اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی

ویدیو طراحی محوطه باغ:

در این ویدیو پروژه های طراحی داخلی ویلای دو طبقه شده توسط مهندسین آرین پاراکس را مشاهده میکنید. در این فضا سازی ها از اختلاف ارتفاع استفاده کردیم تا قسمت های متنوعی را برای فعالیت های مختلف فراهم کنیم.

فضای نشیمن روباز در بالاترین نقطه باغ قرار دارد که دید کاملی به کل سایت فراهم میکند. این فضا برای روزهای تابستانی بسیار مورد استفاده است.

فضایی برای باربیکیو که برای گذراندن تعطیلات فضای مناسبی است طراحی شده. با استفاده از گیاهان و درختان متنوع فضاهارا از هم جدا کردیم.

برای رسیدن به بالاترین قسمت باغ که خانه در آن قرار دارد از یک آسانسور شیشه ای تعبیه شده در فضای باز استفاده کردیم.

در طراحی محوطه باغ از چه مصالحی استفاده کنیم

طراحی ویترین مغازه: سنگ های بزرگ و شن ریزه، طبیعی ترین عناصر ممکن برای حاشیه بندی باغچه به شمار می روند. چنین عناصری، محوطه باغچه شما را بسیار طبیعی تر جلوه می دهند و برای فضاهای آرامش بخش، یا خودمانی شدن محیط به کار می روند.

به نقل از سایت طراحی داخلی منزل برای با طراوت شدن و زیباتر شدن می توانید از ترکیب سنگ رودخانه و سنگریزه های کوچک تر استفاده کنید. البته دیوار گابیون (حجمی از سنگ و بتن داخل حصار فلزی) هم ظاهری طبیعی دارد، هم در جلوگیری از ورود حیوانات، کارایی بیشتری دارد. با این راهکارهای ساده و کم هزینه می توانید فضای سبز خانه تان را متحول کنید.

معبر سفید و سنگ های بزرگ، به این باغچه جلوه آسیایی داده و با حفظ آرایش منظمش، آن را طبیعی تر کرده.

این باغچه مرتفع، یک حاشیه سنگی زیبا و خلاقانه دارد که به آن بافت و جذابیت داده.

سنگ هایی که برای به کار رفته، ابعاد و اَشکال متفاوتی دارند و ظاهر فضا را طبیعی کرده اند.

این محوطه ظریف و زیبا، حاشیه ای از جنس سنگ زمخت و سنگریزه های درشت دارد که بافت جالبی به طراحی داده.

سنگ های رودخانه بدون جلب توجه و کاملا نامحسوس، حاشیه های ساده و طبیعی به وجود آورده اند.

این حاشیه سنگی، به محیط بافت داده و زمین چمن و بوته ها را از هم جدا کرده.

حتما بخوانید:

مسیر های دسترسی در محوطه سازی باغ

ترکیب سنگ و آجر هرگز قدیمی نمی شود. دلیل محبوبیت این ترکیب، این است که با بسیاری از سبک ها و مدل ها هماهنگ می شود. اینکه سنگ های سنتی و خنثی انتخاب کنید یا آجرهای قدیمی و رنگی، به سلیقه شما بستگی دارد. چنین حاشیه ای بسیار مقاوم و بادوام است، درست مثل خود سنگ.

حاشیه ای که از ترکیب سنگریزه و آجر تیره ساخته شود، برای باغچه های مدرن مناسب است چون جسارت و جذابیت آن را بیشتر می کند.

حاشیه سنگی سنتی هم مقاوم است، هم ظاهری خنثی دارد که قدیمی نمی شود. این طراحی هم برای اغلب سبک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در فضاهای خلوت و معاصر از حاشیه های سنگی ساده استفاده کنید. فرقی ندارد باغچه شما مسطح یا مرتفع باشد.

آجر قرمز، ماده زیبایی است که در بسیاری از طراحی ها قابل استفاده است و به آن ها رنگ می دهد.

 طراحی حاشیه باغچه با گیاه

حاشیه چینی با استفاده از عناصر زنده، ایده جدیدی است که برای باغچه های معاصر کاربرد دارد و می تواند گیاه و حتی رنگ بیشتری وارد فضای سبز شما کند. می توانید از این طرح برای حاشیه بندی نقاطی از باغچه که شامل گیاهان زنده می شود استفاده کنید و حاشیه چینی دور تا دور باغچه را فراموش کنید.

این حاشیه می تواند از هر گیاهی که دوست دارید اعم از پربرگ، کاکتوس و گل ساخته شود. فقط فراموش نکنید که این نوع حاشیه، نیاز به مراقبت زیادی دارد.
گیاهان پربرگ سبز و بنفش در ابعاد بزرگ، برای حاشیه چینی باغچه های مدرن بسیار مناسبند.

 حاشیه بندی با نور

با نورپردازی مناسب، می توانید معابر و دیگر نقاط باغچه خود را روشن کنید. این ایده مدرن، برای طراحی محوطه باغ های مدرن کاربرد دارد و باعث صرفه جویی در مصرف چراغ و فانوس می شود چون باغچه شما در شب به قدر کافی نور خواهد داشت. لامپ های LED، ظاهر شیک و مرتبی دارند و محوطه باغچه شما را مدرن تر می کنند.

حاشیه چینی با نور، ظاهر جالب و مدرنی دارد و شب های پر رمز و راز و زیبا به وجود می آورد.

این ایده برای فضاهای مدرن بسیار مناسب است. از تمام عناصر معمولی صرفنظر کنید و فقط از چراغ در طراحی محوطه باغ استفاده کنید.

 حاشیه چینی با پوست صدف 

اگر در نزدیکی دریا زندگی می کنید پس در خود می توانید از عناصر دریایی استفاده کنید و اگر و غواصی و شنای زیر آب، از تفریحات شماست پوست صدف می تواند حاشیه زیبایی برای باغچه شما درست کند.

اگر فقط به پوست های ریز و کوچک دسترسی دارید، نگران نباشید. می توانید آن ها را به جای شن ریزه داخل حاشیه بچینید. یکی به نفع محیط زیست! حاشیه ای که از پوست صدف های درشت درست شود، با محوطه های روباز کنار ساحل یا دریا همخوانی دارد و مکان جغرافیایی آن ها را پررنگ تر می کند.

 بلوک های شن و سیمان

این بلوک ها، کاربرد بسیاری دارند و به خاطر کاربری مضاعفشان (به عنوان حاشیه و گلدان)، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. داخل این بلوک ها می توانید گل های بیشتری بکارید و با این گل ها، برای گیاهان داخل باغچه مرز تعیین کنید.

بلوک های شن و سیمان، ارزان قیمت هستند و براساس سلیقه و سبک باغچه شما، به صورت ایستاده یا داخل زمین کار گذاشته می شوند. این بلوک ها داخل زمین قرار گرفته و به عنوان گلدانی برای گیاهان گوشتی و سنگریزه ها به کار رفته اند. یک ایده جسورانه و مدرن.

محوطه سازی باغ با هزینه کم

ظروف سفالی به قدر کافی گرافیکی و جذاب هستند، ولی وقتی تعداد زیادی از آن ها کنار هم قرار بگیرند، نتیجه به همین زیبایی که می بینید می شود. می توانید داخل هرکدام گیاه بکارید و به طور عمودی بچینید. یا آن ها را خالی بگذارید و به صورت افقی داخل یکدیگر بچینید.

حاشیه های باغچه، با گلدان های سفالی درست شده و ظاهری روستایی و قدیمی و پر از آرامش به محوطه ی باغچه شما میدهد.

حاشیه های بافته شده، برای باغچه های سبزی یا روستایی مناسب هستند. اما حاشیه های چوبی هم مقاومت چندانی ندارند، ولی بسیار کم هزینه هستند و ظاهر طبیعی دارند.

همانطور که می بینید، حاشیه بافته شده، ظاهر روستایی و جالبی دارد و فضا را دنج و خودمانی تر کرده.

اگر به دنبال یک ایده منحصر به فرد و خلاقانه برای طراحی محوطه و باغچه حیاط خود هستید، تعدادی لوله فلزی را با سنگریزه و گیاه گوشتی پر کنید و با آن ها یک حاشیه زیبا درست کنید.

 بلوک های سیمانی در طراحی محوطه باغ

در طراحی داخلی متناسب با طراحی محوطه باغ میتوانیم از ایده های جدید محوطه سازی استفاده کنیم، این ایده را هم در محیط باغچه و هم در دکوراسیون داخلی میتوانیم عملی کنیم.

رستورانی که امروز با طراحی داخلی آن آشنا می شویم دیواری بتنی دارد که با گلدان پوشیده شده. البته در سرتاسر رستوران گیاهان زیادی وجود دارد اما این دیوار که تلفیقی از نورپردازی و گلدان های کوچک به شکل بلوک های بتنی است، گیرایی و جذابیت بیشتری دارد.

این دیوار از بلوک های بتنی ساخته شده اما بعضی از این بلوک ها کمی چرخیده و بیرون آورده شده تا به گلدان های کوچک تبدیل شوند. باقی بلوک ها نیز سر جای خود چرخیده شده اند تا جایگاه قرار گرفتن لامپ های حبابی شوند و نور ملایمی در این فضا پخش کنند.

استفاده از صفحات سیمانی برای مسیر سازی نیز بسیار پر کاربرد است. این صفحات از مقاومت بالایی برخوردار هستند و به زیبایی با محیط اطراف خود ترکیب میشوند.

 محوطه سازی باغ ویلا

هر فکری که در سر دارید، از بازسازی و محوطه سازی باغ ویلا گرفته تا طراحی صندلی دسته دار، ایده مربوط به آن را می توانید در عکس ها و مطالب زیر پیدا کنید.

1- رودخانه خشک

راهروی معلق این خانه واقع در دالاس، دو ساختمان را به هم متصل می کند. اما اینکه این خانه روی یک بستر نقش پل را ایفا می کند، از خصوصیات محوطه سازی باغ محسوب می شود.

یک بستر رود خشک از وسط محوطه باز خانه رد می شود، وقتی خشک باشد یک جذابیت بصری است، و وقتی باران بیاید آب داخل محوطه را هدایت و جمع آوری می کند.

این بستر، قابلیت عملکرد تنها را دارد اما می تواند با دیگر ابزار مدیریت آب باران هم همکاری کند. در مدل های مختلفی هم طراحی می شود.

2- باغ مرتب با ظاهری طبیعی

این باغ طبیعی، ظاهری منظم دارد. پله های سنگی که برش نامنظم خورده و بوته های پرپشت گل بومی که همگی نیاز کمی به آب دارند سراشیبی اطراف خانه را پر کرده اند، و انسجام و تعادلی برقرار کرده اند که بیش از حد آرایش شده نیست.

3- محوطه سازی باغ با استفاده از دیوار نشیمن مجسمه ای

آهن یکی از مصالحی است که محبوبت خود را از دست نمی دهد. قدرت این ماده در منحنی های زیبا، رنگ آتشین و مقاومت همه فصلی دیوار نشیمن مجسمه ای زیر که در کالیفرنیا قرار دارد مشخص می شود.

به راحتی می توان درک کرد که چرا طراحان به جای یک نیمکت سنگی یا بتنی، از چیزی استفاده کردند که انگار یکی از آثار هنری ریچارد سِرا (مجسمه ساز آمریکایی) است.

برای مشاهده عکس های بیشتر وارد این صفحه شوید

4- محوطه سازی باغ با استفاده از گیاهان لب گلدانی

قانون اول باغچه داری گلدانی می گوید: یک گیاه تنومند و بلند با شاخه های پربار و زیبا، یک گیاه با برگ های حجیم و پرکننده، و در آخر یک گیاه پوششی لب گلدانی. در باغچه زیر، یک گیاه همه این نقش ها را ایفا می کند.

ریشه های پیچکی و آویزان شبدر آمریکایی مثل یک پرده سنگین راه سنگی را جارو می کند. رنگ نقره ای اش با گلدان فلزی زنگ زده، و شکل آن با ظاهر میخی گیاه پشت سرش در تضاد است

 

دکمه بازگشت به بالا