقدار مصرف روغن يا كره را در غذاي كودك كمتر كنيد و برعكس اگر كودك تاخير رشد دارد كمي بيشتر روغن يا كره به غذاي او اضافه كنيد.

ترتيب دادن غذاهاي كمكي به شيرخوار بسيار مهم است و بايد از هفته اول ماه هفتم تولد مرحله به مرحله غذاهاي خاصي را به شيرخوار داد .

خطرات دير شروع كردن غذاي كمكي

–         كندي يا توقف رشد كودك

–    مشكل پذيرش غذا توسط كودك (در صورت تاخير در شروع غذاي كمكي، شيرخوار معمولا” از 9 ماهگي به بعد تمايل خود را به خوردن غذاهاي ديگر و امتحان كردن مزه و طعم هاي جديد از دست مي دهد)

–         به تعويق افتادن عمل جويدن در كودك

ويژگي هاي غذاي كمكي

غذاي كمكي مناسب داراي ويژگي هاي زير است:

–         تميز و بهداشتي تهيه شود.

–         قوام آن متناسب با سن كودك تغيير كند.

–         مقوي و مغذي باشد.

–         تازه تهيه شود.

–         مواد اوليه آن در دسترس بوده و امكان تهيه آن براي خانواده وجود داشته باشد.

طریقه مصرف سبوس برنج قهوه ای دکتر بیز برای لاغری جهت لاغری و کاهش وزن، یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را ده دقیقه قبل از خوردن صبحانه درون یک لیوان شیر ریخته و میل کنید. این نحوه مصرف شور و نشاط شما را در آغاز صبح افزایش می‌دهد. یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را درون یک کاسه ماست ریخته و مخلوط کنید، سپس ده دقیقه قبل از صرف نهار و شام آن را میل نمایید.

نحوه شروع و ادامه غذاي كمكي

  • غلات مانند برنج بهترين ماده غذايي براي شروع تغذيه تكميلي است. چون هضم آن آسان است. فرني يكي از بهترين غذاهايي است كه مي توان از يك بار در روز به اندازه 1 تا 3 قاشق مرباخوري شروع كرد و به تدريج بر مقدار آن، متناسب با اشتهاي كودك افزود. از هفته دوم شروع غذاي كمكي مي توان علاوه بر فرني، شير برنج (كاملا” پخته و له شده) و حريره بادام نيز به كودك داد. تغذيه شيرخوار با فرني، شير برنج و حريره بادام را مي توان تا دو هفته ادامه داد (بسته به علاقه كودك به اين نوع غذاها مي توان حتي تا يكسالگي و يا بيشتر از اين غذاها به عنوان يك وعده غذاي كمكي به كودك داد).
  • در هفته سوم مصرف انواع سبزي ها مثل سيب زميني، هويج، جعفري، گشنيز، كدو، لوبيا سبز و … براي تغذيه كودك شروع مي شود. در اين هفته علاوه بر فرني مي توان با گوشت، سبزي ها و برنج سوپ تهيه كرد. بهتر است سبزي ها را تك تك و به مرور به سوپ اضافه نمود.

از هفته چهارم بايد حتما” گوشت به سوپ كودك اضافه شود. گوشت را بايد به قطعات كوچك تقسيم كرد و يا از گوشت چرخ كرده استفاده نمود كه بايد كاملا” پخته و له شوند. پوره سبزي ها مانند سيب زميني، هويج، كدو حلوايي و نخود سبز به صورت پخته شده و نرم شده همراه با كمي روغن يا كره غذاي مناسبي براي شيرخوار است.

در ماه بعد (ماه هشتم زندگي) علاوه بر سوپ مي توان زرده تخم مرغ را شروع كرد، زرده بايد كاملا” آب پز و سفت باشد. ابتدا بايد به اندازه يك قاشق چايخوري از زرده پخته شده را در آب يا شير له كرد و به شيرخوار داد و مقدار آن را به تدريج افزايش داد تا در ظرف يك هفته به يك زرده كامل تخم مرغ برسد. آن گاه مي توان يك روز در ميان يك زرده كامل يا هر روز نصف زرده تخم مرغ به شيرخوار داد. استفاده از سفيده تخم مرغ تا يك سالگي توصيه نمي شود.

با افزايش سن و پــذيــرش بيشتر شيرخوار، سوپ و غذاهاي نرم بايد تبديل به غذاهاي سفت تر شوند يعني بايد با اضافه كردن غذاهاي سفت تر و كمي قابل جويدن، عمل تكامل جويدن در شيرخوار تقويت شود. اگر تدريجا” مواد غذايي سفت اضافه نشود و شيرخوار به عمل جويدن تشويق نگردد و براي مدت ها از غذاهاي له شده استفاده كند، علاوه برابتلا به تاخير رشد بعدا” در جويدن غذاهاي سفت دچار مشكل خواهد شد. براي اين كار مي توان از حدود 8 ماهگي تكه هاي نان و بيسكويت هم به دست شيرخوار داد.

از 8 ماهگي مي توان به غذاي شيرخوار ماستي كه ترش نباشد نيز اضافه نمود.

شروع استفاده از حبوبات 9 ماهگي است كه به سوپ شيرخوار اضافه مي شود. مي توان از انواع حبوبات خيس شده و پوست كنده كه كاملا” پخته و نرم باشد، مانند عدس، ماش، لوبيا و يا حبوبات جوانه زده استفاده كرد. حبوبات منبع خوبي براي تامين پروتئين و املاح هستند و همراه با غلات و شيرمادر غذاي كاملي را تشكيل مي دهند.

آب ميوه آخرين ماده غذايي است كه به برنامه غذايي كودك در سال اول اضافه مي شود و حاوي ويتامين و املاح معدني است. آب ميوه را بايد در ابتدا به صورت رقيق شده و از يك قاشق مرباخوري در روز شروع و تدريجا” به مقدار آن افزود. بهتر است مدت 7-5 روز فقط از يك نوع آب ميوه استفاده شود تا اگر ناسازگاري وجود داشت شناخته شود.

مصرف توت فرنگي، گيلاس و آلبالو، كيوي، خربزه و اسفناج، سفيده تخم مرغ و شير گاو به دليل ايجاد حساسيت و همچنين مصرف عسل در سال اول زندگي به دليل احتمال آلودگي با كلستريديوم بوتولينوم توصيه نمي شود.

مقوي و مغذي سازي غذاي كودك

مقوي كردن غذا يعني موادي را به غذا اضافه كنيم كه انرژي آن را بيشتر كند.

مغذي كردن غذا يعني موادي را به غذا اضافه كنيم كه پروتئين، ويتامين و املاح آن را بيشتر كند.

موادي كه انرژي غذا را بيشتر مي كنند؛

روغن ها داراي انرژي هستند و افزودن مقدار كمي روغن به غذاي كودك به خصوص كودكي كه آهسته رشد مي كند توصيه مي شود چون:

–         انرژي روغن نسبت به مواد غذايي ديگر بيشتر است (هر گرم روغن حدود 9 كالري و هر گرم قند و شكر 4 كالري دارد).

–         چربي ها مثل كره، روغن زيتون، روغن نباتي (ترجيحا” روغن مايع) بدون اضافه كردن حجم غذا، انرژي غذا را بيشتر مي كنند.

–         روغن باعث نرم شدن غذا مي شود و خوردن آن را براي شيرخوار راحت تر مي كند.

–    قند و شكر انرژي زا هستند ولي مصرف آن براي شيرخوار زير يك سال توصيه نمي شود چون ذائقه او به طعم شيرين عادت مي كند و زمينه براي بروز مشكلاتي مثل چاقي در بزرگسالي فراهم مي شود.

موادي كه علاوه بر انرژي، پروتئين غذا را بيشتر مي كند؛

–         در صورت امكان كمي گوشت به غذاي شيرخوار اضافه شود. غلات و حبوبات جوانه زده داراي انرژي، پروتئين، ويتامين و املاح هستند. مي توان ابتدا  گندم، ماش يا عدس جوانه زده را تهيه و پودر جوانه گندم نمود و در انتهاي طبخ داخل غذا ريخت. همچنين مي توان جوانه تازه را له كرده و يا پس از خشك كردن جوانه آن را پودر نموده و به غذاي شيرخوار اضافه كرد.

يادآوري هاي لازم

در ادامه غذاهاي كمكي براي شيرخواران و كودكان خردسال توجه به نكات زير ضروري است:

–         بعد از شروع غذاي كمكي، به كودك آب سالم و بهداشتي بدهيد.

–         قبل از يك سالگي، تا آن جا كه ممكن باشد، شكر، نمك و ادويه به غذاي كودك اضافه نكنيد.

–    از روز پانزدهم تولد بايد قطره ويتامين آ+ د  يا مولتي ويتامين (25 قطره در روز) و هم زمان با شروع تغذيه تكميلي قطره آهن (15 قطره در روز) به كودك بدهيد.

–    براي جلوگيري از تغيير رنگ دندان ها، توصيه مي شود قطره آهن را در عقب دهان شيرخوار بچكانيد و يا بعد از مصرف، مقداري آب به او بدهيد.

–    قبل از يك سالگي از دادن اسفناج، عسل و سفيده تخم مرغ، شير گاو، توت فرنگي، گيلاس، آلبالو، كيوي، خربزه به كودك خودداري كنيد.

–         هرگز به زور به كودك غذا ندهيد.

–         به ساعت هاي خواب و استراحت كودكان توجه كنيد.

–         به كودك مبتلا به اسهال و يا هر نوع بيماري عفوني ديگر، غذاي كافي بدهيد.

 

دکمه بازگشت به بالا