برترین های کار و کسبعمومی

مقاوم سازی ساختمان برای زلزله

کاهش تلفات با مقاوم سازی ساختمان‌

هر ساله زلزله های زیادی در دنیا رخ می‌دهد که جان انسان‌های زیادی را به خطر می اندازد. اما جالب است بدانید تمام این خسارات وارده ناشی از خود زلزله نبوده، بلکه به دلیل فروریختن ساختمان‌ها بر سر افراد داخل آن‌ها بوده است. اینجاست که اهمیت مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله نمایان می‌گردد. در چند دهه گذشته، مهندسان، طرح ها و مصالح ساختمانی جدیدی را برای تجهیز بهتر ساختمان ها به منظور مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله معرفی کرده‌اند. اما در ابتدا باید دانست چگونه زلزله می‌تواند یک ساختمان را ویران کند!

ظرفیت تولیدی این مجتمع سالانه 320 هزار تن میلگرد در آنالیزهای A2 و A3 می باشد. آناهیتا قصد دارد با افزایش تولیدات خود علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی بخشی موجبات افزایش اشتغال زایی در کشور را نیز فراهم آورد. قیمت میلگرد آناهیتا را روزانه از وبسایت مرکزآهن دریافت نمایید.

چگونه زلزله می‌تواند باعث تخریب ساختمان‌ها شود؟

قبل از هر چیزی مهم است که بدانیم چگونه زلزله‌ها بر سازه‌های ساخته شده توسط انسان تأثیر می‌گذارند. هنگامی که زلزله رخ می‌دهد، امواج، ضربه هایی را در فواصل کوتاه و سریع در تمام جهات مختلف به سراسر زمین ارسال می‌ کنند. در حالی که ساختمان‌ها عموماً برای مقابله با نیروهای عمودی ناشی از وزن و گرانش مجهز شده‌ اند، با روی دادن زلزله، نمی‌ توانند نیروهای جانبی ساطع شده از آن را تحمل کنند. این بار افقی دیوارها، کف ها، ستون ها، تیرها و رابط‌هایی که آن‌ها را در کنار هم نگه می‌ دارند به ارتعاش در می‌ آورد. تفاوت موجود در حرکت بین پایین و بالای ساختمان ها باعث ایجاد فشار شدید بر سازه می‌شود و در نتیجه ساختمان فرو می‌ریزد.

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله چگونه انجام می‌شود؟

برای مقاوم سازی ساختمان برای زلزله، مهندسان باید سازه را تقویت کرده و با نیروهای ناشی از زلزله مقابله کنند. از آنجایی که زمین لرزه، انرژی زیادی را در یک جهت به ساختمان وارد می‌کند، نیاز است تا نیرویی مخالف فشار وارد شده به ساختمان وارد گردد. در این قسمت از مقاله انواع مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله آورده شده است، آن‌ها را با دقت مطالعه نمایید.

اتصال ساختمان قدیمی

تمامی تیرها به ستون های ساختمان اسکلت فلزی قدیمی متصل می شوند. به این ترتیب تیر به طور کلی از کناره های ستون عبور کرده و با استفاده از دو نبشی در بالا و پایین تیر، تیر را کنترل می کند. این باعث ایجاد مشکل جزئی در اتصال می شود.

برای ایجاد سطحی که تیر را به نبشی متصل می کند، نبشی پایینی بزرگتر و نبشی بالایی کوچکتر از عرض تیر در نظر گرفته می شود. اتصالات زلزله نمی تواند به خوبی در برابر زلزله مقاومت کند و باعث آسیب جدی و ریزش ساختمان ها شود. این نوع اتصالات برای باربری سازه طراحی شده اند و برای بارهای جانبی مناسب نیستند، بنابراین یکی از راه های تقویت مقاومت لرزه ای ساختمان های قدیمی استفاده از تکیه گاه ها می باشد. روش دیگری که برای تقویت اتصالات استفاده می شود، استفاده از صفحات زیرین و بالایی برای آب بندی کامل اتصالات است. بدین ترتیب با بخشی از مقاوم سازی ساختمان ها آشنا شدید.

روش های نوین مقاوم سازی ساختمان |ساختمان های مقاوم در برابر زلزله در تهران

ستون های آسیب پذیر

آمارها نشان می دهند که اکثر تخریبات ناشی از زلزله در ساختمان ها، به دلیل عدم مقاومت ستون ها و شکست آن هابوده است. ستون ها ممکن است در اثر تخریب بتن به دلیل بارهای وارده و یا ناکافی بودن تعداد گره ها در مکان های مشخص آسیب ببینند.

عدم قرارگیری هسته سازه در موقعیت مناسب

اصلی ترین و سخت ترین المان در سازه، هسته آن می باشد. موقعیت هسته با توجه به ساختمان مسلماً رفتار سازه را در طول زلزله تحت تاثیر قرارداده و نقش مهمی در میزان خسارات ایفا خواهد کرد.

امکان خرید آهن آلات ساختمانی به صورت اعتباری و مدت دار، خدمت دیگری است از آهن پرایس در راستای جلب حداکثری رضایت مشتریان. شما مشتریان عزیز میتوانید انواع محصولات آهنی و مقاطع فولادی را به روش های مختلف به صورت قسطی، چکی، ال سی و…از آهن پرایس خریداری نمایید.

دکمه بازگشت به بالا