اقتصادی

زعفران تقلبی را بشناسید! – patc

این روزها که زعفران تقلبی در بازار به راحتی پیدا می شود و برخی سودجویان با اضافه کردن رنگ و طعم به گیاهان دیگر آن را تحت عنوان زعفران به مردم می فروشند، شاید این سوال مطرح شود که چگونه می توان زعفران اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

به گزارش patc ممکن است در بسیاری از موارد تشخیص زعفران اصل از تقلبی بسیار دشوار باشد اما به طور کل زعفران از سه عنصر رنگ ، طعم و عطر تشکیل شده که با توجه به این عناصر می توان تا حدودی اصل یا تقلبی بودن زعفران را تشخیص داد.

در ادامه به برخی از نکات تشخیص زعفران اصل از تقلبی اشاره شده است: 

*زعفران را از مراکز و برندهای معتبر خریداری کنید. اگرچه گفته می شود که برخی برندها نیز جعل می شود اما درصد آن بسیار پایین است.

* به قیمت زعفران دقت کنید. اگر قیمت زعفران از میانگین قیمت بازار بسیار پایین تر یا بسیار بالاتر بود ممکن است زعفران اصل نباشد.

*به رنگدهی زعفران توجه کنید. اگر زعفران را در آب جوش یا آب یخ قراردهید به تدریج رنگ زردی آن خارج و سپس رنگ آن زرد پررنگ یا نارنجی می شود. این درحالیست که در زعفران تقلبی پس از قراردادن رشته ها در آب سریعا رنگ قرمز یا زردی از آن خارج می شود و رشته ها نیز سفید می شوند.

*بنابر گفته کارشناسان استخراج کامل رنگ زعفران اصل از حداقل یک و نیم ساعت و حداکثر تا ۱۶ساعت می تواند طول بکشد.

*توجه به عطر زعفران نیز از اهمیت زیادی برخودار است. زعفران عطر خاصی دارد که هیچ گیاه دیگری مشابه آن نیست. 

*طعم زعفران تلخ بوده و این یک ویژگی خاص زعفران است.

*اگر چند رشته زعفران را در دهان خود قرار دهید متوجه تلخی آن خواهید شد. اگر رشته ها شیرین یا شور باشد قطعا زعفران تقلبی است و احتمالا رشته های گیاهان دیگری با عسل، شکر و نمک مخلوط شده است

*گیاهان کمی به ندرت طعم تلخ و و عطر ویژه زعفران را دارند.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا