اقتصادی

ریسک جدید در کمین تولید نفت ایران

تحلیلگران غربی در تجزیه و تحلیل جدید تخمین زدند که با ادامه تحریم های نفتی ایالات متحده علیه ایران و سرعت بخشیدن به انتقال انرژی به انرژی کم کربن ، ذخایر نفتی ایران در معرض خطر تبدیل به دارایی های کم ارزش است.

به گزارش patc ، ایران چهارمین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد و به درآمد نفت بستگی دارد ، اما تحریم ها از سال 2018 ظرفیت تولید این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ، تحریم ها تقویت شد. اگرچه رئیس جمهور فعلی ایالات متحده جو بایدن حل و فصل شد ، مقامات ارشد دولت گفتند که واشنگتن برای رسیدن به توافق با ایران کاری نمی کند. سریع تصمیم بگیرید.

تسریع در انتقال انرژی جهانی به سوخت های کم کربن ، همراه با تأثیر همه گیر Covid 19 بر تقاضای انرژی ، پیش بینی اوج تقاضای جهانی نفت را به دنبال داشته است ، و پس از آن مصرف روغن برای همیشه کاهش خواهد یافت.

برخی از مقامات ایرانی ، از جمله وزیر نفت بیژن زنگنه (بیژن زنگنه) بارها اظهار داشته اند كه تهران فوراً نیاز به حداكثر رساندن ظرفیت تولید خود قبل از از بین رفتن تقاضای نفت و تولیدكنندگان رقیب باقی مانده سهم بازار دارد. با این وجود جناح هایی که فکر می کنند این اقدام خیانت به نسل های آینده است با این ایده مخالفت می کنند.

ایمان ناصری ، مدیر بخش خاورمیانه FGE Energy Consulting ، به رویترز گفت: “در دراز مدت ، جریان اصلی جریان همچنان بهینه سازی تولید و جلوگیری از بی اطلاع بودن از اتلاف وقت و اتلاف وقت است. صادرات نفت به عنوان ماده اولیه. “در دراز مدت ، تصفیه ممکن است یک تجارت سودآور نباشد.

پس از پیروزی بایدن در انتخابات ایالات متحده ، دولت ایران در ماه دسامبر به وزارت نفت دستور داد تا ظرف سه ماه تسهیلاتی را برای تولید و فروش نفت با ظرفیت کامل آماده کند.

تحلیلگران می گویند در صورت لغو تحریم ها ، ایران تولید خود را از 2.1 میلیون بشکه در روز به 3.8 میلیون بشکه در روز طی چند ماه افزایش می دهد.

با این حال ، به دلیل زیر سوال بردن قانون گذاران برای کاهش فوری تحریم ها ، کنگره نتوانست بودجه سال آینده را بر اساس 2.3 میلیون بشکه نفت در روز تصویب کند.

رقبای ایرانی

اگرچه دهه ها تحریم بر ظرفیت تولید نفت ایران تأثیر گذاشته است ، اما آمار اوپک نشان می دهد که در 20 سال گذشته ، بیشتر تولیدکنندگان منطقه ، از جمله امارات ، عراق و عربستان سعودی ، تولید روزانه بین 1 تا 2 میلیون بشکه را داشته اند. ظرفیت تولید بیش از حد ایجاد شده است. حتی قبل از تحریم های جدید در سال 2018 ، تحریم های قبلی هنوز تولید نفت ایران را زیر 6 میلیون بشکه در روز نگه می داشت ، که این میزان قبل از انقلاب است.

زنگنه طرحی را در ماه دسامبر برای افزایش ظرفیت تولید به 6.5 میلیون بشکه در روز تا سال 2040 اعلام کرد ، اما تحلیلگران غربی می گویند چنین طرحی غیرواقعی است.

ایمان ناصری در این باره گفت: “مطمئناً ، از اواسط سال 2018 ، ظرفیت تولید کاهش یافته و تحریم ها آسیب دیده است.” ایران می تواند ظرف چند ماه تولید را به سطح قبل از تحریم بازگرداند ، اما افزایش بیشتر تولید نیاز به وقت و سرمایه گذاری زیاد

یکی از صاحبان صنایع به رویترز گفت: “کمبود بودجه کافی و کاهش صادرات ، شرکت های انرژی رسان ایرانی را مجبور کرده است تعداد چاه های جدید نفت را از 300 چاه در سال 2018 به 100 چاه در سال 2020 کاهش دهند.”

جو بایدن (جو بایدن) در انتخابات امسال در ایالات متحده آمریکا پیروز شد. مقامات ایرانی گفتند که صادرات نفت به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و برخی از خریداران مایل به خطر انداختن خرید نفت ایران هستند. یک نماینده آمار صادرات را 900000 بشکه در روز برآورد کرد.

موسسه تحقیقات انرژی ریستاد پیش بینی کرده است که در صورت لغو تحریم ها ، تولید نفت ایران تا سال 2023 بیش از 4 میلیون بشکه در روز خواهد بود.

موسسه FGE همچنین پیش بینی می کند که تا سال 2025 ، تولید نفت ایران از 4 میلیون بشکه در روز فراتر رود ، در حدود 5 میلیون بشکه در روز ثابت بماند و در سال 2037 کاهش یابد.

با این حال ، روغن ایران عمدتاً روغن سنگین و اسیدی است که نسبت به روغن سبک آلاینده است و هزینه های تصفیه آن برای مطابقت با استانداردهای زیست محیطی بیشتر است که هر روز سختگیرانه تر می شوند.

سارا وخشوری ، بنیانگذار و رئیس SVB انرژی بین المللی ، به رویترز گفت: “عربستان سعودی ، روسیه ، ایالات متحده و شرکت های بزرگ انرژی اکنون از ایران پیشی گرفته اند و سهم زیادی از بازار نفت را در میان مدت و بلند مدت دارند.” .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا