علمی و پزشکی

یکی دیگر از درمان های پوکی استخوان

به گزارش شفاف، بیش از 40 درصد مردم ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند که در 10 تا 15 درصد موارد باعث شکستگی و بی ثباتی می شود.

پوکی استخوان با آسیب به ماهیچه های اسکلتی مشخص می شود و در نتیجه استخوان های ضعیف به راحتی شکسته می شوند.

در حال حاضر داروی بیس فسفونات ها شناخته شده ترین داروی پوکی استخوان است که عوارض جانبی ایجاد می کند و برای برخی افراد به خوبی جواب نمی دهد.

دانشمندان کالج لندن به دنبال جایگزین موثر دیگری هستند و اخیراً هورمون کیکی سپتین را که به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، مطالعه کرده اند. مطالعات قبلی نشان داده است که تزریق کیسپتین توسط افراد مورد آزمایش موثر بوده و هیچگونه عوارض جانبی نداشته است.

در یک مطالعه جدید دیگر، 26 مرد بین 18 تا 36 سال کیسپتین را به مدت 90 دقیقه به صورت داخل وریدی دریافت کردند و همچنین به مدت یک ساعت و نیم دارونما دریافت کردند. در هر دو مورد، حجم و فرکانس خون آنها هر 30 دقیقه کنترل می شود.

پس از دریافت این هورمون ها، بدن آنها حدود 24 درصد از استئوبلاست ها، سلول های مغز استخوان را تولید می کند.

پوکی استخوان معمولاً زمانی اتفاق می افتد که بین استئوبلاست ها و استئوکلاست ها – سلول های استخوان شکن – درگیری وجود داشته باشد. اگرچه استئوکلاست ها اغلب عملکرد مفیدی دارند، اما آنها به سادگی با تضعیف استخوان ها در طول زمان آنها را ضعیف می کنند و تعداد آنها از استئوبلاست ها بیشتر می شود.

در یک مطالعه تجربی دیگر توسط دانشگاه جنوب دانمارک، کیسپتین به سلول‌های استخوانی در رگ‌های نفتی اضافه شد. در این حالت، این هورمون نه تنها فعالیت استئوبلاست ها را افزایش می دهد، بلکه از فعالیت استئوکلاست ها نیز جلوگیری می کند.

دانشمند ارشد دکتر دکتر گفت: “ما امیدواریم که این یافته های تحقیقاتی جدید را در مطالعات آینده با هدف مشخص اینکه آیا کیسپتین می تواند درمان جدیدی برای پوکی استخوان باشد، بررسی کنیم.” الکساندر کامنینوس.

این مطالعه بر اساس مقاله اخیر منتشر شده در مجله Clinical Endocrinology & Metabolism است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دکمه بازگشت به بالا