اقتصادی

افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی را به بانک‌ها نمی‌برد

دبیرکل انجمن بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری با افزایش نرخ سپرده های بانکی اظهار داشت: در مصوبه جدید شورای پول و اعتبار ، فقط زمان سپرده گذاری به سه ، شش ماه و دو سال تغییر یافته است. به طور قابل توجهی افزایش یافته است ، بنابراین نمی توان انتظار داشت که این امر منجر به از دست رفتن نقدینگی بانک شود پیش از حل مشکل تورم ، افزایش نرخ سود سپرده های بانکی نمی تواند به طور مؤثر نقدینگی را به بانک منتقل کند.

به گزارش patc ، با تصویب شورای پول و اعتبار ، نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یافته است ، بر این اساس نرخ سود سرمایه گذاری های کوتاه مدت عادی ، سرمایه گذاری های کوتاه مدت ویژه سه ماهه و سرمایه گذاری های کوتاه مدت ویژه شش ماهه به ترتیب 10 درصد تعیین شده است. ٪ 14 و٪ 14 بعلاوه نرخ سود سپرده های یک ساله سرمایه گذاری و سپرده های سرمایه گذاری دو ساله به ترتیب 16٪ و 18٪ است.

در همین رابطه ، محمدرضا جمشیدی ، دبیرکل انجمن بانکها و موسسات اعتباری خصوصی ، در مصاحبه با patc توضیح داد: “مصوبه جدید درباره نرخ سود سپرده های بانکی نشان می دهد که شورای پول و اعتبار قطعنامه این است که حداکثر نرخ سود سپرده ها 18٪ است ، اما اکنون سپرده ها به دوره های کوتاه تر مانند سه ماه و شش ماه تقسیم می شوند.

وی با بیان اینکه هدف از این تصویب افزایش نرخ بهره برای جمع آوری نقدینگی تکه تکه شده در بازار است ، اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم فعلی در اقتصاد کشور ، این افزایش نرخ سود سپرده بانکی اثر کنترل یا کاهش نقدینگی را دارد. نامعتبر است .این قابل پیش بینی است زیرا این مصوبه با تغییر در گذشته تغییر نکرده است و نرخ سود 18٪ بدون تغییر باقی مانده است ، اما آنها همچنین سود سپرده‌های دو ساله را در نظر گرفتند. بانکها نمی توانند بیش از یک سال سپرده گذاری کنند.

جمشیدی در ادامه با بیان اینکه علی رغم وجود تورم ، نمی توان پیش بینی کرد نقدینگی جذب شده توسط بانک ها افزایش یابد ، اظهار داشت: نرخ تورم باعث می شود حجم زیادی نقدینگی در بازار معلق شود و تا زمانی که مشکل تورم برطرف نشود ، افزایش سود سپرده بانکی نمی تواند منجر به قطعه قطعه شود. نقدینگی روی بانکها تأثیر می گذارد.

به گفته وی ، افزایش نرخ سود سپرده تا حتی بیشتر غیرممکن است ، زیرا این امر تأثیر منفی بر مبلغ سپرده بانکی خواهد گذاشت. در قانون نرخ سود سپرده های دو ساله 18٪ تعیین شده است ، در حالی که نرخ سود تسهیلات 18٪ است. بانک ها سود ندارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا