اقتصادی

رفع ممنوعیت صادرات به روسیه تا یکماه آینده/ تکذیب خبر معدوم سازی فلفل ها توسط آذربایجان

رئیس سازمان حفظ نباتات ایران گفت: به نظر می رسد تا یک ماه دیگر ممنوعیت صادرات به روسیه برداشته شود.

به گزارش patc، شاهپور علایی مقدم در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: حدود 20 روز پیش یک هیات ایرانی به روسیه سفر کردند و قصد داشتند بعد از عید نوروز به روسیه سفر کنند. امروز در جلسه ای با خدمات فدرال حمایت از مصرف کنندگان و سازمان حمایت از نباتات روسیه توافق شد که برای اولین بار تولیدکنندگان، گلخانه ها و سموم دفع آفات مورد استفاده در تولید صیفی جات در این کشور عمدتاً در گلخانه ها باشند. ملاقات کرد.

وی ادامه داد: این هیئت پس از بازدید از مرکز تولیدی اعلام آمادگی کرد که تمامی ممنوعیت ها را به دلیل تغییر شرایط قرنطینه و پروتکل های کشور لغو کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین با اشاره به دو تفاهم نامه امضا شده با روسیه، گفت: متن تفاهم نامه حاکم بر استفاده از سموم و تبادل اطلاعات قرنطینه بین ایران و روسیه امروز نهایی شد. پس از سفر رئیس جمهور به روسیه و دیدار با پوتین و امضای دو وزیر کشاورزی ایران و روسیه نهایی می شود.

وی افزود: صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر مشکلی ندارد و حتی نسبت به ماه گذشته حدود 12 هزار تن افزایش داشته ایم.

علایی مقدم در ادامه گفت: واردات دو محصول سیب و فلفل به روسیه را ممنوع کرده‌ایم و پس از بازدید از سردخانه و گلخانه این ممنوعیت برداشته می‌شود. تصمیم گیری خواهد شد.

وی افزود: به نظر می رسد که ممنوعیت صادرات روسیه در ماه آینده برداشته شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آذربایجان فلفل دلمه‌ای ایرانی را از بین برده است، گفت: در شبکه‌های اجتماعی این موضوع را شنیدیم، حذف و عودت محصولات نیز منوط به توافق است. یعنی همانطور که در قرنطینه مقرر شده است، چه محصولات کشاورزی باید سلامت گیاه را داشته باشد تا صادر شود و عودت نیز مشروط است. گزارشی مبنی بر بازگشت فلفل دلمه ای ایرانی از آذربایجان از ایستگاه های قرنطینه در کشور نداریم. در این زمینه با آذربایجان نیز مکاتبه کردیم. هیچ گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصولات فلفل ایرانی به ما ندادند و هیچ گونه انقراضی رخ نداده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا