اقتصادیبرترین های کار و کسببین الملل

زندگی در قطر برای ایرانیان

قطر یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که در شرق شبه جزیره عربستان قرار دارد؛ این کشور یکی از ثروتمند ترین کشورهای این منطقه نیز محسوب می شود و رونق اقتصادی خوبی دارد، از این رو زندگی در قطر بسیار پرطرفدار بوده و طبق گزارشات روزانه حدود 500 نفر به این کشور مهاجرت می کنند.

ازدواج در قطر |زندگی در قطر بهتر است یا دبی

کشور قطر علاوه بر مزایای اقتصادی و فرصت های شغلی مناسب برای مهاجران، دارای مناظر بیابانی، سواحل، موزه ها و پارک های زیبایی است که زندگی در این کشور را برای شهروندان و گردشگران لذت بخش می کند.

اگر قصد دارید در این کشور زندگی کنید و یا مدتی کوتاه را در آن بگذرانید باید اطلاعات کلی درباره کشور قطر بدست آورید.

زندگی در قطر از استانداردهای بالایی برخوردار است و امکانات و مزایای خوبی را ارائه می دهد؛ اما با این حال هزینه های زندگی در این کشور نسبت به ایران بسیار بالاتر می باشد.

زندگی در هر کشوری مزایا و معایبی دارد، زندگی در قطر ترکیبی از سنت و مدرنیته است و از آنجایی که در این کشور مهاجران بسیاری زندگی می کنند تنوع فرهنگی در آن بالاست و ممکن است برای برخی از افراد جالب باشد.

فرهنگ مردم  در کشور قطر

به گفته یوآل تراول، مردم قطر بسیار سنتی هستند و به قوانین اسلام در این کشور بسیار اهمیت داده می شود.

در قطر اگر یک شهروند از شما دعوت کند نمی توانید آن را رد کنید چرا که نشانه بی احترامی تلقی می شود؛ همچنین نباید با کفش وارد خانه کسی شوید.

تعریف کردن از اموال و دارایی های دیگران در قطر کار بسیار ناپسندی است چرا که اگر از دارایی های کسی تعریف کنید باید آن را به عنوان هدیه به شما تقدیم کند.

علاوه بر این ها، پوشش در قطر قوانین خاصی دارد که با افزایش افراد خارجی در این کشور وضع شده است.

درحالی که که حجاب در این کشور اجباری نیست اما بر اساس قانونی که با عنوان قانون آراستگی عمومی شناخته می شود، افراد در قطر حق پوشیدن لباس های تنگ و بدن نما و پوشش های نامتعارف را ندارند.

آب و هوای کشور قطر

آب و هوای قطر با توجه به موقعیت جغرافیایی آن گرم و شرجی است. گرمای هوا در این کشور برای افرادی که به آب و هوای گرم عادت ندارد، قابل تحمل نخواهد بود.

علاوه بر هوای گرم، سیستم آب شهری در قطر چندان مناسب نیست و باید از آب های تصفیه شده استفاده کرد، بنابراین فراهم کردن آب آشامیدنی در این کشور می تواند مشکل باشد.

مزایای زندگی در کشور قطر

مزایای بسیاری برای زندگی در قطر وجود دارد که موجب شده است هر ساله تعداد زیادی از مهاجران در سراسر جهان برای مقاصد مختلف از جمله کار به این کشور مهاجرت کنند.

برخی از مزایای زندگی در قطر عبارتند از:

  • دانشگاه های معتبر و مدارس بین المللی
  • تلاش برای توسعه و پیشرفت
  • مردم خونگرم با فرهنگی نزدیک به ایران
  • امنیت بالا
  • اقتصاد پررونق و فرصت های شغلی فراوان
  • بیمارستان های مجهز و خدمات درمانی مناسب
  • زندگی آرام در برخی از شهرها مانند شهر دوحه، برخلاف سایر شهرهای عربی

معایب زندگی در کشور قطر

زندگی در قطر علاوه بر مزایا، معایبی هم دارد که به یک مورد آن که هزینه های بالای زندگی در آن است اشاره کردیم. به طور کلی معایب زندگی در قطر به شرح  زیر می باشند:

  • آب و هوای گرم و نامساعد
  • مشکلات حمل و نقل در قطر و بالا بودن هزینه کرایه تاکسی
  • بالا بودن هزینه های زندگی
  • تعداد زیاد مهاجران و افراد خارجی که ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد.
  • حقوق کم کارگران
  • ارتباطات و برخوردهای نامناسب با ایرانیان توسط کارفرمایان و موسسات آموزشی
  • سنتی بودن مردم بومی این کشور و عدم پذیرش برخی از جنبه های مدرنیته

جاذبه های تفریحی گردشگری در کشور قطر

هنگام زندگی در قطر و یا سفر به این کشور جاذبه ها و مکان های دیدنی بسیاری وجود دارد که می توانید از آن ها لذت ببرید. 6 جاذبه گردشگری در قطر عبارتند از:

  • برج و پارک اسپایر: پارک اسپایر بزرگترین پارک دوحه و برج اسپایر بلندترین آسمان خراش در این شهر می باشند که دارای پارک ها، زمین های بازی و رستوران های متنوعی می باشند.
  • موزه هنرهای اسلامی: این موزه در سه طبقه طراحی شده که بر روی یک دریاچه مصنوعی قرار دارد. بازدید از آن یکی از تفریحات هنگام زندگی در قطر محسوب می شود.
  • تپه های شنی: صحراگردی در قطر از محبوب ترین تقریحات است که می توانید از آن لذت ببرید. تپه های شنی زیبا و فروان در قطر برای عکاسی و ماجراجویی وجود دارد.
  • جزیره مروارید: این جزیره یک جزیره مصنوعی به مساحت 4 میلیون متر مربع است که دارای رستوران ها، کافه ها و قایق های تفریحی بسیاری می باشد.
  • ساحل خورالعدید: این ساحل زیبا که در جنوب شرقی دوحه واقع شده است، با شن های درخشان خود منظره زیبایی را هنگام طلوع و غروب خورشید به وجود می آورد.
  • روستای کتارا: این روستا در مجاورت یک ساحل زیبا قراردارد و به عنوان یک روستای فرهنگی شناخته می شود که معماری و سبک زندگی سنتی در آن وجود دارد که ممکن است برای آشنا شدن گردشگران با فرهنگ و سنت مردم قطر مفید باشد.
  • ساحل کورنیش: این ساحل که در شهر دوحه قرار دارد با مناظر زیبای خود، یک گزینه عالی برای اتمام یک روز و یا استراحت و کسب آرامش در کنار خانواده و دوستانتان محسوب می شود.

هزینه های زندگی در قطر

علاوه بر هزینه های زیاد اجاره و خرید خانه در قطر؛ از آنجایی که مواد غذایی از کشورهای خارجی به قطر وارد می شوند، هزینه های بالایی دارند. در مجموع هزینه های زندگی در این کشور بالاست به طور مثال بهای اجاره خانه در مراکز شهرهای مهم قطر از هزار دلار در ماه بیشتر می شود.

در لیست زیر هزینه برخی از مخارج روزانه در قطر را به صورت تقریبی مشاهده می کنید:

  • آب (بطری یک و نیم لیتری): 2 ریال قطر
  • سیب زمینی ( یک کیلوگرم): 4 ریال قطر
  • گوشت گاو (یک کیلوگرم): 30 ریال قطر
  • تخم مرغ (12عدد): 11 ریال قطر
  • شیر (یک لیتر): 6.5 ریال قطر
  • یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان: 25 ریال قطر
  • مرغ (یک کیلوگرم): 22 ریال قطر
  • یک دقیقه مکالمه (درون کشوری): 0.5 ریال قطر
  • قبوض شهرداری (برای یک واحد آپارتمان 85 متری): 228.95 ریال قطر

به طور کلی می توان گفت با این که کشور قطر از برخی مزایا و اقتصاد مناسب بهره می برد که آن را به یک مکان مناسب برای کار و سرمایه گذاری تبدیل کرده است، اما قبل از تصمیم گیری برای سفر و یا مهاجرت به این کشور باید تمامی جوانب و معایب آن را بسنجید چرا که زندگی در قطر برای بسیاری از افراد ممکن است سخت باشد.

اگر قصد سفر به این کشور را دارید برای دریافت و با کارشناسان ما در قصران گشت تماس بگیرید.

زندگی در قطر یکی از رویاهایی است که علاقه‌مندان به زندگی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس در سر می‌پرورانند. در سال 2013، قطر به عنوان ثروتمندترین کشور جهان در فهرست فوربس قرار گرفت و طبق برنامه توسعه سازمان ملل متحد، بالاترین توسعه انسانی را داشته است. براساس همین آمار، روزانه بیش از 500 مهاجر وارد قطر می‌شوند.

استاندارد بالای زندگی در قطر در کنار امکانات نسبتا خوب کشور قطر برای زندگی باعث شده که افراد زیادی جذب این کشور شوند. این کشور مناظر بیابانی خیره‌کننده و سواحل زیبایی دارد و می‌توانید از پارک‌ها، موزه‌های فراوان لذت ببرید. بازارهای محلی و گزینه‌های سرگرمی زیادی دارد.اگر به آب و هوای خلیج عادت ندارید، ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، زیرا دما تا 50 درجه سانتیگراد یا بیشتر هم می‌رسد.

کشور قطر به دلیل این که یک کشور در حال رشد است، فرصت‌های شغلی زیادی را در درون خود دارد. به همین دلیل پیدا کردن کار برای مهاجران چندان دشوار نیست.

اما نمی‌توان گفت که کشور قطر برای زندگی یک کشور کاملا آرمانی است و شما با زندگی در قطر هیچ کمبودی را حس نخواهید کرد. قبل از اینکه به شرح زندگی در قطر بپردازیم بهتر است کمی بیشتر بدانید. چرا که در این مقاله می‌خواهیم شما را با همه مزایا و همینطور فراز و نشیب‌های زندگی در قطر آشنا کنیم تا بتوانید یک انتخاب درست و آگاهانه داشته باشید.

شرایط زندگی در قطر

قبل از شروع توضیحات، یک ویدئو برای شما آماده کرده‌ایم که به برخی سوالات متداول در خصوص زندگی در کشور قطر پاسخ می‌دهد.

زمانی که کشور قطر را برای زندگی انتخاب می‌کنید، درواقع دنیایی را برای زندگی برگزیده‌اید که سنت و مدرنیته در آن با هم ترکیب شده‌اند. هرچند که ظاهر شهرهای قطر المان‌های بسیاری از دنیای مدرن را در خود دارد، اما مردم این کشور بسیار به عقاید و سنت‌های خود پایبند هستند. باید گفت که اصول اسلام از تعیین‌کننده‌ترین اصول در شرایط زندگی در قطر هستند.

ازآنجاکه مهاجران زیادی در قطر سکونت دارند، شما می‌توانید با زندگی در قطر با انواع مختلف فرهنگ‌ها آشنا شوید. به‌علاوه قطر نیز مانند سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس یک کشور در حال رشد و توسعه محسوب می‌شود. به همین دلیل نیاز به نیروی کار متخصص دارد.

بخش بهداشت و درمان هم در این کشور در همین راستا پزشکان زیادی از مهاجران کشورهای مختلف جذب کرده است. به‌همین‌دلیل در این سال‌ها افزایش یافته است. در این راستا امکانات زیادی را برای مهاجرانی که در این کشور زندگی می‌کنند، فراهم کرده است.

فرهنگ زندگی مردم در قطر

افراد در قطر تفکری بسیار سنتی دارند. به همین دلیل اگر کشور قطر را برای زندگی انتخاب کردید، باید به خاطر داشته باشید که نمی‌توانید دعوت یک شهروند قطری را رد کنید. به‌علاوه در قطر مرسوم است که اگر کسی دارایی شما را تحسین کرد، باید آن را به‌عنوان هدیه به او بدهید. اما تعریف کردن از دارایی دیگران در قطر کاری بسیار ناپسند است.

در این کشور زنان نیز به‌عنوان دارایی مردان محسوب می‌شوند. به‌علاوه در این کشور هرگز نباید با کفش وارد خانه افراد بشوید.

زندگی در قطر برای زنان

پوشش زنان مسلمان در قطر

اگر بخواهیم نگاهی کلی به زندگی در قطر برای زنان داشته باشیم، باید بگوییم که وضعیت زنان خارجی در قطر چندان بد نیست. به عبارت بهتر این زنان در زمانی که زنان بومی قطر اجازه رانندگی را نداشتند، می‌توانستند در این کشور رانندگی کنند. بااین‌حال در حال حاضر تحولات بسیار خوبی در حوزه نقش زنان در جامعه قطر اتفاق افتاده است.

این خانم گردهمایی‌های مختلفی را در رابطه با حقوق زنان و نقش آن‌ها در توسعه و سازندگی جامعه در دوحه برگزار کرده و در این گردهمایی‌ها از حضور کارشناسان بین المللی نیز بهره گرفت. با شروع این فعالیت‌ها و بهبود شرایط زنان در قطر، خانم‌های بومی قطر نیز اجازه رانندگی پیدا کردند.

این قوانین در سال 1376 شمسی، توسط امیر قطر در مراسم افتتاحیه مجلس شورای قطر قرائت شده و مهر تاییدی بر آن‌ها زده شد.

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

آیا حجاب در قطر اجباری است؟

کشور قطر برای پوشش قوانین سخت‌گیرانه‌ای را تصویب کرده است. تا حدی که حتی افراد خارجی که برای مشاهده رویدادهای ورزشی به این کشور می‌روند، باید این قوانین را رعایت کنند. طبق قانون کشور قطر افراد حق پوشیدن لباس‌های بدن‌نما در مکان‌های عمومی را ندارند.

این قانون که به‌عنوانقانون آراستگی عمومیشناخته می‌شود، زمانی تصویب شد که جمعیت خارجی‌هایی که کشور قطر را برای زندگی انتخاب کرده بودند، افزایش یافت.

حجاب در قطر اجباری نیست اما پوشیدن لباس بدن نما نیز بر اساس قانون ممنوع است. “

پوشش‌های نامتعارف برخی از خارجیان باعث شد که امیر قطر این قانون را تصویب کند. بنابراین قانون پوشیدن جوراب‌شلواری یا ساپورت در کشور قطر ممنوع است. در این کشور هنوز هم برخی از زنان ساکن در مناطق روستایی و یا خانم‌های مسن از برقع برای پوشاندن صورت خود استفاده می‌کنند. اما اجباری برای استفاده از این نوع پوشش برای زنانی که در قطر زندگی می‌کنند، وجود ندارد.


بنابراین به‌طور صریح می‌توان گفت که حجاب در کشور قطر اجباری نیست. اما زنان فارغ از هر دین یا ملیتی که دارند، باید لباسی بپوشند که بدن‌نما نباشد. این قاعده پوشش را مردان نیز باید در اماکن عمومی رعایت کنند.

شرایط زندگی در قطر برای ایرانیان

و کار کردن در این کشور برای ایرانیان آنطور که به نظر می‌رسد، آسان نیست.زیرا کشور قطر معمولا برای استخدام نیروهای کار خارجی در این کشور سختگیری زیادی را در پیش می‌گیرد. به همین دلیل افرادی که میخواهند برای کار به قطر بروند، نیاز به داشتن پیشنهاد کار در این کشور دارند. به‌علاوه افراد دارای تخصص، می‌توانند در آمد بیشتری را در قطر به دست آورند.

شرایط زندگی در قطر برای ایرانیان

اما زندگی در قطر برای ایرانیان به دلیل تشابه دینی و اعتقادی این دو کشور چندان دشوار نیست. در قطر نیز مراسم‌های مخصوص دینی مانند مراسم‌های ماه رمضان برگزار می‌شوند. همچنین مردم این کشور نیز با افراد خارجی برخورد خوبی دارند.


به دلیل اختلاف قیمت ریال ایران و قطر، هزینه زندگی در قطر برای ایرانیان نسبتا زیاد است.

افراد متخصص در این کشور می‌توانند درآمد خوبی داشته باشند اما حداقل حقوقی که برای کارگران در نظر گرفته شده است ماهانه 750 ریال قطر است. همچنین هزینه تحصیل در مدارس بین‌المللی قطر هزینه زیادی را به دنبال خواهد داشت. به نظر می‌رسد تنها شرطی که می‌تواند مهاجرت ایرانیان به قطر را ساده کند، داشتن یک کفیل مطمئن در این کشور است.

شرایط تحصیل در قطر

زندگی در قطر می‌تواند فرصت خوبی را برای دانش آموزان فراهم کند. زیرا در این کشور مدارس بین‌المللی وجود دارند که در آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت می‌شود. در قطر تحصیل در مقطع ابتدایی رایگان و اجباری است. اما این موضوع تنها برای فرزندان شهروندان قطری امکان‌پذیر است.

به عبارت بهتر دانش آموزان خارجی نمی‌توانند از امکان تحصیل رایگان در این کشور استفاده کنند. این افراد باید مدارس خصوصی یا مدارس بین‌المللی را برای تحصیل انتخاب کنند. در این مدارس برنامه‌های درسی مختلفی اجرایی می‌شود.

مقاطع تحصیلی در کشور قطر شامل سه مقطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان هستند. مدت تحصیل در مقطع دبستان 6 سال بوده و سپس دو دوره 3 ساله برای دانش آموزان در نظر گرفته می‌شود. در این کشور تعدادی از مدارس بین‌المللی به‌صورت مختلط هستند.

دانشجویان در این دانشگاه می‌توانند در رشته هایی مانند اقتصاد، داروسازی، پزشکی، دندانپزشکی، هنر، علوم، مهندسی، حقوق و … تحصیل کنند. همچنین دوره‌های این دانشگاه معمولا به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

بااین‌حال افرادی که کشور قطر را برای زندگی تحصیلی خود انتخاب می‌کنند، می‌توانند از دانشگاه‌های آمریکایی موجود در این کشور استفاده کنند.


در قطر شهری به نام شهر آموزشی وجود دارد که شعبه‌هایی از دانشگاه‌های معتبر امریکا در آن قرار گرفته‌اند.

هزینه زندگی در قطر

کشور قطر یک کشور نسبتا گران برای زندگی است. هزینه اجاره مسکن در نواحی مرکزی شهرهای مهم این کشور، تقریبا بیش از هزار دلار در ماه است. همچنین مواد غذایی نیز به دلیل اینکه به صورت وارداتی تامین می‌شوند، در این کشور قیمت پایینی ندارند. به‌عنوان‌مثال قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو برابر 30 ریال قطر است.

همچنین یک کیلوگرم سیب‌زمینی نیز با قیمتی در حدود 4 ریال قطر و بطری‌های 1.5 لیتری آب با قیمت 2 ریال قطر به فروش می‌رسند. البته می‌توان گفت که نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس تقریبا این هزینه‌ها برای زندگی در قطر منطقی هستند. در جدول زیر قیمت برخی از کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی در این کشور ارائه شده است:

محصول قیمت
قیمت یک وعده غذایی ارزان در رستوران قطر 25 ریال قطر
هزینه یک دقیقه مکالمه درون کشور 0.58 ریال قطر
هزینه حامل‌های انرژی و مالیات برای یک آپارتمان 85 متری در ماه 228.95 ریال قطر
یک لیتر شیر 6.28 ریال قطر یا QR
یک کیلوگرم پرتقال 5.20 ریال قطر
یک کیلوگرم سینه مرغ بسته‌بندی‌شده 22 ریال قطر
12 عدد تخم‌مرغ 11 ریال قطر
یک کیلوگرم پنیر محلی 31 ریال قطر

ارزش ریال قطر

واحد پول در کشور قطر ریال است. اما واضح است که ارزش ریال قطر با ریال ایران برابری نمی‌کند. این ارز نیز مانند همه ارزهای خارجی در کشور ما روزانه نوسانات زیادی دارد.

بنابراین برای اطلاع از قیمت ریال قطر باید به سایت‌هایی مراجعه کرد که این قیمت را به‌صورت لحظه‌ای منتشر می‌کنند. اطلاعات بیشتر درباره هزینه‌ها را در مقاله می‌توانید بخوانید:

هزینه زندگی در قطر

قطر یکی از بهترین شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت است. اما تا زمانی که نتوانید در این کشور ساکن شوید، نمی‌توانید شرکتی را در آن به ثبت برسانید. زندگی در قطر نیز مانند بسیاری از کشورها معایب و مشکلات خاص خود را دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

همان‌طور که گفتیم کشور قطر برای زندگی افرادی که به آب‌وهواهای گرم و شرجی عادت ندارند، بسیار گزینه نامناسبی است.زیرا گرمی هوا در این کشور ممکن است شما را کلافه کرده و حتی از زندگی در قطر پشیمان کند. به دلیل این هوای گرم، خاک این کشور نیز برای کشاورزی چندان مناسب نیست.

به‌علاوه مشکلاتی در زمینه تامین آب آشامیدنی نیز در کشور قطر وجود دارد. میانگین دمای هوای قطر در طول سال حدود 38 درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.

  • بالا بودن هزینه زندگی در قطر

همان‌طور که قطر از ثروتمندترین کشورهای جهان است، یکی از گران‌ترین کشورها نیز هست. به عبارت بهتر زندگی در قطر هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد. هزینه زندگی در این کشور به‌ویژه برای ایرانیان به دلیل اختلاف قیمت میان ارزهای دو کشور نسبتا گران تمام می‌شود. برای زندگی در قطر باید هزینه زیادی را صرف تامین مسکن، حمل‌ونقل و خوردوخوراک کنید. به‌عنوان‌مثال اجاره ماهیانه یک واحد آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر حدود 1400 دلار است.

این مبلغ برای آپارتمان سه خوابه تا 3000 دلار نیز افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه‌های تحصیل در مدارس بین‌المللی و استفاده از خدمات بهداشتی درمانی نیز در کشور قطر نسبتا بالا است.

کنارتان هستیم. کافیست فرم مشاوره را پر کنید.

علی‌رغم همه پیشرفت‌های ظاهری که به نظر کشور قطر را به یک کشور مناسب برای زندگی تبدیل کرده‌اند، ساختار حمل‌ونقل در این کشور با ایرادهای مهمی روبرو است.حمل‌ونقل عمومی در قطر چندان پیشرفته نیست. به همین دلیل شما نمی‌توانید به این سیستم اعتماد چندانی کنید. همچنین رفت و آمد با حمل‌ونقل عمومی در این کشور هزینه نسبتا زیادی دارد. هزینه جابجایی‌های درون‌شهری با اتوبوس چیزی در حدود 3 تا 4 ریال قطر است.

برای رفتن به شهرهای دیگر با استفاده از این وسیله نقلیه باید بین 4 تا 9 ریال قطر هزینه کرد.به همین دلیل بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که از ماشین شخصی برای جابجایی در سطح شهرها استفاده کنند. به دلیل اینکه بنزین در قطر ارزان است، تعداد خودروها در این کشور بسیار زیاد هستند.

اما مسئله مهم این است که بیشتر رانندگان در قطر برای قوانین راهنمایی و رانندگی احترامی قائل نیستند.هرچند جریمه‌های رانندگی برای کسانی که کشور قطر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، بالا است اما باز هم افراد با سرعت زیادی در جاده‌ها رانندگی می‌کنند. به همین دلیل نرخ تصادفات در قطر بسیار زیاد است.

یکی از مشکلات کشور قطر برای زندگی این است که تعداد زیادی از افراد ساکن در این کشور مهاجر هستند. هرچند از دید بسیاری از افراد تعداد زیاد مهاجرین در یک کشور، مزیت آن کشور به حساب می‌آید اما باید گفت که این موضوع می‌تواند تا حدی تامین امنیت را دچار مشکل کند.

البته کشور قطر برای زندگی ازنظر امنیت مشکلی ندارد. اما وجود افراد با فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در این کشور ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد.

  • دستمزد نه‌چندان مناسب کارگران

بیشترین آمار مهاجرت به این کشور را تشکیل می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که برای کارگران در قطر به‌وجود می‌آید، دستمزد پایین برای کارگران خارجی در برخی مشاغل این کشور است که چیزی در حدود 750 ریال قطر است.کارگران خارجی در قطر ناچار هستند که ساعات زیادی را به سر کار بروند. به‌علاوه کارفرمایان نیز برای مرخصی دادن به این افراد مقاومت بالایی دارند.

  • ارتباط نه‌چندان مناسب با ایرانیان

زندگی در قطر برای ایرانیان ممکن است کمی دشوار باشد. زیرا معمولا کارفرمایان با کارگران ایرانی به‌درستی برخورد نمی‌کنندحتی برای ورود دانشجویان ایرانی به دانشگاه نیز سختی‌هایی وجود دارد.

مزایای زندگی در قطر

کشور قطر برای زندگی در کنار همه معایبی که دارد، دارای مزیت‌هایی نیز هست. شاید بتوان گفت که تلاش این کشور برای توسعه و پیشرفت یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن است. زیرا این موضوع به افراد فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را خواهد داد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای زندگی در قطر اشاره می‌کنیم.

دانشگاه های پیشرفته قطر و ساختمان مربوط به شهر اموزشی

  • وجود مدارس بین‌المللی و دانشگاه‌های معتبر

اگر بتوانید هزینه تحصیل در قطر را فراهم کنید، می‌توانید از بهترین مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی در این کشور با معلمان و اساتید باتجربه استفاده کنید. مدارس و دانشگاه‌های بین‌المللی در این کشور درس‌های خود را با زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. درنتیجه شما برای تحصیل در قطر نیازی به تسلط کامل به زبان انگلیسی ندارید.

همچنین به دلیل روابط خوبی که کشور قطر با آمریکا دارد، شما پس از پایان تحصیلات می‌توانید برای ادامه تحصیل به امریکا بروید. البته لزومی ندارد که برای این کار به امریکا بروید. زیرا شعبه‌هایی از معتبرترین دانشگاه‌های امریکا در قطر مشغول به کار هستند.

کشور قطر یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه به شمار می‌رود. قطر یک کشور آرام است و شما می‌توانید با زندگی در قطر فضای امن و خوبی را برای خود و خانواده‌تان به وجود آورید. اما افزایش جمعیت مهاجر در این کشور باعث شده که در سال‌های اخیر موقعیت قدری تغییر کند.هرچند قوانین بسیار سخت‌گیرانه کشور قطر برای زندگی مجرمان و جریمه‌های بسیار سنگین تا حد زیادی از درصد ارتکاب جرم در این کشور کاسته است.

بومی‌های کشور قطر افرادی بسیار آرام هستند که به یکدیگر احترام زیادی می‌گذارند. خانم‌ها در این جامعه از ارزش والایی برخوردار هستند و معمولا بی‌احترامی به آن‌ها نابخشودنی است. به‌علاوه مردم این کشور با مهاجران نیز رابطه نسبتا خوبی دارند.

زندگی در دوحه

دوحه پایتخت کشور قطر است که حدود 80 درصد از جمعیت این کشور را در خود جای داده است. در سال 2020 جمعیت کشور قطر تقریبا 2.8 میلیون نفر بوده است که تقریبا 85 درصد آن را جمعیت مهاجران تشکیل میدهند. بیشتر مهاجرانی که کشور قطر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند، به دلیل شرایط خوب زندگی در این شهر در دوحه ساکن شده‌اند.


دوحه شهری نسبتا آرام است و خبری از شلوغی‌های معمولی که در شهرهای مهم عربی مانند دبی وجود دارد، در آن نیست.

زندگی شبانه در دوحه با شدت زیادی جریان دارد و امکانات زیادی در اختیار افرادی که می‌خواهند شب‌های خوبی را سپری کنند، قرار می‌گیرد. البته این فضا بیشتر برای افرادی مناسب است که دوست دارند یک شب به‌یادماندنی را در کنار خانواده خود سپری کنند. هرچند هزینه زندگی در دوحه بالا است اما می‌توان گفت که استاندارد زندگی در این شهر خوب است.

معمولا کارمندان و کارکنان در دوحه حقوق خوبی می‌گیرند و سوخت نیز در این شهر ارزان است. اما به دلیل تعداد زیاد ماشین در دوحه، ترافیک این شهر در برخی از ساعت‌های شبانه‌روز غیرقابل‌تحمل می‌شود. دوحه هنوز هم یک شهر درحال‌توسعه به شمار می‌رود. به همین دلیل هنوز هم اصلی‌ترین وسیله نقلیه در سیستم حمل‌ونقل عمومی آن، اتوبوس است. دوحه شهر بسیار منظمی است که دولت قطر همواره برای توسعه آن می‌کوشد.

سخن پایانی

هرچند به نظر می‌رسد که کشور قطر برای زندگی یک گزینه بسیار ایده آل است، اما پیش از گرفتن تصمیم قطعی باید همه جوانب را در نظر گرفت. آب‌وهوای قطر بسیار گرم و خشک است. همچنین مردم این کشور هنوز هم برخلاف ظاهر مدرن شهرها بر روی عقاید سنتی خود پایبند هستند. در کنار این‌ها هزینه زندگی در قطر به‌ویژه برای ایرانیان بالا است. اما اگر بتوانید از پس این هزینه‌ها بربیایید، می‌توانید از امکان تحصیل در بهترین مدارس بین‌المللی و شعبه‌های دانشگاه‌های امریکا استفاده کنید.

سوالات متداول:

نکته مهم: مطالب این صفحه برای افزایش اطلاعات شما نوشته شده و مهاجرت به قطر، فعلا جزو خدمات مجموعۀ پارسی کانادا نیست. (در حال حاضر می‌توانید با ، به این کشور مهاجرت کنید). ما پیشنهاد می‌کنیم خودتان را محدود نکرده و ببینید شانستان برای مهاجرت به سایر کشورها مثل آلمان، استرالیا، کانادا و … چقدر است. اگر  را پر کنید، ما شرایطتان را بررسی و کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرید.

طبق آخرین آمار جمعیتی موجود؛ جمیعیت قطر در سال 2023، در حدود 3 میلیون نفر است که از این تعداد فقط در حدود 360 هزار نفر آن‌ها قطری هستند!

یعنی حدود 78% جمیعت قطر را مهاجران و نیروهای کار خارجی تشکیل می‌دهند. سهم ایرانیان هم از این آمار در حدود 32 هزار نفر است.

آمار جمعیتی قطر (آخرین تغییرات سال 2021)
جمعیت کل 2.9~ میلیون نفر
جمعیت قطری الاصل 350~ هزار نفر
جمعیت مهاجر 2.5~ میلیون نفر
جمعیت ایرانیان قطر 32~ هزار نفر

اخذ ویزای قطر برای ایرانیان در سال‌های اخیر با مشکلاتی همراه بود. با وجود همه مشکلات و سختی‌ها، مهاجرت به قطر و اخذ اقامت قطر برای ایرانیان ممکن است. در این مطلب قصد داریم شرایط مهاجرت به قطر، روش‌ها، هزینه‌ها و انواع ویزای قطر را بررسی کنیم. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات کاملی درباره این کشور به‌دست آورید، مطلب را مطالعه کنید.

راه ‌های مهاجرت به قطر

هر چند روش های مهاجرت به قطر متنوع است، اما کار و سرمایه‌گذاری از مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها هستند. در ادامه این روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

مهاجرت کاری به قطر

با توجه میزبانی جام‌ جهانی 2022 در قطر، سرمایه‌گذاران و نیروهای کار زیادی برای آماده‌سازی زیرساخت‌های این رویداد به قطر وارد شده‌اند، یکی از مواردی است که دراین دوران اوج گرفته است.

در نتیجه می‌توان پیش‌بینی کرد پذیرش کارگران و نیروهای ماهر توسط قطر در سال‌ها آینده هم افزایش یابد.

میانگین دستمزد ساعتی در قطر 24 دلار است. مشاغل بازار کار قطر هم بیشتر در حوزه‌های تجارت، مهندسی، پزشکی، ماشین آلات صنعتی، اداری، شیلات و کشاورزی است.


از ترندترین مشاغل مورد نیاز قطر در سال‌ها اخیر مشاغل مهندسی، پزشکی و پرستاری بوده‌اند. به همین‌دلیل تب در این سال‌ها داغ شده است!

برای کار در قطر ویزاهای مختلفی صادر می‌شود. مهم‌ترین ویزاهای کاری قطر این موارد هستند:

  • ویزای کاری قطر با حمایت کارفرما (Work Visa on Company Sponsorship)
  • ویزای کاری مستقل برای مشاغل خانگی (Entry Visa on Personal Sponsorship for House Workers)
  • ویزای کار مستقل برای مشاغل معمولی (Entry Visa for Work for those in the status of Household Workers)
  • ویزای کار چند بار ورود قطر (Multiple Entry Work Visit Visa)

این ویزا به‌مدت 1 ماه صادر می‌شود و تا 6 ماه هم می‌تواند تمدید شود.

  • ویزای بیزینس قطر (Businessmen Visa)

برای کار و تجارت در قطر و برای مدت 1 ماه صادر می‌شود. با اخذ ویزای کاری، اقامت قطر به صورت موقت به متقاضیان داده می‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره مهاجرت کاری به قطر را در مطلب زیر مطالعه کنید:

مهاجرت تحصیلی به قطر

از بیش از 25 دانشگاه قطر، 17 دانشگاه بین‌المللی و یک شعبه یا پردیس از دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی در قطر هستند. چند نمونه از این دانشگاه‌ها را در لیست زیر می‌بینید:

دانشگاه های آمریکایی و اروپایی قطر
دانشگاه کارنگی ملون
Carnegie Mellon University
دانشگاه جرج تاون
Georgetown University
دانشگاه تگزاس A&M
Texas A&M University
دانشگاه آلمانی قطر
German University of Qatar
دانشگاه علوم کاربردی استندن قطر
Stenden Qatar, University of Applied Sciences
دانشگاه کسب و کار HEC پاریس
HEC Paris Business School
کالج پزشکی وایل کرنل قطر
Weill Cornell Medicine College
دانشگاه نورث آمبریا
Northumbria university of Qatar

برای این‌که بهتر متوجه اعتبار و رنکینگ دانشگاه قطر در رتبه‌بندی جهانی شوید، در سال 2021 رنکینگ جهانی QS دانشگاه شریف تهران و دانشگاه امیرکبیر تهران به‌ترتیب 409 و 477 بوده!

پس فکر این‌که قطر در زمینه آموزش حرفی برای گفتن ندارد را از سرتان بیرون کنید! پیشرفت این کشور در حوزه آموزش، آمار مهاجرت به قطر از طریق تحصیل را هم را در سال‌های اخیر افزایش داده است. تحصیل در قطر به دو زبان انگلیسی و عربی ممکن است، هر چند دانشگاه‌های بین‌المللی به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند.

دانشجویان برای و ادامه تحصیل در قطر باید از یکی از دانشگاه‌های این کشور نامه پذیرش تحصیلی داشته باشند. دانشجویان می‌توانند پس از اخذ پذیرش و ویزا به قطر مهاجرت کرده و در این کشور مشغول به تحصیل شوند.

با توجه به هزینه‌های بالای تحصیل و ، گرفتن فاند و بورسیه تحصیلی هم در این کشور ممکن است.

مهاجرت به قطر از طریق سرمایه گذاری

با توجه به رشد و توسعه کشور قطر در سال‌های اخیر، این کشور به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. اگر نگاهی به مسیر توسعه کشورهای ثروتمند خلیج فارس مانند امارات بیندازیم، می‌بینیم سرمایه‌گذاری در این کشورها پر بازده و موفق است.

طبق اطلاعات دولت این کشور؛ حدود 20% سرمایه‌گذاری‌ها در قطر در حوزه‌های صنعتی از سمت سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌شود. برای اخذ ویزای سرمایه گذاری قطر روش‌های مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها این موارد هستند:

  • خرید ملک
  • ثبت شرکت
  • کارآفرینی
  • سپرده گذاری بانکی

با توجه به روش سرمایه‌گذاری و شرایط شما، قطر اقامت موقت یا دائم به سرمایه‌گذاران اعصا می‌کند. در ادامه مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در قطر را بررسی می‌کنیم:

اقامت قطر از طریق خرید ملک

قطر در راستای کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر، در اواخر سال 2020 تصمیمات جدیدی برای سرمایه گذاری در بخش املاک گرفت.

طبق این تصمیمات روند پیچیده قبلی برای خرید ملک در قطر کنار رفت و الان روند اخذ اقامت قطر با خرید ملک برای متقاضیان ساده‌تر شده است. اگر به خرید ملک در این کشور علاقه‌دارید می‌توانید با سرمایه‌گذاری 200 هزار دلاری اقامت موقت قطر و با سرمایه‌گذاری 1 میلیون دلاری اقامت دائم قطر را هم بگیرید!

شرایط اقامت قطر از طریق خرید ملک
سرمایه‌گذاری به مبلغ 200 هزار دلار اقامت موقت قطر
سرمایه‌گذاری به مبلغ 1 میلیون دلار اقامت دائم قطر

اقامت قطر با ثبت شرکت

ثبت شرکت هم یکی از راه‌ های مهاجرت به قطر و اخذ اقامت این کشور است. این کشور شرایط ایده‌آلی را برای سرمایه‌گذاران خارجی برای راه اندازی یک کسب‌وکار در اختیار گذاشته است.

مالیات بر درآمد در قطر در بسیاری از حوزه‌های کاری صفر و برای برخی دیگر هم بسیار پایین است. بهره‌مندی از امکانات بالای قطر در صادرات و واردات، جذب سرمایه‌گذاران و سیاست‌های حمایتی قوی از مزایای ثبت شرکت در قطر است.

با ثبت شرکت در قطر، اقامت موقت (نهایت 2 ساله) به متقاضیان داده می‌شود.

اگر جز کادر درمان نیستید با ثبت شرکت در کشورهایی نظیر امارات و عمان می‌توانید برای اخذ اقامت قابل تمدید اقدام کنید. برای مطالعه مزایای این دو روش ثبت شرکت می توانید لینک های زیر را مطالعه کنید:

مهاجرت ورزشی به قطر

قطر یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار استخدام ورزشکاران خارجی و به‌کارگیری آن‌ها در مسابقات بین المللی را دارد. حقوق بالا و اقامت قطر هم در عوض به این ورزشکاران داده می‌شود! این موارد باعث افزایش آمار مهاجرت ورزشکاران به قطر در سال‌های اخیر شده است.

البته این رفتار قطر و بعضی دیگر از کشورهای عربی مورد انتقاد و بحث در جامعه بین‌المللی ورزش شده است.

تا جایی که اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دو و میدانی در سال 2018 مسابقه دادن برای سایر کشورها را ممنوع کرد و قوانین سختگیرانه‌تری برای این موارد در نظر گرفت.

با توجه به خیز قطر برای میزبانی جام‌جهانی 2022 و برنامه‌های مختلف این کشور برای توسعه ورزش، پیش‌بینی می‌شود ورزشکاران در این کشور آینده خوبی داشته باشند.


برای مهاجرت به قطر از طریق ورزش، باید رزومه ورزشی خوبی داشته باشید و با مربیان و باشگاه‌های قطری هم ارتباط موثر بگیرید.

مربیان و باشگاه‌های قطری به‌دنبال بهترین ورزشکاران هستند. بنابراین اگر سابقه ورزشی درخشانی دارید و یا استعداد خوبی در این زمینه دارید، قطر یک گزینه جذاب برای شماست. پس از کسب رضایت باشگاه‌های قطری، آن‌ها حامی یا اسپانسر شما شده و می‌توانید به قطر مهاجرت کنید.

مهاجرت به قطر از طریق ازدواج

اخذ اقامت قطر از طریق ازدواج کمی پیچیده است! طبق قوانین این کشور؛ فقط همسر یک مرد قطری می‌تواند اقامت قطر بگیرد و همسر خارجی یک زن قطری نمی‌تواند اقامت این کشور را اخذ کند!

این موضوع یکی از قوانین تبعیض‌آمیز در قطر است که فقط به همسر خارجی مردان اجازه می‌دهد اقامت این کشور را بگیرند. دقت کنید که مردان خارجی می‌توانند با یک شهروند قطری ازدواج کنند اما در حال حاضر نمی‌توانند اقامت دائم و پاسپورت قطر را بگیرند.

شرایط مهاجرت به قطر از طریق ازدواج
ازدواج با یک شهروند مرد قطری ازدواج ممکن است و امکان اخذ اقامت دائم قطر هم برای خانم وجود دارد
ازدواج با یک شهروند زن قطری ازدواج ممکن است اما امکان اخذ اقامت دائم قطر برای مرد وجود ندارد
مدت زمان زندگی مشترک برای اخذ اقامت قطر  3-5 سال
مدت زمان زندگی مشترک برای اخذ پاسپورت قطر بالای 10 سال
سایر شرایط 1) اثبات توانایی مالی متقاضی برای حمایت مالی همسر خارجی خود
2) داشتن مدارک و اسناد رسمی و موردتایید ازدواج
3) پرداخت هزینه‌های مربوطه

این نکته را هم باید بدانید که قطر برای ازدواج شهروندانش با شهروندان خارجی تابع ادیان دیگر قوانین سخت‌گیرانه‌ای دارد.

مهاجرت به قطر از طریق تولد فرزند

قطر تابع قانون خون است. یعنی برای اخذ تابعیت قطر برای کودک متولد شده در خاک این کشور، پدر یا مادر باید تبعه این کشور باشند. در صورتی که پدر و مادر فرزند هیچ‌کدام مقیم قطر نباشند، با تولد فرزند تنها یک گواهی تولد به‌ آن‌ها داده می‌شود.

در صورتی هم که تابعیت پدر و مادر کودک متولد شده مشخص نباشد، این کشور درباره تابعیت کودک تصمیم خواهد گرفت. پس اگر به فکر این هستید با سفر توریستی به قطر فرزند خود را در این کشور به‌دنیا آورده و اقامت قطر را برای او بگیرید، این فکر را از سرتان بیرون کنید!

شرایط مهاجرت به قطر

شرایط مهاجرت به قطر با توجه به روش مهاجرتی متفاوت است. برای مثال شرایط اخذ ویزای تحصیلی قطر با شرایط مهاجرت به قطر از طریق کار متفاوت است.

برخی از شرایط هم عمومی و فارغ از نوع ویزای قطر و روش‌ مهاجرتی است. مهم‌ترین آن‌ها این موارد است:

  • داشتن وضعیت سلامتی مناسب و گذراندن تست‌های پزشکی
  • نداشتن سوء پیشینه
  • تکمیل بودن مدارک
  • پرداخت هزینه‌های دولتی صدور ویزا

هزینه مهاجرت به قطر

یکی از سوال‌های متقاضیان در این بخش این‌است که برای اخذ ویزای قطر هزینه ها چقدر است؟ و سوال دیگر این‌که هزینه زندگی در قطر چقدر است؟

بنابراین قسمت هزینه‌ها را به دو بخش هزینه‌ها مهاجرت و هزینه‌ها زندگی تقسیم‌بندی می‌کنیم.

هزینه مهاجرت به قطر با توجه به نوع ویزای شما، روش مهاجرتی و شرایط دیگر متفاوت است. مهم‌ترین موارد در این بخش هزینه‌ صدور ویزا، انگشت نگاری و سفارت است.

هزینه ویزای قطر
ویزای بیزینس قطر Businessmen Visa 200 ریال قطر
ویزای کار چندبار ورود قطر Multiple Entry Work Visit Visa 200 ریال قطر برای هر ماه اقامت
ویزای سرمایه‌گذاری قطر Investor Residence Visa 200 ریال قطر
ویزای توریستی قطر Visit Visas 100 ریال قطر
ویزای ترانزیت قطر Transit Visas 100 ریال قطر

لازم به‌ذکر است این مبالغ هزینه‌های دولتی صدور ویزاست که دولت قطر از شما دریافت می‌کند. برای انگشت‌نگاری و مراحل دیگری اداری هم ممکن است از شما هزینه‌هایی دریافت شود.

همچنین هزینه وکیل مهاجرتی قطر و پیگیری پرونده هم جدای از این موارد است.

در مورد هزینه‌های زندگی در قطر باید بگوییم کمی باید سر کیسه را شل کنید! بعضی از هزینه‌ها مانند سوخت، برق و سایر انرژی‌ها چندان خرج بردار نیستند اما هزینه خورد و خوراک و اجاره‌خانه سنگین است.

البته سبک زندگی و فاکتورهای شخصی دیگر هم در تعیین عدد نهایی هزینه‌ها بسیار موثر است. میانگین هزینه زندگی متوسط در قطر برای 1 نفر با اجاره‌خانه یک آپارتمان کوچک خارج از مرکز شهر حدودا 8000 درهم (2200~ دلار) در ماه است که ممکن است برای ایرانیان سنگین باشد!

این نکته را هم در نظر بگیرید در صورت کار در قطر، شما به ریال قطر حقوق می‌گیرید و ممکن است به‌راحتی بخش زیادی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهید.

پاسپورت قطر

رنکینگ Passport Index 2021 رنکینگ Henley Passport Index 2021
31 55

کشورهای حوزه خلیج فارس (GCC) به‌خصوص قطر به‌سختی به مهاجران اقامت دائم و پاسپورت می‌دهند!

برای اخذ پاسپورت قطر باید اول اقامت دائم این کشور را بگیرید. با بعضی از روش‌ها مانند ازدواج با شهروند قطری، سرمایه‌گذاری یا خرید ملک می‌توانید اقامت دائم قطر بگیرید.

وکیل مهاجرت به قطر

با توجه به پیچیدگی‌های قوانین مهاجرت به قطر و چالش‌های مختلف در این مسیر، وجود یک وکیل یا مشاور مهاجرتی می‌تواند این روند را سریع‌تر کرده و درصد موفقیت پرونده مهاجرتی را بالاتر ببرد.

وکیل مهاجرت به قطر با توجه به شرایط و مدارکتان، بهترین روش را به شما پیشنهاد داده و در روند مهاجرت به قطر به شما کمک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت و اخذ اقامت کافیست را پر کنید تا مشاوران پارسی کانادا در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

سوالات متداول

ایرانیان برای ورود به قطر نیاز به ویزا دارند که با مراجعه به نزدیکترین سفارتخانه این کشور می‌توانند وارد قطر شوند.

مهاجرت کاری، سرمایه گذاری و خرید ملک در قطر از بهترین روش های مهاجرت به این کشور هستند.

با سرمایه‌گذاری 200 هزار دلاری در بخش مسکن، می توانید اقامت موقت قطر و با سرمایه‌گذاری 1 میلیون دلاری می توانید اقامت دائم قطر را بگیرید.

در صورت ازدواج با یک شهروند مرد قطری اخذ اقامت قطر ممکن است ولی در صورت ازدواج با یک شهروند زن قطری اخذ اقامت قطر ممکن نیست!

داشتن رزومه ورزشی قوی و سابقه درخشان در مسابقات خارجی، مذاکره با مربیان و باشگاه های قطری و کسب رضایت آن های برای اسپانسر شما شدن.

چرا موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت؟

موسسه حقوقی بین المللی دادگران حق و عدالت یکی از بزرگترین موسسات مشاوره به حساب می آید که از یک سیستم مشاوره ای نوین استفاده می کند. با مراجعه به این می توانید از تخصص و تجربه وکلای پارسی کانادا در زمینه مهاجرت بهره مند شوید. متخصصین ما می توانند رزومه مهاجرتی شما را به نحو مطلوبی ارتقا دهند و در صورت عدم دریافت ویزا می توانید وجه خود را از موسسه باز پس گیرید. تیم متخصص پارسی کانادا تمام مراحل مهاجرتی شما را اعم از ترجمه مدارک، رزرو هتل، اخذ بلیط رفت و برگشت، اخذ PR، اجاره خانه و ماشین و … برای شما انجام می دهند.

کشور قطر یکی از از کشورهای حاشیه خلیج فارس و از جمله همسایه های ثروتمند ایران محسوب می شود که از نظر شرایط زندگی و کاری بسیار مناسب می باشد. میزان دستمزد و حقوق ها در این کشور بالا بوده و وجود بیمه درمانی و کمک هزینه مسکن به عنوان بخشی از مزیت های کار و زندگی در این کشور باعث شده تا توجه بسیاری از افراد به این کشور جذب شود.

گرچه دریافت اقامت دائم قطر برای مهاجران کاری بسیار سخت می باشد؛ اما روش هایی وجود دارد تا متقاضیان بتوانند از قوانین مهاجرت به قطر استفاده کرده و اقامت طولانی در این کشور داشته باشند. اگر شما هم علاقه مند به زندگی و دریافت اقامت کشور قطر هستید، این مقاله از گروه مهاجرتی اصطهباناتی را از دست ندهید.

مهاجرت به قطر با جدیدترین روش ها و هزینه در 2023

اقتصاد کشور قطر کاملا وابسته به گاز بوده و بر اساس آمارها این کشور بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان می باشد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، قطر توانست ۳۸ میلیارد دلار درآمد خالص از محل صادرات نفت و گاز داشته باشد. از این رو قطر جزوه کشور های بسیار ثروتمند در جهان محسوب شده و شرایط کاری بسیار خوبی را برای مهاجران فراهم کرده است.

بسیاری از افراد نیز برای تجربه محیط کاری و کیفیت زندگی بالا به دنبال راه های مهاجرت به قطر هستند. افراد می توانند با پیدا کردن یک کارفرما در کشور قطر و عقد قرارداد کاری ویزای کاری این کشور را دریافت کرده و و به این ترتیب به قطر مهاجرت کنند.

از دیگر روش های مهاجرت به کشور قطر، مواردی همچون سرمایه گذاری، تحصیل، ازدواج و غیره می باشد.

نحوه مهاجرت به قطر با توجه به روشی که انتخاب می کنید متفاوت می باشد به عنوان مثال چنانچه بخواهید از طریق سرمایه گذاری به قطر مهاجرت کنید باید از قوانین مهاجرتی این کشور برای سرمایه گذاران خارجی مطلع باشید. از موارد مهم برای کسانی که می خواهند مهاجرت کنند موضوع هزینه ها می باشد. هزینه مهاجرت به قطر نیز کاملاً به روشی که برای مهاجرت انتخاب می کنید بستگی دارد؛ اما به طور کلی ارائه تمکن مالی کافی یکی از موارد بسیار مهم برای افرادی است که تمایل دارند در قطر زندگی کنند. برای این که بیشتر با راه های مهاجرت به قطر آشنا شوید، بخش های بعدی این مقاله را از دست ندهید.

شرایط مهاجرت به قطر برای ایرانیان

یکی از کشورهایی که ایرانیان در سال های اخیر تمایل زیادی برای مهاجرت به آن نشان داده اند، قطر می باشد. این کشور علاوه بر همسایگی و نزدیکی به ایران، مزایای فراوانی از جمله حقوق و دستمزد های بالا نیز دارد که باعث شده تا مقصدی مناسب برای مهاجران ایرانی باشد. همانطور که می دانید قطر در جنوب غربی آسیا واقع شده و یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و از جمله همسایگان ایران و امارات می باشد. پایتخت قطر، شهر زیبای دوحه بوده و جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارد.

شرایط اقامت در قطر برای ایرانیان از جمله موارد بسیار مهمی است که قبل از مهاجرت باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

مهاجران ایرانی می توانند از روش های مثل کار، تحصیل، سرمایه گذاری یا ازدواج به قطر مهاجرت کنند. البته به این نکته توجه داشته باشید که دریافت اقامت دائم یا تابعیت این کشور امری بسیار سخت و طولانی مدت خواهد بود. با این حال مهاجران می توانند اقامت خود را به صورت طولانی مدت تمدید کنند.

کشور قطر در سال های اخیر رشد اقتصادی بسیار خوبی را تجربه کرده است. به نحوی که در حال حاضر هر ریال این کشور برابر با 62430 ریال ایران می باشد. از جمله مزایای اقامت ایرانیان در این کشور زیبایی عربی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دریافت حقوق بدون نیاز به پرداخت مالیات
  • میزان جرم و جنایت بسیار کم
  • سیستم بهداشت و درمان پیشرفته
  • حضور در یک جامعه چند فرهنگی و مهاجر پذیر

راه های مهاجرت به قطر

اگر علاقه مند به مهاجرت به قطر هستید، حتماً باید راه های مهاجرت به این کشور را بررسی کنید تا بتوانید با توجه به شرایط خود روش مناسب مهاجرتی را انتخاب نمایید. قطر نیز همچون سایر کشورهای دنیا روش های متنوعی را برای مهاجران مهیا کرده تا وارد این کشور شوند. با این حال روش های قانونی برای مهاجرت به کشور قطر عبارت است از:

  • مهاجرت کاری
  • مهاجرت تحصیلی
  • مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
  • مهاجرت از طریق خرید ملک
  • مهاجرت از طریق ثبت شرکت
  • مهاجرتی ورزشی
  • مهاجرت از طریق ویزای توریستی
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد

اگر در زمینه شرایط و هزینه های مهاجرت به قطر به اطلاعات جدید و به روز نیاز دارید، می توانید با کارشناسان و مشاورین ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

مهاجرت کاری به قطر

برای افرادی که به دنبال یک موقعیت شغلی مناسب هستند، قطر بهشتی از فرصت ها محسوب می شود زیرا این کشور شرایط شغلی بسیار خوبی دارد. از جمله مزایای می توانیم به مواردی از جمله دریافت کمک هزینه مسکن، برخورداری از حقوق و دستمزد های بالا و بیمه درمانی اشاره کنیم. البته مزایایی که کارمندان و کارگران قطر از آن برخوردار می شوند بسته به کارفرمایان ممکن است متفاوت باشد. یکی از مهمترین نکته ها در این زمینه عدم نیاز به پرداخت مالیات می باشد.

یکی از موارد مهم برای افرادی که به دنبال مهاجرت کاری هستند، پایین بودن نرخ بیکاری در کشور است. نرخ بیکاری قطر در حال حاضر 0.08 درصد است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند مهاجرت کاری به قطر یک فرصت طلایی و مغنتم می باشد. با توجه به این که بزرگترین صنعت کشور قطر نفت و گاز و پتروشیمی و مواردی از این دست است، یکی از بهترین حوزه ها برای مهاجرت حوزه نفت و گاز می باشد. افرادی که در این زمینه دارای مدرک تحصیلی یا سوابق کاری هستند می توانند به راحتی در قطر مشغول به کار شوند.

از سوی دیگر قطر در زمینه ساخت و ساز نیز یکی از صنایع پر اشتغال محسوب می شود. یکی از دلایل این موضوع دریافت میزبانی برای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بود، که قطر را ملزم به ساخت و ساز های گسترده کرد. از دیگر صنایع پر رونق در کشور قطر، هتلداری و گردشگری است. افرادی که در این زمینه ها دارای تخصص و مهارت هستند نیز می توانند از طریق پیدا کردن یک موقعیت شغلی به قطر مهاجرت کنند.

مهاجرت کاری به قطر

مهاجرت تحصیلی به قطر

نرخ ثبت نام در بخش آموزش عالی کشور قطر تقریباً ۲۰ درصد می باشد. کلاس ها و دوره های درسی در این کشور به زبان انگلیسی برگزار شده و متقاضیان این امکان را دارند تا به تحصیل به زبان عربی نیز بپردازند. متقاضیان برای باید شروط زیر را داشته باشند:

  • پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر در قطر
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی معتبر

متقاضیان برای این که بتوانند ویزای تحصیلی کشور قطر را دریافت کنند، باید از یک دانشگاه در کشور قطر پذیرش تحصیلی دریافت کرده و تمامی مدارک خواسته شده را برای سفارت این کشور ارسال نمایند. تسلط به زبان انگلیسی یکی از شروط اصلی برای است. دانشجویان بین المللی بعد از شرکت در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی، از جمله تافل یا آیلتس و کسب نمره کافی می توانند وارد دانشگاه های این کشور شوند. اگر متقاضی مهاجرت به قطر از طریق تحصیل هستید به این نکته توجه داشته باشید که باید مدرک تحصیلی که دریافت کرده اید مورد تایید ساختارهای آموزشی قطر باشد.

به عنوان مثال افرادی که دیپلم دبیرستان خود را از سیستم آموزشی دیگری دریافت کرده اند، در برخی از موارد باید توسط وزارت آموزش و پرورش قطر، مدرک خود را معادل سازی و تایید کنند. هزینه تحصیل در کشور قطر بسته به مقطعی که انتخاب می کنید متفاوت می باشد. به طور میانگین برای تحصیل در دوره کارشناسی این کشور بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار ریال هزینه لازم است. هزینه های کالج های پزشکی نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ریال قطر است.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید سالانه شهریه ای حدود 2000 ریال بپردازند. هزینه خوابگاه دانشجویی در این کشور نیز تقریباً ۸۰۰ ریال می باشد. دانشجویان می توانند در کنار تحصیل به مدت ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شوند و به این ترتیب برخی از هزینه های خود را پوشش دهند. البته به این نکته توجه داشته باشید که دانشجویان خارجی بدون داشتن مجوز نمی توانند در دانشگاه یا خارج از آن مشغول به کار شوند لذا برای کار دانشجویی متقاضی باید مجوز دریافت کنند.

سرمایه گذاری در قطر

از دیگر روش های مهاجرت به کشور قطر، سرمایه گذاری می باشد. از سال ۲۰۱۹ کشور قطر، قوانین جدیدی را در زمینه سرمایه گذاری تصویب کرد که سرمایه گذاری در این کشور را آسان تر کرده است. بر اساس این قوانین، متقاضیان می توانند 100 درصد مالکیت شرکت قطری خود را در اختیار داشته باشند. تا قبل از این، سرمایه گذاران خارجی که قصد سرمایه گذاری و ثبت شرکت در قطر را داشتند، تنها می توانستند ۴۹ درصد از سهام عدالت را در اختیار داشته باشند و موظف بودند که ۵۱ درصد از سهام شرکت را به یک شریک قطری اختصاص دهند.

سرمایه گذاران مهاجر در کشور قطر این امکان را دارند تا در بورس و اوراق بهادار نیز شرکت کرده و به معامله بپردازند. امکان سرمایه گذاری در طرح های بازنشستگی خصوصی نیز وجود دارد. به طور کلی سرمایه گذاری در کشور قطر یک فرصت طلایی و بسیار سودآور برای مهاجرت محسوب می شود. چندین روش برای سرمایه گذاری در کشور قطر که عبارت است از:

  • سرمایه گذاری حساب های پس انداز در قطر
  • سرمایه گذاری های بازنشستگی در قطر
  • سرمایه گذاری در بخش املاک در قطر
  • سرمایه گذاری تجاری در قطر
  • صندوق های سرمایه گذاری در قطر
  • سرمایه گذاری در سهام در قطر
  • سرمایه گذاری های فراساحلی در قطر

بر اساس آمارها کشور قطر در سال ۲۰۲۰ میلادی از نظر شاخص های جذابیت سرمایه گذاری مستقیم خارجی، جایگاه چهل و دوم را در میان کشورهای جهان دریافت کرده است. از طرفی با تصویب قوانین جدید سرمایه گذاری در سال ۲۰۰۰، قطر یکی از مقاصد سرمایه گذاری جذاب مهاجران تبدیل شده است.

چنانچه تمایل دارید برای مهاجرت به قطر از طریق سرمایه گذاری اقدام کنید، باید قوانین این حوزه را به دقت مطالعه فرمایید. به عنوان مثال افرادی که در این کشور سرمایه گذاری می کنند باید با قوانین مالیات آشنایی داشته باشند. به عنوان مثال اجاره یک ملک کشور قطر فعالیت تجاری تلقی شده و از محل اجاره ملک افراد موظف به پرداخت مالیاتی به میزان ۱۰ درصد هستند.

البته خوشبختانه مالیات بر دارایی در کشور قطر وجود ندارد.

سرمایه گذاری در قطر

خرید ملک در قطر

یکی از روش های سرمایه گذاری و مهاجرت به کشور قطر، خرید ملک می باشد. متقاضیان این امکان را دارند تا برای املاک مختلف در کشور نسبت به خرید ملک اقدام کنند. بر اساس آخرین قوانین، افرادی که ملکی به ارزش حداقلی ۲۰۰ هزار دلار خریداری کنند، اقامت موقت کشور قطر را دریافت می کنند. برای این که اقامت دائم این کشور را برای خود و خانواده تان به دست بیاورید، لازم است خانه ای با ارزش حداقلی یک میلیون دلار را خریداری نمایید.

افرادی که اقامت دائم قطر را داشته باشند، از تمامی مزایای شهروندان این کشور بهره مند می شوند. در سال های اخیر قیمت املاک در کشور قطر دارای رشد 100 درصدی بوده و همین موضوع باعث شده تا سرمایه گذاران علاقه زیادی به بازار املاک این کشور داشته باشند.

اقامت قطر از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت یکی از مراحل مهم برای سرمایه گذاری در قطر محسوب می شود. متقاضیان برای این که بتواند یک شرکت را در کشور قطر ثبت کنند باید سرمایه کافی داشته باشند. به طور کلی دو نوع شرکت قابل ثبت در قطر وجود دارد؛ شرکت با مسئولیت محدود و شرکت در منطقه آزاد با مالکیت صد در صد.

همانطور که گفتیم متقاضیان می توانند بدون این که سهام شرکت خود به یک کفیل قطری بدهند می توانند 100 در صد سهام شرکت را در تملک خود داشته باشند. از طرفی چنانچه فرد بخواهد می تواند شرکت خود را در پارک علم و فناوری یا مرکز قطر مال ثبت کرده و به این ترتیب از مزایای آن بهره مند شود. به عنوان مثال چنانچه شخص شرکت خود را در پارک علم و فناوری ثبت کرده باشد، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

اگر می خواهید در قطر شرکتی ثبت کرده و در این زمینه به راهنمایی افراد متخصص نیاز دارید می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی، تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح کنید. ما صفر تا صد مراحل ثبت شرکت در قطر را برای شما انجام می دهیم.

مهاجرت ورزشی به کشور قطر

یکی از روش های دیگر برای مهاجرت به قطر دریافت ویزای ورزشی می باشد. به طور کلی این نوع ویزا به افرادی تعلق می گیرد که که در یک زمینه خاص ورزشکار بوده و دارای افتخارات ملی و جهانی می باشند یا از طریق باشگاه و گروه ورزشی مشخصی از داخل قطر برای آنان دعوت نامه ارسال شده است. به عنوان مثال فوتبالیستی که از سوی یک تیم فوتبال قطر دعوت نامه داشته باشد، می تواند ویزای ورزشی این کشور را دریافت کند.

البته سایر افراد نیز می توانند ویزای موقت مهاجرت به قطر از طریق ورزش را دریافت کنند. در این شرایط فرد نیاز به داشتن افتخارات جهانی زیادی ندارد و صرفاً اعلام می کند که با هدف شرکت در یک همایش یا رویداد ورزشی تمایل دارد تا وارد کشور قطر شود. به عنوان مثال ورزشکارانی که برای سپری کردن مسابقات مختلف وارد قطر می شوند از این ویزا استفاده خواهند کرد. به این ترتیب اگر ورزشکار هستید و می خواهید به کشور قطر مهاجرت کنید می توانید از طریق ویزای ورزشی اقدام کرده و اقامت دائم یا موقت این کشور را به دست بیاورید.

مهاجرت به قطر از طریق ویزای توریستی

افرادی که می خواهند به صورت موقت و در یک بازه مشخص در قطر اقامت داشته باشند می توانند ویزای توریستی دریافت کنند. این ویزا اعتباری سه ماه دارد و متقاضی بعد از دریافت آن می تواند در طول این این مدت، ۳۰ روز در کشور قطر اقامت داشته باشد. هزینه ویزای توریستی کشور قطر ۱۰۰ ریال می باشد.

برای دریافت ویزای توریستی بعد از ارسال مدارک از جمله پاسپورت و کارت اعتباری معتبر، ۲ تا ۳ روز کاری زمان نیاز است. مهم ترین مدارک برای دریافت ویزای توریستی قطر عبارت است از:

  • پاسپورت معتبر
  • بلیط برگشت
  • کارت اعتباری معتبر
  • جزئیات اقامت شخص در قطر
  • گواهی واکسیناسیون مورد تایید وزارت بهداشت کشور قطر
  • تست منفی کرونا
  • فرم ثبت نام آنلاین
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی سلامت فیزیکی و روانی
  • بیمه سلامت
  • گواهی تمکن مالی برای مدت زمانی که شخص قصد اقامت در قطر را دارد

برای این که متقاضی بتواند ویزای توریستی قطر را دریافت کرده و به این کشور سفر کند، باید در ابتدا وارد وب سایت شده، فرم درخواست آنلاین را تکمیل کرده و در ادامه مدارک درخواستی را در این سایت آپلود کند. برای پرداخت هزینه ویزا می توانید از طریق صرافی ها یا درگاه های پرداخت آنلاین این کار را انجام دهید. در نهایت نتیجه درخواست ویزا به ایمیل شما فرستاده می شود.

اقامت و مهاجرت به قطر از طریق ازدواج

بر اساس قوانین کشور قطر، ازدواج یک شخص خارجی با یکی از اتباع قطر در شرایط خاصی می تواند منجر به دریافت اقامت قطر شود. البته کشور قطر صرفاً به زن هایی که با یک مرد قطری ازدواج می کنند اقامت می دهد. ناگفته نماند که در این زمینه نیز محدودیت هایی وجود دارد. به عنوان مثال باید حتماً مدت ۳ الی ۵ سال از زمان ثبت رسمی ازدواج زوجین گذشته باشد و طرفین اثبات کنند که در این مدت با یکدیگر زندگی کرده اند.

در این شرایط متقاضی می تواند برای دریافت اقامت قطر از طریق ازدواج درخواست دهند. برای مهاجرت به کشور قطر از طریق ازدواج باید شروط زیر حاصل شود:

  • گواهی رسمی ازدواج
  • مدارک و گواهی تجرد طرفین
  • پاسپورت معتبر با مدت اعتبار حداقل شش ماه
  • همسر متقاضی باید ثابت کند که حداقل چهار هزار ریال درآمد ثابت دارد

همچنین متقاضی چنانچه بخواهد پاسپورت قطری دریافت کند، باید از ازدواج وی حداقل ۱۰ سال گذشته باشد. از دیگر نکات مهم برای مهاجرت به قطر از طریق ازدواج، یکسان بودن دین و مذهب طرفین است. بر این اساس هر دو متقاضی باید این یکسانی داشته باشند تا بتوانند در این کشور ازدواج خود را رسمی کنند.

اقامت و مهاجرت به قطر از طریق ازدواج

اقامت و مهاجرت به قطر از طریق تولد فرزند

بسیاری از افراد تصور می کنند که دریافت اقامت از طریق تولد، کاری آسان و سریع می باشد. در این زمینه به این نکته توجه داشته باشید که کشور ها برای اعطای تابعیت خود ممکن است از قانون خاک یا قانون خون تبعیت کنند. منظور از قانون خاک این است که چنانچه نوزادی در یک کشور متولد شود فارغ از این که پدر و مادر وی چه تابعیتی داشته باشند، می تواند شهروندی کشور محل تولد خود را دریافت کند.

در حال حاضر تعداد کشورهای انگشت شماری در دنیا از قانون خاک تبعیت می کنند و اغلب کشورها از قانون خون تبعیت می کنند. به این معنا که فرد متولد شده در صورتی تابعیت یک کشور را دریافت می کند، که پدر یا مادر وی تابعیت آن کشور را داشته باشند. کشور قطر نیز از این قاعده پیروی می کند؛ به این ترتیب فرزند متولد شده زمانی تابعیت قطر را دریافت می کند که یکی از والدین وی قطری باشند.

البته در این زمینه استثنائاتی نیز وجود دارد. چنانچه نوزادی در قطر متولد شود که تابعیت پدر و مادرش مشخص نباشد این کشور تابعیت نوزاد را مشخص خواهد کرد؛ بنابراین به طور کلی دریافت اقامت قطر از طریق تولد در خاک این کشور غیر ممکن است. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه فردی از پدری قطری متولد شود، تبار شهروندی قطری را دریافت می کنند و چنانچه شخص از مادری قطری و پدری خارجی متولد شود تابعیت قطر را دریافت نمی کند.

اقامت و مهاجرت به قطر از طریق تولد فرزند

جدیدترین شرایط مهاجرت به قطر

در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار نفر از جمعیت 2 میلیونی کشور قطر را ایرانیان مهاجر تشکیل می دهند. از این رو اطلاع از شرایط مهاجرت به کشور قطر برای ایرانیان اهمیت بسیار زیادی دارد. این کشور بعد از میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توانست توجه بسیاری از مهاجران کشورهای مختلف را به خود جلب کند. همانطور که گفتیم این کشور یکی از پایین ترین نرخ های بیکاری در دنیا را دارد و فرصتی مغتنم برای افرادی است که تمایل دارند تا از طریق مهاجرت کیفیت زندگی خود را افزایش دهند.

برای تمامی افرادی که به دنبال روشی برای مهاجرت هستند، اطلاع از جدیدترین شرایط مهاجرت به قطر اهمیت زیادی دارد.

کشور قطر نیز در سال های اخیر قوانین مهاجرتی خود را تا حدودی تغییر داده است. از جمله مهمترین شرایطی که متقاضیان برای مهاجرت به کشور قطر باید داشته باشند عبارت است از:

  • وضعیت سلامتی مناسب و موفقیت در گذراندن تست های پزشکی
  • نداشتن سوء پیشینه پرداخت هزینه های دولتی ویزا
  • داشتن تمکن مالی
  • تکمیل بودن مدارک مورد نیاز

البته به این نکته توجه داشته باشید که شرایط مهاجرت به کشور قطر، با توجه به روش انتخابی شما متفاوت می باشد. به عنوان مثال شرایطی که برای مهاجرت از طریق ازدواج یا سرمایه گذاری وجود دارد با شرایط مهاجرت به قطر از طریق تحصیلی کاملاً متفاوت می باشد. برای اطلاع از دقیق ترین و جدیدترین شرایط مهاجرت به قطر می توانید با کارشناسان ما در موسسه مهاجرتی اصطهباناتی تماس حاصل فرمایید.

هزینه مهاجرت به قطر

از جمله دغدغه های متقاضیانی که می خواهند به قطر مهاجرت کنید، هزینه های مهاجرت می باشد. میزان هزینه ها با توجه به روشی که برای خود انتخاب می کنید متفاوت می باشد. به عنوان مثال چنانچه بخواهید از طریق خرید ملک به قطر مهاجرت کنید باید حداقل سرمایه لازم یعنی یک میلیون دلار را در نظر بگیرید. از طرفی در دیگر روش ها از جمله مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت کاری نیز متقاضی باید مواردی همچون شهریه دانشگاه، هزینه زندگی و تمکن مالی را در نظر بگیرد.

اخذ پاسپورت قطر

در سال های اخیر بسیاری از ایرانیان و اتباع دیگر کشورها به دنبال دریافت تابعیت و پاسپورت قطر بوده اند. از بین تمام روش هایی که برای مهاجرت به کشور قطر وجود دارد، افراد تنها از دو طریق می توانند پاسپورت این کشور را دریافت کنند. دارندگان اقامت کاری و سرمایه گذاری کشور قطر جزو افرادی هستند که می توانند پاسپورت دریافت کنند. این افراد چنانچه به مدت ۱۰ سال و به صورت مداوم در کشور قطر زندگی کرده باشند، واجد شرایط تابعیت این کشور هستند.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که دولت قطر سختگیری های زیادی را در مراحل صدور اقامت و پاسپورت اعمال می کند. یکی از شروط دریافت پاسپورت این کشور آشنایی و علاقه متقاضی به آداب و رسوم فرهنگی کشور قطر می باشد. فرد باید بتواند اثبات کند که عملاً با این فرهنگ ادغام شده است. از دیگر شرایط اخذ پاسپورت قطر، نداشتن سابقه کیفری در مدت زمان اقامت در این کشور می باشد. از طرفی در روش مهاجرت از طریق ازدواج، نیز تنها آن دسته از از زنانی که با مردان قطری ازدواج می کنند می توانند برای دریافت پاسپورت اقدام کنند.

به این ترتیب اگر مرد خارجی با یک زن قطری ازدواج کند واجد شرایط دریافت پاسپورت قطری نیست. از نظر درجه اعتبار نیز پاسپورت کشور قطر سی و دومین جایگاه را در بین دیگر کشورهای دنیا دارد و افرادی که این پاسپورت را داشته باشند می توانند به ۸۵ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا مسافرت کنند.

مشاور و وکیل مهاجرت به قطر

یکی از سوالات پرتکراری که بسیاری از مهاجران می پرسند این است که چگونه به قطر مهاجرت کنیم؟ همانطور که گفتیم روش های متنوعی برای مهاجرت به کشور قطر وجود دارد که در وهله اول فرد باید شرایط خود را ارزیابی کرده و از این طریق بتواند یک روش مناسب را از بین راه های مهاجرت به قطر انتخاب کند.

تجربه نشان داده است که افرادی که در مسیر مهاجرتی خود از مشاوره های تخصصی کمک می گیرند می توانند با موفقیت بیشتری به اهداف خود برسند. از این رو ما نیز توصیه می کنیم برای مهاجرت به کشور قطر یا سایر کشورها از وکلا و افراد متخصص مشورت بگیرید تا به این ترتیب در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد مورد نظرتان مهاجرت کنید.

مزایای مهاجرت به قطر

از جمله مزایا و نکات مثبت زندگی در کشور قطر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارزان بودن هزینه سوخت هایی مثل بنزین در کشور قطر. این موضوع باعث شده تا هزینه های رانندگی با اتومبیل برای افراد و رفت و آمد ها بسیار ارزان باشد.
  • بسیاری از افراد قطر را با گرمای شدید تابستانی آن در ذهن دارند، این در حالی است که این کشور زمستان های معتدل و طولانی مدتی دارد که باعث شده از نوامبر تا آوریل قطر محیطی بسیار مناسب برای پیک نیک و ساحل گردی باشد.
  • شرایط کاری مناسبی در قطر برای مهاجران وجود دارد. در این کشور مهاجران پست های بالا با حقوق های بیشتری در اختیار دارند. قراردادهای کاری آنان نیز در اغلب مواقع شامل مزایایی همچون اقامت، پرواز، حمل و نقل و حق تحصیل و بیمه می باشد.
  • مهاجران در کشور قطر مالیات کمی می پردازند. از این رو می توانند بخش زیادی از درآمدهای خود را پس انداز کنند.
  • معلمان قطری اغلب از خارج از کشور جذب شده و کیفیت آموزش در مدارس دولتی و خصوصی آن بالا می باشد.
  • مهاجران می توانند از بیمه های درمانی که توسط کارفرمایان ها ارائه می شود بهره مند شوند.
  • از دیگر مزایای زندگی در قطر پایین بودن نرخ بیکاری است. بر اساس آخرین آمارها در سال ۲۰۲۰ نرخ بیکاری کشور قطر هشت صدم درصد گزارش شده است.

افراد می توانند با توجه به مزایای فراوان زندگی در کشور قطر و بر اساس شرایط و اهداف خود این کشور کوچک و زیبا را برای ادامه زندگی کاری و حرفه ای خود انتخاب کنند.

راحت ترین روش مهاجرت به قطر

از دیگر سوالات پرتکراری که در زمینه مهاجرت به کشور قطر افراد می پرسند این است که راحت ترین روش برای مهاجرت به قطر چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم راحت ترین یا سریع ترین روش برای این که شما بتوانید به کشور قطر مهاجرت کنید تا حدود زیادی به شرایط شما بستگی دارد.

به عنوان مثال شخصی که به زبان عربی و انگلیسی مسلط بوده و شرایط سنی مناسبی نیز داشته باشد، می تواند با ارائه تمکن مالی از طریق تحصیلی وارد این کشور شود. به طور کلی روش هایی مثل سرمایه گذاری از جمله روش های سریع و راحت برای مهاجرت به قطر محسوب می شوند.

بهترین شهر برای اقامت در قطر

کشور قطر شهرهای مهمی همچون دوخان، الخور و ام سعید دارد. پایتخت این کشور شهر دوحه بوده که ۸۰ درصد از ساکنان این کشور را در خود جای داده است. شهر دوحه یکی از مهمترین و بهترین شهرهای قطر محسوب می شود و مرکز توریستی و اقتصادی آن نیز می باشد. الخور در شمال شرقی قطر واقع شده و در زمینه صنعت ساختمان سازی و استخراج نفت فعالیت های گسترده ای در آن انجام می شود.

ام صلال نیز از دیگر شهرهای مهم قطر است که قطب فلزات و کارخانه های فولاد محسوب می شود. مراکز مهم تجاری و ورزشی زیادی نیز در این شهر وجود دارد. به طور کلی افراد باید با توجه به زمینه کاری و علایق خود شهر مورد نظرشان را برای سکونت انتخاب کنند. به عنوان مثال قطب صنعتی کشور قطر شهر الوکره می باشد که در عین حال یکی از اصلی ترین بنادر کشتیرانی این کشور نیز می باشد.

الریان قطب آموزشی کشور قطر است که مراکز مهمی از جمله پارک علم و فناوری در آن واقع شده است. با این تفاسیر هر یک از شهرهای کشور قطر در یک زمینه خاص فعالیت بیشتری داشته و از این رو متخصصان و فعالان آن حوزه در این شهر متمرکز شده اند. به این ترتیب توصیه می کنیم شما نیز با توجه به حیطه کاری یا تحصیلات خود شهر مناسبتان را در کشور قطر پیدا کرده و ساکن شوید.

سخن پایانی

ما در این مقاله از گروه وکلای اصطهباناتی تلاش کردیم تا به همه سوالات شما پیرامون شرایط و هزینه های مهاجرت به قطر پاسخ دهیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره تخصصی و پرسیدن سوالات خود با کارشناسان و مشاوران با تجربه ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول در مورد مهاجرت به قطر

1- واحد پول کشور قطر چیست؟

واحد پول این کشور ریال قطر می باشد.

2- جمعیت کشور قطر چقدر است؟

قطر حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

3- میزان حقوق و دستمزد ها در قطر چقدر است؟

به طور کلی دستمزد و حقوق ها از ۱۲۰۰ ریال قطر شروع شده و تا حدود ۸۷ هزار ریال می رسد.

4- چه روش هایی برای مهاجرت به قطر وجود دارد؟

افراد می توانند از روش های کاری، تحصیلی، ازدواج و سرمایه گذاری به قطر مهاجرت کنند.

 

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا