برترین های کار و کسبعمومی

چرا پای ورزشکار قارچ می گیرد؟

این روزها کوچکترین مشکلی که برای ظاهر افراد اتفاق بیفتد، اعتماد به‌نفس آن‌ها را خدشه‌دار می‌کند. قارچ‌ها می‌توانند تاثیرات منفی زیادی روی پوست افراد داشته باشند، همین مساله افراد را به کسب اطلاعاتی در این زمینه وادار می‌کند.قارچ‌ها در اصل موجوداتی هستند که نمی‌توانند مانند گیاهان فتوسنتز کنند، در نتیجه به عنوان یک انگل روی بدن میزبان (موجودات زنده یا بقایای آن‌ها) رشد می‌کنند و به مرور زمان و در شرایط مطلوب تکثیر می‌شوند. قارچ‌ها خود به دو دسته تک‌سلولی و چندسلولی تقسیم می‌شوند، قارچ‌های بیماری‌زا در واقع از دسته تک‌سلولی‌ها هستند.

کچلی پا، قارچ پا، بیماری پای ورزشکار یا تینه‌آ پدیس (Tinea Pedis که همان نام قارچ پا به انگلیسی است)، نوعی عفونت قارچی شایع و مسری محسوب می‌شود.برخلاف تصوری که از نام قارچ لای انگشتان پا به ذهن عموم می‌رسد، هر کسی در هر سنی ممکن است دچار این عفونت شود، اما به دلیل شیوع این بیماری بین ورزشکاران، به نام بیماری پای ورزشکار نیز شناخته می‌شود.

ورزشکاران معمولا ساعت‌ها پاهایشان را در کفش‌های بسته نگه می‌دارند. تعرق زیاد پا در این شرایط، موجب ابتلا به این بیماری می‌شود.اگر قصد دارید از بروز قارچ پا پیشگیری کنید یا دچار این بیماری شدید و قصد درمان آن را دارید، نگران نباشید. در ادامه این مطلب تمامی نکات لازم در رابطه با این بیماری را توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

Why does athlete's foot get fungus?

قارچ لای انگشتان پا چیست؟

عفونت قارچ پوستی یک اختلال پوستی است که به نام درماتو فیتوز یا کرم قارچی نیز شناخته می‌شود. این عفونت معمولا بین انگشتان پا بروز می‌کند ولی ممکن است به دیگر نقاط بدن مانند کشاله ران یا کف دست نیز انتقال پیدا کند.اما به‌طور کلی انگشتان پا مستعدترین نقطه بدن برای رشد قارچ‌ها هستند. قارچ کشاله ران به انگلیسی Tinea Cruris است و قارچ کف دست Tinea Manuum نام دارد.

این نوع قارچ‌ها اکثرا روی پوست، ناخن و حتی مو رشد می‌کنند اما خوشبختانه وارد جریان خون افراد نمی‌شوند.بثورات پوستی یا پوسته‌ریزی می‌تواند بر اثر بیماری‌های مختلفی مانند پسوریازیس، عفونت‌های باکتریایی و مخمری، آلرژی پوستی و اگزما، درماتیت تماسی و عفونت‌های قارچی به وجود آمده باشد.

پزشکان معمولا با نگاهی ساده متوجه نوع بیماری می‌شوند و در مراحل پیشرفته‌تر نوع بیماری را با آزمایش هیدروکسید پتاسیم (KOH) به‌راحتی تشخیص می‌دهند.این بیماری می‌تواند به شکل مستقیم از فردی به فرد دیگر یا به‌صورت غیر مستقیم از طریق محیط و لوازم آلوده انتقال یابد. بنابراین تشخیص سریع و درمان به موقع این عارضه پوستی از اهمیت بالایی برخوردار است.

علت پوسته شدن لای انگشتان پا

پوسته شدن انگشتان پا ممکن است دلایل مختلفی مانند درماتیت پوستی ناشی از تماس پا با کفش (Shoe Contact Dermatitis)، قارچ پا یا بیماری پای ورزشکار، پای غرق شده (Immersion Foot) یا پای سنگر مانده (Trench Foot)، اگزمای دیس هیدروتیک و سلولیت داشته باشد. در بیماری پای ورزشکار، علت پوسته شدن انگشتان پا تعریق و رطوبت زیاد پا است.

علائم و راه‌های تشخیص قارچ پا یا بیماری پای ورزشکار

قارچ‌ها به‌خودی خود با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند اما این بیماری علائم و نشانه‌هایی دارد که یکی یا چند مورد از آن‌ها در افراد مبتلا بروز می‌کند. با مشاهده علائم زیر می‌توانید تا حدودی به بروز این بیماری پی ببرید.

  • پوسته پوسته شدن (بثورات فلس مانند) یا ترک خوردن پوست پا (معمولا بین انگشتان و کف پا)
  • خارش شدید، سوزش، مورمور شدن و گزگز کردن بین انگشتان یا کف پا
  • زخم شدن پوست پا و درد و خون‌ریزی آن
  • در موارد شدید التهابات و عفونت‌های باکتریایی
  • بی‌رنگ شدن پوست و
  • تاول زدن پا و خارش تاول‌ها

جالب است بدانید بدن برخی افراد بعد از ابتلا به این بیماری به دلیل مقاومتی که دارد، هیچ یک از این علائم را نشان نمی‌دهد. طبیعتا میزان رشد قارچ و راه‌‌های سرایت آن در چنین مواردی بسیار بیشتر است.

 تمرینات پرتاب (پیشرفته)

هنگامیکه در اصول پرتاب مهارت یافتید، از قسمت های مختلف زمین پرتاب کنید. برای این تمرینات همرا بودن با دوستان و هم تیمی ها در گرفتن توپ های برگشتی و انتقال سریع آن ها کمک کننده خواهد بود. این تمرینات شامل 7 موقعیت مختلف است. اما می توانید با توجه به نیازهای خود تمرینات را انجام دهید. باید هر پرتاب را قبل از رفتن به موقعیتی دیگر در زمین انجام دهید. این کار را سریع و با حداقل پرتاب انجام دهید.

با پرتاب لی آپ شروع کنید. به سمت نقطه ای بین خط پرتاب و خط پرتاب سه امتیازی حرکت کنید. از دوست خود بخواهید توپ را پاس دهد و پرتاب نمایید تا موفق شوید. سپس به گوشۀ خط پرتاب بروید و پرتاب کنید. سپس پرتاب از منطقۀ آزاد را امتحان کنید. حرکت در اطراف خط پرتاب را ادامه دهید و پرتاب های مختلفی را تجربه کنید.

پرتاب های آزاد را مرتب تمرین کنید به گونه ای که در خواب هم به راحتی این کار را انجام دهید. یک پرتاب پنالتی اصول کلی پرتاب را نشان می دهد. نمی توانید پای خود را از زمین بلند کنید پس باید حرکت خود را با دقت و صحت انجام دهید.دقت کنید که چند توپ را درست به هدف می زنید.اگر درحالیکه تنفس سختی بعد از دویدن و یا تمرین سنگین دارید، پرتاب های پنالتی خوبی داشته باشید، وضعیت خوبی برای بازی دارید.

تمام تمرینات را در مقابل مدافعان انجام دهید. هرگز نمی توان پرتاب بدوم مزاحم داشت. اگر فقط با خود تمرین کنید و از همۀ فاصله ها پرتاب داشته باشید، هنگام ورود به بازی دچار شوک می شوید. یک مدافع شما را دستپاچه می کند، رو به روی شما قرار می گیرد و تلاش می کند تا را بگیرد و مانع از پرتاب شود.

کفش بسکتبال باید چگونه باشد؟

تقسیم بندی کف کفش بسکتبال بر مبنای استفاده در فضای باز یا سرپوشیده است. کف کفشی که برای زمین سرپوشیده طراحی شده تقریبا نرم است و به زمین بسکتبال که گرد و خاک دارد می‌چسبد. اما کف کفش‌های بسکتبال طراحی شده برای زمین‌های سرباز سفت است و دوام بیشتری در زمین‌های بسکتبال سفت و سخت دارد.

انتخاب نادرست باعث خواهد شد که در جریان بازی مدام سُر بخورید و همچنین کفش سریع فرسوده شود. به همین دلیل برای انتخاب لایه بیرونی مناسب ابتدا باید تصمیم بگیرید که در چه نوع زمینی قرار است بازی کنید. پس از آن باید میزان سفت یا نرم بودن کف کفش را بررسی کنید.یا باید در مورد کفش موردنظر و ویژگی‌هایش تحقیق کنید یا ناخن خود را روی کف کفش بکشید. اگر جنس آن سفت باشد مناسب استفاده در زمین‌های سر باز است اما اگر نرم باشد آنگاه باید از آن در زمین‌های سرپوشیده استفاده کرد.

الگوی لایه بیرونی کفش در واقع الگوی لاستیکی است که تعیین کننده میزان چسبندگی کفش به زمین است. برای اینکه کفش چسبندگی بیشتری به زمین داشته باشد الگوی کف آن باید چندجهتی باشد. چندبعدی بودن یعنی اینکه الگوی کف کفش به سمت تمام جهت‌ها باشد، همانگونه که در عکس سمت چپ نشان داده شده است. چنین الگویی باعث می‌شود تا ورزشکاران از چابکی خود بهره ببرند.

با رعایت این سه دسته‌بندی و امتحان کردن کفش‌های مختلف قادر به یافتن کفش ایده‌آل خود در کمترین زمان ممکن خواهید بود. آیا از این راهنما برای خرید کفش بسکتبال مردانه مناسب خود استفاده کرده‌اید؟ عکس کفش خود را که با استفاده از این راهنما خریدید با ما در اینستاگرام یا فیسبوک به اشتراک بگذارید.

دکمه بازگشت به بالا