علمی و پزشکی

چرا ابوعلی سینا بیشتر از ما نزد جهانیان شناخته شده و قابل احترام است؟

ابن سینا از نظر وسعت و وزن آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این نیز مرهون دانشمندان بزرگ و مشهور غربی است که شب و روز خود را صرف کاوش در آثار این معجزه کرده اند. . به سوالات علم و فلسفه مدرن پاسخ دهید.

تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و تا ابن سینا این اتفاق افتاده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها اصلاً مشابه آنچه ما در ایران نوشته ایم نیست.

یکی از درس های قانع کننده ما در مورد فلسفه دکارت در آغاز شورش و در طول جنگ سرد بود، زمانی که من در فرانسه برای مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه خوزه تحصیل می کردم. معلم ما دکتر بود. دومینیک لوکور، یکی از دکارت های برجسته در فرانسه، که این را آموزش داد. او در روز اول مطالعه این سوال را مطرح کرد: چرا دکارت قبل و بعد از دیگر فیلسوفان فرانسوی متفاوت است و آیا او یک تافته متفاوت است؟ بگذارید به والدین بگویم که فرانسوی ها همیشه خود را منطقی نشان داده اند و آنها نیز می گویند این دکارت است.

با این سوال، کلاس ساکت بود. سایر دانشجویان پاسخی دادند که استاد با آن موافق نبود. بعد خود معلم با شک و جواب عجیبش کلاس را گرفت که من را هم متعجب کرد. آن روزها مصادف با اوایل انقلاب و جنگ سرد بود و روزنامه نگاران فرانسوی شبانه روز به تفصیل جنگ ایران و انقلاب را پوشش می دادند و مفصل بحث می کردند. معلمان گفتند: وقتی به ریشه انقلاب ایران رسیدید ، به مذهب شیعه روی می آورید ، که برخلاف سایر مذاهب اسلامی ، یک حرکت انقلابی است که با پادشاهان و فرمانروایان در جنگ بوده و از آن بی خبر است. مذهب شیعه.

وی ادامه داد: به نظر من دکارت که یکی از روشنفکران ابن سینا به زبان لاتین بود، نه تنها علم و فلسفه را پذیرفت، بلکه شیوه زندگی او و جانشین ایرانی اش، یعنی من، مبانی فلسفی دکارت را در پیش گرفت. ، بر اساس حکمت ابن سینا در مورد فرد معلق. گذشته از کاربرد علم و فلسفه، می بینیم که دکارت در زندگی خود ناپایدار بوده و برای یافتن خانه ای امن و تحقیق در سایه آن از شهری به شهر و دیار و دیار فرار کرده است و در این شخصیت نخاه خواهد بود. می خواهد از ابن سینا الگو بگیرد. »

من در کلاس بسیار خوشحال بودم که استاد بسیار از ابن سینا سپاسگزاری می کند، اما از اینکه ما ایرانی ها نمی توانیم از اثر ابن سینا دکارت فرانسوی تقلید کنیم ناراحت بودم. این باعث شد که به فکر نوشتن کتابی درباره ابن سینا با ایده های جدید در مورد برنامه تحقیقاتی آینده ام باشم.

پس از فارغ التحصیلی به ایران بازگشتم و در حین تحقیق در دانشگاه صنعتی شریف، در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، برای دانشمندان اسلامی در ایران تحقیق می کردم. در آن زمان دکتر مهدی گلشنی مدیر موسسه تحقیقاتی بود و من تعدادی مقاله ویژه در مورد خیام و خواجه نصیر منتشر کردم. پس از آن کار ابن سینا را گرفتم و در داخل و خارج از ایران یادداشت خواستم تا کتاب منتشر شد. تا پیش از این، علمای ابن سینا به مسائل جسمانی و اسرارآمیز ابن سینا توجه داشتند; اگر در غرب قسمت های دیگری از ابن سینا خوانده می شود مانند ریاضیات، نجوم، نجوم، موسیقی و من دوست دارم به ابن سینای کشورم بروم تا ترجمه آثاری از این قبیل را ارائه دهم. نویسندگان و مترجمان این کتاب نویسندگان و متخصصان شناخته شده ای در زمینه تحقیقات خود هستند. ساسان سپنتا نویسنده ایرانی و مائورو زونتا نویسنده فرانسوی درگذشتند و گفتند که نمی توانند انتشار داستان خود را ببینند.

آقای قسام فینیانوس، دبیر سوریه برای یکی از این مقالات، به دلیل حملات داعش توسط گروه های تروریستی در سوریه، سمت سابق خود را ترک کرد و من اکنون از او اطلاعی ندارم. یکی از بهترین چیزهای این کتاب، کتاب Dr. گلشن و شاگردش دکتر. جمالی که مربوط به شناخت و ارتباط ذهن و مغز از ذهن ابن سینا است. گزارش های نجومی ابن سینا را نیز یکی به فارسی و دیگری به زبان فرانسه نوشته ام که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد. همچنین مقالاتی درباره مفهوم دیدگاه ابن سینا از محققان خارجی داریم که توسط اساتید ایرانی به فارسی ترجمه شده است و این مقالات نیز دیدگاه جدیدی به مضامین روشن ابن سینا دارند.

دلیلی که وی برای نوشتن کتابی درباره ابن سینا انتخاب کرد، نه تنها شناخت ابن سینا بلکه کارهایی بود که این عالم بزرگ در توسعه اسلام انجام داد. او به تنهایی مظهر تمدن است، هر طور که می توانید نگاه کنید! مثلاً اگر تاریخ برخی از دانشمندان شرق و غرب را مطالعه کنید، می بینید که برای پیشبرد اهداف علمی خود، گاهی مجبور بوده اند از علایق خود دست بکشند و از قوانین پادشاهان یا فرمانروایان تبعیت کنند. ما خیلی ها داریم که نیازی به نام بردن از آنها نمی بینند. برخی از خودآگاهان و محرومان اخلاقی و دینی به دلیل نفوذ در زندگی مادی و دنیوی، علم خود را در خدمت به دشمنان مردم قرار دادند.

یکی دیگر از ویژگیهای ابن سینا این بود که وی توسط بسیاری از علوم زمان خود احاطه شده بود. امروزه به دلیل گسترش علم و ظهور دانش جدید ، برخی معتقدند که بر خلاف گذشته ، انسان باید تنها بر یک علم استوار باشد و زندگی انسان برای مطالعه چندین علم برای یک محقق مدرن کافی نیست؛ اما اینها نیز اغلب قادر به ایجاد و تحقیق در همان زمینه تخصصی نیستند. من با برخی از این اساتید در دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاه‌ها آشنا شده‌ام و متوجه شده‌ام که آنها به سادگی اصول ادبیات، دین، فلسفه و سیاست کشور خود را نمی‌دانند. آنها دیگر نقشی در کار حرفه ای خود ندارند. به عنوان مثال ، من یک استاد ریاضیات را می شناسم که جبر است اما دیالوگ هندسی انجام نمی دهد و در عوض ، اگر ابن سینا را مطالعه کنید ، از آنچه او در علوم مختلف شما را احاطه کرده است شگفت زده خواهید شد!

دانشگاه صنعتی شریف و استاد گروه فلسفه علم این دانشگاه در خصوص لزوم توجه دقیق به ابعاد ناشناخته این دانشمند بزرگ نامه ای برای ما ارسال کرده است که در ادامه می خوانید. ما ایرانی ها بسیاری از علما و فیلسوفان بزرگ خود و ابن سینا را نمی دانیم که چگونه و شاید عمل کنیم و همین عدم آگاهی ما را از عرضه کالاهای گرانبها به بازارهای بین المللی باز داشته است. اما سفیدپوستان بهتر از ما هستند. ابن سینا از نظر وسعت و وزن آثارش همواره مورد توجه شرق و غرب بوده است و این نیز مرهون دانشمندان بزرگ و مشهور غربی است که شب و روز خود را صرف کاوش در آثار این معجزه کرده اند. به به سوالات علم و فلسفه مدرن پاسخ دهید. تقریباً در همه کشورهای بزرگ جهان، از ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه گرفته تا الجزایر، هند و پاکستان و تا ابن سینا رخ داده است. مقالات ارائه شده در برخی از این سمینارها اصلاً مشابه آنچه در ایران نوشته ایم نیست. هدف اصلی من از نگارش این کتاب ترجمه و انتشار برخی از این مقالات است و وقتی مطالب این کتاب را مرور کنید با من موافقت خواهید کرد.

23302

دکمه بازگشت به بالا