بسته بندی نقش بسزایی در معرفی و فروش محصول دارد. بسته بندی در واقع شناسنامه شرکت شما است. در نتیجه مشتری را مجاب به خرید بیشتر محصول میکند. امروزه بسته بندیهای کارتنی که در صنعت تولید میشوند. استاندارد ترین و پرکاربردترین روش در بسته بندی و مراقبت از محصولات بشمار میروند و شما میتوانید از آنها برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنید. این فرآیند را میتوان هنر و تکنولوژی محافظت از محصول دانست.
در واقع سیستمی است برای انتقال محصول از انبار برای توزیع و در نهایت فروش. بسته بندی به فرد کمک میکند تا در یک فروشگاه بزرگ و شلوغ بتواند محصول مورد نظر خود خود را به آسانی و به سرعت پیدا کند. یا زمانی که فرد نمیداند با چه محصولی روبه رو است اطلاعات مفیدی از درون بسته به مشتری بدهد. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در بسته بندی محصولات را عنوان کنیم.
کیفیت تولید مخازن و بالاخص مخزن گالوانیزه به میزان مهارت تکنسین جوشکار و تیم کیفیت شرکت پویان گسترش دارد که این امر موجب می گردد که شما هر چه راغب به خرید مخزن با کیفیت تری باشید لاجرم باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کنید.
خلاقیت داشته باشید
میتوان برای بسته بندی محصولات از شکلهای مختلف بهره برد. شما میتوانید یک بسته بندی خوب خلاق داشته باشید. بسته بندی طراحی شده باید برای مشتری جذاب باشد و او را به هیجان بیاورد.
قلم و رنگ مناسبی انتخاب کنید
برای نوشته های روی بسته بندی محصول از ترکیب و کنتراست مناسب استفاده کنید. از خط های فانتزی ناخوانا استفاده نکنید زیرا برای مشتری نامفهوم خواهد بود. از ترکیب رنگ ها در روی بسته درست استفاده کنید. مثلا اگر بسته بندی قرمز است از رنگ نارنجی برای نوشته ها استفاده نکنید. بنابراین قلم روی بسته بندی محصولات شما باید خوانا و با هماهنگ باشد.
از برچسب های خوانا و واضح استفاده کنید
برچسب ها میتوانند اطلاعات زیادی را به مشتری انتقال دهند. بنابراین بهتر است برچسب ها خوانا و روشن باشند. نوشته های روی محصول بیش از اندازه ریز نباشند. زیرا افراد به هنگام خرید حتما از طریق این برچسب ها محصولات را با هم مقایسه میکنند در نتیجه خوانا و مناسب بودن خط روی برچسب کمک بسیاری به فروش محصول مورد نظر میکند.
از تصاویر بهره بگیرید
عکس انتخابی باید معرف خوبی برای محصول درون بسته باشد. بنابراین عکس باید کاملا واضح و راهنمای خوبی باشد تا مشتری با دیدن آن تصمیم بگیرد محصول را بخرد. برای همین است که مثلا در طراحی بسته بندی اسباببازی کودکان از شخصیتهای کارتونی استفاده میشود. در واقع بسته بندیهایی که محصول قابل دیدن نیستند باید عکسی کاملا واقعی و واضح از محصول روی جلد بسته بندی وجود داشته باشد تا مشتری بداند داخل بسته بندی با چه محصولی مواجه میشود. عکس روی بسته بایستی با محصول داخل آن یکی باشد تا علاوه بر اینکه میل مشتری را تحریک میکند او را وادار به خرید کند. بنابراین برای عکس روی بسته بندی هزینه و زمان کافی بگذارید. شما با این کار در واقع سرمایه گذاری میکنید.
بسته بندی شناسنامه محصول است
بسته بندی محصولات معرف محصول داخل بسته است و محصول را به وضوح معرفی میکند. مثلا در طراحی بسته بندی حتما از تصویری استفاده شود که مرتبط با محصول داخل بسته باشد تا مشتری را گمراه نکند. بسته بندی باید مطابق استانداردهای جهانی برای جلب توجه و اعتماد مشتری باشد اما زیاده روی در طراحی باعث انحراف مشتری میشود. در نتیجه بسته بندی که به بازار ارائه میکنید عامل مهمی در خرید محصول شماست. در صنایع غذایی بسته بندی به شکل ویژهای انجام میگیرد. زیرا محصولات غذایی فساد پذیر هستند. تدابیر خاصی برای رسیدن اینگونه محصولات فبل از فاسد شدن به دست مشتری باید داشته باشید. این امر خود تاثیر شگرفی بر استراتژی فروش شما میگذارد.
زبان روی بسته بندی محصولات
باید دارای املا و دستور زبان صحیحی باشد تا اعتماد مصرف کننده کاملا جلب شود زیرا املا و نگارش مناسب روی بسته بندی نشان از کیفیت محصول دارد. بیشتر محصولاتی که اینگونه اشتباهات را دارند محصولاتی با کیفیت پایین هستند.
بسته بندی باید مهروموم شده باشد
دو تا از نکات مهم در بسته بندی محصولات عبارت اند از:
- حفاظت کامل داشته باشد.
- مهر و موم شده باشد.
اگر بسته بندی محصولات طوری به نظر برسد که مشتری تصور کند باز شده از خرید صرف نظر میکند. در نتیجه فروش محصول شما دچار مشکل میشود. پس بسته بندی محصولات باید طوری باشد که امنیت محصول را تامین کند. کار با متخصصان بسته بندی به شما کمک میکند زیرا آنها میدانند که بسته بندی با توجه به محصول داخل آن طراحی شود.
کار با بسته بندی آسان باشد
مدل بسته بندی بسیار مهم است. از بسته بندیهای بزرگ خودداری کنید زیرا مصرف کننده ها به دلیل نداشتن وقت کافی ترجیح میدهند از بسته بندیهایی آسان و ساده استفاده کنند بنابراین کار را برایشان آسان کنید. حتما روی بسته بندی راهنمایی جهت نحوه صحیح باز کردن بسته بندی را به مشتری ارائه دهید زیرا مصرف کنندگان تمایل دارند که از محصولاتی استفاده کنند که بتوانند بسته بندی آنها را به راحتی باز کنند و زمان زیادی صرف این موضوع نشود.
سادگی بسته بندی
در نظر داشته باشید یک محصول با طراحی ساده و تاثیرگذار بسیار بهتر از یک بسته بندی شلوغ است. بنابراین بسته بندی محصولات در عین سادگی باید جذاب باشد. استفاده از آن برای تمامی افراد آسان باشد. ترکیب رنگی مناسبی داشته باشد.ممکن است محصولاتی از بیرون عالی به نظر بیایند اما داخل بسته بندی در خور توجه نباشد. بنابراین بسته بندی ساده و در عین حال باید دارای شفافیت باشد. برای طراحی بسته بندی نباید زیاده روی شود که مشتری را به اشتباه اندازد.
هزینه ها بسته بندی محصولات
معمولا بسته بندی محصولات 10 درصد کل هزینه تولید محصول را شامل میشود. در نتیجه بسته بندی برای شما ارزان تمام نمیشود. شما باید کل هزینه تولید را محاسبه کرده و بعد هزینه نیروی کار و هزینه مواد را اضافه کنید. از آنجایی که بسته بندیها بسیار متنوع هستند و مدام در حال تغییر هستند در نتیجه بسته بندی شما برای یک الی دو سال قابل قبول است.
برندسازی
از آنجایی که بسته بندی محصولات هویت یک محصول است. بنابراین بسته بندی میتواند عامل بسیار مهمی در تبدیل محصول شما به یک برند خاص باشد. دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان، تولید محصول با کیفیت است و کمتر به فکر بسته بندی مدرن و به روز جهت معرفی محصول خود هستند. معروف بودن یک محصول باید به گونه ای باشد که با شنیدن نام محصول، کیفیت محصول به ذهن مشتری بیاید. لازمه ی داشتن یک برند خوب تولید محصول با کیفیت است که بسیار مهم است و تعیین میکند که مشتری بعد از یکبار استفاده دوباره به دنبال خرید آن محصول باشد. از طرفی تبلیغات روشی مناسب اما قدیمی برای معرفی یک محصول است و گاهی حتی تبلیغات زیاد نتیجه عکس روی روند فروش میگذارد. در نتیجه داشتن محصولی با بسته بندی شیک و خاص ناخودآگاه بدون بیان کلمه ای مشتری را تشویق به خرید محصول میکند.
صداقت در بسته بندی محصولات
صداقت یکی از نکات مهم در بسته بندی محصولات است. شما ظرف ماست_میوهای را در نظر بگیرید که روی جلد آن میوهه ای تازه و شیرین گیلاس دیده میشود. اما وقتی آن را باز میکنید در واقع ماست دارای مقدار بسیار ناچیزی میوه است. وقتی شما یک محصول را چندین برابر بهتر از چیزی که هست معرفی میکنید در واقع مصرف کننده را ناامید میکنید که نتیجه این امر فروش ضعیف در بازار خواهد بود. یک طراح اولین وظیفه اش نمایش محصول از بهترین راه است زیرا مصرف کننده میداند به دنبال چه چیزی است.
در نتیجه انتظار آنها متناسب با خریدشان است. استفاده تا پیش از انقلاب صنعتی تمامی تولیدات تجاری و فعالیت های اقتصادی به صورت کاملا ساده و ابتدایی صورت می گرفت تا اینکه کارتن مقوایی به عنوان اولین نمونه بسته بندی صنعتی ابداع گردید. به دنبال آن انواع مختلفی از جعبه های مقوایی طراحی شده و به این عرصه راه یافتند.
این بسته بندی در عصر حاضر با پیشرفت های بسیاری همراه بود و به یکی از مهمترین ابعاد تجارت محلی تا بین المللی تبدیل گردید به گونه ای که بسیاری از واحدهای تولیدی در زمینه عرضه و توزیع، ارتباطی ناگسستنی با این بخش از برقرار نموده اند.
آشنایی با صنعت بسته بندی
بسته بندی تلفیق علم، هنر و مهارت با هدف سهولت در حمل، توزیع، نگهداری و ذخیره کالاست. بسته بندی صنعتی در نتیجه مراحل ذیل به وجود می آید:
طراحی و یکی از مهمترین مراحل را تشکیل می دهد و به شدت مورد توجه شرکت های کارتن سازی است چرا که برند سازی و توسعه تجارت داخلی و بین المللی را باعث می گردد و باعث شناخته شدن یک واحد تولیدی در سطح مورد نظر – محلی، ملی و یا بین المللی- می گردد. ارزیابی طراحی صورت گرفته باید توسط یک تیم حرفه ای انجام شود و نقاط قوت و نقاط ضعف آن مشخص گردد. نتیجه نهایی باید با استفاده از برترین دستگاه های موجود در صنعت بسته بندی به تولید بسته های مورد نظر منتهی شود.
انواع بسته بندی
بسته بندی کالاهای تجاری به اشکال مختلفی صورت می گیرد. بسته بندی مقوایی و بسته بندی پلاستیکی متداول ترین و مرسوم ترین انواع این مدل بسته بندی را در جهان امروز تشکیل می دهند. بسته بندی های مورد نظر ممکن است به اشکال مختلف مکعبی، استوانه ای، کیسه ای و … صورت پذیرد.
طراحی بسته بندی رابطه مستقیمی با نوع کالا و محصول تجاری دارد. بنابراین تصمیم گرفته ایم چهار نوع از مهمترین انواع بسته بندی اقلام تجاری را تحت عناوین مواد غذایی، حبوبات، مرغ و زعفران ارائه نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.
بسته بندی مواد غذایی
محصولات غذایی در اقسام مختلف، یکی از آسیب پذیرترین محصولات عرضه شده در واحدهای تولیدی اعم از واحدهای تجاری و صنعتی و واحدهای خانگی و سنتی هستند. هدف از این گونه ایجاد شرایطی پایدار و ماندگاری این محصولات در شرایط آب و هوایی مختلف و برای مدت زمان طولانی است.
این شکل بسته بندی قادر است محصول و مواد غذایی فساد پذیر را به راحتی و برای مدت زمان بسیار زیاد و بعضا چند ساله نگهداری نماید. چنین عملکردی را نمی توان از روش های بسته بندی سنتی انتظار داشت. بسته بندی مواد غذایی باید علاوه بر حفظ خواص محصول و جلوگیری از عدم فساد آن، طراحی مناسبی داشته و شامل مندرجات مورد نیاز خریدار باشد.
این نوع بسته بندی محصولات غذایی شامل انواع کنسروها، قوطی ها، شیشه، بطری، کیسه های نایلونی و یا برزنت، پاکت های مقوایی، جعبه های پلاستیکی و مواردی از این قبیل می شود. این محصولات در یک بسته بندی نهایی و با استفاده از کارتن مقوایی و یا دایکاتی به نقاط مختلف کشور و یا کشورهای دیگر عرضه می گردند.
قیمت ساخت مخزن گالوانیزه مانند سایر تجهیزات و ماشین آلات صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال نمیتوان قیمت نهایی مخزن را با توجه ظرفیت آن تعیین کرد؛ چرا که ظرفیت و ابعاد تنها یک وجه قیمت را مشخص میکند. همچنین ضخامت ورق استفاده شده در ساخت مخزن گالوانیزه، دیگر عامل موثر در قیمت خرید این محصول است؛