برترین های کار و کسبعمومی

سنسور در خانه هوشمند

سنسور هوشمند چیست؛ کاربردها و مزایای انواع سنسور خانه هوشمند در عصری که فناوری اینترنت اشیا (IoT) و سایر پیشرفت‌های حوزه فناوری سبک زندگی ما انسان‌ها را دستخوش تغییر کرده‌اند، سنسور هوشمند نقش کاملاً کلیدی را در دستیابی به این تحولات بر عهده دارد. سنسورهای هوشمند با جمع‌آوری داده‌های مختلف از فرآیندهای صنعتی، خانه‌های هوشمند، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی به ما کمک می‌کنند تا تصمیمات آگاهانه‌تری را بر مبنای داده‌های واقعی اتخاذ کنیم. به علاوه، پیاده‌سازی انواع سیستم‌های اتوماسیون مانند بدون وجود سنسور خانه هوشمند امکان‌پذیر نیست. برای آشنایی با نقش سنسور هوشمند در تحولات زندگی انسان‌ها در این مقاله با همراه شوید.

سنسور هوشمند چیست؟

سنسور ابزاری است که داده‌های مربوط به یک متغیر محیطی مثل دما یا رطوبت را از محیط جمع‌آوری می‌کند. سپس، از منابع سخت‌افزاری خود برای پردازش داده‌های جمع‌آوری شده و در نهایت ارسال این اطلاعات به سیستم کنترل استفاده می‌کند. ما انسان‌ها به حواسی مجهز هستیم که بدون آن‌ها از آنچه که در محیط پیرامون خودمان اتفاق می‌افتد مطلع نمی‌شویم. سنسورها نیز نقش حواس انسان را برای خانه هوشمند بازی می‌کنند. در حقیقت، خانه هوشمند از سنسورها برای اطلاع یافتن از شرایط محیط خانه مانند تغییرات دما، رطوبت، حضور افراد و غیره استفاده می‌کند. سنسورها نقش مهمی را در عملکرد خانه هوشمند بازی می‌کنند. سیستم کنترل مرکزی بر اساس داده‌هایی که از دریافت می‌کند، محیط خانه را مطابق با ترجیحات و نیاز ساکنین ساختمان تنظیم می‌کند. بدون وجود سنسورها، خانه هوشمند نیز تفاوتی با یک خانه معمولی ندارد.

آیا سنسور هوشمند قابلیت کنترل از راه دور و اتصال به شبکه اینترنت را دارد؟ بله، با کنترل از راه دور مهراد کیت میتوانید انواع سنسورهای خانه هوشمند را به اینترنت وصل کنید .به هاب یا سیستم کنترل مرکزی خانه متصل شده و به سادگی از طریق گوشی موبایل، و غیره کنترل می‌شوند. به عبارت دیگر، سنسورهای هوشمند می‌توانند از طریق پروتکل‌های ارتباطی مانند Wi-Fi به یک شبکه خصوصی یا شبکه اینترنت متصل شوند. در طی زمان و متناسب با سرعت پیشرفت فناوری، سنسورهای هوشمند پیچیده‌تر، دقیق‌تر، جمع‌ و جور‌تر و ارزان‌تری در دسترس ما قرار گرفته‌اند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ما را قادر می‌سازد تا سنسورهای پیشرفته‌تری را تولید کنیم که قابلیت تجزیه و تحلیل داده و یادگیری را نیز دارند. بر همین اساس، به نظر می‌رسد که در آینده شاهد گسترش استفاده از انواع سنسور هوشمند برای پیاده‌سازی انواع سیستم‌های اتوماسیون خواهیم بود.

سنسور خانه هوشمند، در حقیقت ستون فقرات شبکه‌ای است که در آن تمامی تجهیزاتصاحبان خانه ها امروزه می دانند محافظت از سرمایه های با ارزششان در خانه چقدر مهم است. و همواره میکوشند از خانه و سرمایه خود در برابر سیل، آتش سوزی، زلزله و سایر اتفاقات ناخواسته محافظت کنند. اما شما همیشه نمی توانید در خانه باشید و هر هرچیزی را همانجا کنترل کنید. شاید در خانه و محل نتوانید چنین کاری انجام دهید، اما این به معنی عدم توانایی شما در کنترل همه چیز خارج از خانه نیست. شما میتوانید با کمک تجهیزات ، مانند انواع سنسور هوشمند به راحتی همه چیز را در دورترین نقطه از خانه کنترل کنید.

۸ تا از انواع سنسور هوشمند که در یک خانه هوشمند استفاده میشوند

به خاطر اهمیت این دستگاه و فناوری های نوین، اویو تصمیم دارد تا در این مقاله به شما انواع سنسور هوشمند رایج در خانه های امروزی را معرفی کند، که اجازه کنترل تقریبا همه چیز را برای شما فراهم میکنند. این سنسورها علاوه بر فراهم آوردن قدرت کنترل و آسایش، به شما کمک میکنند در انرژی و سرمایه خود صرفه جویی کنید.

سنسور دما و ترموستات هوشمند سنسور دمای خانه هوشمند به صور مداوم دمای داخل خانه شما را اندازه گیری کرده و به این شکل به کمک میکند تا دمای ایده آل خانه را جهت آسایش اهالی تنظیم کند. ترموستات های هوشمند با کمک انواع سنسور هوشمند دمایی میتوانند زمانی که شما از خانه بیرون میروید، دمای هوا را کاهش داده و پیش از آنکه وارد خانه شوید دما را بالا ببرند. حتی برخی از ترموستات های هوشمند، میتوانند دمای خانه را بر اساس تشخیص عادات رفت و آمد و ترجیحات دمایی شما تنظم کنند. و این در صرفه جویی از هزینه ها و انرژی، گام بسیار بزرگی است. سنسور روشنایی هوشمند سنسورها همچنین میتوانند در ترکیب با مورد استفاده قرار بگیرند. آن ها میتوانند زمانی که یادتان رفته لامپ را خاموش کنید، خودشان نور را خاموش کنند.

اگر در تعطیلات هستید با کمک چنین سیستمی و به مدد سنسورهای بکار رفته در آن، میتوانید مشخص کنید لامپها در ساعات مشخصی روشن و خاموش شوند. یا حتی می توانید آنها را به صورت دستی با تلفن هوشمند خود کنترل کنید. همچنین می توانید برای تنظیم روشنایی آنها، مشخص کنید در برخی ساعات خاص از شبانه روز نور کم و زیاد شود. این تنظیمات ممکن است به شما در صرفه جویی مبلغ قبض برق کمک کند. سنسور حرکتی هوشمند هنگامی که یک ، حرکت مشکوکی را تشخیص می دهد، سیگنال هایی از آن حرکت را، به تلفن هوشمند شما یا دستگاه های دیگری مانند دوربین امنیتی، چراغ و … میفرستد. صاحبان خانه های هوشمند معمولا این سنسورها را با سایر تجهیزات خانه هوشمند هماهنگ میکنند تا امنیت خانه بیشتر از پیش شود.

برای مثال اگر سنسور حرکتی را به دوربین امنیتی متصل کنید، زمانی که شخص ناشناسی جلوی درب وردی شما قرار بگیرد، سنسور آن را تشخیص داده، به دوربین امنیتی سیگنال میدهد، و تصاویری به گوشی هوشمند شما میفرستد تا به صورت زنده تصاویر درب ورودی را نگاه کنید. انواع سنسور هوشمند حرکتی ساخته شده است که هر کدام برای شرایط خاصی به خانه هوشمند شما سود میرسانند. سنسور نشت آب دکتکنور هوشمند نشت آب می تواند باعث کاهش هزینه و مبلغ صورتحساب ماهانه و حتی هزینه تعمیرات ناشی از آسیب دیدگی لوله های آب شود. در واقع شما با کمک انواع سنسور هوشمند نشت آب، بلافاصله بعد از کوچکترین نشتی، هشداری دریافت خواهید کرد. و اگر در اسرع وقت نشتی را برطرف کنید به طور میانگین ۱۰ درصد در هزینه آب به صورت سالانه صرفه جویی خواهید کرد.

صاحبان خانه های هوشمند از سنسور نشت آب در اطراف مناطق آسیب پذیر خانه خود استفاده می کنند که احتمال میرود آب از آن مناطق نشت کند. اما چون در معرض نمایش نیستند سخت میتوان به موقع و قبل از اینکه خسارتی ایجاد شود نشتی را تشخیص داد. به عنوان مثال ، آنها را در نزدیکی مخزن آب گرم، زیر سینک خود یا اطراف لوله های آب کف اتاق و … قرار میدهند. دقیقا بلافاصله بعد از اولین هشدار یک سنسور نشت آب هوشمند، میتوانید خودتان به تنهایی مشکل را برطرف کنید. یا به یک تعمیرکار و لوله کش زنگ بزنید. شما همچنین میتوانید در کنار یک سنسور نشت آب هوشمند، از یک  قطع کننده جریان آب هم استفاده کنید. به این صورت که سنسور بعد از تشخیص نشتی، سریع به قطع کننده جریان آب هشدار میدهد، و این قطع کننده خیلی زود بیش از آنکه نشتی آب بیشتر شود لوله اصلی آب یا شیر اصلی را میبنندد تا شما نشتی را برطرف کنید. سنسور درب و پنجره هوشمند

به صدا در آمدن هشدار و اعلان در هنگام باز بودن درب و پنجره یکی از ضروریات یک خانه هوشمند است. این کار را انواع سنسور هوشمند درب و پنجره برای ما انجام میدهند. و به راحتی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و زمان ما شده و از همه مهمتر امنیت ما را حفظ میکنند. اگر کسی فراموش کرده باشد درب گاراژ را ببنند این وظیفه سنسور هوشمند درب گاراژ است که به شما الارم بدهد. همچنین، اگر یک متجاوز نزدیک درب و پنجره شما شود و سعی در باز کردن آن ها کند، این سنسورها در اولین فرصت پیش از اینکه به متجاوز اجازه ورود بدهند شما را مطلع میکنند. سنسورهای درب همچنین می توانید هنگام اتصال به سیستم روشنایی هوشمند، در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. چرا که تنها زمانی روشن میشوند که واقعا کسی پشت درب و پنجره باشد و در ماباقی زمان ها خاموش هستند. سنسور چشمی درب هوشمند

هنگامی که حرکتی در درب ورودی شما تشخیص داده می شود، سنسور چشمی درب هوشمند شروع به کار می کند. این چشمی ها مجهز به دوربین های فیلمبرداری هستند که از تصاویر HD با زاویه دید عریض استفاده می کنند. حتی اگر در خانه نباشید، می توانید به صورت زنده کسی که جلو درب ورودی شما قرار دارد چه غریبه چه آشنا را به صورت زنده از گوشی همراه خود ببینید. برخی از انواع سنسور هوشمند چشمی درب حتی می توانند چهره های افراد را ضبط کرده و هنگام ورود، نام شخص را اعلام کنند. سنسور آب و هوای هوشمند سنسور آب و هوایی دقیقا مشابه سنسورهای هوشمند دمای داخل خانه است با این تفاوت که ما آن را باید در بیرون از خانه نصب کنیم. از این سنسورهای هوشمند باید همراه با سیستم آبیاری هوشمند یا همان آب پاش های هوشمند استفاده کرد تا برنامه آبیاری خود را بر اساس احتمال بارش باران تنظیم کنید.

علاوه بر این اگر دما به طور ناگهانی کاهش یابد یا رعد و برق رخ دهد، یک سنسور آب و هوایی که متصل به سنسورهای پنجره شما است می تواند به شما بگوید که کدام پنجره ها باز هستند و برای محافظت در برابر آسیب باران باید بسته شوند. آشکارساز دود یا سنسور نشت گاز هوشمند علاوه بر آشکار ساختن دود و مونوکسید کربن، انواع سنسور هوشمند نشت گاز همچنین می توانند بر کیفیت هوا در خانه شما نیز تاثیر گذاشته و وجود هرگونه شرایط آلاینده نظیر گرده، گرد و غبار یا سایر ذرات دیگر را نظارت میکنند. برخی از مدلهای آشکارساز دود هوشمند حتی می توانند بین دود نان تست سوخته و آتش سوزی واقعی خانه تمایز قائل شوند و این امکان را به شما می دهند تا قبل از خاموش شدن، زنگ هشدار را لغو کنید.

قصد خرید سنسور هوشمند دارید؟

در این مقاله ما تنها ۸ تا از بهترین انواع سنسور هوشمند را به شما معرفی کردیم. اگر میخواهید یکی از این سنسورها را بسته به نیاز خود انتخاب کنید، میتوانید به فروشگاه اینترنتی اویو مراجعه کرده و نمونه مد نظر خود را خریداری کنید. اگر هم محصول اختصاصی و ویژاه ای مد نظرتان است میتوانید با شرکت اویو تماس بگیرید تا ضمن مشاوره رایگان برای شما بهترین سنسور هوشمند را تولید کنند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا