برترین های کار و کسبعلمی و پزشکی

علائم بارداری در ماه اول حاملگی چگونه است؟

بایدها و نبایدهای هفته اول بارداری

اگر قبل از بارداری با ماما یا پزشک صحبت نداشتید حالا باید اقدام کنید. به محض اینکه متوجه بارداری شدید، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و سونوگرافی انجام دهید. در طول بارداری باید مداوم تحت نظر پزشک معالج خودتان بوده و ایشان را از تغییرات خود مطلع کنید. پزشک بدن شما را به لحاظ آمادگی جهت بارداری بررسی می‌کند. چندین آزمایشی که پزشک توصیه می‌کند را باید انجام دهید، البته در حالت ایده‌آل توصیه می‌شود که مادران پیش از بارداری اینکار را انجام دهند.

باید مطمئن شوید که بیماری خاصی ندارید و یا اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید آن را کنترل کنید تا بارداری و زایمان برای شما سخت نشود. رژیم بارداری سالم را انتخاب کنید. درباره مصرف مکمل‌ها با پزشک صحبت کنید. مصرف مکمل‌های مهم همچون اسید فولیک را در این دوره فراموش نکنید. برای اینکه قدرت بارداری شما و همسرتان کاهش پیدا نکند بهتر است مصرف کافئین را متوقف کنید و یا کم کم آن را حذف کنید. ضمن تغذیه کافی از افزایش وزن جلوگیری کنید. سیگار و الکل را به‌طور کامل کنار بگذارید و عادت‌های خوب را جایگزین رفتارهای پرخطر دوران بارداری کنید.

خود مراقبتی‌های هفته اول بارداری

خود مراقبتی‌های هفته اول بارداری بیشتر حول این محور می‌چرخد که شما باید خود را آماده رعایت نکات و انجام دستورالعمل‌هایی بارداری کنید. لازم است به خاطر بسپارید که رفتارهای ابتدایی شما پیش از بارداری نیز می‌تواند در ۹ ماهی که باید پشت سر بگذارید تاثیر داشته باشند، بنابراین با دقت به نکته‌هایی که پزشک عنوان می‌کند گوش دهید و عمل کنید. نسبت به تغییر رژیم غذایی خود اقدام کنید و مواد غذایی مضر را کنار بگذارید. درمورد اینکه چگونه باید تا نه ماه آینده وزن خود را به عنوان یک مادر سالم کنترل کنید با پزشک مشورت کنید. برنامه استراحت دقیقی تنظیم کنید.

مراقبت‌های بهداشتی را جدی بگیرید. مصرف مواد معدنی و مغذی را با توصیه پزشک افزایش دهید و در نهایت از استرس و هرآنچه که برای بارداری و جنین مضر است دوری کنید. روش تشخیص بارداری در روزهای اول، چه بارداری با IUI انجام شده باشد چه IVF و چه به روش طبیعی و به دور از تکنولوژی‌های کمک باروری، مشابه هستند. از طرفی بارداری در هر فرد علائمی را ایجاد می‌کند که ربطی به روش باروری ندارد و به فیزیولوژی بدن خانم مرتبط است. مثلا بعضی از خانم‌ها خستگی و برخی دیگر حساسیت پستان‌ها را تجربه می‌کنند. چیزی که در بیشتر خانم‌ها مشترک است و از معمول‌ترین علائم بارداری در روزهای اول تشکیل نطفه در نظر گرفته می‌شود، آمنوره یا قطع پریودی است.

از طرفی به خاطر داشته باشید که بارداری با ای یو ای و ای وی اف، ممکن است علائمی داشته باشد که باید جدی‌تر گرفته شوند. مثلا لکه بینی در ماه اول بارداری در روش‌های درمان نازایی، باید جدی گرفته شود و بررسی‌های لازم توسط پزشک انجام گیرد. در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟ (علایم صددرصدی بارداری در هفته اول) اگر برای بارداری تلاش کرده‌اید و بعد از رابطه جنسی علائم لانه‌گزینی را دارید، می‌توانید برای بررسی علائم به متخصص زنان و زایمان یا متخصص مامایی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید پیش از مراجعه به پزشک آزمایش بارداری را انجام دهید و در صورت مثبت‌بودن جواب تست برای اقدامات بعدی با پزشک در ارتباط باشید. متاسفانه علایم صددرصدی بارداری در هفته اول وجود ندارد. علائم احتمالی و فرضی هستند.

وضعیت جنین در هفته اول بارداری در هفته اول بارداری هنوز جنینی وجود ندارد. در روزهای اول بارداری تخمک شروع به بالغ‌شدن می‌کند. شما در چرخه تخمدان قرار داشته و در این هفته وارد فاز فولیکولی می‌شوید. با شروع پریود هورمون FSH یا هورمون محرک فولیکول ترشح شده تا فولیکول‌های نابالغ برای تخمک‌گذاری آماده شوند. در زمان تخمک‌گذاری می‌توانید برای بارداری سالم تلاش کنید. برای بارداری سالم باید کیفیت تخمک و اسپرم بالا باشد. هر دو سلول باید ۲۳ کروموزوم داشته باشند. ۴۶ کروموزوم با هم ترکیب شده و جنین تشکیل می‌شود.

هفته اول بارداری جنین چه شکلی است؟

در هفته اول بارداری هنوز جنینی تشکیل نشده است. به همین دلیل نمی‌توان تصویر جنین را شرح داد. در روزهای اول بارداری چرخه قاعدگی شروع شده و تخمدان‌ها و رحم برای تخمک‌گذاری آماده می‌شوند. علائمی که در هفته اول حاملگی تجربه می‌کنید، مربوط به چرخه پریود بوده و هنوز جنین تشکیل نشده است. تغییرات بدن در هفته اول بارداری و نشانه های اولیه بارداری هفته اول بارداری در واقع آخرین پریود شما تا زمان تولد نوزاد است. در دو روز اول پریود تخمک و پوشش رحم خارج می‌شود. احتمالا خونریزی شدیدی خواهید داشت. شما برای چرخه جدید قاعدگی آماده می‌شوید. بعد از اتمام پریود تخمک جدید بالغ شده و پوشش داخلی رحم ضخیم می‌شود. با انجام لقاح تخمک روی پوشش رحم لانه‌گزینی می‌کند.

در هفته اول و هفته‌های بعدی شکم شما هیچ برجستگی نداشته و در ظاهر مشخص نمی‌شود که باردار هستید. تغییرات هورمونی ممکن است باعث احتباس مایعات و نفخ شکم شود. علائم ماه اول بارداری یا علائم اولیه حاملگی معمولا در هفته‌های اول و دوم و سوم و چهارم بارداری تاحدودی مشابه است، بنابراین در چهار هفته علائم حاملگی در ماه اول را در یک حدود تجربه می‌کنند. لکه بینی در هفته اول بارداری طبیعی است؟ (ترشحات آبکی در هفته اول بارداری از علائم حاملگی در هفته اول است؟) ممکن است در هفته‌ی اول بارداری با لکه بینی ناشی از لانه گزینی جنین مواجه شوید که مانند لکه‌بینی‌های اول پریود است و طبیعی است. جای نگرانی وجود ندارد. این لکه بینی از علایم هفته اول بارداری است.

ممکن است ترشحات در دوره‌ی بارداری نسبت به باقی دوره‌ها بیشتر باشد. این حالت طبیعی است و مشکل چندانی برای شما ایجاد نمی‌کند. تفاوت علائم قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی با بارداری سندرم پیش از قاعدگی (premenstrual syndrome) یا PMS، شامل مجموعه‌ای از علائم مرتبط با قاعدگی است که معمولا یک تا 2 هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهند و پس از شروع قاعدگی متوقف می‌شوند. اما نکته اینجا است که علائم PMS می‌توانند بسیار شبیه علائم اولیه بارداری باشند. لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها ظریف و از زنی به زن دیگر متفاوت هستند. در ادامه مطلب به تفاوت‌های بین علائم قاعدگی و بارداری اشاره شده است.

در صورت لزوم می تواند با دکتر زنان و زایمان آنلاین مشورت کنید و هم می توانید به صورت حضوری به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. درد سینه سندرم پیش از قاعدگی: طی سندرم پیش از قاعدگی، ممکن است علائمی مثل تورم و حساس شدن سینه‌ها در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ دهند که میزان آن‌ها از خفیف تا شدید متغیر است. با این‌ حال، معمولا شدیدترین حالت آن درست قبل از قاعدگی است. لازم به ذکر است که زنان در سنین باروری علائم شدیدتری از خود نشان می‌دهند.

طی این سندرم ممکن است بافت سینه، به‌ خصوص در نواحی بیرونی، احساس برآمدگی و تراکم داشته باشد یا احساس پری سینه همراه با حساسیت و درد شدید و مبهم همراه باشد. درد اغلب در طول قاعدگی یا بلافاصله پس از آن بهبود می‌یابد، چون سطح پروژسترون کاهش پیدا می‌کند. بارداری: سینه‌های شما در اوایل بارداری ممکن است در هنگام لمس دردناک یا حساس شوند. همچنین ممکن است در آن‌ها احساس پر بودن و سنگینی داشته باشید. این حساسیت و تورم معمولا یک تا 2 هفته پس از بارداری اتفاق می‌افتد و می‌تواند برای مدتی ادامه داشته باشد، چون سطح پروژسترون شما به دلیل بارداری افزایش می‌یابد.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا