اقتصادی

تشریح صفر تا صد حذف ضامن از وام‌های خُرد

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی تاکید کرد: تصمیم وزارت امور اقتصادی برای حذف ضامن های اعتبارات خرد صرفا به معنای جایگزینی سیستم تایید صلاحیت با ضامن های اعتبار خرد افراد «واجد شرایط» است. نه اینکه از امروز همه افراد جامعه بتوانند از هر بانکی درخواست وام بدهند.

به گزارش patc، عباس حسینی گفت: کاری که وزارت اقتصاد انجام داده این است که رئیس جمهور دستور پرداخت شرایط وام های خرد تا سقف 100 میلیون تومان را صادر کرده و وزیر اقتصاد نیز بر این شرایط تاکید کرده است. سمت پذیرایی مدارک و حامیان متقاضیان واجد شرایط. شرایط کار را آسان تر می کند.

وی تصریح کرد: آیا وزارت اقتصاد به هیچ وجه در خصوص قوانین بانکی و اینکه به چه کسانی وام داده می شود تصمیم گیری می کند؟ بدون صحبت و مداخله در واقع، فرآیند پرداخت وام های جزئی که قبلاً اعلام شده بود در بانک، مطابق با قوانین بانک مرکزی، کمیسیون پول و اعتبار و مقررات داخلی خود بانک، همچنان پابرجاست، با این تفاوت که ما شرایط لازم را داریم. گرفتن ضامن و ما متقاضی وام هستیم وثیقه تسهیل می شود حتی اگر واجد شرایط باشد.

حسینی گفت: بنابراین از امروز برخی برداشت‌ها و برداشت‌ها مبنی بر اینکه مردم در «همه» جوامع می‌توانند بروند و وام بگیرند، اشتباه است زیرا ما قوانین پرداخت تسهیلات را تغییر نداده‌ایم و بودجه و اعتباری را تعیین نکرده‌ایم. برای آن؛ تنها تفاوت این است که هر فردی که طبق قانون بانکی به طور معمول واجد شرایط دریافت وام شناخته شده است، اکنون برای دریافت وام ناچیز نیازی به ارائه ضامن رسمی ندارد و مدرک کسر حقوق برای او کفایت می کند.

وی یادآور شد: البته نباید فراموش کرد که هم اکنون بر اساس مصوبه وزارت اقتصاد جامعه هدف پروژه در مرحله اول کارمندان، بازنشستگان و مستمری بگیران در بخش های دولتی، دولتی و خصوصی خواهند بود. دستمزد دریافت می کنند و در مراحل بعدی سایر بخش ها، جوامع نیز مشمول طرح خواهند شد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد، ذینفعان طرح های اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد را کارکنان و بازنشستگان دستگاه های دولتی، سازمان های مردم نهاد دولتی و سایر شرکت های معتبر خصوصی عنوان کرد. همون شعبه بانکی که حقوق میگیری) تا 50 میلیون تومان بدون ضامن با نامه کسر حقوق تا 100 میلیون باز هم بدون ضامن و کسر نامه با چک یا سفته.

وی افزود: کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی اعم از کارگاه‌ها، شرکت‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط ​​می‌توانند در صورت داشتن رتبه اعتباری A و B (به تشخیص بانک) در بانک محل پرداخت 50 میلیون تومان وام دریافت کنند. آنها ضامن ندارند و می توانند با استفاده از چک صندوق اقدام کنند و همزمان چک یا چک صندوق را دریافت کنند. برای اخذ وام 100 میلیون تومانی علاوه بر موارد فوق، همین فرد باید ضامن ارائه کند.

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، وی گفت: البته اگر رتبه اعتباری این افراد طبق اعلام بانک برابر با C باشد اعم از وام 50 میلیونی و 100 میلیونی، ضامن معتبر و سفته. یا چک حسب مورد در اختیار بانک قرار گیرد.

حسینی یادآور شد: لازم به ذکر است که در بخشنامه وزارت اقتصاد تصریح شده است که تمدید اعتبار بدون ضامن تنها توسط شعبه بانکی که شخص در آن پرداخت می شود انجام می شود نه حتی شعبه دیگری از همان بانک. .

معاون بانکی، بیمه ای و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی تاکید کرد: تعیین رتبه اعتباری شخصی و طبقه بندی بنگاه های خصوصی به بزرگ، متوسط ​​و کوچک همه توسط خود بانک ها انجام می شود و ما به بانک ها نمی گوییم این شرکت را به عنوان یک شرکت بزرگ طبقه بندی کنید. یا رتبه اعتباری فرد را از C به B تغییر دهید؛ ما فکر می کنیم، هر چه قوانین و مقررات بانک حکم کند.

حسینی گفت: همانطور که وزیر اقتصاد اعلام کرد، اگر در بانک باشد، بسته به شرایط، پرداخت تسهیلات به مشتری آسان‌تر است؛ اگر تشخیص دهیم که وضعیت به نفع عموم است، بانک می‌تواند این کار را انجام دهد. یکسان.

وی ادامه داد: در حال حاضر تامین مالی خرد به سایر مشتریان با حساب بانکی مانند گذشته باقی مانده است، یعنی افرادی که کارمند یا بازنشسته بخش دولتی و خصوصی نیستند و دارای حساب بانکی هستند، مانند رانندگان تاکسی یا کشاورز، همچنین می‌تواند از آن بهره‌مند شود. از تسهیلات بانکی که وزارت اقتصاد طبق روال قبلی از آن صرف نظر کرده است که به سادگی صحت ندارد.

معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر این افراد در تصویب مرحله اول وزارت اقتصاد حاضر نشدند، نباید آنها را نادیده گرفت، اما سوال اینجاست که چطور می توان مثلا راننده حمل و نقل عمومی یا کشاورز بود. . بانک ها، بیمه ها و شرکت های دولتی. تایید کنید؟

وی با بیان اینکه اعتبارسنجی این گروه‌ها مستلزم تدوین سازوکار ویژه‌ای است، گفت: وظیفه توسعه و طراحی چنین سازوکاری بر عهده بانک مرکزی است که از سوی رئیس کل بانک مرکزی به دستور شرکت مشاور رتبه‌بندی ایران ابلاغ شده است. رتبه بندی اعتباری در دست بررسی است و تا پایان سال جاری تکمیل می شود و آژانس روش رتبه بندی اعتباری را برای افراد فاقد رتبه اعتباری ایجاد خواهد کرد.

حسینی افزود: باید تاکید کرد که وزارت اقتصاد در مرحله اول تصمیم گرفت تسهیلات پرداختی به مردم از جمله بخش بزرگی از جامعه و خانواده ها را تسهیل کند در حالی که مابقی افراد هستند. این اساسا هنوز رتبه بندی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی پارامترهایی که مبنای شناخت ملی است بر اساس شاخص های بین المللی از جمله «توان استهلاک»، «میزان بدهی غیر نقدی متقاضی»، «عدم چک بلامحل»، «عدم بدهی»، مالیات یا بدون تعهد»، «بدون بدهی به سازمان تأمین اجتماعی، برق، آب، گاز و …»، «بدون محکومیت کیفری» و …

معاون بانکی، بیمه ای و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد افزود: در واقع وزارت اقتصاد به عنوان کاری که در بخشنامه خود معطل مانده، تاکید ویژه ای بر «رتبه بندی» داشته است؛ یعنی ما اکنون هم شرایط مناسب وام و هم تاکید بر رتبه بندی داریم.

حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: بنابراین مصوبه وزارت اقتصاد به این معنا نیست که همه آحاد جامعه از امروز شروع کنند و هر وام بانکی را که می خواهند دریافت کنند، بلکه تنها دستور مشخص ما هستیم و استاندار به ما تسهیل می کند. در حال حاضر شرایط دریافت وام از نظر کاهش میزان وثیقه را دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا