علمی و پزشکی

ریشه باورهای غلط انسان در مورد جهان ، آسمان است

در عوض ، از اولین روزی که یک مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت فوق العاده او را دید ، این علاقه بوجود آمده است. قدرت این دانش در اعماق ذهن و ذهن انسان به گونه ای توسعه یافت که جهان بخشی از اطلاع رسانی به فضای درخشان خود و آنچه از آسمان می بیند و نوری که او باید بداند تبدیل شده است.
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در چند دهه گذشته ، در بسیاری از افسانه ها و افسانه ها نهفته است و به یک علم بی معنی به نام نجوم و نجوم تبدیل شده است. هزاران سال است که نجوم با داستان علمی مرتبط است ، که تأثیر عمیقی بر آگاهی بشری و اجتماعی داشته است. تاریخ نجوم و علم به طور گسترده مستند شده است ، و شاید یکی از بهترین آنها کتاب خوابگردان باشد که زندگی انسان و نجوم را از قدیم تا به امروز دنبال کرده است.
شخصاً ، من از این اثر کوستلر متاثر شدم و این علاقه از زمانی که مادرم تخت خوابم را بیرون گذاشته است ، در عشق آسمانی من ریشه دارد و در میان عشق و ترس در سرم ، گاهی اوقات به آسمان نگاه می کنم. ، و بعد از ترس صورتم را کشید.
چگونگی تحول نجوم در قرن شانزدهم و پس از آن و همچنین تغییرات تکاملی که در طول سالها در ستاره شناسی رخ داده است ، موضوعی است که در بسیاری از کتابها و مجلات مورد بحث قرار گرفته است.
در ایران ، مجله Astronomy بر اساس تاریخ و تحقیقات و تحولات اخیر این را عاقلانه به علاقه مندان به ایران گفته است. کارمند ، من معمولاً مانند هر فرد ایرانی که در این زمینه درگیر بود ، مجله را در ملاء عام نگاه می کردم. اما در طول سالها و متاسفانه به دلیل چند مشکل آن را دیدم. این بار ، پس از مرور مقالات مختلف آن ، به اهمیت انتشار این مجله ، در انتشار علم در بین مردم برای ترویج ایده ها و سایر اهداف خود پی بردم ، که به آنها اشاره خواهم کرد.

نکته این است که من فکر می کنم اکثریت قریب به اتفاق خطای انسانی بر اساس خطای آسمانی است. این اطلاعات بر اساس کشف اطلاعات غلط در بین انسانها ، که هزاران سال دانشمندان بی دقتی در معرض دید انسان قرار داده و زندگی آنها را تقویت کرده است ، انجام شده است. در عوض ، دو چیز در اینجا وجود دارد که به طور خاص نجومی هستند: اول ، اطلاعات غلط در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیق این دانش غلط بر زندگی مردم عادی.
اگر تصمیمی در بین مردم وجود دارد ، باید توجه داشت که نقش اصلی در تخریب و برعکس ، مربوط به همان تصورات غلط است که در جهان و در بسیاری از مسائل دیگر یافت نمی شود. در مورد پزشکی نیز همین امر صادق است. انواع نادرستی های علمی مشکلات زیادی را برای انسان ها ایجاد کرده است. برخی از این خطاها کلامی هستند. به عنوان مثال ، در زمینه نجوم و پزشکی ، این اعتقاد دیگر است که ما ناامید می شویم که به پزشک نیاز نداریم و هر فردی که مجروح می شود تحت درمان قرار می گیرد. یا در نجوم ، به نام اخبار ، ادعاهای بی اساس در مورد مشکلات مدرن مطرح می شود که اکثر متکلمان آن را ضروری نمی دانند. اما آنها وجود دارند و قرن ها به عنوان یک کتاب زنده در دسترس بشر بوده اند. اما بخش دیگری از خطا مربوط به مسائل داخلی این اطلاعات است.
این واقعیت که ستاره ها بر زندگی یک فرد تأثیر می گذارد و باعث می شود که پادشاهان یا از تخت پادشاهی سقوط کنند ، یا اینکه آینده بشریت را می توان از طریق فال آنها تعیین کرد. در این رابطه ، هزاران صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که مکرراً به نام علم تکثیر و توزیع می شود. به این ترتیب ، می بینیم که چگونه علم بی معنی می تواند ایده هایی را ایجاد کند که با علم هماهنگ نیست و سپس به دلیل اعتقاد قوی آنها به آنها و قسمت عمیق این دانش در زندگی بشر ، مشکلات بیشتری را برای ما ایجاد می کند.
به نظر من ، اگر ما داستان های نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره را مرور کنیم ، تعدادی کتاب وجود خواهد داشت. تصحیح این ایده ها مستلزم اراده ای قوی است که می تواند اطلاعات غلط و گمراه کننده را از اذهان عمومی حذف کند و این تنها راهی نیست که قرن ها علم را در بین مردم به گونه ای ترویج دهد که بتواند بر تفکر انتقادی مردم تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از دانشمندان علاقه عمومی نداشته باشند ، اما نجوم بخشی از فرایندی است که طی آن آگاهی انسان به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد.
متأسفانه ، در نتیجه نادیده گرفتن این قسمت از داستان ، در برخی موارد ، صدها سال پس از کشف پیامدهای علمی یا پزشکی ، متوجه می شویم که اطلاعات نادرست هنوز ذهن مردم را درگیر کرده و به آنها اجازه حرکت می دهد. از این منظر ، من نجوم را یک مجله علمی می دانم که افراد میانسال را نیز درگیر می کند ، و از این جهت می خواهم از کسانی که در تمام آزمایش هایی که طی این سال ها انجام داده اند شرکت کرده اند تشکر کنم. زیرا من این را نه تنها از نظر تاریخ علم یا ترویج عمومی آن ، بلکه ماهیت تکامل می بینم.

* چاپ شده در ویژه نامه 30 ساله مجله نجوم

دکمه بازگشت به بالا