اقتصادی

هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پاداش مدیریت مصرف برق

بر اساس گزارش های روشن، علی اکبر محرابیان امشب در نشست مشترک با وزیر صلح و تعدادی از مدیران دو وزارتخانه از جمله مدیران ارشد شرکت های صنعتی و معدنی کشور درباره نحوه تامین 10 هزار مگاوات برق صحبت کرده است. در سراسر صنایع کشور افزود: 42 درصد از کاربران برق خود را در فصل گرم سال جاری مدیریت کردند که تقریباً از هر دو کاربر یک نفر این پاداش را شامل می شود.

وی تصریح کرد: از ابتدای کار این وزارتخانه تاکنون 100 طرح اجرایی برای تامین 6 گیگاوات برق در تابستان 1401 در نظر گرفته شده که 95 درصد آن محقق شده و 5 درصد باقی مانده نیز بنا به دلایلی لغو شده است. برخی اقدامات از جمله واردات برق از ترکیه به دلیل قیمت بالای آن از دستور کار خارج شد.

وزیر نیرو گفت: وعده اضافه کردن 6000 مگاوات برق در سال به طور کامل محقق می شود زیرا آخرین واحد نیروگاهی تا 20 روز آینده به شبکه سراسری ادغام می شود.

وی با تشریح جزئیات مدیریت مصرف در بخش های مختلف از جمله صنعت کشور، افزود: برخلاف چند سال گذشته که نمودار روند مصرف برق کشور رو به افزایش است، امسال خوشبختانه این روند نزولی شده است.

وزیر نیرو گفت: وزارت صنعت بزرگ و نیرو برای ساخت بیش از 14 هزار مگاوات نیروگاه با وزارت نیرو تفاهم نامه امضا کرد که 10 هزار مگاوات آن نهایی شده است، اولین واحد نیروگاهی 180 مگاواتی. استان سمنم در هفته های اخیر وارد شبکه سراسری شده است. این کشور قبلاً برق رسانی شده است و متعهد شده است تا 1400 مگاوات دیگر را تا ماه مه سال آینده وارد کند.

وی گفت: در صنعت فولاد در دو ماه تابستان 34 و 65 درصد و در پنج ماه امسال در مجموع 10 درصد افزایش داشته ایم.

محرابیان افزود: ایران دهمین تولیدکننده فولاد جهان است و صنعت فولاد در چین و هند در سال جاری به ترتیب «نیم» و «1.5 درصد» و با وجود مشکلات فراوان دشمن، 10 درصد رشد داشته است. برای کشور ما ایجاد شده است، افزایش تولید فولاد، دستیابی به این رقم در کشور مایه مباهات است و باید تولید را تجلیل کرد.

وی همچنین از مدیرعامل توانیر خواست تا هر چه سریعتر مجوز اتصال این واحدهای صنعتی به شبکه سراسری کشور را صادر کند که باید 10 هزار مگاوات برق تولید کنند.

وزیر نیرو گفت: گروه های حفاظت از محیط زیست همکاری لازم را برای صدور 10 هزار مگاوات مجوز ساخت نیروگاه صنعتی ندارند.

وی افزود: در صورتی که احداث نیروگاه های صنعتی مورد تایید وزارت نیرو باشد، مشکلی در تامین آب نخواهند داشت.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر 17 نیروگاه در سراسر کشور داریم، تمام مجوزهای مربوطه آماده است که می توان از کدام صنایع برای تسریع در ساخت نیروگاه ها استفاده کرد.

وی افزود: در سال 1401 حدود 20 هزار مگاوات برق کمبود داشتیم که در تابستان 1402 ممکن است با توجه به رشد صنعت این عدد افزایش یابد و تعداد کنتورهای برق مصرف کنندگان یک میلیون افزایش پیدا کند و باید برنامه ریزی شود. از این به بعد آن را کاهش دهید.

مسئول صنعت برق آبی کشور گفت: موضوع ساخت ملی صنعتی 10 هزار مگاواتی از چارچوب تشخیص خارج شده و اکنون به قانون تبدیل شده و باید تکمیل شود.

آقای علی اکبر محرابیان گفت: صنعت حدود 50 درصد برای مصرف برق ارزان‌تر است و با توجه به اینکه صنعت متعهد شده تا اردیبهشت 1402 1400 مگاوات برق تامین کند، اگر کمتر از این میزان تامین شود ضرر را احساس خواهند کرد.

اینساخت نیروگاه 10000 مگاواتی به پایان رسید
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با تشکر از وزارت نیرو برای تامین برق طبیعی و مناسب صنعت در تابستان امسال، گفت: با این حال نگران تامین برق صنعت در تابستان سال آینده هستیم. .

آقای رضا فاطمی امین افزود: ۲۹ شرکت تولیدی و صنعتی کشور اعلام کرده‌اند که آمادگی ساخت حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار مگاوات برق را دارند و ۱۰ هزار مگاوات نیز تایید شده است.

وی افزایش مصرف برق صنعتی را نیز مثبت می داند و می گوید: افزایش مصرف برق صنعتی در تابستان برخلاف داخل کشور نشانه افزایش تولید است.

وزیر صامت همچنین افزود: در پنج ماهه امسال 10 درصد افزایش تولید فولاد و آلومینیوم کشور و 15 درصد افزایش تولید زغال سنگ داشته ایم و این رشد ادامه خواهد داشت.

دکمه بازگشت به بالا