علمی و پزشکی

نیاز به قانون مستقر در مورد هوای پاک در این کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هشتم دی ماه روز ملی هوای پاک در سخنان خود بر لزوم اجرای موثر مقررات هوای پاک در کشور تاکید کرد.

به گزارش patc، بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است: نامگذاری واژه «هوای پاک، حقوق بشر، اراده ملی» در سال 1400 نیز ضرورت رسیدگی به این مهم را به ویژه در شهرهایی که آسیب قابل توجهی دارند، گوشزد می کند.

آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی خطر زیست محیطی برای سلامت انسان و چهارمین علت مرگ زودرس و دومین عامل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر مانند بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و سرطان ریه در سراسر جهان است.

بر اساس گزارش اخیر موسسه کنترل بیماری، 22 درصد از سکته مغزی، 21 درصد به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی (IHD)، 22 درصد به دلیل سرطان ریه، 22 درصد جان خود را از دست می دهند و در نتیجه دیابت و 24 درصد از مرگ و میر ناشی از آن بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) در ایران و در نتیجه قرار گرفتن در معرض مواد متعدد معلق توسط PM2.5.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 92 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می کنند که میزان آلودگی آنها بیشتر از این سازمان است و سالانه 6.7 میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. سالانه 12 درصد از جمعیت جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

آلودگی هوا بر همه افراد به خصوص کودکان تاثیر می گذارد. کودکان بخشی از نسل بعدی جهان هستند و در معرض خطر قرار گرفتن در معرض عوارض نقایص مادرزادی مانند کاهش وزن در بدو تولد، افزایش اختلالات طیف اوتیسم، بیش فعالی، فلج مغزی، فشار خون بالا، کاهش تنفس، تشدید آسم هستند. علائم و شیوع لوسمی به خوبی شناخته شده است.

تخمین زده می شود که سالانه 540000 کودک زیر پنج سال بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

علی‌رغم تلاش‌های سازمان‌های مسئول، میزان سالانه واحدهای PM2.5 تقریباً پنج برابر سازمان جهانی بهداشت است و تنها حدود 14 درصد از تعداد سالانه ذرات PM2.5 معلق در شهرها در مقایسه با دستورالعمل‌ها نسبتاً ناچیز است. .

کاهش آلودگی هوای داخلی و داخلی و شناسایی مهم‌ترین آلاینده‌ها برای حذف یا کاهش آن‌ها می‌تواند کمک زیادی به کاهش مرگ و میر و عوارض و کاهش هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی و افزایش نرخ بهره کند.

شعار روز نیروی هوایی “روح القدس، حقوق بشر، اراده ملی” با هدف تصمیم گیری هر چه بیشتر در کشورها و مناطق مختلف به منظور پرداختن به یکی از مهم ترین علل بیماری و مرگ انتخاب شده است. به همین دلیل برگزاری جلسات کارشناسی و جلسات گروهی و حضور تمامی سازمان های ذیربط برای اقدام می تواند راهگشا باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به ضرورت انجام فعالیت‌های مهم از جمله فرهنگ‌سازی، توسعه و آموزش، مشارکت مردمی، اجرای قانون نیروی هوایی و تخصیص منابع پایدار مانند این رویداد، از همه مسئولان، کارکنان و کارکنان می‌خواهد مشارکت کارکنان بهداشتی و محیط زیست برای اقدام، به ویژه اجرای موثر قانون هوای پاک و مقررات آن و توسعه راه حل های فوری برای تضمین یک محیط امن برای همه “مردم”.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا