برترین های کار و کسبعمومی

دلایل موفقیت رستوران ها چیست ؟

آشنایی با عوامل موفقیت رستوران

تعریف موفقیت از نظر هر شخصی متفاوت است کسب درآمد عالی و سود ایده آل، رسیدن به موقعیت اجتماعی، گسترش دادن کار ، تبدیل شدن به برند، داشتن کارمندان بیشتر و….  هر کدام می تواند نوعی موفقیت برای هر فرد محسوب شود. فرقی نمی کند چه تعریفی از موفقیت دارید و رستوران و یا چه کسب و کاری را راه اندازی کرده اید، چنانچه می خواهید سرپا باشید فراموش نکنید در خدمت به مردم و در چرخه خرید و فروش نباید کوتاهی کنید و حق را ادا کنید. رضایت مشتری و پرسنل شما بی شک در آینده رستورانتان اثر گذار است. در ادامه به بررسی دلایل موفقیت بهترین رستوران های سنندج می پردازیم.

باغ رستوران های سنندج |بهترین رستوران سنندج

عوامل تاثیر گذار در موفقیت رستوران :

1-      تعریف جامعی از رستورانتان و هم چنین مشتریانتان داشته باشید .جواب واضحی برای سوالات خود داشته باشید . مشخص کنید که رستوران شما در چه سطحی از خدمات است و بازار شما چه گروهی از مردم هستند . قبل از راه اندازی رستوران برنامه ریزی کنید و به وضوح مشخص کنید که می خواهید چه نوع سرویس هایی ارائه دهید؟ چه برنامه کسب و کاری دارید ؟ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما چیست ؟ برای اجرای بی نقص امور در هر بخشی از رستوران چه زیرساخت ها و برنامه ریزی هایی لازم دارید ؟

2-      قبل از راه اندازی رستوران ، هزینه ها را تخمین بزنید . شما باید سرمایه کافی برای خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی، مکان مناسب ، حقوق پرسنل ، تامین مواد اولیه ، قبوض ، بازاریابی و تبلیغات رستوران و  …. حداقل برای مدت 6 ماه در نظر بگیرید . بعد از گذر از این مرحله و با در نظر رفتن نکات لازم در خصوص اصول مشتری مداری و جذب مشتری ، به مرور زمان تا 5 سال می توانید به حداکثر درآمد برسید . پس از گذشت 5 سال شما نیاز به سرمایه گذاری مجدد ، خلاقیت و نوآوری دارید . تغییر دکوراسیون ، تغییر منوی غذایی ، ارائه خدمات بیشتر و … هر کدام از این تغییرات می تواند راز بقای شما در دنیای پر رقابت رستوران شود .

3-     محل رستوران خود را در جایی انتخاب کنید که قابل دسترسی باشد . چنانچه هدف شما مشتری های خانوادگی است علاوه بر دسترسی ، امنیت هم اهمیت دارد و نمی توانید در نقاط دور از شهر که فاقد امنیت و دسترسی لازم هستند رستورانتان را راه اندازی کنید .

4-     در جهت کسب رضایت مشتری تلاش کنید چرا که با افزایش تعداد رستوران ها ، گزینه های زیادی برای انتخاب دارند . با آموزش پرسنل رستورانبه منظور برقراری روابط محترمانه و صمیمانه با مشتری و هم چنین با استخدام تیم آشپزی حرفه ای ، مجرب و خلاق می توانید رضایت بیشتری بدست آورید .

5-     یکی از عوامل تاثیر گذار بر رضایت مشتری کیفیت است . کیفیت غذا و کیفیت خدمات آن چیزی است که شما باید به صورت متمرکز و مداوم به آن توجه کنید و حرف اول را در جذب مشتری می زند .

6-      از مشتریان و پرسنل خود نظر خواهی کنید . گاهی یک انتقاد یا پیشنهاد می تواند بسیار سازنده باشد . همواره تلاش کنید نقاط مثبت رستوران خود را پر رنگ کنید و نقاط منفی را کم رنگ و حذف کنید .

7-      دکوراسیون و چیدمان رستورانبه نحوی باشد که باعث انتقال احساس آرامش به مشتریان شود . استفاده از رنگ بندی و نورپردازی خوب ، فاصله گذاری مناسب صندلی ها و میزها و هم چنین جنس مرغوب آن ها باعث احساس رضایت مشتریان می شود .

8-     در هر نقطه ای از موفقیت و در هر درجه ای از شهرت که هستید حتما بازاریابی داشته باشید . تبلیغات رستوران آن هم به صورت پیوسته باعث ماندگاری نام شما در ذهن مشتری ها می شود . برای این کار برنامه بازاریابی داشته باشید ، بودجه در نظر بگیرید و نتایج را ارزیابی کنید . مثلا می توانید هر چند وقت یک بار جشنواره غذا یا مسابقه غذا خوردن برگزار کنید و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی ، آن را رسانه ای کنید و هم چنین میتوانید از افراد مشهور و شناخته شده دعوت نمایید .

9-      مدیریت مالی داشته باشید .هزینه های ریز و درشت و درآمد را محاسبه کنید حتی ریزترین هزینه ها را در نظر بگیرید . در زمان های مشخص و برنامه ریزی شده این کار را انجام بدهید تا در صورت لزوم تصمیمات مهم را اتخاذ و اجرایی کنید و از بروز مشکلات مالی که از مدیریت اشتباه و بی توجهی نشات می گیرد، جلوگیری کنید .

10-   تامین کننده های مناسبی را برای تهیه مواد اولیه در نظر بگیرید و مواد غذایی را به صورت عمده تهیه کنید . این کار باعث کاهش هزینه ها می شود . البته کیفیت را هم فراموش نکنید .

11-   مدیریت رستوران را به شکل درست یاد بگیرید . مدیریت به معنی نشستن در دفتر کار و اتاق مدیریت نیست . شما باید در بخش های مختلف حضور داشته باشید . روال اجرایی کارها را از نزدیک ببینید . با مشکلات و چالش های کار درگیر شوید ، آموزش های لازم را به پرسنل دهید و با رهبری درست تیم و مجموعه ، به موفقیت برسید .

12-   نیروهای استخدامی شما باید به اندازه ی نیازتان باشد . تعداد نیرویی را که لازم دارید استخدام کنید و در صورت شلوغی رستوران در برخی از ایام برای مدیریت بهتر هزینه ها می توانید از نیروهای پاره وقت یا نیروهای ساعتی استفاده کنید .

13-   با پرسنلتان روابط نزدیک داشته باشید. به جز روابط کاری که در چهار چوب های مشخصی اتفاق می افتد در عین حفظ احترام و شان مدیریت خود ، با پرسنل صمیمی باشید. شناخت تقریبی از خانواده و سطح زندگی شان داشته باشید . در صورت نیاز در موضوع مالی یا سایر موارد به آن ها کمک کنید. برای داشتن یک محیط پر انرژی و حال خوب، به مناسبت های مختلف هدایا یا پاداش برای پرسنل در نظر بگیرید. برقراری این چنین روابطی باعث ایجاد احساس تعهد و مسئولیت بیشتر پرسنل به رستوران شما می شود و این انرژی مثبت قطعا به مشتریان شما منتقل خواهد شد .

14-   در ارائه خدمات به مشتریان سرعت عمل داشته باشید. زمان مشتریان برای شما مهم باشد چرا که آن ها برای ایجاد یک خاطره خوب و یا برای تسریع در انجام کارهایشان ترجیح می دهند در رستوران یا فست فود غذایشان را سرو کنند . در هر صورت سرعت شما در ارائه غذا و سایر خدمات بر رضایت مشتری بسیار تاثیر گذار است . برای این کار می توانید از تکنولوژی استفاده کنید . مثلا با ارائه وای فای رایگان ، امکان ثبت سفارش و پرداخت آنلاین برای مشتریان فراهم کنید.

در دیگر مقالات سایت نیز به بررسی دلایل موفقیت باشگاه‌های بدنسازی در سنندج و کافه‌های سنندج پرداخته ایم که مطالعه آن به شدت توصیه می گردد.

چه عواملی باعث می شود یک رستوران موفق و معروف شود؟

چه عواملی باعث می شود یک رستوران موفق و معروف شود، به طوری که روز به روز تعداد مشتریان آن بیشتر و شعبات اش گسترده تر شود. یا چه عواملی وجود دارد که باعث می شود یک رستوران ورشکست شده و مجبور به تعطیل کردن بشود. به طور حتم فاکتورهای زیر از عوامل مهمی در این زمینه هستند:

1-  سیستم مالی و مدیریت مالی دقیق و منظم:

بی نظمی و بی برنامگی ابعاد و جنبه های گوناگون دارد. بی نظمی و آشفتگی در سیستم مدیریت مالی یک رستوران هم بسیار زیان آفرین است. رستورانی را تصور کنید که فاقد یک حسابدار منظم یا مدیر مالی دقیق باشد، آن وقت چه بلایی سر این رستوران می آید؟ بدون شک انبوه بدهی ها، قبض ها و مالیات های سنگین روی هم تلنبار شده، قبض های به موقع پرداخت نشده، طلب های به موقع تسویه نشده و…در نهایت  چیزی که ترازنامه سالیانه این رستوران نشان می دهد حکایت از زیان های غیرقابل جبران، ازدست رفتن بخش زیادی ازسرمایه و ورشکستگی است.

پس در زمان راه اندازی رستوران، حتما حتما به یک حسابدار زبردست و منظم احتیاج داریم و رستورانی موفق و شناخته شده قطعا سیستم گردش مالی دقیق، منظم و حساب شده ای دارد ، و افراد این بخش با نظم و دقت بالایی کار میکنند و از ریسک های خطرآفرین و… خودداری نموده و با برگزاری جلسات مداوم با ریاست و مدیریت رستوران مشکلات و مسائل مالی را به سرعت و قبل از تبدیل شدن به یک بحران حل وفصل می نمایند.

یک رستوران موفق با استفاده از نرم افزار های به روز و دقیق حسابداری، حسابدار و مدیرمالی و صندوق دارهای آموزش دیده و مسلط به بررسی و شناخت بازار و با مشورت تیم بازاریابی ، تصمیمات مالی را حساب شده میگیرد و قبل از هرتصمیم با بررسی ابعاد مختلف آن از صحیح و سودده بودن آن مطمئن می شود.

2- مشتری مداری همیشگی:

یک رستوران موفق همیشه مشتری مدار بوده و حفظ مشتری و احترام به حقوق آن از اصلی ترین بند های منشور اخلاقی آن رستوران می باشد. بی شک وقتی یک رستوران موفق می شود و رونق می گیرد در مشتری مداری عملکرد موفقی داشته است، اما یک مشکلی که اکثر رستوران های معروف و شناخته شده دارند و باعث می شود به مرور مشتریان خود را از دست بدهند این است که بعد از یک مقطع زمانی مشتری مداری را رها کرده و مثل سابق اهمیت زیادی به آن نمیدهند، لذا مشتری دیگرانگیزه سابق را برای رفتن به آن رستوران ندارد.

باید همیشه مدنظر داشته باشید که شهرت یک سکه دورو میباشد که یک روی آن محبوبیت و جذابیت است و یک روی آن نفرت و دلزدگی است، پس همیشه بدانید که مشتری مداری در هر مقطع و بازه زمانی باید در اولویت قرار گیرد.

3-تمایل به توسعه کار و پیشرفت:

یک رستوران موفق همیشه به پیشبرد و توسعه کار فکر میکند و خودش را محدود به داشتن یک شعبه نکرده و همیشه سعی در پیشرفت وگام برداشتن به سمت جلو دارد.  برای این کار حتما نیاز به گذراندن دوره ها وراه های افزایش موفقیت، بازاریابی و شناخت حرفه ای بازار رقابت، مطالعه و بررسی همه جانبه رقبا، عملکرد براساس علم روز و دانش MBA (علم مدیریت بازاریابی پیشرفته) و استفاده از تجربیات افراد موفق و … دارد.

4-شناخت وتسلط روی بازار:

مدیر رستوران و تیم بازاریابی باید مرتبا بازار را بررسی کرده و با شناخت نیازهای مشتریان و به روز رسانی و آپدیت اطلاعات خود از بازار رقابت، اجازه ندهند که سایر رقبا از آنها جلوزده ودر این زمینه عقب بمانند.

5- بازاریابی منظم و علمی:

در کنار مدیریت یک رستوران موفق یک تیم حرفه ای بازاریابی وجود دارد که باتوجه به روز و نیازهای جدید مشتریان و با شناخت دقیق و حرفه ای از بازار و دادن مشاوره به مدیر رستوران، مرتبا مسیر پیشرفت را باز کرده و نوآوری و خلاقیت خاص خود را هم در این امر دخیل می کنند تا سایر رقبا کمتر امکان تقلید از آنها را داشته باشند.

6- استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی استاندارد:

یک رستوران موفق می داند که با خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی استاندارد و قیمت مناسب و پرهیز از خریدن تجهیزات ارزان و بی کیفیت می تواند کیفییت غذای پخته شده را ارتقا دهد و همین باعث جلب رضایت و استقبال مشتریان میشود و موفقیت وسود مالی زیادی برای آن مجموعه به همراه دارد. پس هرگز سر کیفیت و خریدن تجهیزات استاندارد صرفه جویی نکنید و در این بخش از رستوران حساب شده و دقیق و با مشورت کارشناسان و مقایسه بازار اقدام نمایید.

7- رضایت پرسنل از کار در رستوران:

بی شک یک رستوران موفق علاوه بر رضایت مشتریان، سعی می کند رضایت پرسنل و افراد زیرمجموعه خودش را هم کسب کند، چرا که هرچه پرسنل با انگیزه ورغبت  بیشتری کارکنند، رستوران  هم بازدهی ورضایت بیشتری کسب می کند. یک مدیر موفق با پرداخت به موقع حقوق و مزایای پرسنل، دادن پاداش و قدردانی از عملکرد آنها و ایجاد محیط کاری سالم ومنظم و به دور از هرگونه تنش از طریق  مدیریت استرس ها و…سعی میکند شرایطی فراهم کند که تمامی پرسنل از کارشان راضی بوده و تمایلی به ترک کار و… نداشته باشند و از همه قابلیت های خود استفاده کنند.

بدین منظور پیشنهاد میشود جلسات منظم هفتگی یا ماهیانه برای مطرح کردن مشکلات و مسائل پرسنل با مدیریت برگزار شود و همچین سیستم مدیریت درتعامل مستقیم و دوطرفه با پرسنل باشد تا آنها به راحتی بتوانند مشکلات و مسائل کاری را مطرح نمایند.

دکمه بازگشت به بالا