اقتصادی

پرداخت وام ازدواج با یک ضامن/ تعیین تکلیف بدهکاران کلان بانکی

patc/پرت رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک ها باید مردم را همراهی کنند و پرداخت وام های خرد را تسهیل کنند، افزود: در بحث پرداخت وام ازدواج اعلام کرده ایم که بانک ها برای پرداخت باید ضامن داشته باشند.

علی صالح آبادی روز پنج‌شنبه 28 در جلسه کمیته گفتگوی دولت و بخش خصوصی فارس در شیراز افزود: یکی از محورهای مهمی که باید در سطح کلان دنبال کنیم، کنترل نقدینگی در کشور است که بسیار نزدیک و مستقیم است. رابطه با تورم، زمانی که نقدینگی از رشد تولید ناخالص داخلی فراتر رود، رشد می کند و باعث تورم در جامعه می شود.

به یاد داشته باشید که از یک سو نیاز بخش خصوصی تامین نقدینگی است و از سوی دیگر اگر بخواهیم یکی از مشکلات اصلی اقتصاد کشور را مطرح کنیم، مازاد تحرک اجتماعی است. بنابراین، در صحبت از ایجاد تورم و صحبت از حل مشکل در زمانی که نقدینگی می تواند موضوع باشد. تامین مالی بخش خصوصی راه حل است.

صالح العبادی افزود: بنابراین باید نقدینگی را به سمت فعالیت های تولیدی و تولیدی سوق دهیم که این امر مستلزم یک سری سیاست ها و تصمیم گیری های بانک مرکزی و نهادهای مختلف است که قطعا نتیجه خواهد داد.

صالح آبادی درباره لزوم هدایت وجوه از سوی نظام مالیاتی به بخش تولیدی می گوید: فعالیت های غیرمولد و دلالان قمار باید مالیات خود را بپردازند، اگر شخصی در خرید و فروش سکه و خودرو فعال است، باید مالیات خود را پرداخت کند. فعالیت ها نباید به این سمت برود.

وی گفت: ایراداتی در سیستم بانکی وجود دارد که به دنبال اصلاح آن هستیم که برخی از آنها باید در سطوح عالی کشور تصمیم گیری شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت عرضه پول داخلی گفت: حجم پول در بازار امسال بسیار خوب است.

صالح العبادی افزود: بانک های مرکزی هم از نظر منابع ارزی و هم در حوزه حواله و اسکناس در وضعیت خوب و قابل قبولی قرار دارند که با عرضه ای که انجام می دهیم آرامش عمومی در بازار حفظ خواهد شد. و ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: ورود ارز به کشور نیز نسبت به گذشته بهبود زیادی داشته است، بخش خصوصی ارز خوبی را وارد چرخه تجاری کشور کرده است و تعهدات ارزی صادرکنندگان به 85 درصد رسیده است. خوش فرم.

مابقی دارایی های بانک باید به تسهیلات تخصیص یابد

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تعیین مازاد دارایی بانک ها گفت: برخی از بانک های ما دارایی مازاد دارند که باید فروخته شود و وجوه حاصله برای راحتی پرداخت می شود.

صالح آبادی افزود: یکی از مشکلات کشور و سیستم بانکی ما این است که فروش این املاک مازاد یا اتفاق نمی افتد و یا خیلی کند انجام می شود و در سطح دولت و دولت این مشکل را داریم. بانک

وی ادامه داد: از بانک‌هایی که سپرده‌های مردم را به ملک تبدیل می‌کنند می‌خواهیم موظف به فروش آن اموال و پرداخت نقدینگی به مردم در قالب تامین مالی شوند و این املاک به حراج گذاشته شود و درآمد آن در اختیار تسهیلات پرداخت بانکی قرار گیرد.

صالح العبادی افزود: در این راستا کارگروهی را در بانک مرکزی برای فروش باقی مانده دارایی های بانک ها به ویژه بانک های خصوصی تشکیل داده ایم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک ها حق ندارند منابع استان را مطالبه کنند و در مکان های خاص به دارایی های خاص تبدیل کنند.

صالح العبادی ادامه داد: اگر بخواهیم تورم را در کشور کنترل و مدیریت کنیم، باید منابع اقتصادی اضافی را به بخش تولید تزریق کنیم تا اینکه از بانک مرکزی خارج شویم که منجر به تورم شود.

لزوم شناسایی تعهدات بدهکار بانک های بزرگ

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف بدهکاران کلان بانکی گفت: بدهکاران بانکی به چند دسته تقسیم می شوند که شامل شرکت هایی است که به وظایف خود عمل کرده اند، بخش های تولیدی که به دلیل شرایط اقتصادی مشکل دارند و بدهکاران به دلیل اشتباهات حسابداری. . آنها هستند، اگرچه می توانند بدهی های خود را بپردازند، اما نمی کنند.

صالح العبادی افزود: بانک ها باید با بدهکارانی که به دلیل وضعیت مالی قادر به بازپرداخت بدهی خود نیستند کمک و همکاری کنند اما بدهکاران بزرگی را که با وجود توان مالی قصد بازپرداخت بدهی خود را ندارند شناسایی کنند.

دسترسی به اعتبار و ابزارهای پولی

وی در خصوص تصویب برنامه منابع مالی گفت: امسال به جز ابزارهای پولی برنامه های دیگری برای تامین منابع مالی داریم، می توان گفت ابزارهای اعتباری از جمله اوراق گام حدود سه ماه است که به خوبی فعال شده است.

صالح آبادی گفت: این ابزار از بهمن 99 تا تیر 1401، 8.8 دهم از 100 میلیارد تومان را مصرف کرده و با ساده سازی مقررات آن در کمیته پولی و اعتباری و ابلاغ آن در چهار ماه گذشته به شبکه بانکی، این عدد افزایش می یابد. 1.9 تریلیون تن و ما قصد داریم به 20000 میلیارد تن افزایش دهیم.

وی افزود: اقتصاد ما یک بانک بنیادی است، بیش از 80 درصد اقتصاد ما از بازارهای پولی تامین مالی می شود و می خواهیم روش های تامین مالی خود را متنوع کنیم تا ضمن تامین نیازهای بخش تولیدی، از رشد بی رویه جلوگیری کنیم. نقدینگی.

نظام بانکی باید در خدمت بخش خصوصی باشد

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اهمیت و جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد کشور، گفت: بانک مرکزی و نظام بانکی باید در خدمت و حمایت از بخش خصوصی که به اعتقاد ما یک محور کلیدی و مهم است، باشند. ما باید حرکت کنیم

وام ازدواج باید توسط ضامن پرداخت شود

صالح العبادی با تاکید بر اینکه بانک ها باید مردم را همراهی کنند و پرداخت وام های خرد را تسهیل کنند، گفت: همچنین در بحث پرداخت وام ازدواج اعلام کرده ایم که بانک ها باید توسط ضامن پرداخت شود، هر بانکی که نیاز به بیش از یک ضامن برای نقض قوانین در صورت عدم رعایت آنها برخورد انضباطی خواهد شد.

وی افزود: باید مراقب وام های کلان باشیم، اما در وام های کوچک که معمولا به صورت اقساطی پرداخت می شود، در ابتدای سال جاری تا سقف 200 میلیون تومان اخطاریه صادر کردیم که در زمره وام های کوچک قرار گرفت. ، در مقابل وثیقه، تملک سختگیرانه نیست و برای متقاضیان دارای رتبه اعتباری خوب، پرداخت باید با قرارداد معتبر انجام شود.

بانک های خصوصی باید عضو کمیته هماهنگی بانکی باشند

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک‌های خصوصی مانند بانک‌های دولتی تحت نظارت بانک مرکزی هستند، تصریح کرد: بانک مرکزی بر بانک‌های خصوصی همان تسلط و کنترلی را دارد که بر بانک‌های دولتی دارد و بانک‌های خصوصی باید عضو کمیته هماهنگی آمار و بانکداری باشد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا