مشکلات جنسی زنانه و راهکارهای درمانی

مشکلات جنسی

نبود میل جنسی و یا لذت نبردن از رابطه جنسی، بسیار شایع است. عوامل بسیاری در زندگی زنان وجود دارد که با عملکرد جنسی تداخل پیدا می کنند و می توانند باعث پایین آمدن سطح کیفیت زندگی شان شوند. تحقیقات نشان می دهند تقریبا نیمی از خانم ها، حداقل یکی از علائم اختلالات جنسی را تجربه می کنند. اختلال جنسی، به عنوان مشکل در بخشی از رابطه جنسی می باشد، از برانگیختگی گرفته تا رسیدن به ارگاسم. عوامل فیزیکی مانند بیماری، جراحی ها و تغییرات هورمونی در پی یائسگی، به همراه عوامل روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس، در بروز اختلال جنسی در خانم ها دخیل هستند. در این مقاله به بررسی عوامل فیزیکی و روانی می پردازیم که می توانند باعث کاهش میل جنسی و یا لذت نبردن خانم ها از رابطه جنسی شوند همچنین با استفاده از محصولات تیمارطب مشکلات جنسی خود را برطرف کنید.

انواع اختلالات جنسی

اختلالات جنسی دارای 4 نوع مختلف می باشند:

  1. اختلال میل جنسی: کم بودن میل جنسی و عدم علاقه به برقراری رابطه
  2. اختلال برانگیختگی: این مشکل مربوط به مشکلات جسمی در ارتباط با رسیدن به نعوظ می باشد.
  3. اختلال در ارگاسم: در این نوع از اختلال فرد در رسیدن به ارگاسم ناتوان است.
  4. اختلال میل به درد: این افراد در رابطه جنسی نوعی میل به کشیدن درد دارند.

با توجه به موارد ذکر شده باید بگوییم که علائم این اختلال در زنان و مردان متفاوت می باشد. در ادامه به اختلال جنسی در هر گروه خواهیم پرداخت.

عوامل موثر در اختلالات جنسی در بانوان

در این بخش به بررسی عواملی که سبب بروز اختلالات جنسی در خانم ها می شوند خواهیم پرداخت. این علائ عبارتند از:

عوامل فیزیکی

هیسترکتومی

هیسترکتومی، شایع ترین عمل جراحی زنان است و حدود بیست درصد خانم ها بعد از جراحی، با کاهش میل جنسی روبرو می شوند. در هیسترکتومی توتال (کامل)، تمام رحم و دهانه رحم و در هیسترکتومی ساب توتال، رحم برداشته می شود، در حالی که دهانه رحم در جای خود باقی می ماند. در هیسترکتومی رادیکال، رحم به همراه ساختارهای اطراف آن مانند تخمدان ها و غدد لنفاوی برداشته می شود. برداشت رحم و تخمدان ها می تواند باعث کاهش سطح هورمون های جنسی شود. هورمون درمانی جایگزین به همراه و یا بدون تستوسترون می تواند به بهبود اختلال جنسی در خانم هایی که بعد از جراحی به مشکل بر می خورند، کمک کند. تحقیقات نشان می دهند، استروژن درمانی در خانم هایی که قبل از یائسگی، تحت جراحی هیسترکتومی قرار گرفته اند، می تواند به بهبود خونرسانی در واژن، رفع خشکی واژن و رفع ناتوانی در رسیدن به ارگاسم کمک کند. درمان تستوسترون نیز می تواند به بهبود میل جنسی و برانگیختگی کمک کند. در برخی خانم ها ممکن است بعد از هیسترکتومی، از انقباضات رحمی قبل از رسیدن به ارگاسم کم شود. درآوردن دهانه رحم می تواند منجر به بروز تغییر در احساس فیزیکی در طول رابطه جنسی شود.

واژینیسموس

اسپاسم دائمی و یا متناوب قسمت واژن که رابطه جنسی را مختل می کند، واژینیسموس نام داد. این اختلال تواند باعث بروز درد در رابطه و یا سخت شدن رابطه شود، هم چنین مانع انجام معاینه لگنی نیز خواهد شد. واژینسموس، معمولا با دیلاتورهای واژنی و آموزش های ریلکسیشن درمان می شود. میزان موفقیت در زوجینی که خانم تحت درمان قرار می گیرد، بیشتر است. با این که درمان می تواند مفید باشد، مهم است ذکر کنیم که برخی خانم ها از ارتباط شان بدون رابطه جنسی لذت می برند.

پیش از یائسگی و یائسگی

دیگر شرایط

دیگر شرایط پزشکی مانند اختلالات تیروئیدی، هیپوادرنالیسم، آسیب های عصبی و اختلالات عصبی، آتروفی واژن، هرپس و ضعیف بودن سلامت بدنی می توانند با بروز اختلالات جنسی در ارتباط باشند. برخی داروها و مواد مانند الکل، هورمون مهارکننده گنادوتروپین، مسدود کننده بتا و برخی داروهای ضد افسردگی می توانند به عنوان عواملی در بروز اختلال جنسی در نظر گرفته شوند.

عوامل روانی

افسردگی و اضطراب

خانم های مبتلا به مشکلات سلامت ذهن مانند افسردگی و اضطراب، بیشتر در معرض اختلال جنسی خواهند بود. در بیشترموارد، درمان شرایط ذهنی به بهبود و یا برطرف شدن اختلال جنسی کمک خواهد کرد.

تجاوز جنسی در کودکی، به عنوان عاملی برای اختلال جنسی در خانم ها تعیین شده است. مشکلات مربوط به میل جنسی و برانگیختگی، در خانم هایی که مورد تجاوز قرار گرفته اند، بیشتر گزارش شده است. نبود اعتماد در رابطه و یا کمبود توجه نیز می تواند از عوامل موثر اختلالات جنسی در خانم ها باشد. برخی دیگر عوامل روانی مانند اعتماد به نفس، ترس از آسیب پذیری و یا از دست دادن کنترل نیز می تواند دخیل باشد.

گروه روانشناسی و روانپزشکی مهربد به ارائه انواع خدمات روانشناسی و روانپزشکی می پردازند. شما می توانید جهت تعیین وقت و مشاوره به ایشان مراجعه بفرمایید.

مشکلات جنسی

تشخیص اختلال جنسی

برای تشخیص اختلال جنسی لازم است در مرحله اول مواردی را بیابیم که مانع از لذتبردن ما در رابطه جنسی می شوند. برای این کار باید به یک متخصص یا سکس تراپیست مراجعه کنیم تا با انجام چند تست پی به موانع موجود ببرد. در این حالت مشخص می شود مشکل فرد فیزیکی بوده یا روانی و سپس قابل درمان است.

تاثیر اختلالات جنسی بر روان فرد

یکی از مهم ترین موارد در داشتن زندگی خوب برخوداری از سلامت روحی است. در صورتی که در زندگی زناشویی اختلال جنسی وجود داشته باشد می تواند زندگی زوجین را تحت تاثیر قرار داده و عاملی مخرب برای آن محسوب شود. اختلال در زندگی افراد می تواند عاملی برای بیماری های روحی مانند افسردگی و استرس و … شود که برای حل این مشکل لازم است فرد به بهترین کلینیک روانشناسی مراجعه کند.

راه های درمان اختلال جنسی

  1. مصرف دارو
  2. مشاوره با درمانگر سکس
  3. آموزش مهارت های ارتباطی و جنسی
  4. مشاوره درمانی

مصرف دارو

در صورتی که فرد دارو های خاصی مصرف کند ممکن است بی میلی جنسی ناشی از مصرف این دارو ها باشد و باید زیر نظر پزشک اقدام به تغییر دارو کند. گاهی هم ممکن است برای حل این اختلال روانپزشک و درمانگر به بیمار دارو تجویز کند.

مشاوره با درمانگر سکس

با مشاوره با این افراد ممکن است به فرد راهکار های متفاوتی در جهت رفع این اختلال داده شود. این درمان با دادن راه حل هایی برای افزایش لذت جنسی نیز قابل انجام است.

آموزش مهارت های ارتباطی و جنسی

یادگیری برخی راهکار ها درباره زندگی جنسی یکی از راهکار های بسیار مفید در جهت بهبود رابطه رابطه می باشد. یکی از نکات مهم،  فهمیدن علایق شریک زندگی خود در روابط جنسی است. همچنین با خواندن کتاب یا مراجعه به روانشناس می توان درباره افزایش لذت های جنسی اطلاعاتی بدست آورد.

مشاوره درمانی

در این مشاوره درمانگر به گذشته شما نگاه می کند تا علت ابتلا را شناسایی کند. گاهی مشکل فرد مربوط به گذشته بوده یا ناشی از نوعی حس اضطراب است که باید حل شود. این راه تنها به مراجعه به یک روانشناس با تجربه نیاز دارد.

آیا می توان اختلالات جنسی را درمان کرد؟

برای درمان اختلالات جنسی لازم است در ابتدا علت بوجود آمدن آن را بررسی کنیم. سپس بر اساس میزان حاد بودن علت درمان مشخص می شود. در حالت کلی طبق تحقیقات انجام شده نتیجه حاصل شده است که میزان موفقیت درمان این اختلالات بالا می باشد و این موضوع باعث می شود که فرد انگیزه برای درمان داشته باشد. اگر شما دچار این مشکلات هستید بهتر است که هر چه سریع تر به درمانگر مراجعه کرده و نسبت به حل این مشکل کوشا باشید.

در پایان این که،

پاسخ های جنسی در خانم ها و هر فرد متفاوت است و نگرانی در خصوص مسائل جنسی کاملا طبیعی. برخی مشکلات جنسی می توانند تغییراتی را در زندگی یک خانم ایجاد کنند. تمرکز بر روی بالا بردن میل جنسی می تواند کمک کننده باشد. توجه داشته باشید که تمام مشکلات جنسی، به عنوان اختلال در نظر گرفته نمی شوند. خانم ها باید به تغییرات در زندگی روزانه خود که می توانند منجر به بروز اختلال جنسی شوند، اهمیت دهند. در مواردی که مصرف دارو باعث بروز اختلال جنسی شده باشد، تغییر در داروی مصرفی و یا دوز مصرف می تواند راه حل بسیار خوبی باشد. از صحبت کردن با پزشک و شریک زنذگی تان، خجالت نکشید. ممکن این کار برای شما سخت باشد، اما صحبت کردن و مشاوره می تواند بهترین گزینه درمان باشد. 

 

محصولات بیشتر در ترب

جهت خرید و آگاهی  قیمت های محصولات داروخانه تیمار طب می توانید با شماره تماس 09024865544 در ارتباط باشید.

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله خیلی مفیدی بود و به خوبی به مشکلات جنسی زنانه و راهکارهای درمانی پرداخته. خصوصاً بخش‌هایی که به تأثیر هیسترکتومی و واژینیسموس اشاره کرده، خیلی روشن و کاربردی بود. خوشحالم که توضیحات دقیقی درباره هر دو جنبه فیزیکی و روانی اختلالات جنسی داده شده و راهکارهای عملی مثل مشاوره با درمانگر سکس و استفاده از داروها رو هم مطرح کرده. این اطلاعات می‌تونه به خانم‌ها کمک زیادی کنه تا مشکلاتشون رو بهتر درک و درمان کنن.

  2. توضیحات درباره واژینیسموس و تأثیراتش روی رابطه جنسی خیلی مفید بود. همچنین اشاره به این که داروها می‌تونن بی‌میلی جنسی ایجاد کنن، نکته مهمی بود که معمولا کمتر بهش توجه میشه. به نظرم مقاله به خوبی توضیح داده که مشکلات جنسی می‌تونن دلایل مختلفی داشته باشن و باید درمان مناسب برای هرکدوم انتخاب بشه.

دکمه بازگشت به بالا