اقتصادی

۳۲درصد وب‌سایت‌های ایرانی از خدمات ابری استفاده می‌کنند

بر اساس تحقیقات بازار ابری آروان، 31 تا 32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند و پس از آن 40 تا 57 درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین در ایران قرار دارند.

به گزارش ابر آروان به نقل از patc، در تحقیق ابر آروان، نام دامنه های ایرانی جمع آوری شده از منابع مختلف داخلی و خارجی به 5 گروه ابر عمومی، ابر خصوصی، ابر نیمه هاست، میزبانی عمومی و میزبانی خصوصی بر اساس مالک IP و دامنه NS تقسیم شدند.

در نهایت، یک محاسبه یک بار بر اساس تعداد دامنه ها برای تعیین تعداد وب سایت های ارائه دهنده هر دسته انجام می شود. در مرحله بعد، برای اندازه‌گیری تأثیر سرویس‌های ابری بر کاربران نهایی خدمات آنلاین، دامنه‌های پرترافیک دوباره وزن می‌شوند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

نتایج این مطالعه نشان می دهد که 16-18 درصد وب سایت های ایرانی از خدمات ابری شرکت های ایرانی و 14-15 درصد وب سایت های ایرانی از خدمات ابری خارجی استفاده می کنند.

همچنین از آنجایی که وب‌سایت‌ها از خدمات ابری استفاده می‌کنند، ۲۳ تا ۲۹ درصد کاربران خدمات آنلاین ایرانی از خدمات ابری داخلی و ۱۷ تا ۲۸ درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات ابری خارجی بهره می‌برند.

2.5 تا 12.3 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابر اروان استفاده می کنند و پس از آن 2.3 تا 17.8 درصد کاربران نهایی خدمات آنلاین قرار دارند.

بین 68 تا 69 درصد از وب سایت های ایرانی در هاست سنتی میزبانی می شوند و به این ترتیب، 43 تا 60 درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات میزبانی سنتی در ایران استفاده می کنند.

50-68 درصد وب سایت های ایرانی از هاست های سنتی داخلی و 1-18 درصد وب سایت های ایرانی از هاست های سنتی خارجی خدمات دریافت می کنند.

از آنجایی که وب سایت ها از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند، 43 تا 48 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین از خدمات هاست ایرانی و 1 تا 12 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین از هاست خارجی استفاده می کنند.

از جمله دلایلی که از هر 10 وب سایت در ایران حدود 7 وب سایت از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند، می توان به زمان های ارائه این خدمات در ایران نسبت به سرویس های ابری اشاره کرد. همچنین اکثر وب سایت های ایرانی سایت های تجاری نیستند و ترافیک و ترافیک کمی دارند، بنابراین می توان انتظار داشت که نسبت به ارائه دهندگان هاست سنتی به امکانات کمتری نیاز داشته باشند.

روش محاسبه میزان استفاده از خدمات ابری در ایران

ابر آروان برای محاسبه میزان استفاده از خدمات ابری در ایران، نام دامنه 150000 وب سایت ایرانی را بررسی کرد. در این مطالعه، ارائه دهندگان خدمات زیرساختی (هاست و CDN) برای وب سایت ها شناسایی شده و تعداد سرویس های ابری مورد استفاده در ایران بر اساس استفاده یا عدم استفاده این ارائه دهندگان از خدمات ابری برآورد شده است.

مرحله 1: شناسایی نام دامنه ایرانی

ابر آروان در اولین قدم برای شناسایی نام دامنه ایرانی فهرستی از منابع معتبر زیر را تهیه کرد:

دامنه ir.رتبه بندی حمل و نقل

دامنه های ثبت شده در سامانه اینماد

دامنه تجاری دارای مجوز از انجمن ملی شرکت های مجازی

نام دامنه وب سایت محاسبه ترافیک نیم بها از اپراتور در سایت سازمان فناوری اطلاعات ایران ثبت شد.

مرحله 2: شناسایی مالک IP و دامنه NS

برای محاسبه میزان استفاده از سرویس ابری، باید ارائه دهنده خدمات زیرساخت دامنه را شناسایی کرد. برای این کار، دو روش در دسترس است؛ استفاده از IP Owner دامنه و استفاده از NS دامنه. با توجه به تفاوت خروجی این دو روش، تصمیم بر این شد که میزان استفاده از سرویس ابری در ایران از این دو روش محاسبه شود.

صاحب IP دامنه را شناسایی کنید

هر دامنه از طریق یک سرویس DNS به یک IP متصل می شود و IP یک سایت متعلق به ارائه دهنده میزبانی سایت است. با کمک یک IP Owner، می توانید بفهمید که هر وب سایت از کدام ارائه دهنده میزبانی می شود. البته IP Owner وب سایتی که از سرویس CDN استفاده می کند قابل شناسایی نیست.

شناسایی دامنه NS

سایت هایی که از خدمات میزبانی و CDN استفاده می کنند اغلب نیاز به ثبت NS اعلام شده توسط ارائه دهنده خدمات برای دامنه خود دارند. از دامنه NS، می توان تعیین کرد که یک وب سایت از کدام خدمات ارائه دهنده استفاده می کند.

پاک کردن لیست دامنه

با توجه به جمع آوری دامنه ها از منابع مختلف، دامنه های فاقد IP Owner یا NS از لیست حذف شدند. بدون مالک IP و NS ممکن است دلایلی مانند انقضا، فیلتر کردن و آدرس های دامنه اشتباه وجود داشته باشد.

مرحله 3؛ طبقه بندی و جداسازی دامنه

با آماده شدن لیست کامل دامنه ها، زمان دسته بندی و جداسازی آنها فرا رسیده است که بر اساس ارائه دهنده خدماتی که استفاده می کنند به دسته های زیر دسته بندی می شوند:

ابر عمومی؛ ارائه‌دهنده خدمات سرور ابری یا CDN پرداختی

ابر خصوصی؛ سازمانی که از سرویس ابری خصوصی خود استفاده می کند.

میزبانی نیمه ابری؛ انتقال به ارائه دهندگان میزبانی سنتی که خدمات ابری ارائه می دهند.

میزبانی عمومی؛ ارائه دهندگان میزبانی عمومی سنتی

امانی خصوصی؛ ارائه دهندگان خدمات امانی خصوصی مانند بانک ها

علاوه بر این، طبقه بندی خروجی گزارش بر اساس ابعاد زیر تجمیع می شود:

در داخل و خارج از ایران

مالک IP و دامنه NS

مرحله 4؛ وزن دامنه

در این تحقیق علاوه بر شمارش تعداد وب‌سایت‌های ایرانی که از سرویس‌های ابری و میزبانی سنتی استفاده می‌کنند، تأثیر سرویس‌های ابری بر کاربران نهایی نیز محاسبه شده است.

وب سایت هایی با ترافیک و بازدید کننده بیشتر در رتبه بندی های جهانی رتبه بالاتری دارند. برای این کار از رتبه سایت ترانکو برای اندازه گیری وزن سایت استفاده کنید.

به عنوان مثال، دیجی کالا نسبت به بسیاری از وب‌سایت‌های دیگر، تأثیر بسیار بیشتری بر روی کاربران سرویس‌های آنلاین دارد؛ بنابراین برای اندازه‌گیری تأثیر سرویس‌های ابری بر کاربران این گونه وب‌سایت‌ها، دامنه آن‌ها دارای وزن بیشتری در مطالعه در نظر گرفته شد.

مزایای استفاده از رتبه بندی Tranco:

دامنه هایی که رتبه های بالاتری دارند ترافیک و بازدیدکنندگان بیشتری دارند.

رتبه بندی دامنه ها در طول زمان متفاوت است و تأثیر این پارامتر در بازه های زمانی قابل بررسی نیست.

مرحله 5؛ محاسبات و خروجی نهایی مطالعه

محاسبات پس از جمع آوری، پاکسازی، مرتب سازی، جداسازی و وزن دهی داده ها انجام شد. نتایج تحقیق به دو بخش تقسیم می شود:

قسمت 1؛ بر اساس تعداد دامنه ها

در این قسمت محاسبات بر اساس تعداد دامنه های وب سایت می باشد و سهم هر دسته به تعداد دامنه های ایرانی اشاره دارد.

بخش دوم؛ در نظر گرفتن وزن دامنه

تعیین وزن به داده ها به محاسبه تعداد کاربران نهایی مشاغل با استفاده از خدمات ابری و میزبانی کمک می کند. در نظر گرفتن وزن دامنه های وب سایت پربازدید به اندازه گیری تاثیر میزبانی و خدمات ابری ایرانی و خارجی بر زندگی کاربران خدمات آنلاین کمک می کند.

رقابت شرکت های ابری داخلی و خارجی برای جذب وب سایت های ایرانی

بخش اول گزارش تعداد سرویس های ابری ایرانی و خارجی مورد استفاده وب سایت های ایرانی

بر اساس IP صاحب نام دامنه محاسبه می شود

با توجه به استفاده از سرویس های ابری توسط IP صاحب نام دامنه، 2.5 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری آروان استفاده می کنند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

بر اساس گزارش‌ها، سهم کل سرویس‌های ابری عمومی از وب‌سایت‌های ایرانی حدود 31 درصد است که نزدیک به 16 درصد آن سهم ارائه‌دهندگان خدمات ابری ایرانی و 15 درصد به ارائه‌دهندگان خدمات ابری خارجی اختصاص دارد.

نیمی از وب سایت های ایرانی که از خدمات ابری استفاده می کنند، مشتریان ارائه دهندگان خدمات ابری داخلی هستند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

بر اساس این مطالعه، 69 درصد از وب سایت های ایرانی همچنان از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند. نزدیک به 50 درصد از وب سایت های ایرانی بر روی هاست ایرانی و حدود 18 درصد بر روی هاست خارجی میزبانی می شوند. سهم هاست خصوصی کمتر از 1 درصد است.

علاوه بر این، ارائه دهندگان میزبانی سنتی که در حال انتقال به خدمات ابری هستند، 18.2 درصد از وب سایت های ایران را ارائه می دهند.

محاسبات مبتنی بر دامنه NS

محاسبه میزان استفاده از سرویس ابری بر اساس نام دامنه NS نشان می دهد که 12.3 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری اروان استفاده می کنند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند. حدود 18 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری ایرانی و 14 درصد از خدمات ابری خارجی استفاده می کنند.

0.6 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات میزبانی سنتی خارجی و 64.8 درصد از خدمات میزبانی سنتی داخلی استفاده می کنند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

68 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند. تقریباً 68 درصد از وب سایت ها از ارائه دهنده هاست داخلی و کمتر از 1 درصد از ارائه دهنده هاست خارجی استفاده می کنند.

علاوه بر این، 2.6 درصد از وب سایت ها از خدمات ارائه دهندگان میزبانی استفاده می کنند که در حال انتقال به خدمات ابری هستند.

رضایت کاربر نهایی از سرعت و کیفیت خدمات زیرساخت ابری کسب و کار

بخش دوم گزارش؛ تعداد سرویس‌های ابری ایرانی و خارجی مورد استفاده کاربران سرویس آنلاین ایرانی

بر اساس IP صاحب نام دامنه محاسبه می شود

با محاسبه میزان استفاده از سرویس ابری توسط صاحبان IP دامنه، 40 درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات ابری استفاده می کنند که 23 درصد آن به ارائه دهندگان خدمات ابری ایرانی و 17 درصد به ارائه دهندگان خدمات ابری خارجی اختصاص دارد.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

این در حالی است که حدود 2.3 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین به دلیل استفاده از وب سایت ها در ابر آروان تحت تأثیر خدمات آروان قرار می گیرند.

بانک‌ها و سازمان‌های بسیار بزرگی که از خدمات ابری (به میزبانی خصوصی) استفاده می‌کنند، واسطه‌هایی هستند که ۶.۶ درصد از کاربران نهایی از خدمات ابری بهره می‌برند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

در ایران نزدیک به 60 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند.

20.4 درصد از کاربران از خدمات مدیریت شده استفاده می کنند که در حال انتقال به ارائه خدمات ابری هستند. 12.4 درصد از کاربران از خدمات هاست خارجی سنتی و 19.9 درصد از خدمات میزبانی داخلی سنتی استفاده می کنند.

علاوه بر این، 7.4٪ از کاربران نهایی خدمات آنلاین از خدمات میزبانی خصوصی استفاده می کنند.

محاسبات مبتنی بر دامنه NS

محاسبه میزان استفاده از سرویس ابری بر اساس دامنه NS نشان می دهد که 17.8 درصد از کاربران سرویس آنلاین از خدمات ابری اروان استفاده می کنند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

این مطالعه نشان می دهد که نزدیک به 57 درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات ابر عمومی استفاده می کنند. 29 درصد کاربران از خدمات ابری ایرانی و حدود 28 درصد از سرویس های ابری خارجی استفاده می کنند.

سازمان های بزرگی که به طور سنتی از مراکز داده داخلی (میزبان خصوصی) استفاده می کنند، 6.7 درصد از کاربران خدمات آنلاین را تحت تأثیر قرار می دهند.

3.6 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین از خدمات ابر خصوصی استفاده می کنند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

محاسبات بر اساس دامنه های NS نشان می دهد که 43 درصد از کاربران نهایی خدمات آنلاین در ایران از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند.

1.8٪ از کاربران خدمات آنلاین از خدمات مدیریت شده استفاده می کنند که در حال انتقال به خدمات ابری هستند. نزدیک به 1 درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات میزبانی خارجی و 34.3 درصد از کاربران خدمات آنلاین از خدمات میزبانی داخلی استفاده می کنند. علاوه بر این، 6.7٪ از این کاربران از خدمات میزبانی خصوصی استفاده می کنند.

رشد ترافیک با رشد ترافیک همبستگی مثبت دارد و به نفع خدمات ابری است

در قسمت اول گزارش، تحقیق بر اساس تعداد نام های دامنه انجام شد و نسبت سرویس های میزبانی سنتی به سرویس های ابری 70 به 30 بود. در عین حال، بررسی اثربخشی کاربران نهایی سرویس آنلاین با وزن کردن دامنه ها، نسبت به نفع خدمات ابری تغییر کرده است؛ به گفته NS، تأثیر سرویس های ابری بر کاربران نهایی خدمات آنلاین در مقایسه با سرویس های میزبانی سنتی است. تقریبا 60 تا 40 بار

در حالی که وب سایت های بیشتری از خدمات میزبانی سنتی استفاده می کنند، با وزن دهی به دامنه ها بر اساس ترافیک و بازدید، خدمات ابری بیشتر از خدمات میزبانی سنتی به کاربران نهایی خدمات آنلاین کمک می کند.

32 درصد از وب سایت های ایرانی از خدمات ابری استفاده می کنند

می توان نتیجه گرفت که هر چه یک سایت تعداد کاربران بیشتری داشته باشد و هر چه سایت در زندگی اکثر افراد برجسته تر باشد، نیاز بیشتری به استفاده از خدمات ابری دارد.

طبق گزارش گارتنر، طی سه سال آینده، بیش از 85 درصد از سازمان‌های دیجیتال مبتنی بر معماری‌های ابری خواهند بود.

در ایران، با رشد اکوسیستم استارتاپی و افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، می‌توان پیش‌بینی کرد که تقاضا برای خدمات و امکانات ابری از وب‌سایت‌ها افزایش یابد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا