اقتصادی

واکنش کانون بانک‌های خصوصی به افزایش کارمزد پیامک تراکنش‌های بانکی

با افزایش هزینه پیامک اطلاع رسانی تراکنش های بانکی برای بانک های خصوصی، مراکز بانکی و موسسات اعتباری خصوصی به این موضوع واکنش نشان می دهند.

به گزارش patc، در اطلاعیه کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی آمده است: در رابطه با انتشار 7 خرداد 1401 در رسانه های مختلف مبنی بر نحوه افزایش کارمزد ارسال پیامک اطلاع رسانی تراکنش های بانکی و انتساب اشتباه آن به انجمن به اطلاع می رساند به استناد بخشنامه بیست و چهارمین جلسه مورخ 12 تیرماه 1399 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مصوب بیست و چهارمین جلسه مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 12 تیر 1399. کارمزد ارسال پیامک بانکی 300 ریال است که علاوه بر دریافت پیامک یا حق اشتراک سالانه بر اساس عملکرد مشتری، بانک ها می توانند بر اساس تعداد تراکنش های مشتری و هزینه های مربوطه اعم از نرم افزار، سخت افزار و مدیریت، مشتریان را محاسبه و دریافت کنند. و غیره.

در پی انتشار اطلاعیه مذکور، کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی طی جلسات متعدد با نمایندگان متخصص بانک ها و مؤسسات اعتباری، سعی بر آن داشت تا هماهنگی های لازم را از نظر میانگین هزینه های انجام شده در این حوزه که هر دو دولتی هستند، مشخص کند. . و خصوصی

از آنجایی که به مرور زمان در ارائه تسهیلات الکترونیکی مشکلاتی ایجاد می شود، با وجود افزایش شدید کارمزدهای مربوطه، تعداد زیادی از بانک ها امکان همسان سازی را فراهم نمی کنند، بنابراین بانک ها حتی می توانند کارمزد مربوطه را تعیین کنند. هزینه های جزئی صرفنظر شده و به مشتریان اعلام می شود و تنها در صورت موافقت آنها اقدام می شود، زیرا هزینه هر پیامک بر اساس قرارداد با اپراتور اول 268 ریال است، در حالی که قرارداد اپراتور ایرانسل مبلغ 308 ریال است (محدود به یک تعداد حروف و اعداد مشخص) که در سال جاری مبلغ 30 ریال واریز به حساب خزانه مطابق بند اول بند اول صورت‌حساب بودجه 1401 به آن اضافه شده است.

از آنجایی که هر پیامک ارسالی برای تراکنش واریز و برداشت شامل حداقل دو پیامک با توجه به تعداد حروف و اعداد خواهد بود، هزینه هر پیامک مستقل از هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و مدیریتی اپراتور همراه اول می باشد به عنوان مثال مبلغ 596 می باشد. = 30 + 2*268 برای اپراتور ایرانسل برای بانک معادل 676 = 30 + 2*308 ریال خواهد بود که ثابت می کند اطلاعات منتشر شده در این زمینه صحت ندارد.

با توجه به اینکه ارسال پیامک و پرداخت کارمزد اعلام شده توسط بانک های مختلف با رضایت و درخواست مشتری انجام می شود، در صورت عدم رضایت مشتری از مزایای خدمات فوق، هیچ هزینه ای دریافت نمی کنند، اما مشتریان بانک عزیز، آنها می توانید همچنان از بانکداری آنلاین رایگان، موبایل بانک، رمز دوم پویا یا سایر خدمات پیام کوتاه اطلاعاتی مشابه لذت ببرید.

بر اساس این گزارش، دیروز اخباری مبنی بر تغییر روش محاسبه کارمزد پیامک ها، ماجرا را می توان در آنجا جستجو کرد که بانک پاساگاد به مشتریان خود اعلام کرد: از سال 1401 طبق اطلاعیه تعرفه، اپراتور جدید تلفن همراه، هزینه پیامک بر اساس تعداد پیامک های واریز و برداشت شده نزد بانک محاسبه می شود و هر 6 ماه یکبار به ازای هر پیامک 900 ریال دریافت می شود.

بانک مرکزی در پاسخ به این موضوع اعلام کرد که هیچ اطلاعیه ای مبنی بر افزایش کارمزد پیامک های بانکی صادر نکرده است و آخرین اطلاعیه بانک مرکزی در این خصوص در آذرماه 1398 صادر شده و همچنان معتبر است.

بانک پاساگاد همچنین اعلام کرد: دستورالعمل جدیدی از سوی بانک مرکزی در خصوص کارمزد پیامک تراکنش‌های بانکی صادر نشده است، زیرا بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از 70 درصد مشتریان بانک پاساگاد تراکنش‌های حسابشان محدود شده است، بنابراین نحوه محاسبه کارمزد باید از اشتراک سالانه به هزینه هر تراکنش.اصلاح خواهد شد

این بانک در ادامه بیان کرد: روش عادلانه محاسبه هزینه های مشتریان مستلزم عملکرد هر یک از مشتریان به عنوان مبنای محاسبه و اعمال کارمزد است که پیش بینی می شود هزینه های مشتریان بیش از 70 درصد کاهش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا