برترین های کار و کسبعمومی

هزینه ساخت سوله صنعتی

سوله نوعی سازه فلزی است که پوشش سقف آن به صورت شیب ‌دار اجرا می شود و یکی از پرکاربرد ترین سازه‌ های فولادی در دنیا شناخته شده است. به ساختمان ورزشگاه ها، انبار، دامداری و پرورش طیور “سوله” گفته می شود.هزینه ساخت سوله به عوامل متعددی مانند محل احداث، مساحت زمین، نوع کاربری، طراحی و… بستگی دارد .سوله سازه ای است که از اجزای مختلفی مانند ستون، استرات، سایه بان، بادبند، ، میله مهار و… تشکیل شده و برای ایجاد فضاهای بزرگ گزینه بسیار مناسبی است.

قیمت هر متر مربع سوله سبک - قیمت سوله سبک - قیمت سوله در سال ۱۴۰۲ - قیمت سوله

در ساختمان ‌سازی، واژه “سوله” به سازه ‌ای اشاره دارد که به عنوان نوعی ساختمان صنعتی با استفاده از تیرها و ستون‌های بلند، به صورت مستطیلی یا مربعی شکل، بدون دیوارهای داخلی توصیف می‌ شود. این سازه معمولاً برای استفاده در فضاهای صنعتی، تجاری یا کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. نقشه سوله آماده توسط متخصصان معماری و مهندسی با رعایت قوانین و مقررات معماری و ساختمانی طراحی می‌شوند.

هزینه ساخت سوله در سال 1402 و پنج عامل تاثیرگذار

هزینه‌ ساخت یک سوله به عوامل متعددی بستگی دارد و متغیر است. این عوامل شامل ابعاد سازه، تجهیزات داخلی، نیازهای سیستم‌ برقی و مکانیکی، موقعیت جغرافیایی، شرایط زمین و مقررات محلی می ‌شوند. همچنین نوع کاربری سوله (انبار، کارگاه، نمایشگاه و…) بر آن تاثیر می گذارد.

  1. محل احداث سوله

محل احداث سوله از لحاظ فاصله آن با کارخانه سازنده، نوع و تراکم خاک زمین، شرایط آب و هوایی بر هزینه نهایی احداث آن تاثیر می گذارد. طبیعی است که هر چه خاک زمین مورد نظر، سست تر و ضعیف تر باشد، هزینه های بیشتری برای مقاوم سازی آن به دنبال دارد.

همچنین اگر شرایط جغرافیایی زمین از لحاظ آب و هوایی مناسب نباشد، لازم است که جنس و ضخامت دیوار سوله برای مقاومت در برابر برف و باران و سیلاب مقاوم تر ساخته شود. بنابراین این پارامتر هم بر هزینه ساخت سوله تاثیر می گذارد.

  1. مساحت کل و ابعاد سوله

مسلما هرچه مساحت زمین و سوله ای که قصد ساختن آن را داریم بزرگتر باشد، هزینه های خرید مصالح و تجهیزات آن نیز بیشتر می شود. با افزایش مساحت زمین، نیاز به مصالح ساختمانی و مانند مقاطع فولادی، بتن، و… بیشتر می شود.

همچنین با افزایش یا کاهش مساحت سوله، تعداد تیرها و ستون های آن تغییر پیدا می کند. تغییر در تجهیزات داخلی مانند سیستم تهویه، روشنایی، برق، حمل و نقل و… از جمله موارد دیگری هستند که متناسب با فضای سوله متغیر می شوند.

  1. نوع کاربری سوله

همانطور که اشاره شد سوله کاربری های متفاوتی مانند ورزشگاه، انبار، کارگاه تولیدی، ذخیره سازی محصولات کشاورزی، محل نگهداری دام، صنایع خودروسازی، پارکینگ و… دارند.

هر یک ازاین کاربری ها، دارای تجهیزات و مصالح مورد نیاز متفاوتی هستند که بر نرخ نهایی ساخت سوله تاثیر می گذارد. به عنوان مثال برای ساخت سوله دامداری، سیستم تهویه ضروری است و نوع آن با تهویه ورزشگاه متفاوت است.

  1. تجهیزات داخلی سوله

نوع و تجهیزات داخلی سوله مانند سیستم های تهویه، سیستم های برقی، حمل و نقل، تجهیزات امنیتی و تاسیسات آسانسور، بالابر، ریل حمل بار و تجهیزات تولیدی متناسب با کاربری آن انتخاب می شود. هرچه کیفیت هر یک از این تجهیزات بهتر و بالاتر باشد، طبیعتا هزینه بیشتری دارد.

  1. مقررات و مجوزهای احداث سوله

قطعا دریافت مجوزهای احداث سوله هزینه بر و پر دردسر است به طوری که برای ساخت آن مجبور هستید تمامی آن ها را دریافت کنید. مجوز ساخت، کدها و استانداردها، مقررات ایمنی و حفاظت از محیط زیست، تغییر کاربری، مجوزهای شهرسازی، زیست محیطی و… از جمله مراحلی است که باید طی کنید.

هزینه ساخت سوله 200 متری در سال 1402

با در نظر گرفتن تاثیر عوامل گفته شده (محل، مساحت، کاربری، تجهیزات و مقررات) برآورد هزینه ساخت سوله امکان پذیر است. به همین دلیل می توان گفت که هزینه ساخت سوله در سال 1402 به طور تقریبی به ازای هر متر مربع، بین 500.000 تومان تا 1.800.000 تومان متغییر است.

برای برآورد هزینه ساخت سوله 200 متری، ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید.

  1. نوع کاربری سوله چیست؟
  2. ارتفاع سوله چند متر است؟
  3. تجهیزات داخلی این سوله شامل چه سیستم هایی است؟
  4. محل احداث سوله کجاست؟ شرایط زمین آن چگونه است؟

سوله 200 متری متراژ نسبتا کمی در بحث سوله سازی به شمار می رود که بیشتر برای انبارداری، تعمیرگاه یا کارگاه تولیدی کوچک مناسب است. برآورد دقیق هزینه ساخت سوله 200 متری به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد که با توجه به نوسانات بازار ثابت نیست. طراحی اسکلت فلزی جوشی و اجرای آن یکی از پرکاربردترین و رایج ترین روش های ساخت و ساز است

این هزینه ها شامل طراحی، مدلسازی، اجرای فونداسیون، نصب اسکلت فلزی و… می شود. با توجه به این که هر یک از این هزینه ها مربوط به دسته بندی های متنوعی می شوند، در این مطلب به بررسی هزینه اسکلت فلزی و مقاطع فولادی آن که مرتبط به حوزه فولاد است می پردازیم.

لوازم و مقاطع فولادی سوله شامل پروفیل زد، پروفیل آبرو، توری مرغی، ورق کرکره، پشم شیشه، پیچ سرمته و… می شوند که برآورده هزینه آنها در انواع سوله متفاوت است.

در سوله سبک تمام خرپایی هزینه ساخت و نصب سازه فلزی با قطعات گفته شده در هر مترمربع، حدودا 1.300.000 تومان تعیین می شود، که البته باز هم به صورت روزانه دارای نوسان هستند. این هزینه ها برای سوله نیمه خرپایی تا 1.800.000 و در سوله صنعتی تیرورقی تا 2.000.000 تومان هم می رسد.

هزینه ساخت سوله 500 متری در سال 1402

سوله 500 متری وسعت و مساحت بیشتری نسبت به سوله 200 متری دارد، بنابراین هزینه های نهایی آن نیز بیشتر می شود. البته به این نکته توجه کنید که هزینه های گفته شده در هر متر مربع ثابت هستند و در مساحت زمین ضرب می شوند.

سوله نوعی سازه فلزی است که برای محیط های وسیع مانند ورزشگاه ها، دامداری، مرغداری، کشاورزی و… ساخته می شود. این سازه وسیع متراژهای متنوعی دارد و معمولا به صورت 200 متری و 500 متری ساخته می شود.

هزینه ساخت هر متر مربع از سوله سبک چقدر است؟

بسته به میزان و نوع مصالح، دستمزد ساخت و رنگ آمیزی آن بین 650,000 تا 2,500,000 تومان متغیر است.

آیا هزینه ساخت سوله کشاورزی با سوله ورزشی متفاوت است؟

قطعا بله زیرا تجهیزات و نوع مصالح به کار رفته در هر کدام متفاوت است.

هزینه اجرای اسکلت فلزی در سوله 200 متری چقدر است؟

بسته به نوع سوله، به ازای هر متر مربع بین 1,200,000 تا 2,00در زمان ساخت و ساز اطلاع دقیق از هزینه‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر شما قبل از ساخت، هزینه دقیق را محاسبه کنید، در برنامه ریزی موفق‌تر خواهید بود. در این مطلب ما قصد داریم شما را با هزینه‌هایی که در ساخت سوله موثر هستند، آشنا کنیم.

این هزینه‌ها با توجه به سال و حتی ماهی که شما برای ساخت و خرید مصالح اقدام می‌کنید، متفاوت خواهند بود. این مطلب کاربردی با توجه به وضعیت فعلی بازار در سال 1402 به روز رسانی شده تا شما بتوانید از آخرین اطلاعات مربوط به این زمینه استفاده کنید.

به طورکلی می‌توان گفت که هزینه ساخت سوله در سال 1402 به ازای هر متر مربع از 450 هزار تومان شروع می‌شود و این رقم تا متری 1 میلیون و 247 هزار تومان و بیشتر نیز بسته به شرایط و مواد مورداستفاده می‌رسد. البته توجه داشته باشید این ارقام حدودی هستند و احتمال کم یا زیاد شدن در زمان محاسبه دقیق وجود دارد.

هزینه ساخت سوله در سال 1402

سوله در صنعت و ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد. قبل از این که یک پروژه آغاز شود ، ساخت سوله آن در دستور کار قرار می گیرد. به عبارت بهتر آغاز اجرای هر پروژه ، ساخت سوله است.

مسلما برای تمامی مجریان پروژه‌ها دانستن هزینه ساخت سوله بسیار بااهمیت است چراکه این محصول هزینه اولیه سنگینی می‌تواند داشته باشد و از سوی دیگر از واجبات است و نمی‌توان آن را حذف نمود. در این مقاله پیرامون قیمت هر متر مربع سوله در سال 1402 صحبت می‌کنیم و معیارهای تاثیرگذار بر قیمت آن را بررسی خواهیم کرد.

پارامتر های تاثیرگذار بر هزینه هر متر مربع سوله

اگر بخواهیم چند عامل که در قیمت ساخت سوله بسیار تاثیرگذارند را نام ببریم، به چهار مورد مهم می‌رسیم. به طور میانگین قیمت‌ها تحت تاثیر این عوامل قرار می‌گیرند و این پارامترها در افزایش یا کاهش هزینه‌ها موثر بوده و می‌توان آن‌ها را این گونه دسته‌بندی نمود:

محل احداث سوله در هزینه تمام شده تاثیر دارد و هرچه محل احداث از کارخانه سازنده دورتر باشد هزینه حمل و نقل آن نیز بیشتر می‌شود. علاوه بر آن باید به خاک محل نیز توجه نمایید که جنس و میزان تراکم خاک در چه حدی است. این موضوع می‌تواند برای شما افزایش هزینه در پی داشته باشد.

اگر سوله بر روی یک زمین سست قرار بگیرد، باید ابتدا خاک را مقاوم‌سازی کرد و این مورد نیز بر هزینه‌ها اضافه می‌شود. از سوی دیگر نوع آب و هوایی که سوله در آن احداث می‌شود نیز موثر است. میزان بارش برف و باران، شدت وزش باد، رطوبت هوا و… در مقاومت سوله و قیمت آن تاثیرگذارند. اگر سوله دارای دیواره‌های بزرگ و وسیع باشد حتما باید در برابر وزش باد آن را مقاوم سازند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا