مانع‌زدایی از تولید مسکن محقق می‌شود؟

تولید مس |تولید مسکن

کارشناسان می گویند که بخش مسکن با 134 بخش اقتصادی مبادله دارد ، این ظرفیت بالایی در ایجاد اشتغال و افزایش ظرفیت تولید دارد ، اما بیش از هفت سال رکود در صنعت ساخت و ساز اقتصاد این بخش را با چالش مواجه می کند. با این حال ، پارلمان و دولت برنامه هایی را برای جلوگیری از تولید مسکن در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش patc ، بخش مسکن به عنوان یک نیروی محرکه توانایی مقاومت در برابر تحریم ها ، ایجاد اشتغال و افزایش تولید را دارد. بنابراین ، مسکن یکی از مهمترین مناطقی است که به تحقق شعار “تولید ، حمایت و بازدارندگی” سال کمک خواهد کرد. این بخش روابط قبلی با 78 بخش اقتصاد دارد و ضریب انتشار 1.2 را با روابط 56 بخش اقتصاد دارد. یعنی برای هر شغل 1.2 شغل غیرمستقیم ایجاد شده است. علاوه بر این ، صنعت مسکن و ساخت و ساز تقریباً 12٪ از اشتغال مستقیم در کشور را تشکیل می دهد. با این حال ، بخش مسکن ، به ویژه رکود در بخش ساخت و ساز ، قابلیت های خود را مخفی کرد.

بیش از 500000 واحد مسکن ملی در دست ساخت است

در حدود دو سال گذشته ، دولت و پارلمان برنامه هایی را برای ارتقا the بخش بخش مسکن اجرا کرده اند. به گفته مقامات وزارت راه و شهرسازی ، دولت پروژه دوازدهم اقدام ملی مسکن را که می تواند 400000 واحد را در خود جای دهد ، کلنگ زنی کرده است. در حال حاضر ، تقریباً 600،000 واحد اجرا شده است.

چند ماه پیش ، مجلس یازدهم طرح “جهش در تولید و تأمین مسکن” را در دستور کار قرار داد ، البته این طرح در چند ماه آخر سال جاری تصویب نشد. با این حال ، قالیباف ، رئیس کنگره چند روز پیش اعلام کرد که در اوایل سال 1400 ، ما یک برنامه مهم “جهش در تولید مسکن” را برای حمایت از تولید و حذف کلید رفع موانع قانونی مجوزهای تجاری تصویب خواهیم کرد.

هدف از طرح جهش مسکن ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است که 400،000 واحد توسط مردم و 600،000 واحد توسط دولت ساخته می شود. دولت موظف است سالانه 1600 میلیارد تومان برای افزایش برنامه های تولید و عرضه مسكن اختصاص دهد. مساحت واحد 70 تا 100 متر و سود تاسیسات آن 18٪ خواهد بود. گروه های محروم ، کم درآمد ، نسبتاً ممتاز و ممتاز در اولویت های اول تا چهارم این طرح قرار دارند.

اقتصاد مسکن در سال 1400 نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد

فرشید پورحاجت ، دبیرکل انجمن سازندگان بزرگ معتقد است که توجه به رونق بخش مسکن برای اقتصاد کلان مهم است.وی گفت: “در سال جدید ، سرمایه گذاری واقعی در بخش خصوصی افزایش خواهد یافت. به جز بخش مسکن ، هیچ فرصت سرمایه گذاری دیگری وجود نخواهد داشت.” بنابراین اقتصاد مسکن در سال 1400 بیشتر از اقتصاد مسکن در سال 1399 است شاید بزرگتر از هفت سال پیش بود. یکی از نشانه های این رشد وعده پرداخت 60 تا 80 درصد هزینه ساخت مسکن است که توسط بانک مسکن اعلام شده و می تواند تمایل به سرمایه گذاری در بخش مسکن را افزایش دهد. ما امیدواریم که خروجی آن بتواند پناهگاهی برای متقاضیان واقعی ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: “اگر تحرکی در اقتصاد مسکن ایجاد شود ، بخش بزرگی از فرصت های شغلی طبقه کارگر کشور و کارفرمایان رونق می گیرند و بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ در گردش خواهند بود.” در این راستا ، دولت ، مجلس و ادارات قضایی باید سعی کنند موانع تولید را از بین ببرند و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در بزرگترین صنعت تولید داخلی کشور فراهم کنند.

علاوه بر این ، رئیس مجلس ، محمدرضا رضایی کوچی (محمدرضا رضایی کوچی) سال 1400 را سال “تولید ، پشتیبانی و برچیدن” نامگذاری کرد. وی گفت: دولت باید ظرف چهار سال سالانه 1 میلیون خانه تولید كند.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح دیگر پارلمان امسال تزریق 12 تریلیون تومان به پروژه های عمرانی است ، افزود: با شروع پروژه های عمرانی بسیاری از بنگاه های اقتصادی و واحدهای تولیدی راه اندازی می شود.

به توانایی استفاده از لایحه مشارکت عمومی و خصوصی نیاز دارد

در سال 1397 گفته شد این کشور بیش از 80،000 پروژه نیمه تمام دارد. بنابراین ، کابینه قانون مشارکت عمومی و خصوصی را که هدف آن انتقال پروژه های توسعه به بخش خصوصی است ، تصویب کرد ، اما هنوز در مجلس تصویب نشده است. روند بررسی طرح از سال گذشته آغاز شد. رئیس کمیته عمران عمده هنگام تأکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: “در حال حاضر ، بیش از 8000 تریلیون پروژه نیمه تمام داریم که با اعتبار محدود در قانون بودجه به پایان نرسیده اند. کمیته ارائه خواهد شد ما می توانیم این پروژه های توسعه را در اسرع وقت به پایان برسانیم.

آیا دولت بعدی به تهیه مسکن ملی ادامه خواهد داد؟

به نظر می رسد برنامه اقدام ملی مسکن موانع اولیه را پشت سر گذاشته و به تدریج در مسیر درست قرار دارد. اما س isال این است که آیا دولت بعدی متعهد می شود که به اجرای طرح ادامه دهد؟

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با patc ، با بیان اینکه مهمترین ویژگی برنامه اقدام ملی مسکن اتکا به یارانه های دولت نیست ، اظهار داشت: مسکن تقاضای مداوم مردم است. آن را در پنج سال آینده فراهم می کند. آنها می توانند نام پروژه را به هر نامی که می خواهند بزنند اما زمین به مردم واگذار شده است و این پروژه ها در حال انجام است. هیچ یارانه ای وجود ندارد که دولت بگوید ما نمی توانیم آن را تأمین کنیم. پرداخت بانکی ، هر دولت ورودی باید به طور طبیعی طرح را تقویت کند.

با توجه به شرایط موجود ، به نظر می رسد دولت و مجلس مصمم هستند که بخش مسکن را از رکود خارج کنند. اکنون ، باید ببینیم که دو برنامه “جهش مسکن” و “مسکن ملی” تا چه حد می توانند منطقه را از رکود در سال 1400 خارج کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا