برترین های کار و کسبعمومی

پوسیدگی ریشه قارچ درخت گردو

روش انتقال بیماری ریشه آرمیلاریا درخت گردو

منشا آلودگی میتواند یک باغ آلوده باشد. این بیماری حتی در باغ های مرده نیز تا 50 سال باقی مانده و بیماری را به سایر درختان جدید و یا باغ های همسایه منتقل کند.

روش تشخیص بیماری ریشه آرمیلاریا درخت گردو

با بریدن چوب درختان خواهید دید که؛ چوب درختانی که دچار این بیماری شده اند؛ در شب همانند کرم شب تاب میدرخشند. که در اصطلاح به این درختان روباه آتشین گفته میشود.

لینک خرید نهال گردو .ریشه درختان بیمار؛ بیشترین آسیب را در این بیماری متحمل میشود. از این رو با مشاهده ریشه به آسانی میتوانید وجود قارچ را در آن تشخیص دهید. ریشه ها در اثر ابتلا به بیماری پوسیده میشوند. با کنار زدن خاک و مشاهده ریشه های پوسیده و دارای شانکر خواهید دانست که درخت شما مدت زیادی است، که دچار این بیماری شده است. اگر درخت شما به تازگی به این بیماری مبتلا شده باشد؛ قارچ آرمیلاریا توسط ریشه وارد شده و به تنه داخلی درخت نفوذ میکند. بخش هایی از ریشه که آلوده به بیماری هستند، دچار شانکرهای عمیق میشود.

روی تاج درختان بیمار معمولا خشکی شاخه ها و باریک شدن تاج را مشاهده میکنیم. برگ ها زرد شده و جوانه های برگ قرمز میشوند و در صورت شدت بیماری، طوقه درخت دچار پوسیدگی داخلی شود. که این مورد؛ یکی از مهم ترین راه های تشخیص این بیماری است.

یکی از مهم ترین نشانه های وجود بیماری؛ دیده شدن Mycelial fans در درختان بیمار و مرده است. این میلیسلیال فن ها همانند حصیرهایی سفید رنگ به شکل بادبزن، در بین تنه و چوبهای درخت قرار میگیرند. این قارچ ها اغلب در اواخر تابستان و یا اوایل پاییز در درختان ظاهر میشوند. آنها به صورت خوشه ای نزدیک به پایه درخت رشد میکنند. چترهای قارچ ها به رنگ قهوه ای و عسلی با پرزهای ریز روی آن و تیغه های شعاعی سفید رنگ است.

ریزومورف ها نیز یکی دیگر از علائم ابتلا به قارچ آرمیلاریا به شمار میرود. پیدا کردن ریزومورف های کوچک در ابتدا بسیار مشکل است. با پیشرفت بیماری تعداد و اندازه ی آنها بیشتر خواهد شد. شکل ظاهری ریزومورف ها استوانه ای و به صورت شاخه دار شکل در خاک و یا به صورت پهن در زیر ریشه ها دیده میشوند. قطر آنها معمولا بین 1 تا 5 میلیمتر است. و به رنگ قهوه ای و سیاه دیده میشوند. اغلب روی ریشه های آلوده شده وجود دارند. توصیه میشود، برای تشخیص دقیق این بیماری با متخصصین بیماری شناسی و آفات در پالیزگردو مشورت نمایید.

اسپور پرینتس سفید رنگ با ساقه های سفید تا قهوه ای خالدار با زائده ای روی ساقه ها وجود دارند.

بهترین قارچ کش برای پوسیدگی ریشه درختان |بهترین قارچ کش درخت گردو

خسارت بیماری آرمیلاریا درخت گردو

این بیماری پس از حمله به درختان؛ باعث خشکی، ریزش برگ ها و فشردگی خاک و… میشود. این قارچ با ضعیف کردن درختان، زمینه را برای ابتلا به بیماری های دیگر و یا حشرات فراهم مینماید.

راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری آرمیلاریا درخت گردو

بهترین راه در مواجهه با یک بیماری؛ پیشگیری از ابتلا به آن بیماری است. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، توصیه میکنیم تا راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

همانطور که اشاره شد این بیماری در مناطق معتدل شایع تر است. از این رو برای جلوگیری از این بیماری از درختان مقاوم تر و متناسب با آب و هوای معتدل و مرطوب بهره ببرید.

یعنی ریشه های آلوده را به طور کامل از خاک جدا نموده و آن را در جایی به دور از باغ بسوزانیم. با این کار منشا بیماری در خاک را از بین برده و از انتشار آن جلوگیری میشود.

این یعنی اگر میدانیم در همسایگی و اطراف باغی، این بیماری شایع است. از خرید باغ و پرورش درخت در آن اجتناب نماییم.

تنک کردن درختان مبتلا به این بیماری با ریسک های زیادی همراه است. زمانی که تراکم درختان بیشتر باشد. احتمال ابتلای سایر درختان به این بیماری نیز افزایش چشمگیری میابد. تنک کردن میتواند این احتمال را تا حدودی کاهش دهد. از طرف دیگر تنک کردن به افزایش اینوکلوم ها و قارچ ها نیز کمک کرده و باعث تحریک بیماری خواهد شد. بنابراین تنک کردن برای درختان؛ هم میتواند مفید و هم مضر باشد.

ایجاد مانع در خاک به خصوص در باغ ها میتواند از انتقال بیماری توسط ریزومورف ها جلوگیری کند. کندن خندق به عمق 1 متر و ایجاد موانع فیزیکی پلاستیکی و پرکردن مجدد خاک؛ میتواند یک روش کارامد برای کنترل بیماری شود.

برای کنترل این بیماری استفاده از قارچ کش های زیر موثر است:

بیماری ریشه آرمیلاریایی درخت گردو یکی از مهم ترین و شایع ترین بیماری ها در مناطق مرطوب است. تشخیص این بیماری در مراحل اولیه بسیار دشوار است. و بهترین زمان برای مبارزه با این بیماری در ابتدای ابتلا است. بنابراین برای تشخیص دقیق این بیماری توصیه میکنیم؛ با مشاهده علائم اولیه این بیماری با متخصصین بیماری شناسی و آفات ما در پالیزگردو مشاوره نمایید.

نهالستان پالیزگردو با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی دارای کلیه مجوزهای رسمی از جهاد کشاورزی از جمله شناسنامه معتبر؛ گواهینامه معتبر و رسمی و گواهی ثبت اختراع میباشد. فعالیت اصلی نهال فروشی پالیزگردو در حوزه فروش انواع ارقام نهال از جمله فروش است. همچنین این نهالستان به همراه تمامی نهال ها، گواهی سلامت و ضمانتامه کتبی ارائه میدهد. جهت پیش خرید و یا و یا کسب اطلاع از قیمت نهال گردو با کارشناسان ما در پالیزگردو در ارتباط باشید

منبع : pinterest.com

دکمه بازگشت به بالا