اقتصادیبرترین های کار و کسبعمومی

مصالح مورد استفاده در نمای ساختمان

بهترین مصالح برای نمای ساختمان بر روی کیفیت سایر محصولات تاثیرگذار است. به همین دلیل بایستی در انتخاب و نما بسیار دقت و توجه نمود.

انواع نرده سنگی: در گذشته پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی برای نما شامل سنگ؛ آجر و سیمان بود؛ اما خوشبختانه امروزه با توسعه و پیشرفت تکنولوژی انواع مصالح نمای ساختمان طراحی و تولید شده است.
در ادامه سعی داریم تا شما را با بهترین مصالح در نمای ساختمان آشنا کنیم.

در طراحی نمای ساختمان از متریال‌های مختلفی استفاده شده است که بر اساس فاکتورهای مختلفی انجام می‌شود به عنوان مثال زیبایی، شرایط و موقعیت آب و هوایی منطقه، مقاومت و دوام محصول، هزینه و نوع نما (مسکونی، اداری و تجاری) می‌توان اشاره کرد.

بهترین مصالح برای نمای ساختمان عبارتند از:

  1. شیشه
  2. آجر
  3. سرامیک
  4. سنگ
  5. کامپوزیت
  6. چوب
  7. سیمان
  8. استیل گالوانیزه

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

  1. شیشه

نرده سنگی: به طور کلی بسیار زیاد است و از استفاده می‌شود، شیشه نوعی متریال است که برای نمای ساختمان‌های ویلایی، اداری، مسکونی استفاده می‌شود.
پنل‌های شیشه‌ای براساس قیمت ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای به کار بردن نمای شیشه باید به مواردی از جمله میزان مقاومت در برابر ضربه، جلوگیری از عبور تابش اشعه یو وی توجه ویژه نمود.

ساختمان‌هایی که نمای شیشه‌ای دارند به طور چشمگیری نسبت به سایر نماهای ساختمانی دیگر وزن کمتری دارند. از همین رو به استانداردهای ساختمانی نزدیک‌تر می‌باشند.
نمای شیشه بیشتر برای برج‌های مسکونی، تجاری و اداری و در برخی از ویلاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. آجر

برای صنعت ساخت و ساز بسیار زیاد است، آجر یکی از پراستفاده‌ترین و قدیمی‌ترین مصالح مورد استفاده در طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی است. وجود دارد.
ساختار این نوع مصالح در قدیم تا به امروز دستخوش تغییرات بسیاری شده است. آجرهای قدیمی در رنگ‌های زد به صورت یکسان و دارای ساختار پهنی داشتند.
این در صورتی است که آجرهای جدید در ابعاد و رنگ‌بندی‌های مختلف به شکل نسوز تولید می‌شوند.

برخی از برای نمای ساختمان شامل موارد زیر است:

  1. افزایش طول عمر مفید
  2. استقامت و دوام بالا در برابر شرایط مختلف جوی
  3. قابل ترمیم و بازسازی
  4. قابلیت عایق صوت و حرارت
  1. سرامیک

یکی دیگر از بهترین مصالح در نمای ساختمان به ویژه در ایران سرامیک است. و برای نماکاری بسیار زیاد است، علت این امر مقاومت و دوام بالای این متریال است. از مزایای نمای سرامیک می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت، همچنین استحکام در برابر ضربه، یخ زدگی، طرح و رنگ‌بندی‌های مختلف اشاره کرد.

این نوع مصالح ساختمانی برای تمامی نماهای ساختمانی مسکونی، اداری، تجاری انتخاب مناسبی است.

  1. سنگ

نماهای سنگی یکی از بهترین مصالح برای نمای ساختمان است. علت این موضوع تنوع بالای سنگ‌ها از نظر جنس، رنگ و نوع بافت است.
همچنین به دلیل گردوخاک و دود نفوذ کمتری به سنگ داشته و تا حدودی بر روی ظاهر آن تاثیر گذاشته است و موجب تغییر رنگ این نوع محصول شده است.

مقاومت و استحکام بالایی این محصول در مقابل شرایط آب و هوایی، ضربه، مواد اسیدی و قلیایی، سایش و غیره از مزایای استفاده از سنگ در نمای ساختمان می‌باشد.

انواع سنگ‌های مناسب در نمای ساختمان عبارتند از:

  • سنگ مرمر
  • تراورتن
  • سنگ گرانیت
  • سنداستون
  • سنگ چینی
  1. کامپوزیت

استفاده از نماهای کامپوزیت که از جنس پلی اتیلن با پوشش آلومینیوم است. در واقع آنچه که در این پنل‌ها به کار رفته است در سایر متریال‌های نما به طور مجزا کار شده است سبک بودن وزن، انعطاف‌پذیری بالا، سرعت بالای اجرا و تنوع رنگی بالا است.

لذا تغییرات ظاهری در برابر ضربه و کاهش مقاومت در معرض آتش سوزی باعث کاربرد کمتر پنل‌های آلومینیومی در طراحی نما شده است. در حال حاضر نماسازی بیشتر ساختمان‌های تجاری، اداری و برخی از نماهای مسکونی از کامپوزیت استفاده شده است.
کامپوزیت یکی از انواع مصالح نمای ساختمانی جدید است که قیمت بسیار مناسبی در مراکز دارد.

  1. سیمان

همه می‌دانیم بسیار زیاد است، سیمان یکی از بهترین مصالح برای نمای ساختمان است که در عین سادگی و یکدستی بسیار پرکاربرد است. بسیار زیاد است، از نقاط مثبت این نوع مصالح ساختمانی می‌توان به افزایش عمر مفید، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت اجرا اشاره نمود.

جدیدترین نمونه‌های سیمان که تحت عنوان سمنت برد یا پنل‌های سیمانی الیاف دار معروف هستند. این نوع پنل‌ها از ترکیب سیمان پرتلند، سیلیکا کوارتز ریز و الیاف سلولز تشکیل می‌شوند.
در واقع پنل‌های سیمانی نسبت به سیمان‌های معمولی وزن بیشتری و کثیف‌تر هستند.

ارزانترین نمای ساختمان |بهترین مصالح برای نمای ساختمان در شمال

  1. چوب

یکی از متمایز‌ترین و بهترین مصالح در نمای ساختمان چوب است. مصالح چوبی نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی کرده‌اند. در حال حاضر پنل‌های چوبی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار موجود هستند. دقت و سرعت اجرای نمای چوبی جدید نسب به سایر مصالح ساختمانی دیگر قابل قیاس نیست.

لذا باید توجه داشت که چوب نسبت به سایر مصالح مقاومت کمتری در برابر آب و رطوبت دارد؛ بنابراین نیاز به نگهداری سالانه و استفاده از پوشش‌های محافظ است.

افزایش هزینه نگهداری مصالح چوبی موجب کاهش موارد مصرف این متریال به ساختمان‌های مسکونی و ویلایی شده است. یکی از بروزترین و مدرن‌ترین مصالح چوبی برای ساخت نما استفاده از چوب ترموود است.

ویژگی چوب‌های ترموود عبارت است از:

  • تنوع بالا در رنگ و سایز
  • سبک بودن وزن
  • نصب ساده، راحت و سریع
  • عایق حرارت
  1. استیل گالوانیزه

ورق‌های استیل گالوانیزه مناسب‌ترین انتخاب برای اجرای نماهای مدرن و جدید محسوب می‌شود. افزایش مقاومت و دوام بالا در برابر حرارت باعث شده است تا این نوع مصالح ساختمانی بسیار پرطرفدار و پرفروش شوند.

بیشتر کشورهای خارجی سازه‌های خود را با نمایی از استیل گالوانیزه می‌سازند. افزایش مقاومت و دوام بالا در برابر حرارت می‌توان به ویژگی‌های مثبت این متریال افزود.

ورقه‌های استیل گالوانیزه بیشترین کاربرد را در نماهای ساختمان‌های ویلایی، اداری، مسکونی و تجاری دارد.

اکنون با بهترین مصالح در نمای ساختمان آشنا شدید از این رو می‌توانید برای طراحی نمای ساختمان خود مناسب‌ترین و بهترین متریال را با توجه به نوع شرایط آب و هوایی منطقه، بودجه، طول عمر بنا، مقاومت مصالح ساختمانی و غیره انتخاب کنید

دکمه بازگشت به بالا