اقتصادی

کمبود آب کشت پاییزه ناشی از عدم رعایت الگوی کشت در تابستان است

patc/ خوزستان رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مشکل کم آبی محصولات ما در پاییز امسال به دلیل رعایت نکردن الگوی کشت تابستانه است.

خدارحم امیری زاده امروز 8 آبان در نشست خبری در اهواز گفت: بزرگترین دشت کشاورزی کشور در خوزستان واقع شده است، بنابراین خوزستان در عرصه کشاورزی پیشتاز است.

به گزارش patc، وی با بیان اینکه خوزستان سابقه چندین ساله محصولات اساسی در کشور را دارد، افزود: خوزستان رتبه نخست را در بین 10 محصول کشاورزی کشور دارد. خوزستان انبار غلات کشور و تامین کننده محصولات کشاورزی است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تولیدات کشاورزی خوزستان 17.8 میلیون تن است که رتبه نخست کشور را دارد و 13.5 درصد محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود.

امیری زاده با بیان اینکه خوزستان قطب کشاورزی کشور و تامین کننده و متعادل کننده کالاهای اساسی در بسیاری از مناطق است، گفت: خوزستان 2 میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد اما بیش از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد و تاکنون نشده است. هنوز تولید شده است و ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی افزود: خوزستان پتانسیل و توانمندی های بی نظیری در کشاورزی دارد و باید از این توانمندی ها به بهترین نحو استفاده کرد و برای رسیدن به جهش تولید برنامه ریزی کرد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در نظر داریم در افق 1404 تولیدات کشاورزی خوزستان را به حدود 26 میلیون تن برسانیم که با برنامه ریزی خوب به دور از سیل و خشکسالی می توان به این مهم دست یافت.

امیری زاد با اشاره به افزایش تولید محصولات کشاورزی و کشاورزی پیمانی گفت: کشاورزی پیمانی از سال گذشته در کشور اجرا شد و امسال در بحث کشت گندم بزرگترین حوزه کشاورزی قراردادی خوزستان را اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه باید الگوهای کاشت مناسب را در این منطقه برای جایگزینی کشت های سنتی برنامه ریزی کنیم، گفت: کشاورزی امروز باید زنجیره تولید باشد که در این راستا باید زنجیره ارزش کشاورزی را به درستی برنامه ریزی و ارتقا دهیم.

امیری زاده ادامه داد: امروز هر محصولی دارای یک زنجیره ارزش است، باید به هر محصول توجه ویژه ای داشته باشیم و آن را اجرا و تکمیل کنیم. صنعت تبدیل، تکمیل و تبدیل خوزستان

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان حلقه های مفقوده کشاورزی خوزستان را تحول، تکمیل و فرآوری دانست و گفت: برای تکمیل این زنجیره ها کشاورزی پیمانی را اجرا می کنیم و در این زمینه برنامه ریزی های خوبی انجام داده ایم.

وی افزود: در سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی در کشور و خوزستان، خوزستان تنها استانی است که تولیدات کشاورزی در آن کاهش نیافته است و اکثر استان ها کاهش قابل توجهی در تولید داشته اند.

امیری زاده ادامه داد: پارسال 25 درصد گندم کشور در خوزستان حدود یک میلیون تن و 100 هزار تن خریداری شد. همچنین با افزایش 40 درصدی تولید کلزا قادریم یک سوم کلزای کشور را در خوزستان تولید کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در بخش تولید چغندرقند، خوزستان یک میلیون و 173 هزار تن چغندر قند تولید می کند که حدود 79 درصد از کل تولید چغندرقند پاییزه کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی گفت: همچنین در سال زراعی گذشته بود که از نظر کاهش بارندگی سال بی نظیری بود که تولید عناب به حدود 230 هزار تن رسید و در این زمینه رشد داشته ایم.

امیری زاده ادامه داد: نقش مدیریت برای هر شغلی بسیار مهم است، از طریق مدیریت در جهاد کشاورزی تلاش می کنیم جهش تولید را در عمل ثابت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه شرایط کشت پاییزه امسال نسبت به سال گذشته و سال های گذشته بسیار متفاوت است، گفت: بر اساس آمار و برآوردهای انجام شده طی 50 سال گذشته خشکسالی در کشور بی سابقه بوده است. هو بارندگی در خوزستان بیش از 38 درصد و بارندگی در نواحی بالای خوزستان 45 درصد کاهش یافته و در نتیجه خشکسالی در خوزستان بیشتر از جاهای دیگر است.

وی گفت: علیرغم برنامه ریزی برای افزایش تولید و ثبت رکورد بی سابقه محصولات کشاورزی خوزستان، همچنان با خشکسالی و فشار کم آبی مواجه هستیم.

امیری زاده ادامه داد: متأسفانه به طرح ریاضت کشت های پاییزه روی آورده ایم و مساحت زمین های زراعی و الگوی زمین های زراعی شهرستان را بر اساس میزان آب تامین شده توسط سازمان نیروگاه آبی تعیین کرده ایم.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشاورزان می توانند با رعایت الگوی کاشت بر این بحران غلبه کنند تا در فصل زمستان شاهد بارندگی باشیم و در چند سال آینده شاهد بهبود سطح زیرکشت باشیم.

امیری زاد در خصوص ممنوعیت کاشت برنج در سال زراعی گذشته گفت: در تابستان خوزستان به دلیل مصرف زیاد آب، کاشت برنج را ممنوع کرد، اما برخی کشاورزان بر اساس الگوی کاشت کاشت نکردند که این امر باعث کم آبی و بحران شد و در تابستان نیز کاشت برنج را با مشکل مواجه کرد. خوزستان کشت برنج را ممنوع کرد باعث این کمبود شد.» نحوه کشت را رعایت کنید.

وی افزود: همه محصولات زیر پوشش آب است، تامین آب و مدیریت آن بر عهده سازمان نیروگاه برق آبی است و باید بر اساس میزان آبی که سازمان می تواند از سدهای کرخه، دز، کارون و مارون رها کند برنامه ریزی شود. سطح و نوع تمرین.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان گفت: کشور نباید کشتی را ممنوع کند بلکه باید متناسب با میزان آب کشاورزی را برنامه ریزی کند.

وی گفت: مشکل کم آبی محصولات پاییزه امسال ما به دلیل الگوی ناهماهنگ کاشت تابستانه است.برخی از حوزه های آبخیز امسال کشت برخی از محصولات پاییزه را ممنوع کرده اند و برخی مناطق نیز کشت را محدود کرده اند.

امیری زاده افزود: در سال جاری میزان کل کاشت کلزا حدود 40 تا 50 درصد کاهش یافته است همچنین سطح کاشت چغندر قند نیز حدود 90 درصد کاهش یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: از آب های سطحی به سمت آب های زیرزمینی رفته ایم تا بتوانیم برخی محصولات از جمله چغندرقند را کشت کنیم.

وی گفت: حدود 100 هزار هکتار از اراضی خوزستان توسط چاه های آب زیرزمینی آبیاری می شود و حوضچه آبی برای تامین آب وجود ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی خوزستان در پایان گفت: کشت گندم جایگزین کشت چغندرقند و کلزا معرفی شده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا