اقتصادی

حسین پور: پیام نشست مرزی ایران و اقلیم کردستان تعامل خوب با همسایگان است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دنبال تعاملی که از سال گذشته بین استاندار آذربایجان غربی و استاندار اربیل آغاز شده تفاهمنامه ۱۶ ماده ای در راستای تسهیل روابط اقتصادی بین دو طرف حاصل شده که در نشست اخیر نیز این تفاهمنامه به بحث گذاشته شد.

کمال حسین پور در گفت وگو با patc، با اشاره به دستاوردهای برگزاری نخستین نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان، بیان کرد: به دنبال اختیاراتی که در دولت سیزدهم به استانداران داده شد، استاندارانی که در استان های مرزی هستند با برقراری ارتباط با استان های همجوار مرزی می توانند در مسیر توسعه روابط مرزی و اقتصادی گام بردارند. به دنبال این اختیار رئیس جمهور استاندار آذربایجان غربی از همان سال گذشته تلاش کرد تا روابط را با استاندار اربیل گسترش دهد. ما یک بار استاندار اربیل را دعوت کردیم و یک بار نیز بنده و استاندار در اربیل حضور پیدا کردیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از همان زمان یک تفاهمنامه ۱۶ ماده ای به امضا رسید. قبلا صرفا چند قلم کالای ترانزیتی صادر می شد اما اکنون دیگر محدودیتی برای صادرات کالاهای ترانزیتی از مرز وجود ندارد. قبلا ساعت کار مرز محدود بود، اما اکنون ۲۴ ساعته کار می کند. اکنون صادرات و واردات کالاها از مرز سهولت پیدا کرده است. حجم صادرات نیز نسبت به گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است. حجم صادرات ما به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسیده است که این حجم از صادرات به اندازه تمام صادرات ایران به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای عبور زائران حسینی از مرز نیز توافق هایی صورت گرفته است. در این دیدارها که از سال گذشته آغاز شده است توافق های خوبی حاصل شده است. در این نشست که روز پنجشنبه برگزار شد نیز ما موارد محدودی از این توافق ۱۶ ماده ای که اجرایی نشده بود را بررسی کردیم و آسیب شناسی لازم صورت گرفت. دستورات ویژه ای از سوی دو طرف صادر شد تا مسائل رفع شود. بنا شد فرمانداران باهم ارتباط بیشتری داشته باشند تا مشکلات را برطرف کنند.

وی در ادامه تاکید کرد:  سیاست دولت سیزدهم گسترش ارتباط با همسایگان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این نشست نیز پیام سیاسی مبنی بر ارتباط خوب جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود دارد. این تعامل هم روابط سیاسی را ارتقا خواهد داد و هم روابط اقتصادی را بهبود می بخشد. حضرت آقا چندین سال است که بر تولید تاکید دارند. یکی از مواردی که می تواند تولید را رونق ببخشد بحث صادرات است. قطعا با توسعه روابط سهم ما در بازارهای منطقه بیشتر خواهد شد.

وی افزود: با تعاملات صورت گرفته تجارت مرزی تسهیل شده است. در این تعاملات به توافقات خوبی رسیدیم و ان شاءالله این مراودات اقتصادی در آینده نیز افزایش پیدا خواهد کرد. پیام مهم این نشست نیز تعامل خوب جمهوری اسلامی ایران با همسایگان خود است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا