نرخ کلیک (CTR) چیست؟
کلمه CTR در واقع مخفف عبارت Click Through Rate و به معنی “نرخ کلیک” است. اما حالا به زبان ساده، CTR یا نرخ کلیک یعنی چه؟ در واقع این کلمه در دنیای سئو به تعداد کلیک هایی که در نتایج گوگل روی وب سایت شما میشود اشاره میکند.
نکته: CTR خرید بک لینک معتبر در دنیای تبلیغات هم کاربرد دارد که در ادامه مقاله در موردش توضیح میدهم.
منظور از بازدید در گوگل چیست؟
در مثال بالا گفتم که 100 نفر ماهانه کلمه را در گوگل جستجو کرده و عنوان سایت ما را مشاهده میکنند. این بازدید را در زبان تخصصی سئو و البته در ابزار سرچ کنسول، IMPRESSION میگویند. پس ایمپرشن تعداد بازدیدهای یک صفحه در گوگل و نرخ کلیک تعداد کلیک ها در برابر ایمپرشن هاست. حالا که میدانید ایمپرشن چیست، میتوانم فرمول محاسبه CTR را هم به شما توضیح بدهم.
فرمول محاسبه نرخ کلیک سایت چیست؟
فرمول این است: تعداد کلیک ها، تقسیم بر تعداد ایمپرشن یا همان بازدید ضربدر 100
مثلا تصویر بالا را نگاه کنید، در سرچ کنسول به ما گفته شده که یک صفحه مان در گوگل 1,639 بار دیده شده یا همان ایمپرشن گرفته، در ادامه همین صفحه 1,079 کلیک هم جذب کرده.
حالا تعداد کلیک تقسیم بر تعداد ایمپرشن چقدر میشود؟ جواب: حدود 0.65 حالا اگر بخواهیم این عدد را به درصد تبدیل کرده و بفهمیم نرخ کلیک چند درصد بوده، آن را ضربدر 100 کرده و جواب میشود: 65%
بنابراین نرخ کلیک این صفحه از سایت ما 65 درصد بوده.
آیا CTR فقط در سئو معنی دارد؟
خیر، نرخ کلیک به طور کلی واژه پرکاربردی است اما بیشتر از همه در دنیای سئو و بعد از آن تبلیغات استفاده میشود. منظور از CTR در تبلیغات، نرخ کلیک روی یک تبلیغ است. مثلا اگر تبلیغ شما در سایت ایسنا در روز 1 میلیون نفر بازدید داشته ولی 500 هزار نفر روی آن کلیک کنند، نرخ کلیک تبلیغ تان برابر با 50 درصد است.
چرا نرخ کلیک در سئو مهم است؟ اهمیت نرخ کلیک
اگر قبلا مقاله را خوانده باشید، میدانید که سئو سایت نزدیک به 200 فاکتور مختلف دارد. اما گوگل در همین حینی که این 200 فاکتور را برای بررسی قدرت سئو سایت شما بررسی میکند، به 3 سیگنال از طرف کاربران هم توجه زیادی دارد. این 3 سیگنال عبارتند از:
- نرخ کلیک در نتایج جستجو
- زمان ماندگاری کاربر
در واقع گوگل با توجه به این 3 سیگنال در صفحه، تصمیم میگیرد که سایت شما باید در نتیجه اول باشد یا در انتهای صفحه 1!
اما در مورد کلمات بالا: زمان ماندگاری کاربر یا TIME ON SITE به مدت زمانی که کاربر در سایت شما باقی میماند اشاره میکند. نرخ پرش یا هم به این اشاره دارد که چه تعداد از کاربران بعد از کلیک روی عنوان صفحه شما، به دلایلی مثل محتوای بد، سرعت کم و… سریعا از سایت تان خارج میشوند.
در بین این 3، اهمیت نرخ پرش از همگی بیشتر است اما یک نکته مهم را نباید فراموش کنیم: تا زمانی که نرخ کلیکی نباشد، نرخ پرش و زمان ماندگاری هم وجود ندارد! این یعنی اگر نتوانید مخاطبان را در گوگل به سایت خودتان جذب کنید، مابقی ماجرا مهم نیست چون در سئو شکست خورده اید!
چه نرخ کلیکی خوب است؟
در یک کلام: نرخ کلیکی که از رقبا بیشتر باشد! همیشه در همه دوره های سئو هم گفته ام: سئو رقابت است، بنابراین در هر حوزه ای که از رقبا بهتر باشید، رتبه بهتر مال شماست. در مورد نرخ کلیک هم همینطور. با این حال اگر عدد دقیق میخواهید، اصولا اعداد بالای 70 درصد برای لینک اول اعداد خوبی هستند. اما خب موضوع مهم تری که باید درک کرد این است که به طور کلی نمیتوان گفت چه نرخ کلیکی خوب است یا بد. چرا؟ تصویر پایین را مشاهده کنید:
همانطور که میبینید در این صفحه قبل از لینک های اول، گوگل نقشه را به مخاطبان نشان میدهد و خب تعداد زیادی از آنها وارد نقشه گوگل میشوند. بنابراین در این کلمه حتی نرخ کلیک سایت اول هم بسیار پایین است. این شرایط برای دیگر کلماتی که در آنها ویدیوهای آپارات و ، توضیحات گوگل، ابزارهای خود گوگل و… نمایش داده میشود هم به همین صورت است. بنابراین خیلی از کلمات هستند که در آنها رسیدن به نرخ کلیک های بالا غیر ممکن است. به عنوان یکی از نکات مهم سئو هم بدانید که اصولا ما زمان و بودجه مان را برای سئو کردن سایت در چنین صفحاتی هدر نمیدهیم چون اغلب شان بازدهی کمی دارند.
آموزش افزایش CTR
الان به خوبی با اهمیت نرخ کلیک آشنا هستید و میدانید که افزایش CTR چه تاثیر مهمی روی بهبود سئو سایت تان دارد. بنابراین در ادامه راهکارهایی برای افزایش نرخ کلیک را به شما توضیح میدهم.
1. نوشتن عناوین جذاب
تصور کنید در گوگل عبارت را جستجو کرده و در لینک اول و دوم این عناوین را میخوانید:
حالا انتخاب تان کدام است؟ کلیک روی عنوان اول یا دوم؟ احتمالا عنوان دوم. در مورد دیگر کاربران هم شرایط به همین صورت است و اصولا مخاطبان روی عنوان هایی کلیک میکنند که بیشتر برای شان جذاب باشد. بنابراین اولین قدم برای افزایش کلیک صفحات، بهینه سازی عنوان ها و جذاب تر کردن آنهاست. چطور؟ به طور خلاصه برای نوشتن عنوان جذاب:
- روی نیاز کاربر تمرکز کنید مثلا قیمت، رفع نیاز سریع و…
- از اعداد در عنوان کمک بگیرید
- کلمات خاص ولی قابل فهم استفاده کنید
- عنوان را آنقدر طولانی نکنید که در نتایج نمایش داده نشود
دقت کنید، آن عنوانی که در نتایج نمایش داده میشود میتواند با عنوان خود صفحه متفاوت باشد. چرا که اولی در تگ TITLE صفحه و دومی در تگ H1 صفحه قرار میگیرد. اگر میخواهید عنوان صفحه و H1 را متفاوت بنویسید، به سراغ مقاله یا بروید.
نکته: در وبینار افزایش بازدید سایت، 140 تا 1400 کلیک چند تکنیک مهم در مورد افزایش بازدید سایت با کمترین زحمت گفتم. یکی از آنها همین بهینه سازی دوباره عناوین صفحاتی است که در سرچ کنسول نرخ کلیک پایینی داشته و ایمپرشن بالایی دارند. بنابراین به عناوین اهمیت زیادی بدهید.
2. نوشتن توضیحات متا
توضیحات چیزی است که در تصویر بالا مشخص شده. راستش را بخواهید در جذب کلیک، نقش خیلی پررنگی ندارد اما در هر حال اینکه بتوانیم توضیحات جذابی بنویسیم، بالاخره شانس کلیک روی عنوان مان را افزایش میدهد. البته خوب است این را هم بدانید که گوگل خیلی مواقع با توجه به کلمه ای که کاربر جستجو میکند، متن توضیحات متا را تغییر داده و متن دلخواهش را از صفحه به او نمایش می دهد. در هر حال برای نوشتن یک توضیحات متای جذاب، باید دقیقا مثل عنوان روی چیزهایی که به نیاز مخاطب مرتبط است تمرکز کرده، از اعداد کمک گرفته و با کلمات و جملات خاص، مخاطب را به کلیک ترغیب کنید.
3. استفاده از اسکیما
اسکیما یک سری کد هستند که در صفحات شما قرار گرفته و باعث میشوند گوگل بتواند بهتر محتوای تان را بررسی کرده و شناسایی کند. در نتیجه، هم قدرت سئو سایت تان بیشتر میشود و هم احتمال نمایش ریچ اسنیپت ها برای آن افزایش پیدا میکند. اضافه کردن اسکیما به سایت در سایت های وردپرسی کار آسانی است، این مورد را هم در مقاله آموزش افزودن اسکیما آموزش دادم و هم در به طور تصویری نحوه اضافه کردن انواع دیگر اسکیماها مثل FAQ را توضیح دادم.
یک تکنیک کلاه سیاه سئو : آیا از ربات برای افزایش نرخ کلیک کمک بگیریم؟
شاید بعضی از شما الان با خودتان فکر کرده باشید که: خب وقتی افزایش CTR صفحه میتواند باعث افزایش رتبه شود، چطور است با کمک ربات های بازدیدکننده، نرخ کلیک صفحات مان را در گوگل بالا برده و رتبه مان را بهبود بدهیم؟خب در واقع این یک تکنیک کلاه سیاه سئو است، دروغ چرا، خودم هم چند بار از آن استفاده کرده و اتفاقا بازخورد خوبی گرفتم. اما نکته مهم این است:
حتی اگر بخواهیم از اصول انجام این تکنیک که بلد نیستید بگذریم، به تازگی گوگل نسبت به این تکنیک حساسیت بسیار زیادی پیدا کرده. این یعنی ممکن است حتی استفاده از در سایت برای افزایش CTR، در نهایت باعث از دست رفتن همان جایگاه قبلی تان شده و شرایط را برهم بریزد! بنابراین به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنم که از این راهکار استفاده کنید.
نکات مهم در جلوگیری از کلیک فیک در Google Ads
پیش از آن که به بررسی نکات مهم و کلیدی در رابطه با کلیک های فیک بپردازیم، لازم است بدانید که دقیقاً منظورمان چیست. زمانی که از وجود کلیک های تقلبی صحبت می کنیم، در واقع منظورمان این است کلیک هایی که بر روی تبلیغات انجام شده است که از طرف گوگل غیرقانونی هستند. به عنوان مثال می توان به کلیک هایی از طرف نرم افزارهای مخرب همچون ربات ها یا کلیک های غیرعمدی اشاره کرد. جهت آشنایی شما عزیزان، در ادامه به مثال های بیش تری در رابطه با کلیک های تقلبی می پردازیم:
- استفاده از نرمافزارهای فریبدهنده یا ربات ها که بهعنوان ابزارهای خودکار کلیک کردن شناخته شدهاند.
- کلیکهای فرعی نیز کلیک اضافه به حساب می آیند که بهعنوان مثال، میتوان به دو بار کلیک کردن بر روی تبلیغ اشاره کرد و باید بدانید که این کلیکها برای تبلیغکننده، هیچ ارزشی نخواهد داشت.
- کلیکهای دستی نیز بهعنوان کلیکهای تقلبی تلقی میشوند، زمانی که بهمنظور افزایش سود میزبانان تبلیغات شما در وبسایتشان یا افزایش هزینههای تبلیغات شما انجام می شود.
- …
آسیبهای ناشی از کلیک هرز به کمپینها
در واقع کلیک هرز زمانی اتفاق میافتد که شخص سومی مدام بر روی تبلیغ شما کلیک کند. انجام این کار باعث میشود هزینههای شما از بین رفته و در نهایت کمپین شما دچار آسیب شود. در واقع هدف رقبای شما این است که بودجه تبلیغاتی شما را در نهایت به اتمام برسانند. کنار بردن رقبا از نتایج گوگل با استفاده از این روش، کاملاً غیراصولی و غیراخلاقی است.
صاحبان سایتهای دیگر، رقبای شما و مشتریان افرادی هستند که میتوانند از کلیکهای فیک استفاده کنند و مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورند. نگران نباشید ما در ادامه راهکارهایی را بیان میکنیم که با استفاده از آنها، میتوانید تمام مشکلات مربوط به کلیکهای تقلبی را از بین ببرید.
روشهایی برای جلوگیری از کلیکهای تقلبی در تبلیات گوگل
در این بخش، روشهایی را مطرح میکنیم که به شما کمک میکنند از آسیب به کمپین تبلیغات گوگل و بسیاری موارد دیگر، جلوگیری کنید. روشهایی که لازم است آنها را بشناسید، عبارت است از:
- جدا کردن برخی از IP ها
- فعال بودن
- هدفگذاری
در ادامهی مقاله هر کدام از موارد بالا را بهطور خلاصه توضیح میدهیم و در رابطه با هر کدام، نکات کاربردی و مهمی را مطرح میکنیم.
نحوهی جدا کردن برخی از IP ها
ممکن است به انجام کلیک های تقلبی توسط IP ها شک کنید. برای آنکه بتوانید تبلیغات خود را از دید کاربران دور نگه دارید، لازم است اقدام به جدا کردن IP ها نمایید. برای انجام این کار، ابتدا به بخش Setting رفته و در ادامه در بخش IP Exclusions، برای جداسازی، IP های مدنظرتان را وارد نمایید. پس از آنکه این تنظیمات انجام شوند، دیگر IP مدنظر شما بر روی هیچ دستگاهی نمایش داده نمیشود. در بخش نهایی مقاله، در این مورد توضیحات بیشتری را در اختیارتان قرار میدهیم.
فعال بودن و بررسی وبسایت بهصورت مداوم
سعی کنید پیش از آنکه اتفاقی بیفتد، بهخوبی ابعاد مسئله را بررسی کنید. برای جلوگیری از کلیک فیک گوگل ادز ، بهتر است وبسایت خود را مدام بررسی کنید و بهاصطلاح فعال باشید. در گوگل ادوردز، میتوانید برای بررسی کلیکهای نامعتبر از طریق داشبورد اقدام کنید. البته ممکن است این اطلاعات را در گزارشهای خود پیدا نکنید. در این صورت میتوانید از قسمت Campaigns و Modify columns for campaigns، به بررسی گزینههای Invalid Interaction rate، Invalid clicks، Invalid Interactions و Invalid click rate بپردازید. برای آنکه گزارشهای بعدی را ببینید، لازم است این گزینهها را فعال کرده باشید.
بهصورت دقیق هدفگذاری کنید
سعی کنید بهصورت دقیق هدفگذاری کنید. در این صورت میتوانید تا جایی که امکان دارد از کلیکهای اضافه جلوگیری کنید. بهعنوان مثال ممکن است متوجه شوید که از یک مکان و زمان مشخص، کلیکهای نامعتبر در گوگل ادوردز شما قرار گرفته است. برای جداسازی آن مکان، به سراغ تنظیمات موقعیت مکانی بروید. برای انجام این کار به قسمت Settings و Locations بروید، نام محل را نوشته و در نهایت گزینه exclude را انتخاب کنید.
ریتارگتینگ روشی مؤثر برای جلوگیری از کلیکهای تقلبی تبلیغات گوگل
برای آنکه از مشکلات ناشی از کلیکهای تقلبی تبلیغات گوگل برای کمپینها جلوگیری شود، میتوان از روشی به نام ریتارگتینگ استفاده کرد. این روش کمک میکند تنها کاربرانی تبلیغات شما را مشاهده کنند که یک بار حداقل وارد سایت شما شده باشند. احتمال این مورد زیاد است که این دسته از کاربران به محصولات و یا خدمات سایت شما علاقهمند باشند. اما شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که نحوهی عملکرد ریتارگتینگ به چه صورت است؟ پاسخ این سؤال را در مراحل زیر بخوانید.
- مشتری بالقوه وارد سایت شما میشود.
- در این زمان، در مرورگری که مشتری با استفاده از آن وارد سایت شده است، یک کوکی ذخیره میشود.
- بهطور خودکار، این کوکی در وبسایت تبلیغکننده، ذخیره خواهد شد.
- در ادامه با تشخیص مشتری و البته ورود او به دیگر سایتها، با توجه به محصولات و خدماتی که پیش از این در سایت شما دیده است، تبلیغات خصوص او نمایش داده میشوند.
با بلاک کردن آدرس IP در گوگل ادوردز از کلیکهای اضافی جلوگیری کنید
و اما روش دیگری که به جلوگیری از کلیکهای اضافی در گوگل ادوردز کمک میکند، بلاک کردن آدرس IP است. مطمئناً میدانید که در حالت پیش فرض، هر کاربری میتواند تبلیغ شما را مشاهده کرده و بر روی آن کلیک کند. تا این جا مشکلی نیست، اما اگر این کلیکها مکرراً تکرار شوند، باید چه کنید؟
میدانید کلیکهای اضافی در نهایت میتوانند هزینههای سنگینی را برای شما به بار بیاورند. درست است که بسیاری از کلیکها توسط کاربران انجام میشود، اما رقیبان شما میتوانند با کلیکهای اضافه، برای شما دردسرساز شوند. برای آن که از شر این رقبا خلاص شوید، تنها لازم است او را در لیست IP های حذف شده، اضافه کنید. برای انجام این کار، تنها کافی است مراحل زیر را طی کنید:
- از طریق google.com، وارد حساب گوگل ادوردز خود شوید.
- از منوی داخلی سمت چپ، قسمت تنظیمات را پیدا کرده و وارد آن شوید.
- اکنون لازم است آدرسهای IP کمپینی که قصد مسدود کردن آن را دارید، انتخاب نمایید.
- در ادامه گزینه حذف IP را انتخاب کنید.
نکته: ممکن است این گزینه در بخش تنظیمات اضافی پنهان باشید.
اکنون باید برای حذف نهایی، آدرس IP موردنظر را جاگذاری کنید.